قرارداد اسپانسری ؛ قراردادی میان حامی مالی و متقاضی اسپانسر!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/05
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اسپانسری

قرارداد اسپانسری قراردادی مهم است که برای هر دو طرف قرارداد منفعت‌هایی را به دنبال دارد. هرچند طرفین در کسب نفع و سود یکسان نیستند، اما اجرای قرارداد هر دو طرف قرارداد را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌کند. کلمه اسپانسر در زبان فارسی معادل حمایت کننده آمده است. در این تعریف به این موضوع اشاره شده است که حمایت می‌تواند به صورت مالی یا به صورت معنوی باشد. جذب اسپانسر و حامی، دغدغه بسیاری از شرکت‌های نوپا و افراد تازه کار است. اشخاص مختلف برای رشد هر چه بیشتر و سریع‌تر، به دنبال جذب اسپانسر هستند.

اسپانسرها، شرکت‌‌ها، کمپانی‌ها، سازمان‌های بزرگ شخصی یا دولتی هستند که توانایی کافی برای تامین مالی و معنوی اشخاص مستعد در رشته‌های مختلف را دارند. نمونه قرارداد حامی مالی یا معنوی همانطور که از عنوان هم مشخص است، به منظور حمایت انجام می‌شود. البته نمی‌توانیم انکار کنیم که این حمایت، ممکن است منافعی برای اسپانسر به دنبال نداشته باشد. قرارداد اسپانسری را می‌توانیم با یک یاری رسانی شریف هم تراز تنظیم کنیم. پیوند میان اسپانسر و شخصی که به دنبال جذب اسپانسر است، با یک قرارداد اسپانسری انجام می‌شود. قرارداد نشان دهنده این پیوند همکاری است و برای طرفین، مسئولیت‌های کاری یا اخلاقی به دنبال دارد.

اهمیت قرارداد اسپانسری در چیست؟

شاید تاکنون بسیار شنیده‌ باشید که با جذب اسپانسر، گروهی علمی شروع به کار کردند و حالا می‌توانند هزینه‌های آزمایشات خود را پرداخت کنند. یا اینکه ورزشکار با استعداد ولی شناخته نشده‌ای را بشناسید که بعد از آشنایی با یک اسپانسر به سرعت به جایگاه بالاتری دست پیدا کرده است. تاثیر و اهمیت اسپانسر را می‌توانیم در معرفی و موفقیت بسیاری از اشخاص در شاخه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و در شروع بسیاری از کسب و کارهای نوپا و حتی بسیاری از نوآوری‌های موفق مشاهده کنیم. اشخاص دارای استعداد و مهارت و پروژه‌هایی که می‌توانند موفقیت‌های زیادی کسب کنند، نیازمند اسپانسر هستند.

حمایت کننده‌ای که معمولا باعث رشد هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود. قرارداد جذب اسپانسر گاهی به اندازه‌ای مهم می‌شود که می‌تواند موجب تولد یک کسب و کار یا ظهور یک شخصیت موفق باشد. حمایتی که اسپانسر چه به صورت مالی و چه به صورت معنوی ارائه می‌دهد، موجب سازندگی‌های بسیاری می‌شود و تاثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت. از طرفی، قرارداد اسپانسری برای شخص اسپانسر نیز اعتبار مالی و معنوی بسیاری جذب می‌کند و موجب شناخته شدن و ارزشمند شدن بیشتر او می‌شود. در بسیاری از مواقع، اسپانسری مانند یک تبلیغ حرفه‌ای باعث شناخته شدن و توسعه کاری اسپانسر نیز می‌شود. شاید شخص حمایت شده به صورت مستقیم مبلغی را به اسپانسر برنگرداند یا اینکه درآمدزایی مستقیمی برای اسپانسر نداشته باشد، ولی در بسیاری از مواقع، فعالیت شخص حمایت شده باعث اعتبار و توسعه کاری اسپانسر می‌شود.

ماهیت و ذات این قرارداد

قرارداد اسپانسری یا معادل فارسی آن یعنی نمونه قرارداد حامی مالی و معنوی ، از جمله قرادادها یا توافق‌نامه‌هایی است که با رضایت اشخاص تنظیم می‌شود. این قرارداد با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی تنظیم می‌شود و از این نظر دارای اعتبار قانونی است. هر دو ماده از قانون مدنی به این مساله اشاره دارند که لازم است قرارداد مخالفتی با قانون و عرف نداشته باشد. همچنین موضوع دقیق آن، معین باشد.

نکته مهم در این قرارداد این است که باید طرفین با رضایت خود در قرارداد حضور داشته باشند. اگر فرم جذب اسپانسر براساس قانون مدنی و عرف جامعه تنظیم شود، ایرادی در آن نیست و قانون از آن حمایت می‌کند. متن قرارداد جذب اسپانسر حاوی اطلاعاتی برای معرفی و شناسایی طرفین قرارداد است. در ادامه، این قرارداد موضوع حمایت را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که تا چه مدتی این ارتباط و پیمان ادامه خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که در فرم جذب اسپانسر می‌آید، اطلاعاتی است که درباره تعهدات و مسئولیت‌ها و شروط طرفین تعیین می‌شود. به طور کلی قرارداد حاضر بر اساس شرایط طرفین و نوع حمایتی که انجام می‌شود و توقعات و انتظاراتی که از این قرارداد دارند، تنظیم می‌شود. با تعیین شروط خاص، به خصوص در زمینه شروط فسخ قرارداد، می‌توانیم از فسخ یک جانبه آن جلوگیری کنیم و برای طرفین الزامی برای حضور در قرارداد ایجاد شود.

انواع قرارداد اسپانسری

قرارداد اسپانسری از گروه قراردادهایی است که بنا به درخواست طرفین به شیوه‌های مختلفی نوشته می‌شود. بنابراین می‌تواند دارای انواع متعددی باشد. اما به طور معمول چند روش برای تنظیم قرارداد اسپانسری وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارد. در ادامه درباره انواع معمول این قرارداد توضیح خواهیم داد.

قرارداد اسپانسری یک جانبه

در نوعی از قرارداد جذب اسپانسر ، اسپانسر مانند یک بنیاد حمایتی بزرگ است که بخشی از درآمدش را صرف کمک و حمایت از نیروهای جوان و تازه کار می‌کند. اشخاصی که به این شیوه حمایت می‌شوند معمولا در زمینه کاری سازمان حمایت کننده، فعالیت می‌کنند. در متن قرارداد مسئولیتی برای شخص حمایت شونده وجود ندارد. یعنی لازم نیست که مبلغی بپردازد یا تعهدی برای انجام کار با اسپانسر امضا کند. اما متعهد می‌شود که اعلام کند توسط سازمان حمایت می‌شود. این حمایت چه به صورت مالی و چه به صورت معنوی، باعث افزایش اعتبار سازمان اصلی می‌شود و نوعی تبلیغات سازنده و مثبت برای کسب و کار او است.

در این نوع از حمایت، ممکن است شخص اسپانسر، حمایت مالی مشخصی ارائه نکرده باشد. برای مثال ممکن است اجازه داده باشد که از امکانات سازمان یا شرکت استفاده شود یا ممکن است حمایت علمی یا معنوی انجام دهد و حمایت شوندگان را در رفع مشکلات علمی و دستیابی به داده‌هایی خاص یاری کند. در مجموع، این نوع از حمایت، شرایط را برای فعالیت نیروی نوپا و تازه کار بهتر می‌کند.

قرارداد اسپانسری دو جانبه

این نوع از قرارداد اسپانسری نوعی از فرم جذب اسپانسر است که در آن، هر دو طرف قرارداد مسئولیت‌هایی را به عهده خواهند داشت. در نمونه قرارداد حامی مالی و معنوی به صورت دو جانبه، هر دو طرف قرارداد موظف خواهند بود که برای طرف مقابل عملی انجام دهند. برای مثال، اسپانسر از یک شخصیت یا یک گروه حمایت مالی انجام می‌دهد و در مقابل توقع دارد که آن شخص یا گروه، فعالیتی در حوزه تبلیغات برای او انجام دهد. برای مثال احتمالا بارها دیده‌اید که تیم‌ها یا اشخاص با لباس‌های یک برند معروف برای مسابقه آماده شده‌اند یا اینکه در صفحات شخصی خود، شرکت اسپانسر را تبلیغ کرده‌اند یا به هر نحوی درباره آن اسپانسر صحبت شده است. این شیوه از قرارداد اسپانسری برای هر دو طرف سود مالی و معنوی به دنبال دارد و موجب رونق و توسعه کاری آن‌ها می‌شود.

مدت قرارداد جذب اسپانسر

طرفین قرارداد می‌توانند بازه زمانی مشخصی را برای این قرارداد همکاری تعیین کنند. همچنین می‌توانند به این نکته نیز اشاره داشته باشند که در انتهای مدت تعیین شده، تمدید مدت قرارداد به توافق هر دو طرف بستگی دارد. یا اینکه ممکن است اشاره کنند که قرارداد دیگر تمدید نخواهد شد و غیر قابل تمدید است. در نظر داشته باشید به محض امضای قرارداد، اجرای تمام مفاد آن الزامی می‌شود و طرفین موظف هستند که تا پایان زمانی که تعیین شده است، به آن متعهد باقی بمانند.

تعهدات طرفین در قرارداد اسپانسری

شرایط هر دو طرف و نحوه همکاری آن‌ها، تعهدات و وظایف خاص آن‌ها را تعیین می‌کند. در مجموع طرفین با توافق یکدیگر تعهدات و مسئولیت‌هایی را تعیین می‌کنند که لازم است در بخش تعهدات قرارداد نوشته شود. از جمله اینکه این تعهدات می‌تواند درباره استفاده از تبلیغات اسپانسر توسط حمایت شونده، متعهد بودن به اسپانسر و همکاری نکردن با سایر رقبا، پرداخت به موقع مبلغ تعیین شده توسط اسپانسر، فعالیت نکردن حمایت کننده در حوزه‌های متفرقه و خارج از اهداف سازمان و غیره باشد.

پیشنهاد ما

باعث افتخار ما خواهد بود که تنظیم قرارداد شما در حوزه اسپانسری را به عهده بگیریم. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. در اولین فرصت با شما ارتباط خواهیم گرفت.

اگر نسبت به انتخاب و انجام این قرارداد تردید یا نگرانی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره آن با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا گفتگو کنید. برای این منظور، روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را نهایی و ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امیرحسام قندهاریان
thumb_up_alt
متن تفاهم نامه‌ای برای برگزاری بازارچه کار آفرینی با حضور کسب و کارها به عنوان اسپانسر می‌خواستم
15:52
08 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما چند نمونه قرارداد اسپانسری را در بخش نمونه قراردادهای سایت قرار داده‌ایم. علاوه بر آن می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید تا با شما در این خصوص تماس بگیریم.
18:50
08 آذر 1402