قرارداد دستیار دندانپزشک را از نظر قانونی بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد دستیار دندانپزشک

قرارداد دستیار دندانپزشک یکی از انواع قرارداد کار است که اغلب به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. دندان پزشکی از جمله مشاغل کاربردی است که در حین کار، نیاز به فعالیت و انجام امور متعدد دارد. مسئولیت‌ها، وظایف و حجم کاری دندان پزشکی به اندازه‌ای زیاد است که دندان پزشکان را ملزم می‌کند از دستیار کمک بگیرند. مدیریت بیماران، آماده سازی تجهیزات و ابزار مورد نیاز، حضور مستمر و فعال در زمان انجام جراحی‌ها، معاینه و رسیدگی به بیمار توسط دستیار دندان پزشک انجام می‌شود.

در واقع کار دندان پزشکی دارای مراحل و امور مختلفی است که دندان پزشک به تنهایی قادر به انجام آن‌ها نخواهد بود. شخصی که به عنوان دستیار دندان پزشک استخدام می‌شود، با راهنمایی‌های کارفرما، اموری که به او سپرده می‌شود را اجرا خواهد کرد. یک نیاز مرسوم برای کلینیک‌های دندان پزشکی، نیاز به دستیار دندان پزشک است. علاوه بر کلینیک‌های خصوصی، پزشکان حاضر در بیمارستان‌ها نیز برای انجام کار، با استفاده از قرارداد دستیار دندانپزشک ، دستیار استخدام می‌کنند.

دستیار دندان پزشک کیست؟

دستیار دندان پزشک یک شخص حقیقی است که توسط دندان پزشک استخدام می‌شود. این شخص ممکن است پرستار یا بهیار باشد یا اینکه مدرک دستیار دندان پزشکی داشته باشد. برای اخذ این مدرک لازم است که در مراکز معتبر، دوره‌های دستیار دندان پزشکی را بگذرانید. البته در استخدام دستیار دندان پزشک محدودیتی وجود ندارد زیرا دستیار به صورت مستقیم توسط دندان پزشک استخدام می‌شود. اگر دستیار دندانپزشک در کلینیک یا درمانگاه استخدام شود، توسط مدیریت آن بخش انتخاب خواهد شد.

البته برای استخدام در درمانگاه‌ها، گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مدرک دستیاری دندان پزشکی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

دستیار دندان پزشک یک نیروی کار انسانی است که می‌پذیرد در ازای دریافت حق الزحمه، امور مشخصی را انجام دهد. در مقابل، کارفرما نیز متعهد می‌شود که در ازای انجام کارهایی که در شرح وظایف دستیار آمده است، حق الزحمه او را مطابق با نرخ معین شورای عالی کار پرداخت کند. این موارد در متن قرارداد دستیار دندانپزشک به صورت کامل توضیح داده می‌شود.

قرارداد دستیار دندانپزشک قانونی است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی ، یک قرارداد کار است. این قرارداد، به منظور استخدام نیروی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد بازه زمانی مشخص دارد. در این قرارداد، امور معینی به عنوان شرح وظایف و موضوع قرارداد در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، حقوق ثابت و ساعت کاری روزانه نیز معین است. در این شرایط، از قرارداد کاری استفاده می‌شود که این قرارداد نیز از قانون کار تبعیت می‌کند.

تبعیت از قانون کار به این معنی است که در تنظیم قرارداد باید مطابق با ماده‌های این قانون عمل کنید. قانون کار، به طور کامل کارفرما و کارگر و حدود روابط آن‌ها را مشخص می‌کند. براساس این تعریف، دستیار دندان پزشک در این قرارداد، کارگر محسوب می‌شود. این شخص باید در ساعات کاری در محل کار حاضر باشد و وظایف و مسئولیت‌هایی که به او واگذار شده است را اجرا کند.

نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک از نگاه قانون چه تعریفی دارد؟

قانون کار، ماهیت قرارداد استخدام نیروی انسانی را تعریف می‌کند. در ماده 7 قانون کار آمده است که قرارداد کار یا قرارداد استخدام ، تعهد و پیمانی است که به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم می‌شود. دستیار دندان پزشک و دندان پزشک در این قرارداد، کارگر و کارفرما هستند. این القاب جایگاه آن‌ها در این تعهد را مشخص می‌کند. در ازای انجام امور خاص، حق الزحمه‌ای میان طرفین رد و بدل خواهد شد و بعد از تفاهم اولیه و شروع به کار، طرفین قرارداد نسبت به ادامه همکاری متعهد خواهند شد و می‌توانند ادعا کنند که میان آن‌ها به صورت شفاهی قرارداد تنظیم شده است.

البته تاکید می‌کنیم که قرارداد را به صورت مکتوب تنظیم و امضا کنید. استفاده از قرارداد مکتوب، شروط و تعهدات طرفین را در نوشته ثبت می‌کند. با وجود قراردادهای مکتوب، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین به راحتی اثبات می‌شود. از طرف دیگر، اثبات تعهدات و شروط در قراردادهای شفاهی مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد.

دستیار دندانپزشک یا منشی‌گری

در بسیاری از مطب‌های دندان پزشکی خصوصی، شاهد این شرایط هستیم که شخصی که برای جایگاهِ دستیار دندان پزشک استخدام می‌شود، وظایف و مسئولیت‌های یک منشی را نیز انجام می‌دهد. از طرف دیگر، ممکن است که قرارداد نیروی انسانی، با عنوان قرارداد کار منشی تنظیم شده باشد اما او مسئولیت‌های یک دستیار دندان پزشک را نیز به عهده گرفته باشد.

این نوع از رابطه‌ی کاری، مواقعی پیش می‌آید که شرایط کاری برای اجرای دو نوع جایگاه شغلی مهیا باشد یا به دلیل محدود بودن میزان کار، دندان پزشک نخواهد که شخص دیگری را استخدام کند. برای استخدام نیروی کار انسانی در این شرایط کاری، لازم است که از یک قرارداد اختصاصی استفاده شود تا بتوانید مجموعه‌ای از شروط و تعهدات را در آن قرارداد ذکر کنید. البته شما به صورت مستقل هم می‌توانید از فرم قرارداد دستیار دندانپزشک استفاده کنید.

با توجه به این توضیحات می‌توانیم بگوییم با وجود اینکه این دو قرارداد مربوط به دو جایگاه شغلی متفاوت هستند، اما در صورت لزوم می‌توانند در کنار هم استفاده شوند. نکته مهم در خصوص قراردادهایی با زمینه قرارداد کار، این است که حقوق و مزایای 8 ساعت کار روزانه پرداخت می‌شود و این قرارداد مطابق با قانون کار است.

متن این قرارداد

محتوای فرم قرارداد دستیار دندانپزشک ، اهمیت بسیار زیادی دارد. به اندازه‌ای که القاب و عنوان قرارداد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اینطور بگوییم که در صورت بروز اختلاف و مراجعه به مراجع حل اختلاف، آن چیزی که برای قاضی و دادگاه اهمیت دارد، محتوای قرارداد است. فرم قرارداد دستیار دندانپزشک ،یک قرارداد کاری میان دو نفر است. برای نوشتن این قرارداد، لازم است که از قانون کار و شیوه نوشتن قرارداد آگاهی داشته باشید. این اطلاعات و آگاهی‌ها به شما کمک می‌کند که قرارداد مناسبی را تهیه کنید.

البته لازم به ذکر است که قطعا تحصیلات و تجارب در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند. آگاهی و کسب مهارت در زمینه تنظیم قرارداد، به مرور زمان و با کسب تجربه حاصل می‌شود. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که وظیفه تنظیم نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک را به مشاور حقوقی کار یا وکیل قرارداد کار بسپارید. مشاوره حقوقی قراردادها نیز می‌تواند پیش از تنظیم قرارداد به شما کمک کند و به سوالات شما پاسخ داده شود.

موضوع نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی

موضوع نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک ، انجام تمام وظایفی است که به عنوان دستیار دندان پزشک به نیروی کار سپرده می‌شود. در این بخش از قرارداد، سمت کاری شخص به صورت دقیق و صریح نوشته خواهد شد. دستیار دندان پزشک با توجه به شرح وظایف متداول برای این شغل، شروع به فعالیت می‌کند. شرح وظایفی که برای دستیار دندان پزشک در نظر گرفته می‌شود، توسط کارفرما تعیین شده است. بنابراین، اگر در شرح وظایف دستیار دندان پزشک، علاوه بر مسئولیت‌های معمول برای او، مسئولیت دیگری مانند پاسخ به ارباب رجوع، هدایت و راهنمایی بیماران و موارد دیگری نیز اشاره شود، شخص استخدام شده باید به آن موارد نیز توجه داشته باشد و به آن‌ها عمل کند.

شرایط فسخ قرارداد دستیار دندانپزشک

یکی از روش‌هایی که به واسطه آن می‌توانید به قرارداد دستیار دندانپزشک خاتمه دهید، استفاده از شرایط استعفای کارگر در قانون است. بنابراین اگر دستیار دندان پزشک هستید و تمایل دارید که پیش از اتمام تاریخ قراردادتان، به آن پایان دهید، باید از شرایط قانونی استعفا استفاده کنید. مهمترین مساله در استفاده از این شیوه این است که دستیار دندان پزشک باید یک ماه پیش از خروج از محل کار، استعفای خود را اعلام کند. در واقع دستیار دندان پزشک، بعد از اعلام استعفا، باید به مدت یک ماه در سمت شغلی خود باقی بماند و به فعالیت ادامه دهد.

پیشنهاد ما در این مورد

تیم حقوقی رکلا قرارداد دستیار دندانپزشک را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه اگر تمایل دارید که با توجه به شرایط کاری خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، به شما خدمات تنظیم قرارداد را پیشنهاد می‌کنیم. با زدن روی این لینک، می‌توانید به صفحه اختصاصی آن وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

خدمات دیگری که با حضور در سایت رکلا می‌توانید از آن بهره ببرید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با زدن روی لینک، می‌توانید به صفحه آن وارد شوید و برای دریافت این سرویس، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد دستیار دندانپزشک

برای تهیه متن کامل این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
دانلود نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
وهاب غلامیان
thumb_up_alt
درباره قرارداد با دستیار و منشی. چون به صورت پاره وقت کار می‌‎کنند و معمولا به صورت یک تایم. حداقل حقوق دریافتی و تمامی موارد ضروری که باید در یک قرارداد قید بشه در هر دو زمینه دستیار و منشی. (ممکنه دستیار گهگاهی کار منشی رو انجام بده)
21:20
06 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در خصوص حقوق و مزایا، بر اساس مصوبات شورای عالی کار در سال جاری عمل شود. این مصوبه به صورت کامل در خصوص حقوق روزانه نیز صحبت می‌کند و در این خصوص، تفاوتی میان منشی و دستیار در خصوص شمول حداقل حقوق اداره کار نیست.
14:26
07 فروردین 1401