ارائه آگهی‌ها در تلویزیون شهری به واسطه امضای قرارداد تلویزیون شهری

-
بروزرسانی:1402/03/01
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تلویزیون شهری

نمایش تجاری محصولات و خدمات، از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب و کاری محسوب می‌شود. اگر شما می‌خواهید که در برندینگ و مارکتینگ حوزه‌ی کاری خود موفق باشید، باید ابزارهای قدرتمندی را در این راستا استفاده کنید. تلویزیون‌های شهری (Urban TV)، یکی از این ابزارها هستند. این نمایشگر، نوعی بیلبورد است که به وسیله‌ی آن می‌توان انواع آگهی را در محیط‌های پر تردد شهر به نمایش گذاشت. نمایشگرهای شهری، به دلیل داشتن جذابیت‌های بصری، به عنوان یکی از موثرترین تجهیزات بازاریابی به شمار می‌روند و در مدل‌های مختلفی در سراسر شهر به کار گرفته می‌شوند. از تلویزیون‌های شهری به شیوه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از روش‌ها، اجاره آن‌ها است. توجه داشته باشید که برای استفاده از تلویزیون‌های شهری برای مدت مشخص، شما ابتدا باید قراردادی را در این خصوص تنظیم کنید. این قرارداد، نمونه قرارداد تلویزیون شهری نام دارد و جزئیات مربوط به استفاده‌ از نمایشگر را برای اهداف مختلف تعیین می‌کند.

در این مقاله جزئیات مربوط به این قرارداد را برای شما توضیح می‌دهیم.

این قرارداد یکی از انواع قرارداد تبلیغات محیطی با شهرداری است که به واسطه آن، ارائه انواع آگهی‌های بازرگانی و خدماتی امکان پذیر می‌شود. قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی نیز از دیگر قراردادهایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا اجاره یک تلویزیون شهری، اثر بهتری در برندینگ و مارکتینگ یک کسب و کار دارد؟

در نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، تلویزیون‌‌های شهری به دلیل ماهیت بصری خود، به مراتب بیشتر از ابزارهای شنیداری و نوشتاری در حوزه بازاریابی موثر واقع می‌شوند. همچنین آن‌ها، یک تبلیغ را به صورت مکرر در طول شبانه روز پخش می‌کنند. بنابراین آگهی‌ها برای مدت زیادی در ذهن عموم جامعه پایدار می‌مانند. در نتیجه می‌توان بیان کرد که استفاده از بیلبوردهای نمایشی، شما را از سایر ابزارهای مربوطه در این زمینه بی نیاز می‌‌سازد. یکی از شیوه‌های بسیار کاربردی که مشاوران در قرارداد برندسازی یا در قرارداد مشاوره مارکتینگ به شما پیشنهاد می‌دهند و درباره آن تاکید زیادی دارند نیز، استفاده از چنین شیوه‌های بازاریابی خواهد بود.

قرارداد تلویزیون شهری به طور جزئی‌تر به چه معنا است؟

فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید که برای نمایش آگهی‌های کار خود، از تلویزیون‌های شهری برای مدت موقتی استفاده کنید. بنابراین شما نمونه قرارداد تلویزیون شهری را با مالکین تلویزیون‌های شهری منعقد می‌کنید. به موجب این قرارداد، صاحب کسب و کار، مستاجر و اجاره دهنده‌ی تلویزیون‌ شهری به عنوان موجر محسوب می‌شوند. پس از عقد این قرارداد، مستاجر قادر خواهد بود که برای مدتی موقت، برای پیشرفت کار خود از منافع تلویزیون شهری برخوردار شود.

آیا این قرارداد، یک نوع اجاره نامه است؟

نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، یک نوع اجاره نامه است. در نظام حقوقی قراردادها، تمامی اجاره نامه‌ها، مطابق با احکام قانون مدنی ذیل مواد 466 تا 517 تنظیم می‌شوند. این مسئله، از ماهیت معین آن‌ها نشات می‌گیرد زیرا قراردادهای معین، در قانون تحت عنوانی مخصوص به خود مطرح می‌شوند و قانونگذار چهارچوب خاصی را برای آن‌ها در نظر گرفته است. بنابراین شما در زمان تنظیم نمونه قرارداد اجاره تلویزیون شهری ، موظف هستید که تمامی این اصول را رعایت کنید.

به طور کلی تحت مواد مندرج در قانون مدنی برای اجاره، دو دسته قواعد یافت می‌شود. اولین دسته، قواعد آمره هستند. این دسته، قواعدی هستند که توافق خلاف آن‌ها در متن قرارداد ، سبب بی‌اعتباری قرارداد می‌شود زیرا آن‌ها در راستای نظم عمومی و منافع جمعی یک ملت در نظر گرفته شده‌اند و قانونگذار توافقات خلاف آن‌ها را نمی‌پذیرد. برای مثال؛ شما نمی‌توانید نمونه قرارداد تلویزیون شهری را منعقد کنید اما برای آن مدتی تعیین نکنید زیرا ماده 468 قانون مدنی در خصوص تعیین مدت قراردادهای اجاره، یک قاعده امری است و نمی‌توان بر خلاف آن توافق کرد. این ماده به تعیین مدت قرارداد تاکید دارد.

بر خلاف قواعد امری، دسته‌ی دیگری از قواعد وجود دارند که تنها جنبه تکمیلی دارند. در این راستا شما قادر خواهید بود بدون اینکه به صحت قرارداد خدشه‌ای وارد شود، با طرف دیگر قرارداد، برخلاف قواعد تکمیلی شرط کنید. برای مثال می‌توان به ماده‌ی 474 قانون مدنی در خصوص شرایط اجاره دادن مجدد مورد اجاره (نمایشگر شهری) توسط مستاجر اشاره کرد. در متن این ماده، صراحتا بیان شده است که مستاجر می‌تواند مورد اجاره را اجاره دهد، مگر اینکه در متن قرارداد به نحو دیگری شرط شده باشد.

به موجب قرارداد تلویزیون شهری ، موجر چه تعهداتی را عهده‌دار می‌شود؟

به موجب این قرارداد، تعهد اصلی موجر این است که تلویزیون شهری را به مستاجر تسلیم کند زیرا یکی از مهم‌ترین اهداف انعقاد این قرارداد، بهره‌مندی مستاجر از منافع این نمایشگر در راستای پیشرفت کسب و کار خود است. در این زمینه، بهره‌مندی از این منافع، تنها با تسلیم تلویزیون به او محقق می‌شود. ماده 476 قانون مدنی بیان می‌کند در مواقعی که موجر از تحویل مورد اجاره (تلویزیون شهری) به مستاجر خودداری کند، مستاجر می‌تواند در محاکم طرح دعوا کرده و موجر را به تسلیم مال مورد اجاره مجبور کند. در صورتی که موجر از این طریق نیز مورد اجاره را تسلیم نکند، مستاجر حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

از سوی دیگر مطابق با ماده 477 قانون مدنی، موجر باید به نحوی تلویزیون شهری را به مستاجر تحویل دهد که مستاجر قادر باشد از منافع آن استفاده کند. حال اگر در مدت اجاره، برای تلویزیون شهری مشکلی پیش بیاید که کارکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد، موجر چه تعهدی خواهد داشت؟

در این راستا، ماده 486 قانون مدنی تعیین و تکلیف کرده است. به این صورت که برای تامین منافع مستاجر، کلیه هزینه‌های مربوط به نگهداری تلویزیون شهری با موجر خواهد بود. پس اگر برای مثال نمایشگر در زمان بارش باران یا برف دچار نقصی شد، تامین مخارج ناشی از رفع مشکل یا جایگزین کردن آن، بر عهده‌ی موجر است. البته این حالت در قرارداد متصور است که مستاجر بر اساس توافق، عهده دار چنین مخارجی شود.

در قرارداد تلویزیون شهری مستاجر چه تعهداتی در برابر موجر دارد؟

یکی از مهم‌ترین تعهدات مستاجر، پرداخت اجاره بها است. در این راستا، او موظف است که در زمان و نحوه‌ی مقرر در نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، اجاره بهای موجر را بپردازد. از سوی دیگر، مستاجر در مدت اجاره تلویزیون شهری، به عنوان امین (امانت دار) شناخته می‌شود. پس او نباید در استفاده از مورد اجاره، تعدی و تفریط کند یا به صورتی رفتار کند که سبب ورود خساراتی به موجر شود، وگرنه موظف خواهد بود که تمامی خسارات وارده بر موجر را جبران کند. همچنین اگر در مدت اجاره‌، ایرادی در نمایشگر ایجاد شد و موجر بخواهد که آن را رفع کند، مستاجر نباید در این زمینه، مانع موجر شود.

مشخصات موجر و مستاجر در این قرارداد

همانطور که بیان شد، شما می‌توانید نمونه قرارداد تلویزیون شهری را با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد کنید. بنابراین حضور شخص حقیقی یا شخص حقوقی به عنوان موجر یا مستاجر، تاثیری در ماهیت قرارداد ندارد اما به یاد داشته باشید که برای مشخصات اشخاص حقوقی، باید به مواردی همچون نام برند یا شرکت، مشخصات نماینده‌، شماره‌ی ثبتی، کد اقتصادی، نشانی و تلفن اشاره کرد. از طرف دیگر، ذکر نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر، نشانی و شماره تلفن، برای معرفی اشخاص حقیقی کفایت می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان تنظیم این قرارداد، از اهلیت طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید.

مدت قرارداد

یکی از مهم‌ترین ارکان نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، ذکر مدت آن است. به طوری که عدم لحاظ مدت در متن قرارداد، موجب باطل شدن آن می‌شود. در این راستا شما باید تاریخی را برای شروع مدت قرارداد در نظر بگیرید. در صورتی که این تاریخ در متن قرارداد مشخص نشده باشد، قرارداد از زمان امضای آن برای طرفین لازم الاجرا می‌شود.

اجاره بهای قرارداد

در نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، اجاره بها بر اساس معیارهای متفاوتی با توافق طرف دیگر قرارداد تعیین می‌شود. همچنین در این قسمت از قرارداد، تعیین نحوه پرداخت اجاره بها مسئله مهمی است و تا حدی از بروز اختلافات جلوگیری می‌کند.

برای تنظیم این قرارداد چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟

  1. توجه داشته باشید که در زمان تنظیم این قرارداد، با موجر در خصوص کیفیت نمایش آگهی‌ها صحبت کنید و جزئیات مورد نظر خود را به او خاطر نشان کنید؛
  2. در زمان تنظیم نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، در خصوص کسب مجوزهای لازم برای نمایش آگهی‌ها توافق کنید؛
  3. مسئولیت پرداخت هزینه‌های ناشی از نمایش شهری آگهی‌ها باید معین شوند. این هزینه‌ها شامل مواردی همچون پرداخت هزینه‌ی برق و نظارت‌های فنی هستند؛
  4. هنگام تنظیم این قرارداد، ضمانت اجراهایی را برای بهبود عملکرد طرفین در متن قرارداد لحاظ کنید. تعیین ضمانت اجرا، از دیرکردهای احتمالی می‌کاهد؛
  5. برای قرارداد تلویزیون شهری ، در زمینه‌هایی حق فسخ قائل شوید. برای مثال موجر می‌تواند برای عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر، برای خود حق فسخ قائل شود؛
  6. به منظور حل اختلافات ناشی از نمونه قرارداد تلویزیون شهری ، مراجعی را از میان دو مرجع داوری و دادگاه، لحاظ کنید.

به یاد داشته باشید:

یک قرارداد مناسب؛ سندی قانونی برای توافقات و معاملات شما خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای همکاری در این زمینه، از یک قرارداد اختصاصی بهره ببرید. برای این منظور، می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم. علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که در این زمینه برای شما کاربردی خواهد بود.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات