قرارداد اجاره سالن همایش با توجه به قوانین کشور چگونه است؟

-
بروزرسانی:1402/04/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سالن همایش

قرارداد اجاره سالن همایش ، یکی از انواع قرارداد اجاره است. همایش در زبان فارسی به معنی برگزاری جلسه‌ها و نشست‌ها‌ است. اشخاصی که در همایش شرکت ‌می‌کنند، اغلب نماینده‌های دولت‌‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها‌ی مختلف یا افراد متخصص در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی‌، ادبی، هنری و غیره هستند. این اشخاص برای بحث، گفت و گو، تبادل نظر و تصمیم‌گیری درباره موضوع‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ادبی، هنری و موارد دیگر، در سطح ملی و بین‌المللی مذاکره می‌کنند.

همایش‌ها می‌توانند به صورت دائمی یا موقت برگزار ‌شوند. شرکت کنندگان همایش ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. تعداد اشخاص شرکت ‌کننده در همایش‌ها به تناسب موضوع و هدف برگزاری کنفرانس متفاوت خواهد بود.‌ همایش‌ها ممکن است چند ساعت، یک روز یا حتی چندین روز ادامه داشته باشند.

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، موضوع برگزاری همایش‌ها و تعداد افراد شرکت کننده در آن‌ها، با توجه به شرایط متفاوت خواهد بود و هیچ معیار ثابت، معین و اتفاق نظری در این خصوص وجود ندارد. سخنرانان در همایش معمولا چند نفر هستند. به طور حتم تمام افراد شرکت کننده در همایش، اجازه گفت و گو را ندارند و تنها افراد متخصص در حوزه موضوع همایش مورد نظر، به بحث پیرامون موضوع می پردازند تا از این همفکری به نتیجه مطلوب و مناسب برسند. البته این امکان وجود دارد که در همایش، زمانی برای پرسش و پاسخ در‌ نظرگرفته شود.

برگزار‌کنند‌گان همایش‌ به تناسب موضوع و افراد شرکت ‌کننده در همایش، یک سالن مناسب را اجاره می‌کنند. موضوعی که اکنون به بررسی آن می‌پردازیم، فرم قرارداد اجاره سالن همایش است. این اجاره نامه برای برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها استفاده می‌شود.

سوالات متداول درباره قرارداد اجاره سالن همایش

ممکن است سوالاتی در خصوص قرارداد اجاره سالن همایش و ماهیت آن برای شما مطرح شود. مثلا بپرسید قرارداد اجاره سالن همایش چیست؟ یا اینکه برای شما مهم باشد که بدانید عقد اجاره ، مُعَوَض یا رایگان است؟، آیا این قرارداد در گروه قراردادهای تملیکی قرار می‌گیرد؟ آیا این قرارداد لازم یا جایز است؟ و سوال مهم، این است که آیا تنظیم قرارداد برای اجاره سالن برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها نیاز به تشریفات خاصی دارد؟ این سوال‌ها و سوالات دیگری مانند آن، سوال‌های پر تکراری هستند که لازم می‌دانیم در این مقاله درباره آن توضیح دهیم.

قرارداد اجاره سالن همایش چیست؟

طبق ماده 466 قانون مدنی ، اجاره قراردادی است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع مالِ موضوعِ اجاره می‌شود و موجر (مالک) در مقابل آن وجهی را دریافت می‌کند. بنابراین در قرارداد اجاره سالن همایش ، مالکِ سالن همایش، این سالن را برای مدت معین به برگزار‌ کننده‌های همایش اجاره می‌دهد و به ازای آن، اجاره بهاء دریافت می‌کند. بنابراین قرارداد اجاره سالن همایش یک قرارداد معوض و در عین حال تملیکی است. یعنی که مستاجر در قبال پرداخت اجاره‌ بها (عوض معین)، حق استفاده از سالن را برای مدت معین دارد. بنابراین نمونه قرارداد اجاره سالن کنفرانس رایگان نیست.

در عین حال، مستاجر در مدت اجاره، مالک منفعت سالن است. یعنی حق استفاده از امکانات سالن همایش در طول مدت اجاره را دارد. مشروط به اینکه استفاده از امکانات سالن با رعایت اصول و مقررات باشد و به اصل مال موضوع اجاره (سالن کنفرانس) و امکانات و تجهیزات آن، خسارت وارد نشود. در غیر این صورت، مستاجر موظف است که کلیه خسارات وارد شده به سالن را پرداخت کند. این خسارات باید در نتیجه بی ‌احتیاطی و عدم استفاده صحیح مستاجر باشد.

لازم یا جایز بودن قرارداد

ماده 219 قانون مدنی بیان می‌کند که اصل بر لزوم عقود و قرارداد‌ها است. به این معنی که تمام قرارداد‌هایی که با رعایت شرایط و موازین قانونی بین طرفین قرارداد تنظیم می‌شوند، آن‌ها را ملزم به اجرای تعهدات می‌کنند. به این معنی که طرفین باید از موارد ذکر شده در قرارداد تبعیت کنند و حق سرپیچی از آن‌‌ها را ندارند، مگر اینکه با رضایت طرفین؛ با استناد به شرایط اقاله قرارداد یا به یکی از علت‌ها‌ی ذکر شده در قانون، برای فسخ قرارداد اقدام کنند. بنابراین قرارداد اجاره سالن همایش ، یک قرارداد لازم است.

قرارداد اجاره سالن همایش رضایی یا تشریفاتی است؟

قرارداد رضایی، عقدی است که صرفا با توافق، قصد، رضای طرفین و بدون نیاز به هیچ گونه تشریفات خاص، مانند لفظ خاص یا تنظیم سند برقرار شود. برای مثال شما برای خرید یک ساعت مچی به مغازه ساعت فروشی مراجعه می‌کنید. بعد از انتخاب ساعت مورد نظر خود، قیمت ساعت را از فروشنده می‌پرسید. فروشنده قیمت ساعت را به شما اعلام می‌کند. شما مبلغ اعلام شده را پرداخت می‌کنید و ساعت مورد نظر خود را می‌خرید. این معامله، یک قرارداد رضایی و بدون هیچ تشریفاتی است زیرا شما با قصد و رضایت خود ساعت را خریده‌اید و فروشنده نیز با قصد و رضایت خود ساعت را به شما می‌فروشد. در این شرایط، نیاز به تنظیم هیچگونه سند یا قرارداد نیست. به طور حتم همه ما در طول زندگی خود بارها چنین قرادادهایی را تنظیم کرده‌ایم.

در مقابل، عقد تشریفاتی نیاز به تشریفات خاص دارد و باید این تشریفات در زمان نوشتن قرارداد رعایت شوند تا قرارداد معتبر و دارای استحکام کافی باشد. با استناد به قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ در خصوص موضوع اجاره املاک، که این قرارداد را مستلزم تنظیم قرارداد به صورت کتبی می‌داند، می‌توان به این نتیجه دست یافت که قرارداد اجاره سالن همایش یک قرارداد تشریفاتی است و مستلزم تنظیم قرارداد کتبی اعم از رسمی یا عادی خواهد بود. در صورت تنظیم شدن این قرارداد به عنوان یک قرارداد عادی ، ضروری است که قرارداد علاوه بر امضای طرفین، توسط دو شاهد مورد اطمینان نیز امضا شود. اجاره نامه بدون شاهد می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. این قرارداد اگر بدون شاهد امضا شود، عملا دیگر زیر مجموعه قانون روابط میان موجر و مستاجر قرار نمی‌گیرد.

مبلغ این قرارداد چگونه تعیین می‌شود؟

اساسا قرارداد اجاره سالن همایش یک عقد معوض است و مجانی برقرار نمی‌شود. موجر باید بهای سالن مورد اجاره را به تناسب مدت اجاره، به مالک سالن پرداخت کند. ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر نیز به این موضوع اشاره کرده است. براساس این ماده، مستاجر موظف خواهد بود که اجاره بها را مطابق با مبلغی که در قرارداد اجاره نوشته شده است، به موجر بپردازد. این نکته مهم نیز قابل ذکر است که مبلغ قرارداد می‌تواند تابع توافق طرفین باشد. در این زمینه ، عرف و تعرفه‌های مصوب اجاره اماکن نیز موجود است که با مراجعه به آن‌ها نیز طرفین می‌توانند در خصوص مبلغ اجاره‌ بها به توافق برسند. در این نوع قرارداد مانند سایر قراردادهای اجاره، مبلغ اجاره بها را به عدد و به حروف ذکر خواهند کرد.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید و قرارداد خود را به صورت اختصاصی تنظیم کنید. رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد در کشور است.

قرارداد اجاره سالن آمفی تئاتر

با استفاده از این نمونه قرارداد، یک آمفی تئاتر را اجاره کنید. این نمونه قرارداد را می‌توانید از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد اجاره سالن آمفی تئاتر
دانلود نمونه قرارداد اجاره سالن آمفی تئاتر

قرارداد اجاره سالن جشن

با استفاده از این نمونه قرارداد، شما می‌توانید یک سالن را برای برگزاری جشن اجاره کنید. برای دریافت سریع نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره سالن جشن
دانلود نمونه قرارداد اجاره سالن جشن
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات