شرایط همکاری با مکانیک متخصص در قرارداد مکانیکی خودرو

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/02/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مکانیکی خودرو

صنعت خودرو سازی در تمام کشورها به عنوان یکی از صنایع مهم به حساب می‌آید. صنعت خودرو سازی برای پیشرفت به کارشناسان و متخصصان زیادی نیاز دارد. مکانیک‌ها از جمله کسانی هستند که در پیشرفت صنعت خودروسازی نقش عمده‌ای ایفاء می‌کنند. رشته مکانیک خودرو یکی از پر طرفدارترین رشته‌هایی است که در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشکده‌های مهندسی آموزش داده می‌شود. برخی از مکانیک‌های خودرو در رشته مکانیک خودرو تحصیل کرده‌اند و برخی دیگر از مکانیک‌های خودرو نیز به صورت تجربی با این حرفه آشنا شده‌اند. به صورت کلی می‌توان گفت که این حرفه در ایران از بازار کار خوبی برخوردار است زیرا مکانیک‌ها می‌توانند در کارخانه‌های خودرو سازی، گاراژها و تعمیرگاه‌های خودرو مشغول به کار شوند. نمونه قرارداد مکانیکی خودرو در شمار قرارداد استخدام به حساب می‌آید که با هدف استخدام نیروی متخصص تنظیم می‌شود.

این قرارداد باید مطابق با ضوابط و شرایط قانون کار (مصوب 1369) تنظیم شود. در این نوشتار نکات و شرایط قانونی قرارداد استخدامی میان مکانیک خودرو و کارفرما را مطابق با قانون کار بررسی می‌کنیم.

بررسی نمونه قرارداد مکانیکی خودرو از منظر قانون

قانون کار در سال 1369 در راستای ساماندهی به روابط میان کارفرمایان و کارگران به تصویب رسید. تمام روابط و قراردادهای استخدامی میان کارگران و کارفرمایان باید مطابق با قانون کار و شرایط قانونی آن تنظیم شوند. مطابق با تعریف ماده 7 قانون کار، نمونه قرارداد مکانیکی خودرو به وسیله توافق میان کارفرما و مکانیک خودرو تحقق پیدا می‌کند. مکانیک خودرو به موجب امضای این قرارداد، متعهد می‌شود که به صورت دائم (غیر موقت) یا برای بازه زمانی معینی (به صورت موقت) برای کارفرما کار کند.

کارفرما نیز به موجب این قرارداد متعهد خواهد شد که دستمزد (حق السعی) مکانیک خودرو را پرداخت کند. کارفرما و مکانیک خودرو باید نمونه قرارداد مکانیکی خودرو را مطابق با قواعد و شرایط قانون کار تنظیم و امضا کنند زیرا تمام قواعد قانون کار، لازم الاجرا هستند و نمی‌توان برخلاف آن‌ها توافق کرد.

قرارداد استخدامی مکانیک خودرو می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم شود. مطابق با اصلاحیه قانون کار (مصوب 1388)، مدت اعتبار قرارداد شفاهی مکانیکی خودرو تنها یک ماه است. بنابراین، کارفرما و مکانیک خودرو که قرارداد کار را به صورت شفاهی تنظیم کرده‌اند باید بعد از گذشت یک ماه نسبت به مکتوب کردن قرارداد خودشان اقدام کنند.

انواع نمونه قرارداد مکانیکی خودرو کدام است؟

مطابق با ماده 7 قانون کار، نمونه قرارداد مکانیکی خودرو می‌تواند به صورت دائم، موقت، معین و آزمایشی تنظیم شود:

  1. قرارداد کار دائم مکانیک خودرو: این قرارداد به صورت همیشگی و بدون ذکر مدت تنظیم می‌شود. در اصطلاح به قرارداد کار دائم مکانیک، قرارداد کار غیر موقت نیز گفته می‌شود.
  2. قرارداد کار موقت مکانیک خودرو: برای بازه زمانی محدود و با ذکر مدت تنظیم می‌شود. قرارداد کار با مدت معین پس از پایان یافتن مدت آن منحل خواهد شد. پس از پایان یافتن مدت قرارداد، عملا رابطه استخدامی میان طرفین نیز خاتمه پیدا می‌کند.
  3. قرارداد کار معین مکانیک خودرو: این قرارداد برای انجام کاری معین تنظیم می‌شود. رابطه استخدامی میان طرفین پس از انجام شدن موضوع قرارداد کار معین یا مشخص خاتمه پیدا می‌کند.
  4. قرارداد کار آزمایشی مکانیک خودرو: کارفرما و مکانیک در هنگام تنظیم قرارداد کار، مدتی را به صورت آزمایشی در نظر می‌گیرند تا از شرایط کاری و کیفیت تخصص نیروی متخصص آگاه شوند. مدت قرارداد کار دوره آزمایشی برای مکانیک خودرو ماهر و سطح بالا سه ماه و برای مکانیک ساده و نیمه ماهر یک ماه است.

حق السعی مکانیک در نمونه قرارداد مکانیکی خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

حق السعی مکانیک به وسیله توافق میان کارفرما و مکانیک مشخص می‌شود. شورای عالی کار هر ساله حداقل دستمزد کارگران را با توجه به نرخ اعلامی تورم از سوی بانک مرکزی معین می‌کند. بنابراین کارفرما و مکانیک خودرو نمی‌توانند با یکدیگر در خصوص پرداخت حق السعی کمتر از حداقل دستمزد اعلامی از سوی شورای عالی کار توافق کنند.

حق السعی مکانیک خودرو تمام دریافت‌های قانونی او را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین دریافت‌های قانونی مکانیک خودرو که در احتساب حق السعی او مؤثر هستند، عبارتند از:

  1. دستمزد و حقوق؛
  2. کمک عائله مندی؛
  3. کمک هزینه مسکن، خوار و بار و ایاب و ذهاب؛
  4. مزایای غیر نقدی؛
  5. پاداش افزایش تولید؛
  6. سود سالیانه.

حق السعی مکانیک خودرو می‌تواند به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهیانه محاسبه می‌شود. کارفرما باید حق‌السعی مکانیک خودرو را در فواصل زمانی مشخصی پرداخت کند.

ساعات کاری در نمونه قرارداد مکانیکی خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

ساعات کاری مکانیک از بدو ورود به کارگاه شروع می‌شود و به محض خروج او از کارگاه خاتمه پیدا می‌کند. منظور از کارگاه، مکانی است که مکانیک در آنجا مشغول به کار است و می‌تواند کارخانه، گاراژ یا تعمیر‌گاه باشد.

ساعت‌های کاری مکانیک خودرو در طول یک روز نباید بیشتر از 8 ساعت باشد و ساعت‌های کاری در طول یک هفته، حداکثر 44 ساعت است.

ساعت‌های کاری بیشتر از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته به عنوان اضافه کاری محسوب می‌شود. کارفرما نمی‌تواند مکانیک خودرو را ملزم به اضافه کاری کند بلکه او (مکانیک خودرو) باید با اضافه کاری موافق باشد. حداکثر میزان اضافه کاری نیز 4 ساعت در طول روز است.

مکانیک به ازای هر یک ساعت اضافه کاری مستحق دریافت فوق‌العاده‌ای معادل با 40% مزد عادی ساعتی است.

ساعات کار روزانه از ساعت 6 صبح تا 22 بامداد است. ساعت‌های کاری بین 22 شب تا 6 بامداد به عنوان شب کاری مکانیک خودرو محسوب می‌شود. به ازای هر یک ساعت شب کاری باید فوق‌العاده‌ای معادل با 35% مزد عادی ساعتی پرداخت شود. ساعت‌های کاری مکانیک خودرو باید در نمونه قرارداد مکانیکی خودرو شود.

تعطیلی‌ها در نمونه قرارداد مکانیکی خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

مطابق با قانون کار، تعطیلات مکانیک خودرو به سه دسته تقسیم می‌شود؟

  1. تعطیلی روز جمعه، طبق قانون کار، مکانیک خودرو که در طول هفته 6 روز کار می‌کند از یک تعطیلی اجباری در روز جمعه برخوردار خواهد بود.
  2. تعطیلات رسمی: تعطیلاتی که در تقویم رسمی کشور آمده است نیز جزو تعطیلی‌های مکانیک خودرو به حساب می‌آید.
  3. تعطیلی روز کارگر: 11 اردیبهشت هر سال روز کارگر است و از تعطیلی‌های مکانیک محسوب می‌شود.

نکته: مکانیک خودرو بابت روزهای تعطیل نیز مستحق دریافت دستمزد و مزایا است. کارفرما و مکانیک هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد مکانیکی خودرو می‌توانند در خصوص جمعه کاری با یکدیگر توافق کنند. مکانیک خودرو به ازای هر یک روز جمعه کاری مستحق دریافت فوق‌العاده‌ای معادل با 40% مزد عادی روزانه است.

مرخصی‌ها در این قرارداد چه شرایطی دارد؟

در ادامه مرخصی‌های مکانیک خودرو را مطابق با قانون کار بررسی میکنیم:

  1. مرخصی استحقاقی (سالیانه): مکانیک خودرو به ازای هر یک سال خدمت مستحق دریافت یک ماه مرخصی با مزد است. ممکن است که مکانیک کمتر از یک سال کار کرده باشد. در این حالت، مرخصی سالیانه مکانیک خودرو با توجه به مدت کار او مشخص می‌شود؛
  2. مرخصی حج: مکانیک خودرو در طول خدمت خود، می‌تواند از یک ماه مرخصی حج استفاده کند. مکانیک خودرو بابت مرخصی حج مستحق دریافت دستمزد نیست؛
  3. مرخصی استحقاقی: مدت مرخصی استحقاقی تنها سه روز است و با مزد محسوب می‌شود. مکانیک خودرو در دو شرایط می‌تواند از مرخصی استحقاقی استفاده کند: 1- اگر بخواهد ازدواج کند، 2- در صورت فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند او؛
  4. مرخصی استعلاجی: مدت مرخصی استعلاجی برای هر بار بیمار شدن مکانیک خودرو سه روز است و از دستمزد او نیز کسر نمی‌شود؛
  5. مرخصی تحصیلی: مکانیک خودرو در طول خدمت خود، می‌تواند از دو سال مرخصی تحصیلی استفاده کند. این مرخصی برای دریافت مدرک رسمی تحصیلی به مکانیک خودرو داده می‌شود. مرخصی تحصیلی مکانیک خودرو برای دو سال دیگر قابل تمدید است؛
  6. بدون حقوق: مکانیک در طول خدمت خود، می‌تواند از دو سال مرخصی بدون حقوق استفاده کند. مرخصی بدون حقوق مکانیک خودرو می‌تواند متوالی (پشت سرهم) یا متناوب (غیر پیوسته) باشد؛
  7. ساعتی: مدت مرخصی ساعتی مکانیک خودرو، کمتر از یک روز است. مرخصی ساعتی مکانیک خودرو از مرخصی سالیانه (استحقاقی) او کسر می‌شود.
  8. مرخصی زایمان: تنها به مکانیک‌های خودرویی تعلق می‌گیرد که خانم باشند. مرخصی زایمان حداکثر سه ماه است.

نمونه قرارداد مکانیکی خودرو چگونه خاتمه پیدا می‌کند؟

با خاتمه قرارداد کار، رابطه استخدامی میان کارفرما و مکانیک خودرو نیز منحل می‌شود. مطابق با قانون کار، نمونه قرارداد مکانیکی خودرو در موارد زیر خاتمه پیدا می‌کند:

1-بازنشستگی مکانیک خودرو؛

2- از کار افتادگی مکانیک خودرو؛

3-فوت مکانیک خودرو؛

4-تمام شدن مدت قرارداد کار موقت مکانیک خودرو؛

5-انجام شدن کار معین موضوع قرارداد مکانیک خودرو (در قرارداد کار معین مکانیک)؛

6-استعفای مکانیک خودرو؛

7-اخراج مکانیک خودرو از سوی کارفرما.

پیشنهاد ما به شما

برای به خدمت گرفتن نیروی متخصص مکانیک و شروع همکاری با او، لازم است که از قواعد و ضوابطی که باید برای قراردادهای استخدامی در نظر گرفته شود، آگاه باشید. برای این منظور می‌توانید به سهولت از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و با یک مشاور مجرب گفتگو داشته باشید. علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که تنظیم این قرارداد را به واسطه ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، به مشاوران حقوقی بسپارید.

قرارداد کار موقت

برای استخدام مکانیک به دنبال یک فرم ساده از قرارداد استخدام مطابق قانون کار هستید؟ روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سراج
thumb_up_alt
با سلام چه نوع قراردادی با مکانیک خودرو که در گاراژ مکانیکی به صورت درصدی کار می کنه ببندیم؟
20:53
23 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بر خلاف رویه‌ای که هم صنف‌های شما در پیش گرفته‌اند، چنین پرسنلی مشمول قانون کار هستند و حتی اگر با آن‌ها، قرارداد درصدی تنظیم کنید نیز می‌توانند به اداره کار مراجعه و از آن طریق، کلیه حقوق و مزایای قانونی خود را مطالبه کنند.
13:44
26 آذر 1401