قرارداد طراحی و چاپ بنر چیست؟ + معرفی دو نوع عمده این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1404/09/06
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی و چاپ بنر

طراحی و چاپ بنر رایج‌ترین و شاید مقرون به صرفه‌ترین روش تبلیغاتی است. صاحبان مشاغل و به ویژه کسانی که به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند به دنبال روشی اقتصادی و کاربردی جهت معرفی کسب و کار خود هستند. بیشتر افراد به جای انتخاب روش‌های دیگر تبلیغاتی مانند تبلیغ در صدا و سیما به طراحی و چاپ بنر روی می‌آورند زیرا علاوه براینکه این روش تبلیغاتی بسیار مقرون به صرفه و کاربردی است مخاطبان بسیاری را نیز جذب می‌کند. طراحی و چاپ بنر در حوزه فعالیت طراحان و شرکت‌های طراحی و تبلیغاتی است. در این مقاله نکات مهمی که باید در هنگام تنظیم نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر رعایت شود را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر چیست؟

این توافق، یک قرارداد پیمانکاری محسوب می‎‌شود. قراردادهای پیمانی در قوانین ایران تعریف نشده‌اند و احکام و شرایط خاصی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است به همین دلیل در گروه انواع قرارداد نامعین قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشیم که در تنظیم این قرارداد باید به طور کلی از قانون مدنی پیروی کرد و شرایط و احکامی که برای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود تا آنجا که مخالف با شرع و قانون نباشد به اراده طرفین آن بستگی دارد و صحیح خواهد بود. طرفین این توافق از یک طرف کارفرما و طرف دیگر، پیمانکار (طراح) خواهد بود.

دو شیوه برای امضای نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر

قرارداد طراحی و چاپ بنر به دو شکل عمده امضا می‌شود. در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. در اغلب موارد این قرارداد به صورت قرارداد پیمانکاری امضا می‌شود و طرفین آن نیز کارفرما و پیمانکار هستند. کارفرما و پیمانکار در این توافق نامه شخص حقیقی یا شخص حقوقی خواهند بود. منظور از اشخاص حقیقی، افراد انسانی است. مانند اینکه صاحب یک فروشگاه جهت طراحی و چاپ بنر با یک طراح (شخص حقیقی) قرارداد پیمانکاری را امضا می‌کند یا آنکه یک شرکت مهندسی (شخص حقوقی) جهت طراحی و چاپ بنر تبلیغاتی با یک شرکت طراحی (شخص حقوقی) قرارداد امضا می‌کند.
  2. این قرارداد به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز امضا می‌شود. یکی از انواع قراردادهای پیمانی؛ قرارداد پیمانکاری تک نفره است که به آن قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی نیز گفته می‌شود. در این قرارداد کارفرما با یک شخص حقیقی قرارداد پیمانکاری امضا می‌کند. در این قرارداد برخلاف قرارداد کار رعایت بسیاری از الزامات قانون کار ضرورت ندارد. برای مثال در این قرارداد بیمه کردن پیمانکار الزامی نیست به همین جهت است که این قرارداد امروزه با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. برای مثال کاربرد نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر ، یک شرکت تبلیغاتی، با هدف انجام پروژه طراحی و چاپ بنر تبلیغاتی یک فروشگاه زنجیره‌ای، یک طراح را به کار می‌گیرد اما با او قرارداد پیمانکاری تک نفره امضا می‌کند.

شرایط صحت این قرارداد

برای آنکه قرارداد طراحی و چاپ بنر به طور مشروع و منطبق با قانون امضا شود رعایت شرایطی از سوی کارفرما و پیمانکار الزامی است. شرایط صحت این قرارداد عبارتند از:

قصد و رضای کارفرما و طراح به عنوان طرفین قرارداد

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین شرایط صحت قرارداد ، قصد و رضای طرفین آن است. قصد و رضایت به این معنا است که طرفین قصد انجام این کار را داشته باشند و به دور از هرگونه اجبار و اکراه غیر قابل رفع، قرارداد را امضا کنند.

اهلیت پیمانکار و کارفرما

منظور از اهلیت این است که قانون اجازه امضای معامله را به آنان داده باشد. به عبارت دیگر، طرفین قرارداد باید عاقل، بالغ و رشید باشند. منظور از رشید بودن این است که اشخاص حاضر در قرارداد، سود و زیان معاملات را به طور متعارف تشخیص بدهند و از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع نباشند.

موضوع نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر معلوم باشد

به این معنا که موضوع قرارداد طراحی و چاپ معین و مشخص باشد. به این صورت که در قرارداد ذکر کنند که موضوع قرارداد طراحی و چاپ بنر تبلیغاتی برای یک شرکت مهندسی است و درباره آن توضیحات دقیقی را بیان کرده باشند که موضوع قرارداد در ابهام نباشد.

جهت و انگیزه طرفین در نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر مشروع و قانونی باشد

منظور از جهت قرارداد، انگیزه و هدف طرفین از امضای قرارداد است بنابراین هدف کارفرما و طراح از امضای قرارداد باید انجام کاری قانونی و مشروع باشد. بنابراین امضای توافق نامه با هدف تبلیغ مشروبات الکلی باطل و بی‌اثر است.

در هنگام تنظیم قرارداد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

امروزه افراد به قراردادهای شفاهی اکتفا نمی‌کنند بلکه در اغلب موارد قرارداد را به طور مکتوب و بر روی کاغذ می‌نویسند و امضا می‌کنند. قرارداد مکتوب پس از امضای طرفین ارزش و اعتبار یک سند عادی را پیدا می‌کند و در صورت بروز اختلاف، از سوی طرفین آن قابل استناد است همچنین در صورتی که متن قرارداد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و مامور رسمی نیز آن را امضا کند، اعتبار یک سند رسمی را پیدا می‌کند و علاوه بر طرفین قرارداد، در مقابل اشخاص ثالث نیز قابل استناد است.

بنابر توضیحاتی که گفته شد بهتر است به توافق شفاهی در خصوص نمونه قرارداد طراحی و چاپ بنر اکتفا نکنید و قرارداد خود را روی کاغذ و به شکل مکتوب بنویسید و امضا کنید.

مشخصات فنی طراحی و چاپ بنر

یکی از حساس‌ترین بخش‌های این توافق، تعیین دقیق ویژگی‌های فنی بنر است. هرگونه ابهام در این قسمت باعث اختلاف میان کارفرما و طراح می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم موارد زیر در متن قرارداد به‌طور کامل قید شود:

  • ابعاد بنر (مثلاً ۳×۲ متر، یا مدل استند رول‌آپ)
  • نوع چاپ (سالونت، اکوسالونت، دیجیتال و غیره)
  • جنس بنر (پی‌وی‌سی، فلکس، مش و غیره)
  • کیفیت و رزولوشن طراحی
  • هویت بصری و رنگ‌بندی مطابق با برند کارفرما
  • محتوای متن، شعار تبلیغاتی و تصاویر مورد استفاده
  • تعداد نسخه‌ها و تعداد چاپ
  • نحوه تأمین فایل‌ها، لوگو و اطلاعات لازم (توسط کارفرما یا طراح)

تعیین این موارد باعث می‌شود موضوع قرارداد معین، شفاف و قابل اجرا باشد.

مراحل انجام کار و روند تأیید پروژه

در پروژه‌های طراحی و چاپ، شفاف‌سازی مراحل اجرا، نقش مهمی در جلوگیری از بروز تأخیر و ایجاد اختلاف میان طرفین دارد. بنابراین حتما موارد زیر را در متن قرارداد طراحی و چاپ بنر بنویسید و برای آن‌ها، تعیین تکلیف شود:

  • تهیه پیش‌طرح و ارائه به کارفرما
  • زمان تحویل پیش‌طرح (مثلاً ۲ روز کاری)
  • تعداد مراحل بازبینی و اصلاح (مثلاً حداکثر ۲ مرحله رایگان)
  • زمان لازم برای هر مرحله اصلاح
  • تأیید نهایی طرح توسط کارفرما
  • آغاز فرآیند چاپ پس از تأیید کتبی طرح
  • مسئولیت تأخیر ناشی از عدم پاسخ کارفرما

مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت و هزینه‌های جانبی

این بخش از مهم‌ترین قسمت‌های هر توافق است. توصیه می‌شود مبلغ پروژه به‌صورت شفاف تعیین شود. مواردی که در ادامه بیان خواهد شد را به صورت کامل و دقیق در متن قرارداد، مشخص کنید:

  • هزینه طراحی
  • هزینه چاپ
  • هزینه‌های جانبی مانند هزینه خرید عکس، فونت یا الحاقات
  • درصد پیش‌پرداخت
  • زمان تسویه حساب
  • هزینه اصلاحات اضافه (در صورت افزایش مراحل اصلاح)

اگر پرداخت‌ها مرحله‌بندی شود، معمولاً اختلافات کمتر خواهد بود. همچنین بهتر است نکات زیر را در متن قرارداد قید کنید:

  • مالیات و ارزش افزوده بر عهده کدام طرف است
  • پرداخت نقدی است یا از طریق انتقال بانکی

پیشنهاد ما

برای شروع این همکاری، نیاز دارید که یک قرارداد داشته باشید. بدون شک، آگاهی از نکات حقوقی قرارداد، به شما کمک می‌کند که روابط کاری بهتری را تجربه کنید. برای این منظور می‌توانید سوالات خود را از مشاوران حقوقی بپرسید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را فراهم کرده است. علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید.

انواع قرارداد پیمانکاری

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست قراردادها شوید.

قراردادهای پیمانکاری
دانلود قرارداد
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات