قرارداد فیلمبرداری از همایش باید چگونه نوشته شود؟ و بررسی ویژگی‌های آن!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/26
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فیلمبرداری از همایش

به گردهمایی چند نفر، با هدف تبادل اطلاعات سیاسی، دینی، اجتماعی و علمی همایش گفته می‌شود. فیلمبرداری از همایش یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برگزار کنندگان آن باید در نظر داشته باشند زیرا فیلمبرداری از آن، باعث ثبت تمامی اتفاقات و موضوعات ارزشمندی می‌شود که درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر شده است. فیلمبرداری از همایش کار سخت و پیچیده‌ای است زیرا فیلمبردار باید تمامی مراجعه کنندگان به همایش و سخنرانان آن را پوشش دهد به همین دلیل این کار، یک کار تخصصی بوده و نیازمند تجهیزات و وسایل اختصاصی است. برگزار کندکان همایش با به کارگیری فیلمبرداران می‌توانند از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند. در ادامه این نوشته شما را با نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش آشنا می‌کنیم.

نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش چیست؟

این قرارداد، با توافق فیلمبردار و برگزار کننده همایش، ایجاد و امضا می‌‌شود و یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. فیلم بردار به عنوان پیمانکار و برگزار کننده همایش به عنوان کارفرما، اشخاص حاضر این قرارداد هستند.

اشخاص حقوقی می‌توانند به عنوان کارفرما یا پیمانکار، این قرارداد را امضا کنند.

نکته: منظور ما از اشخاص حقوقی، شرکت‌های تجاری، موسسه‌ها و کارگاه‌ها و غیره است.

لازم به ذکر است که این قرارداد می‌تواند به صورت پیمانکاری گروهی یا قرارداد پیمانکاری تک نفره امضا شود. در قرارداد پیمانکاری تک نفره یک فیلم بردار به عنوان پیمانکار، قرارداد را امضا می‌کند اما در پیمانکاری گروهی پیمانکار یک شرکت فیلمبرداری یا گروهی از اشخاص هستند که به همکاری یکدیگر فیلمبرداری همایش را انجام می‌دهند.

بررسی ویژگی‌های حقوقی درباره نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش

قرارداد فیلمبرداری از همایش یکی از انواع قرارداد پیمانکاری بوده و یک توافق غیر معین است که مطابق با ماده 10 قانون مدنی، تشکیل می‌شود. به همین دلیل تعریف آن و همچنین مشخص کردن شرایط و احکام آن به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد. طرفین قرارداد می‌توانند تمامی شرایط لازم را در متن ذکر می‌کنند. البته بعد از امضای قرارداد، موظف به رعایت این شرایط خواهند بود اما در عین حال، شرایطی که کارفرما و پیمانکار درباره آن‌ها توافق کرده‌اند نباید غیر مشروع یا غیر قانونی باشد.

قراردادی که کارفرما و فیلمبردار همایش امضا می‌کنند لازم الاجرا است. طرفین بعد از امضای قرارداد نمی‌توانند شروط و تعهدات آن را زیر پای بگذارند. هیچ یک از کارفرما و فیلمبردار نمی‌تواند به تنهایی و از جانب خود، قرارداد فیلمبرداری از همایش را منحل کند زیرا انحلال این قرارداد به اراده یک طرفه آن‌ها بستگی ندارد و تنها با اجازه قانون گذار، ممکن خواهد بود.

این قرارداد یک توافق عهدی محسوب می‌شود زیرا موضوع اصلی آن تعهد به انجام فیلمبرداری از همایش است.

قرارداد فیلمبرداری از همایش معوض است، زیرا فیلمبردار در ازای کاری که انجام می‌دهد، حق الزحمه دریافت می‌کند.

شرایط صحت نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش

اراده کارفرما و پیمانکار این قرارداد را ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است که طرفین با رضایت کامل و به دور از هرگونه اجبار فیزیکی یا تهدید، قرارداد را امضا کنند. کارفرما و پیمانکار باید با اراده‌ای کامل قرارداد را امضا کنند و تصمیم به انجام دادن موضوع و تعهدات آن داشته باشند. مشروع و قانونی بودن هدف و انگیزه نهایی کارفرما و فیلمبردار (جهت قرارداد) نیز از دیگر شرایط صحت آن است.

طرفین نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش

شما می‌توانید به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی این قرارداد را امضا کنید.

اگر شما شخص حقیقی هستید باید در متن قرارداد مشخصات هویتی خود را مطابق با اوراق شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه) بنویسد.

در صورتی که به نمایندگی از شخص حقوقی، قرارداد را امضا می‌کنید باید مشخصات شخص حقوقی را نیز مطابق با اسناد شرکت، در قسمت مربوط به کارفرما یا پیمانکار بنویسید و مشخصات هویتی خود را در قسمت مربوط به نماینده، اضافه کنید. همچنین لازم است که سند اثبات کننده سمت خود را به قرارداد، پیوست کنید.

موضوع نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش

موضوع این قرارداد تعهد به انجام فیلمبرداری از همایش است. کارفرما باید کیفیت و کمیت فیلم مورد نظر خود را مشخص کند تا فیلم بردار بداند چه کاری را باید انجام دهد و چه وظایفی به عهده او قرار گرفته است. از سوی دیگر دستمزد فیلمبردار نیز با در نظر گرفتن موضوع پروژه معین می‌شود. مثلآً دستمزد پیمانکار برای فیلمبرداری از تمام همایش 10 میلیون تومان و برای فیلم برداری از قسمت شروع و پایان همایش 5 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. بنابراین لازم است که موضوع قرارداد مشخص باشد تا دستمزد متناسب با آن تعیین شود.

مبلغ قرارداد و شیوه پرداخت آن

در اصطلاح عامیانه به مبلغ قرارداد، اجرت یا دستمزد گفته می‌شود. مبلغ قرارداد با توافق کارفرما و پیمانکار، تعیین می‌شود اما در اغلب موارد، مبلغ قرارداد فیلمبرداری از پیش توسط فیلمبردار، معین شده است و برگزار کننده همایش به واسطه امضای قرارداد، با پرداخت مبلغ مذکور ، موافقت می‌کند.

همانطور که تعیین میزان مبلغ قرارداد به توافق کارفرما و فیلمبردار بستگی دارد نحوه پرداخت مبلغ نیز با توافق آن‌ها تعیین می‌شود. پرداخت مبلغ می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی باشد. به صورت متعارف در قرارداد فیمبرداری، قسمتی از مبلغ در هنگام تنظیم و امضای قرارداد پرداخت می‌شود و درصدی از آن نیز به عنوان ضمانت حسن تعهدات در خاتمه قرارداد و پس از انجام فیلمبرداری و تحویل فیلم، پرداخت خواهد شد.

مساله فسخ نمونه قرارداد فیلمبرداری از همایش

قرارداد فیلمبرداری یک توافق دو جانبه و لازم الاجرا است به همین دلیل کارفرما و فیلمبردار پس امضای قرارداد باید به موضوع، تعهدات و شرایط آن عمل کنند و حق ندارند با اراده خود قرارداد را به هم بزنند.

اما از سوی دیگر هر یک از کارفرما و فیلمبردار می‌تواند شرایطی در راستای حفظ حقوق خود در متن قرارداد بنویسد و شرط کند در صورت عدم رعایت این شرایط از سوی طرف دیگر، حق فسخ قرارداد را داشته باشد. برای مثال فیلمبردار شرط می‌‌کند در صورت تاخیر در پرداخت مبلغ پیش پرداخت، او حق فسخ قرارداد را دارد.

پیشنهاد ما به شما در این خصوص

فیلمبرداری از همایش از جمله قراردادهایی است که در بعضی مواقع اختلافات زیادی در خصوص آن ایجاد می شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی درباره ابعاد مختلف این قرارداد آگاه شوید و همچنین این امکان برقرار است که تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر پروژه فیلمبرداری از همایش را به یک شخص حقیقی می‌سپارید تا به تنهایی مسئولیت آن را بپذیرد، می‌توانید از این نمونه فرم خام قرارداد پیمانکاری انفرادی استفاده کنید. شما می‌توانید قرارداد را براساس شرایط کاری مدنظر خود، ویرایش و شخصی سازی کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر برای ثبت توافقات خود، صرفا به یک فرم خام قرارداد پیمانکاری نیاز دارید که به صورت گروهی انجام شود، این نمونه قرارداد مناسب شما است. شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با شرایط کار خود، ویرایش و شخصی سازی کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات