قرارداد برندینگ چیست و برای استفاده از نمونه قرارداد برندسازی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد برندینگ

قرارداد برندینگ یکی از انواع قرارداد مشاوره است. زمانی که برای تنظیم یا امضای این قرارداد اقدام می‌کنید، به طور حتم دلیل اصلی شما برای امضای این قرارداد، انجام پروژه برند سازی یا ایجاد یک برند معتبر برای یک کسب و کار خواهد بود. امروزه مساله برند سازی و برندینگ، از مهمترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کارهای مختلف است. در این خصوص تفاوتی ندارد که در حوزه‌ تولید کالا و محصولات فعالیت می‌کنید و محصول یا کالای خاصی دارید یا اینکه کسب و کار شما در حوزه خدمات باشد. به هر حال برای کسب جایگاهی مطمئن در باور و اعتماد عمومی مشتریان، نیازمند برندینگ هستید.

نمونه قرارداد برندسازی ، توافقی است که میان صاحبان کسب و کار و کارشناسان متخصص در زمینه برند سازی تهیه و تنظیم می‌شود. در این توافق نامه، شما از کارشناس متخصص می‌خواهید که متناسب با خط مشی و اهداف اصلی سازمان شما، مسئولیت برند سازی را به عهده بگیرد. با توجه به این مساله که برند سازی برای یک مجموعه، دارای ابعاد مختلفی است و نیازمند صرف زمان مشخصی خواهد بود، به طور معمول این قراردادها برای بازه زمانی چند ماهه یا حتی سالانه تنظیم می‌شوند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد برندینگ توضیح می‌دهیم.

اقدامات مهم پیش از امضای نمونه قرارداد برندینگ

پیش از آنکه این قرارداد را امضا کنید، لازم است که اقدامات مهمی را انجام دهید. این اقدامات به شما کمک می‌کند که با آسودگی خاطر بیشتری با کارشناس برندینگ توافق کنید و از حفظ حقوق خود مطمئن باشید. همچنین علاوه بر صیانت از حقوق و اسرار کسب و کارتان، انجام این اقدامات هدفمند و تاثیر گذار پیش از امضای این قرارداد، به شما کمک می‌کنند که خواسته خود را با دقت بیشتری به کارشناس بیان کنید. در ادامه به چند اقدام مهم پیش از امضای نمونه قرارداد برندسازی اشاره می‌کنیم:

آگاهی از ماهیت یک قرارداد کامل

ابتدا لازم است که از ماهیت یک قرارداد کامل آگاه باشیم. نمونه قرارداد برندینگ که میان شما و کارشناس برندینگ امضا می‌شود، در حقیقت یک سند معتبر و قانونی است که برنامه و روند اجرای برندینگ شما را بیان می‌کند. به این صورت که این قرارداد درباره اموری که باید انجام شوند و تعهدات و شروط هر کدام از طرفین توافق توضیح می‌دهد. بنابراین، یادمان باشد که هیچ توافق و شرطی را به صورت کلامی باقی نگذاریم و تمام شروطی که بیان می‌شوند را حتما در متن قرارداد بنویسیم. اطلاعات قرارداد به شما کمک می‌کند که در انتهای پروژه، معیار مناسبی برای ارزیابی کیفیت انجام پروژه برند سازی در اختیار داشته باشید.

اسناد و اطلاعات کسب و کار شما محرمانه است

برای همکاری با کارشناس برندینگ نیاز است که اطلاعاتی را از سازمان یا مجموعه خود، در اختیار کارشناس بگذارید. این اطلاعات حاصل چندین سال تجربه شما است و بدون شک برای شما اهمیت و ارزش زیادی دارد. اطلاعات شما که در واقع محتوای شما محسوب می‌شوند؛ موارد متعددی هستند. تمام اطلاعات مکتوب و حتی اطلاعات کلامی و روابط میان پرسنل شما تا عکس‌ها، نوشته‌ها و سایر مطالب مرتبط با کسب و کار و ایده‌های خودتان برای برند سازی، از جمله اسناد و اطلاعاتی هستند که در اختیار کارشناس برندینگ قرار می‌گیرد.

بدون شک شما تمایل دارید که این اطلاعات در محرمانگی حفظ شوند و به هیچ وجه افشا نگردند. برای جلوگیری از افشای اطلاعات و همچنین حفظ محرمانگی، لازم است که پیش از ارائه اسناد و اطلاعات به کارشناس برندینگ، با او قرارداد محرمانگی اطلاعات یا قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه را امضا کنید. به این ترتیب، با آسودگی خاطر بیشتری می‌توانید نمونه قرارداد برندینگ را امضا کنید.

عدم رقابت و مساله حق کپی رایت

مساله دیگری نیز که ممکن است برای شما به عنوان یک کسب و کار ایجاد نگرانی کند، مساله عدم رقابت است. زمانی که پروژه برند سازی را شروع می‌کنید برای اینکه برند شما کاملا مطابق با کسب و کارتان باشد، ناگریز ملزم هستید که ایده اصلی کسب و کارتان را به اطلاع کارشناسان برندینگ برسانید. در این زمان، احتمالا نگران این مساله هستید که ایده شما توسط اشخاص دیگری به کار برده شود یا اینکه اطلاعات شما را کپی کنند. شما می‌توانید با تنظیم یک قرارداد عدم رقابت ، مطمئن باشید که شخص دیگری نمی‌تواند از ایده و اطلاعات شما بهره ببرد و با شما به رقابت بپردازد. در این زمان با رعایت تمام نکاتی که بیان کردیم، می‌توانید بدون نگرانی با کارشناس برندینگ، نمونه قرارداد برندینگ امضا کنید یا حتی برای توسعه برند خود، از قرارداد مشاور تبلیغاتی نیز بهره ببرید.

نمونه قرارداد برندینگ از نگاه قانون!

نمونه قرارداد برندسازی را می‌توانیم در واقع یک نوع قرارداد پیمانکاری نیز در نظر بگیریم. زیرا که در این قرارداد، کارشناس برند سازی متعهد می‌شود که در بازه زمانی معینی، موضوع قرارداد را انجام دهد و پروژه را به کارفرما تحویل دهد. براین اساس، نمونه قرارداد برندسازی باید از قانون مدنی تبعیت کند. نمونه قرارداد برندینگ یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که با خواست، رضایت و توافق آن‌ها تهیه و تنظیم می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که این قرارداد از ماده 10 قانون مدنی پیروی می‌کند. براساس این ماده، امضای قراردادهای خصوصی میان اشخاص ایرادی ندارد اما شرط اصلی، این است که قانون به طور کامل رعایت شود و توافق طرفین مغایر با قانون نباشد.

نمونه قرارداد برندینگ یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. لازم بودن به این معنی است که طرفین با امضای این قرارداد، متعهد می‎‌شوند که تا زمانی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است، به تعهدات و مسئولیت‌های خود پایبند باشند و همچنین موضوع قرارداد که همان انجام فرآیند برند سازی است را انجام دهند. به واسطه این قرارداد، کارشناس برندینگ یا کارفرما نمی‌توانند قرارداد را یکباره فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از این همکاری پشیمان شده‌اند. البته طرفین می‌توانند برای فسخ نمونه قرارداد برندینگ شروطی را در نظر بگیرند. به این ترتیب اگر شرایطی پیش بیاید که شروط فسخ قرارداد انجام شده باشند، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

موضوع قرارداد شما برند سازی است!

بعد از معرفی طرفین قرارداد ، نوبت به شرح کامل و صریح موضوع این توافق می‌رسد. با اینکه در هنگام نوشتن عنوان قرارداد به صورت کلی اشاره می‌شود که عنوان این قرارداد، برندینگ است اما در ماده مربوط به موضوع نمونه قرارداد برندینگ ، به صورت جزئی‌تر و کامل‌تر شرح داده می‌شود که منظور از برندیگ، دقیقا انجام چه کارهایی است. مثلا توضیح می‌دهید که قرار است صفر تا صد پروژه برند سازی یک کسب و کار انجام شود. شما در این بخش از قرارداد می‌توانید به دقت شرح دهید که چه توقعی از کارشناس برندینگ دارید و این شخص باید در قبال این پروژه چه کاری انجام دهد. در واقع موضوع قرارداد شما، هدف اصلی توافق میان شما و کارشناس برندینگ است.

مدت پروژه برند سازی

عده‌ای معتقدند که برند سازی یک فعالیت مستمر است. به این معنی که شما ملزم هستید که به صورت مداوم به برند خود اهمیت دهید و برای رشد و گسترش آن فعالیت کنید. ممکن است که شما با عقد یک قرارداد، تمام مسئولیت برند سازی مجموعه خود را به یک متخصص بسپارید یا اینکه ممکن است در راستای برند سازی و برای انجام دادن پروژه‌های جزء، از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک و مشورت بگیرید. در هر صورت، لازم است که براساس نیازتان، تاریخ دقیق این همکاری را مشخص کنید. به این صورت که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را معین کنید و در متن قرارداد بنویسید.

کارشناس برندینگ شما ملزم است که در تاریخی که معین شده است، پروژه نهایی را به شما تحویل دهد و به تمام تعهداتی که در قرارداد برای او در نظر گرفته شده است، عمل کند.

مبلغ نمونه قرارداد برندینگ

کارشناسان و متخصصان برندینگ، علاوه بر فعالیتی که برای شما انجام می‌دهند، برند خودشان را نیز به عنوان یک شخص حقیقی یا موسسه متخصص در زمینه برندینگ گسترش می‌دهند. به همین دلیل، هزینه همکاری با کارشناسان و موسسات با درجه اعتبار مختلف، بسیار متغیر است. موسسات با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارند و همچنین براساس نوع خدماتی که به شما ارائه می‌دهند، تعرفه‌های مشخصی را برای انجام پروژه‌های برندینگ در نظر می‌گیرند. در نهایت باید اینطور بگوییم که حق الزحمه انجام این پروژه با توافق طرفین معین می‌شود و در متن قرارداد نوشته خواهد شد. علاوه براین، شما می‌توانید شیوه پرداخت این حق الزحمه را نیز معین کنید و درباره آن تصمیم بگیرید.

پیشنهاد ما

قرارداد برندینگ یک قرارداد مهم و کاربردی است. لازم است که درباره ابعاد و آثار حقوقی آن مطلع باشیم و همچنین قرارداد را متناسب با شرایطی که در نظر داریم، تنظیم کنیم. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد از خدماتی هستند که توسط تیم حقوقی رکلا برای این منظور ارائه می‌شوند. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات