قرارداد فروشنده پوشاک شامل چه نکات مهمی است؟ + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/28
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروشنده پوشاک

فروشندگی، شغل و مهارتی است که می‌تواند روی میزان فروش و درآمدزایی یک فروشگاه تاثیر مستقیم داشته باشد. شخصی که به عنوان فروشنده به کار گرفته می‌شود، باید از شرایط بازار آگاهی داشته باشد. او محصولات را به خوبی می‌شناسد و علاوه براین می‌داند که مشتریان در چه گروهی قرار می‌گیرند و روش برقراری ارتباط با آن‌ها چگونه است. به همین دلیل است که مالکان فروشگاه‌ها تمایل دارند از فروشندگان ماهر استفاده کنند. قرارداد فروشنده پوشاک ، یک قرارداد است که به منظور جذب فروشنده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد از انواع قرارداد کار است. کارفرما و فروشنده با امضای این قرارداد، به یکدیگر تعهد کار می‌دهند. این دو شخص باید براساس قوانین و چهارچوب‌های قانون کار با یکدیگر رفتار کنند.

صاحبان فروشگاه و بوتیک‌های لباس و پوشاک، بیشترین اشخاصی هستند که از فروشنده استفاده می‌کنند. میزان کار و فعالیت روزانه، شرایط خاص هر فروشگاه لباس و پوشاک و رسیدگی تمام وقت به فروشگاه و مشتریان، کار بسیار سختی است. به همین دلیل است که مالک بوتیک به تنهایی نمی‌تواند به امور مختلف فروشگاه رسیدگی کند. در این موقعیت، حضور یک فروشنده ماهر و با تجربه، راه حل مناسبی است که به مرور زمان، موجب رضایت مشتری از پاسخگویی به موقع و افزایش میزان درآمدزایی می‌شود.

شغل فروشدگی برای فروشگاه لباس و پوشاک، چگونه شغلی است؟

گاهی تصور می‌شود که منظور از فروشنده، یک شاگرد است. چه از عنوان شاگرد استفاده کنید و چه شخص مورد نظر یک فروشنده حرفه‌ای باشد، شما ملزم هستید که با او نمونه قرارداد فروشنده پوشاک امضا کنید و براساس نرخ مصوب اداره کار، دستمزد کارگر و مزایای او را بپردازید. بنابراین تفاوت القاب، تفاوتی در رابطه کاری و مسئولیت‌های فروشنده و کارفرما ایجاد نمی‌کند.

فروشنده شخصی است که در زمینه فروش لباس و پوشاک مهارت دارد. فروشندگان لباس و پوشاک باید مشتریان خود را بشناسند. بدون شک فروشندگی لباس و پوشاک زنانه با پوشاک مردانه بسیار متفاوت است. با این حساب، فروشندگی کالای کودکان نیز متفاوت خواهد بود و لازم است که برای انجام هر کدام از این مشاغل، تجربیات و اطلاعات کافی در اخیار فروشنده باشد.

فروشنده شخصی است که مستقیما با مشتری در ارتباط است. بنابراین معرف فروشگاه و نماینده آن خواهد بود. حسن رفتار و پاسخگویی مناسب به مشتریان، از عوامل افزایش درآمد و سوددهی فروشگاه‌ است. وجود یک فروشنده حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که نیاز مشتری را بهتر بشناسید و در انتخاب انواع لباس و پوشاک مناسب برای فروش به شما راهنمایی می‌دهد. آشنایی با نوسانات بازار، ارتباط مناسب با مشتریان، حسن رفتار و ویژگی‌های مهم دیگر از مواردی هستند که با آن‌ها می‌توانیم توانایی‌های یک فروشنده را بسنجیم.

برای این آشنایی می‌توانید برای مدت کوتاه از قرارداد کار آزمایشی استفاده کنید و بعد از تایید فروشنده، قرارداد او را به نمونه قرارداد فروشنده پوشاک به صورت قرارداد کار موقت تغییر دهید.

آشنایی با نمونه قرارداد فروشنده پوشاک

نمونه قرارداد فروشنده لباس ، قراردادی است که به منظور ثبت همکاری صاحب بوتیک با فروشنده تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، فروشنده ملزم است که در محیط فروشگاه به فروشندگی محصولات و کالاها بپردازد و به سوالات مشتریان پاسخ دهد. حسن رفتار و برخورد صحیح با مشتریان در بخش شرح وظایف نمونه قرارداد فروشنده پوشاک نوشته می‌شود.

طرف دیگر این قرارداد، کارفرما است. کارفرما شخصی است که می‌پذیرد در ازای انجام شدن امور مورد نظر، حق الزحمه فروشنده را پرداخت کند. این نوع رابطه کاری میان فروشنده و مالک فروشگاه، یک رابطه کارگر و کارفرما است. زیرا مالک بوتیک، فروشنده را ملزم می‌کند که در ساعات خاصی در فروشگاه حضور داشته باشد. کارفرما حقوق ثابتی پرداخت خواهد کرد و تاکید می‌کند که فروشنده حتما باید در محل فروشگاه حضور داشته باشد.

این ویژگی‌ها از عواملی هستند که یک قرارداد را مشمول قانون کار خواهند کرد. بنابراین با توجه به این موارد می‌توانیم ادعا کنیم که هر قراردادی که چنین شرایطی را داشته باشد، یک قرارداد کار است.

قرارداد فروشنده پوشاک حاوی چه اطلاعاتی است؟

نمونه قرارداد فروشنده لباس ، حاوی اطلاعات دقیقی از مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، حقوق و مزایای کارکنان، شروط و تعهدات، ضمانت و خسارت‌ها و موارد مهم دیگر است. این قرارداد باید کاملا مطابق با قانون کار باشد. قانون کار میزان حقوق، ساعت کار کارگر ، مزایا، روزهای مرخص سالانه و ماهانه و موارد مهم دیگر را مشخص می‌کند. نکته مهم این است که قرارداد تهیه شده باید کاملا مطابق با قانون کار باشد.

نمونه قرارداد استخدام فروشنده پوشاک ، نام دیگری است که برای این قرارداد به کار می‌رود. در حقیقت این قرارداد همان قرارداد فروشنده پوشاک است که به صورت خاص به این مساله اشاره می‌کند که به صورت یک قرارداد کار تنظیم خواهد شد.

اطلاعات و مشخصاتی که در قرارداد فروشنده پوشاک نوشته می‌شود، مسیر رابطه کاری طرفین را مشخص می‌کند. به محض امضای قرارداد ، طرفین ملزم خواهند بود که مطابق با متن قرارداد عمل کنند. هرگونه تخلف در اجرای قرارداد، خطا محسوب می‌شود و طرف مقابل می‌تواند از شخص خاطی شکایت کند.

آیا باید قرارداد امضا کنیم؟

پاسخ به این سوال، نیازمند توضیحات مفصلی در رابطه با اهمیت تنظیم قرارداد است. بدون شک قرارداد بخش مهمی از یک معامله یا رابطه همکاری است. زمانی که مالک بوتیک یا فروشگاه با فروشنده، نمونه قرارداد فروشنده پوشاک امضا می‌کنند، سند معتبری از این همکاری ثبت می‌شود. این سند مشخص می‌کند که طرفین قرارداد با یکدیگر رابطه همکاری دارند.

اگر زمانی طرفین قرارداد به دلایل مختلف، با یکدیگر اختلافی داشته باشند، قاضی با توجه به متن قرارداد میان آن‌ها رای می‌دهد. به همین دلیل است که تاکید می‌شود در تنظیم قرارداد و تعیین شروط خاص آن دقت کنید. در روابط کاری که براساس قانون کار تنظیم می‌شود، باید قرارداد کار تنظیم شود. قانون کار می‌گوید؛ رابطه کاری بدون قرارداد، به منزله قرارداد کار دائم است.

گاهی بعضی از کارفرمایان تصور می‌کنند که با تنظیم نشدن قرارداد، از نظر حقوقی مسئولیتی به عهده آن‌ها نخواهد بود. قانون کار این تصور را با استفاده از ماده 7 رد می‌کند. ماده 7 قانون کار، قرارداد کاری را تعریف می‌کند. براساس این ماده، قرارداد می‌تواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت مکتوب تنظیم شود. بنابراین، حتی اگر قراردادی امضا نشود، رابطه کاری قابل استناد است و کارفرما باید مسئولیت این رابطه کاری را به عهده بگیرد. بنابراین، لازم است که میان فروشنده و مالک فروشگاه، قرارداد کار امضا شود.

این قرارداد نیاز به بیمه دارد؟

زمانی که شخصی را به عنوان فروشنده به کار می‌گیرید، از نظر قانون کار، او کارگر شما محسوب می‌شود. بنابراین، ملزم هستید که در ازای اموری که انجام می‌دهد، حقوق و مزایای شغلی قانون کار او را بپردازید. علاوه بر این حقوق و مزایا که توسط اداره کار تعیین می‌شود، مسئولیت دیگری نیز به عهده کارفرما خواهد بود. اداره تامین اجتماعی تاکید می‌کند که کارگاه‌ها ،فروشگاه‌ها، مراکز و سایر واحدهای صنفی ملزم هستند که نیروهای تحت امر خود را بیمه کنند.

با توجه به این تفاسیر، شما به عنوان کارفرما، باید فروشنده را بیمه کنید. اگر فروشنده بیمه نشود، بازرسان و کارشناسان بیمه، گزارش خواهند داد یا اینکه ممکن است فروشنده از شما شکایت کند. در هر دو صورت جریمه سنگینی برای شما تعیین خواهد شد. به همین دلیل است که به کارفرمایان تاکید می‌شود که به مساله پرداخت حق بیمه کارگری توجه کنند.

توافق کردید که فروشنده بیمه نخواهد؟

مساله بیمه فروشنده در قرارداد فروشنده پوشاک ، یک مساله قانونی است. بنابراین، نمی‌توانیم مخالف قانون، توافق کنیم. علاوه بر مساله بیمه، توافق در رابطه با میزان حقوق، نحوه پرداخت آن، پرداخت مزایا، حق سنوات و دیگر موارد دیگر نیز امکان پذیر نیست. در رابطه با مسائلی که قانون کار و تامین اجتماعی به صراحت درباره آن صحبت کرده‌اند، نمی‌توانیم توافق دیگری کنیم.

بسیار پیش آمده است که کارفرمایی با این توضیح که، توافق نامه کتبی و امضا شده دارد، حقوق کمتری پرداخت کرده است یا اینکه حق بیمه کارگر و فروشنده خود را نمی‌پردازد. همین کارفرما با شکایت کارگر، خسارت و زیان بسیار زیادی می‌بیند. اداره کار که مرجع حل اختلاف قراردادهای کار است، هیچ گونه توافق نامه کتبی یا شفاهی را نمی‌پذیرد. اداره کار تاکید می‌کند که طرفین باید کاملا مطابق با قانون کار عمل کنند.

ساعت کاری در قرارداد فروشنده پوشاک

قانون کار ساعت کاری روزانه را 7 ساعت و بیست دقیقه در نظر گرفته است. براساس قانون، شخص فروشنده ملزم خواهد بود که در ساعت معین برای شروع کار، در محل فروشگاه حاضر شود و اموری که به او سپرده شده است که انجام دهد و در پایان ساعت کاری نیز می‌تواند فروشگاه را ترک کند. در نظر داشته باشید که اگر فروشنده بیشتر از ساعت کاری روزانه، در محل فروشگاه بماند و مشغول به کار باشد، باید برای او اضافه کاری محاسبه شود.

تعهدات فروشنده در این قرارداد

یکی از بخش‌های مهم این قرارداد، تعهدات فروشنده پوشاک است. اگر کارفرما هستید باید به صورت دقیق مشخص کنید که از فروشنده چه انتظاراتی دارید و می‌خواهید چه کاری برای شما انجام شود. ذکر تعهدات ایشان، میزان انتظارات شما را مشخص می‌کند و از اختلافات بعدی در این مورد جلوگیری خواهد کرد.

برای مثال به تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد فروشنده پوشاک و بخش تعهدات فروشنده است. این قرارداد توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد فروشنده پوشاک

پیشنهاد نمونه قرارداد

تیم حقوقی رکلا این نمونه قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران ارشد حقوقی رکلا و وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید.

اگر شرایط کاری شما به صورتی است که ترجیح می‌دهید در متن قراردادتان شروط خاصی مطرح شوند، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید فرآیند نگارش متن قرارداد مورد نظر خودتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست، به صفحه مربوط به تنظیم قرارداد سفارشی بروید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و درخواست را ثبت کنید.

متن کامل قرارداد

برای استفاده از این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فروشنده پوشاک
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(5 نظر)
account_circle
علی‌آبادی
thumb_up_alt
ببخشید من توی بوتیک زنانه حدود ۵ ماه کار کردم و قرارداد نوشتیم و اینکه ازم سفته گرفت و بیمه‌ام نکرد الان خودش گفته دیگه نمی‌خوام بیای و آمار جنس‌های مغازش رو گرفته و یه مقدار جنساش که کمبود داشته نوشته پای حساب من و گفت که ۴ میلیون میشه در صورتی که من هرچی فروش کردم توی دفتر مغازه نوشتم حدود۴ میلیون پای حسابم نوشته من باید چیکار کنم؟ میتونم شکایت کنم؟
09:06
17 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. چنین حقی وجود ندارد و باید توسط ایشان اثبات شود. ضمن آنکه شما برای تمام مدت 5 ماه کارکرد خود، مستحق صدور حق بیمه بوده‌اید که می‌توانید آن را نیز مطالبه کنید.
21:40
19 اسفند 1401
account_circle
راضیه حسینی
thumb_up_alt
سلام من فروشنده پوشاک بچه گانه هستم. سه سال کار کردم تو اون مغازه ۸ ساعت کار میکنم پوشاک پیج داره و عکاسی با من هست لباس‌ها اتیکت میخوره اونم با من هست در واقع من تنها اونجا رو میچرخونم و مادر صاحب مغازه وقتی شلوغ هست میاد کمک من از ۷۰۰ تومن کار کردم الان حقوقم دو تومان هست من راضی نیستم کارش زیاد و حقوقش کم چیکار کنم؟
10:39
06 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نحوه پرداخت حقوق و مزایا به شما مطابق با مصوبات شورای عالی کار نبوده است. شما می‌توانید برای حقوق و مزایا و بیمه تامین اجتماعی خودتان از طریق اداره کار منطقه اقدام کنید و مطالبات با صدور رای از جانب اداره کار مطالبه شود.
18:48
08 فروردین 1402
account_circle
ندا منصوری
thumb_up_alt
با سلام عرض ادب خدمت شما. من چهار ماه توی فروشگاه بزرگ لباس فروشندگی می‌کنم دو شیفت هم میرم صبح ساعت 9 تا 13:30 ظهر اونجام ظهر هم ساعت 3 تا 9 شب اونجام. حقوقمم سه میلیون و چهار صد هزار تومان میدن من بیمه شاملم میشه اگه شکایت کنم چی نتیجه چی میشه؟
20:59
25 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. فارغ از آنکه ممکن است مشمول قوانین مرتبط با اضافه کاری باشید و کارفرما موظف به پرداخت حقوقی بیشتر از حداقل‌های اداره کار باشد، باید بدانید که پرداخت حق بیمه توسط کارفرما و به طور کلی، صدور لیست بیمه توسط ایشان به اداره تامین اجتماعی، یک تکلیف قانونی است و ایشان مکلف هستند به این وظیفه قانونی خود عمل کنند.
14:44
27 فروردین 1402
account_circle
رقیه عباسی
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید یه نفر جنس تو خونه برام میفروخته بعد ۴ سال به مشکل خوردیم الان ادعای بیمه وحقوق کرده ولی داخل پیاماشون دارم که چیزی از من نمیخواد و در اظهارنامه که دادم به ایشون در جواب گفته ۵۰ میلیون ازت میخوام و ۳۰ میلیون جنس دارم من را گرفتار کرده آیا میتواند ادعای بیمه کند؟ جنس داخل خانه میفروخته وهیچ قراردادی نداریم فقط جناسم و اجناسی که نسیه فروخته میخواد بهم نده بخاطر همین اینطور میگه.
14:33
23 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
متاسفانه روابط ایشان با شما، مصداق روابط کارگری و کارفرمایی است و به نظر ما، در هر حال، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود حتی اگر توافقی میان شما در این خصوص ایجاد نشده باشد. اما در خصوص اجناسی که از شما نزد ایشان قرار دارد باید توجه داشت که این اجناس در هر حال، متعلق به شما است و در صورتی که از عودت آن‌ها خودداری کنند ممکن است بتوانید با عناوین مجرمانه‌ای مانند خیانت در امانت، علیه ایشان طرح دعوا کنید.
17:31
24 تیر 1402
account_circle
فاطمه محمدبیک
thumb_up_alt
سلام من مدت ۸ ماه است که در یک پاساژ در میدان هروی در مغازه لباس زنانه فروشی مشغول به کار هستم و قراردادی هم با من ننوشتند. ماهیانه ۴ میلیون می‌دهند. بعد از حدود ۵ ماه، حقوق ۵ میلیون شد اما قرار شد از این ماه، ۶ میلیون شود که تا به امروز ۳ میلیون از ۵ میلیون حقوقی که قرار بود بدهند را نداده‌اند و بنده را بیمه هم نکردند. فقط شناسنامه بنده پیش ایشان امانت مانده. من از این آقا می‌توانم شکایت کنم برای حق بیمه و حداقل حقوق؟ ممنون از پاسخگویی شما.
20:07
23 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. شما مستحق دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی خود مطابق با قانون کار هستید. حتی اگر قراردادی میان شما و کارفرما تنظیم نشده باشد. در واقع توافقاتی که میان کارفرمایان و کارمندان یا کارگران صورت می‌گیرد فاقد وجهات قانونی است مگر اینکه حداقل حقوق اداره کار در این توافقات ملحوظ شود. با این تفاسیر، شما حق دارید برای دریافت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار به اداره کار مراجعه و علیه کارفرما، طرح دعوا کنید.
18:17
25 تیر 1402