وکیل قراردادهای پیمانکاری نیازمند چه اطلاعاتی است؟ + مشاوره حقوقی تلفنی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل قراردادهای پیمانکاری

یکی از متداول‌ترین قراردادها در میان مردم، قرارداد پیمانکاری است. بسیاری از روابط کاری و همکاری‌های میان اشخاص و شرکت‌ها به وسیله این نوع قرارداد ایجاد می‌شود. وکیل قراردادهای پیمانکاری ، گروهی از دانش آموختگان حقوق هستند که در زمینه تنظیم این قبیل قراردادها فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، رسیدگی به بسیاری از دعاوی حقوقی میان کارفرما و پیمانکار به وکیل قرارداد پیمانکاری سپرده می‌شود.

این وکیل به دلیل آگاهی و تسلط کافی به قوانین و اصول تنظیم این نوع قرارداد، می‌تواند به بهترین شکل از موکل خود حمایت کند. وکیل‌هایی که در زمینه این نوع قرارداد فعالیت می‌کنند، علاوه بر پذیرفتن وکالت می‌توانند مانند یک مشاوره حقوقی، به متقاضیان مشاوره بدهند و به سوالات آن‌ها در خصوص نحوه تنظیم این قرارداد پاسخ دهند.

اهمیت وکیل قراردادهای پیمانکاری

اگر کار شما در در حوزه مشاغلی است که به صورت پیمانکاری فعالیت می‌کنند، احتمالا تا به حال درباره توافق کاری و تنظیم قرارداد، تجربیاتی داشته‌اید. شاید هم شخصی باشید که به تازگی می‌خواهد فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه پذیرش پروژه‌های پیمانکاری آغاز کند. در هر حال، احتمالا سوالات متداولی درباره ماهیت قرارداد، نحوه تنظیم آن، وظایف و تعهدات خودتان، وظایف تعهدات طرف مقابل و موارد مهم دیگر دارید. پاسخ به این سوالات نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین مرتبط با این قرارداد است.

وکیل قراردادهای پیمانکاری ، شخصی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند و پاسخ بسیاری از سوالات شما را بدهد. بسیار پیش می‌آید که در پروژه‌های بزرگ پیمانکاری، شرکت یا سازمان اصلی به طور کلی مسئولیت وکالت قراردادهای پیمانکاری خود را به یک وکیل واگذار می‌کند. در این شرایط وکیل می‌تواند حتی برای امضا قرارداد حضور داشته باشد. علاوه بر این در بسیاری از دعاوی حقوقی میان پیمانکار و کارفرما ، وکالت دعاوی به وکیل قرارداد پیمانکاری سپرده می‌شود.

استفاده از خدماتی که یک وکیل قرارداد ارائه می‌دهد، از مهمترین عواملی است که موجب می‌شود اشخاص تمایل داشته باشند که از وکیل برای مشاوره و پیگیری امور قرارداد مورد نظرشان کمک بگیرند. در بسیاری از مواقع عدم آگاهی از قوانین موجب می‌شود که اشتباهات زیادی در متن قرارداد پیش بیاید. این اشتباهات به صورت مستقیم به رابطه میان هر دو طرف قرارداد تاثیر می‌گذارد و در مواردی می‌تواند خسارت، ضرر و زیان زیادی ایجاد کند.

مشاوره حقوقی تلفنی

قوانین خاص پیمانکاری و دانش وکیل قراردادها

از عوامل مهمی که باعث می‌شود اشخاص مختلف به استفاده کردن از خدماتی که وکیل قراردادهای پیمانکاری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، تمایل بیشتری داشته باشند، ماهیت این نوع قراردادها و تنوع و تعدد آن‌ها است. قرارداد پیمانکاری از انواع قرارداد نامعین در قانون است. از طرف دیگر این قرارداد را می‌توانیم یک عقد لازم نیز در نظر بگیریم. نامعین بودن این قرارداد، موجب شده است که در متن قانون قاعده‌ مشخصی برای نحوه تنظیم قرارداد وجود نداشته باشد. از طرف دیگر اشخاص حاضر در قرارداد ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و موضوع قرارداد را اجرا کنند. به همین دلیل است که گاهی شرایط خاصی پیش می‌آید که ممکن است باعث زیان و خسارت شود. گاهی نیز ممکن است توافق‌ها و شروطی تعیین ‌شود که به سود یا ضرر یکی از طرفین باشد.

قرارداد پیمانکاری با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. براساس این ماده اشخاص حاضر در قرارداد می‌توانند به هر طریقی که تمایل دارند با یکدیگر توافق کنند و برای قرارداد شروط خاصی نمایند. تنها شرط لازم برای تنظیم این قرارداد، رعایت قانون است. قراردادی که مخالف قانون نباشد صحیح و معتبر است و ایراد حقوقی ندارد. وکیل قراردادهای پیمانکاری با توجه به قوانین، توافقات و شروط طرفین را بررسی می‌کند و آن دسته از توافقات را که مخالف قوانین نیست، در متن قرارداد می‌نویسد.

علاوه بر این، وکیل باید تلاش کند که قرارداد عادلانه باشد. در موادی که یکی از طرفین وکالت قراردادهای پیمانکاری خود را به یک وکیل می‌سپارد، آن وکیل سعی می‌کند که به بهترین نحو از حقوق موکل خود دفاع کند و شروط را به نفع موکل خود تنظیم کند. اگر شما طرف مقابل چنین قراردادی هستید، لازم است به دقت به محتوای قرارداد توجه کنید و آگاه باشید که حقوق شما هم رعایت شده باشد.

وکیل قراردادهای پیمانکاری چه کسی است؟

وکیل در واقع یک شخص حقیقی است که دانش آموخته حقوق است. این شخص با پذیرش در آزمون وکالت و گذراندن آموزش‌های خاص به عنوان وکیل مشغول به کار می‌شود. وکیل قراردادهای پیمانکاری ، وکیلی است که به صورت تخصصی در زمینه تنظیم قراردادهای پیمانکاری و رسیدگی به دعاوی این قراردادها فعالیت می‌کند. این شخص علاوه بر مدارک دانشگاهی و علمی، دارای سابقه فعالیت در حوزه تنظیم قراردادهای پیمانکاری است و در این زمینه آگاهی و دانش کافی دارد.

براساس عقد وکالت، شخص حقیقی یا شخص حقوقی می‌تواند وکالت قراردادهای پیمانکاری خود را به یک وکیل واگذار کند. به موجب این عقد، وکیل از جانب موکل خود مامور می‌شود که به جنبه‌های مختلف قرارداد پیمانکاری رسیدگی کند و به نیابت از موکل خود قرارداد پیمانکاری را امضا کند. برای اینکه یک همکاری موثر و قانونی داشته باشید، می‌توانید با وکیل قرارداد وکالت تنظیم کنید. یکی از انواع قرارداد که به وسیله آن می‌شود از خدمات یک وکیل استفاده کرد ، قرارداد جعاله وکیل است.

تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری

اگر هزینه استفاده از خدمات وکالت و سپردن وکالت کاری خود به شخص دیگر برایتان سنگین است یا اینکه شرایط کاری شما به نحوی است که تمایل ندارید که امضای قرارداد خود را به وکیل بسپارید، می‌توانید از مشاوران حقوقی کمک بگیرید. مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری ، یکی از راه‌های مطمئنی است که به وسیله آن می‌توانید به بسیاری از سوالات خود در خصوص این قرارداد پاسخ دهید. مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری می‌تواند شما را در زمینه انتخاب نوع قرارداد و نحوه تنظیم آن یاری کند. علاوه براین، می‌تواند برای شما یک قرارداد اختصاصی تنظیم کند و قرارداد را مطابق با خواسته و شروط شما آماده کند.

تفاوت مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری و وکیل

تنها تفاوتی که مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری با وکیل قرارداد پیمانکاری دارد، این است که مشاور حقوقی نمی‌تواند از طرف موکل در دادگاه حاضر شود و به دعاوی میان کارفرما و پیمانکار رسیدگی کند. البته مشاوره حقوقی قرارداد پیمانکاری می‌تواند در زمینه دعاوی شما را راهنمایی کند ولی نمی‌تواند در دادگاه از جانب شما حاضر شود و از حقوق شما دفاع کند.

انتخاب وکیل قراردادهای پیمانکاری

انتخاب یک وکیل متخصص در روند پیگیری امور قرارداد پیمانکاری شما بسیار اهمیت دارد. وکیل قراردادهای پیمانکاری ، باید در زمینه عقد این قرارداد تجربه داشته باشد و ابعاد مختلف قرارداد را بشناسد. علاوه بر این، باید آگاه باشد که احتمال بروز چه اختلافات و مشکلاتی وجود دارد. یک وکیل حرفه‌ای با آگاهی از این موارد و با دور اندیشی، می‌تواند یک قرارداد کامل و جامع درباره پیمانکاری تنظیم کند.

داوری در قراردادهای پیمانکاری

وکیل قراردادهای پیمانکاری می‌تواند داور یا مرجع حل اختلاف قرارداد شما باشد. در بسیاری از موارد، وکیل یا مشاور حقوقی در متن قرارداد به عنوان داور یا مرجع حل اختلاف انتخاب می‌شود. وکیل قرارداد به خوبی به شرط داوری در قراردادها آگاه است و به آن‌ها توجه می‌کند. اگر در روند اجرای موضوع قرارداد اختلاف و مشکلی ایجاد شود، طرفین با مراجعه به وکیل قرارداد پیمانکاری، از او می‌خواهند که میان آن‌ها داوری کند و رای دهد. رای وکیل قابل استناد و لازم الاجرا است. این کار موجب می‌شود که رسیدگی به شکایات و اختلافات با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر انجام شود زیرا دیگر نیاز نیست شکایت خود را در دادگاه یا دیگر مراجع حل اختلاف مطرح کنید و رسیدگی به موضوع شکایت را از آن طریق پیگیری کنید.

یک نکته مهم: درست که همکاری شما با یک وکیل مجرب می‌تواند به بهانه داوری کردن او در یک قرارداد پیمانکاری باشد اما اگر برای همکاری با همان وکیل نیز یک قرارداد خرید خدمات مشاوره حقوقی یا قرارداد پیمانکاری انفرادی تنظیم می‌کنید، می‌توانید برای آن قرارداد نیز، داور تعیین کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر دو طرف قرارداد، باید در مورد شخصی که به عنوان داور در قرارداد معرفی می‌شود، توافق داشته باشند. بنابراین، داور به صرف خواست و نظر یک طرف قرارداد، تعیین و معرفی نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای هر قرارداد، با دقت نظر بیشتری متن آن را مطالعه کنید تا اگر در این خصوص متوجه شرط خاص یا توضیحاتی شدید، پیش از امضای قرارداد از آن مطلع شوید.

جلوگیری از بروز اختلاف در قراردادهای پیمانکاری

یکی از بهترین خدماتی که وکیل قراردادهای پیمانکاری به طرفین قرارداد ارائه می‌دهد، کاهش احتمال بروز اختلاف است. این مساله با نحوه تنظیم قرارداد محقق میشود. به این صورت که وکیل قرارداد می‌کوشد متن قرارداد بدون ابهام و مطابق قانون باشد. علاوه براین اگر منافع هر دو طرف به یک میزان در نظر گرفته شده باشد، احتمال بروز اختلاف بیش از پیش کاهش می‌یابد.

پیشنهاد ما

از مهمترین اقداماتی که باید پیش از امضای هر قراردادی انجام دهید، دریافت مشاوره حقوقی مرتبط با موضوع قرارداد است. گفتگو با یک شخص متخصص به شما کمک می‌کند که درباره حقوق قانونی خود اطلاعات مناسبی کسب کنید. همچنین می‌توانید با مشورت مشاوران و وکلا، شروط تاثیر گذاری را برای قرارداد خود انتخاب کنید. به همین منظور استفاده از خدمات مشاوره را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید از وکیل قراردادهای پیمانکاری مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. پس از دریافت درخواست، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای تهیه این فرم خام و آماده از نمونه قرارداد پیمانکاری ، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای همکاری با یک شخص حقیقی و سپردن مسئولیت اجرای یک پروژه به او، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید. برای تهیه سریع این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد نوری
thumb_up_alt
سلام. بنده کار پیمانکاری ساختمان برای کارفرما انجام داده‌ام و در سال ۹۶ حدود ۱۵۰ میلیون طلبکار شدم. بعد در مقابل درخواست پول، ایشان یک واحد اپارتمان در ازای بدهی خود که ارزشی تقریبا ۵۰ میلیونی داشت به بنده دادند و بدون اینکه مبایعه نامه بنویسیم وکالت تام به نام من زدند و من کارم را ادامه دادم تا سال ۹۸. بعد از اون ایشان مابقی بدهی خود را امتناع نموده و من الان از دست ایشان شکایت کرده‌ام بابت مطالبه وجه به میزان ۱۵۰ میلیون و اعلام کرده‌ام که خونه‌ای به بنده به ارزش ۵۰ میلیون داده‌اند که بعد از کسر اون، مبلغ ۱۵۰ میلیون باقی طلب من از کارفرماست. ایشان در دادگاه مدام حرف از هبه (بخشش ) خانه میزنن ‌و مدعی هستن که خانه را به من هبه کردن. می‌خواستم بدونم اولا من طلبم را به نرخ سال ۹۶ می‌تونم بگیرم؟ دوما این هبه که کارفرما می‌گویند ایا با این شرایط می‌تونند از من پس بگیرند؟ سوما بنده بایستی چه کاری انجام دهم که هبه شامل حال بنده نگرددد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
15:15
24 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما می‌توانید مطالبات خود را به انضمام خسارت تاخیر تادیه دریافت کنید. ضمن آنکه به نظر می‌رسد بتوانید قاضی را متقاعد کنید که اصل برای نقل و انتقال مالکیت از طریق بیع است و ادعای وجود هبه نیازمند اثبات است و وکالت نامه نیز دلیلی بر قصد طرف مقابل به منظور انتقال مالکیت از طریق خرید و فروش یا دست کم، انتقال از طریق صلح است.
12:27
25 مهر 1400