قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی و شرایط قانونی این نوع از قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی

موسسات آموزشی مراکزی هستند که با اهداف مشخص فعالیت می‌کنند. هدف اصلی این مراکز، آموزش، ارائه مدرک و مهارت ورزی است. این موسسه‌ها مراکزی هستند که علاقمندان را برای حضور در کسب و کارهای مختلف آماده می‌کنند. تاسیس موسسه آموزشی نیاز به اخذ مجوز، سرمایه، تخصص و نیروی کار متخصص دارد. به همین دلیل است که بسیاری از اشخاص تمایل دارند که از شرایط کار مشارکتی بهره ببرند. قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی ، توافق نامه‌ای است که می‌تواند شرایط مشارکت را برای طرفین مهیا کند و یک قرارداد ، از انواع قرارداد شراکت محسوب می‌شود.

موسسه‌های آموزشی، محدود به حوزه مشخصی نیستند. یعنی نمی‌توانیم انواع مختلف آن را در یک دسته بندی کوچک محدود کنیم. البته برای اخذ مجوز، گروه بندی‌هایی معین شده است. بیشترین درخواست موسسه آموزشی، مربوط به موسساتی است که زیر مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی محسوب می‌شوند. از مهمترین دلایل محبوبیت این مراکز، ارائه مدارک معتبر است. اشخاص با کسب مدرک از این موسسات، می‌توانند به بازار کار وارد شوند و در حوزه مهارتی که آموزش دیده‌اند، فعالیت کنند. نوع موسسه، خدمات و آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد، میزان سرمایه مورد نیاز و مجوزها، از دلایلی است که موجب شراکت کاری میان اشخاص مختلف می‌شوند.

نمونه قرارداد شراکت در موسسه آموزشی ، یک سند مکتوب است که این شراکت را ثبت می‌کند و به عنوان یک مدرک معتبر در اختیار شرکا قرار می‌گیرد.

قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی چگونه ماهیتی دارد؟

قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی یک قرارداد مشارکت شناخته شده است. در این قرارداد دو یا چند شخص با توافق و نظر خود، با یکدیگر همکاری می‌کنند. شرکا اهداف معین و مشخص دارند و تلاش می‌کنند که با توجه به آن‌ اهداف عمل کنند. برای مثال اگر دو یا چند شخص تمایل داشته باشند که از شراکت نامه مغازه استفاده کنند و با یکدیگر شریک شوند، بدون شک در طول مدت قرارداد مشارکت، وظایفی به عهده دارند.

مکتوب بودن قرارداد، ارزش و اعتبار آن ‌را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، اثبات توافقات و شروط در قرارداد شفاهی با گذر زمان، مشکل خواهد بود. نمونه قرارداد شراکت در موسسه آموزشی ، سند معتبر همکاری دو یا چند شریک است که تمایل دارند در راه اندازی یا ادامه فعالیت یک موسسه آموزشی با یکدیگر فعالیت کنند. این قرارداد، با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود و محتوای قرارداد، از این قانون تبعیت می‌کند. قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی ، حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که شرایط کار، مناسبات مالی، روابط میان شرکا، حدود اختیارات و مسئولیت‌ها و وظایف آن‌ها را مشخص می‌کند.

پیش از تنظیم قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی

تمام موسسات آموزشی، برای شروع به کار و ادامه فعالیت در این حوزه، نیازمند اخذ مجوزهای لازم هستند. با توجه به انواع موسسه‌های آموزشی، محتوای آموزشی قابل ارائه متفاوت خواهد بود. بنابراین، لازم است مجوزهای مربوط به حوزه آموزشی خاص را کسب کنید. بعد از کسب مدرک، اخذ مجوز، پروانه اشتغال و بهره برداری، می‌توانید در موسسه فعالیت کنید.

در این شرایط می‌توانید به روش‌های مختلف از قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی استفاده کنید. برای مثال ممکن است از میان شرکا، یک شخص پروانه کسب داشته باشد. با وجود این شریک، مجوز لازم برای فعالیت در موسسه آموزشی را در اختیار خواهید داشت. از طرف دیگر، ممکن است که شرکای شما از اشخاص متخصصی باشند که می‌توانند در موسسه فعالیت کنند و آموزش‌های مناسب را ارائه دهند.

همانطور که در چند سطر گذشته‌ به دلایل و انگیزه‌های شراکت در موسسه آموزشی اشاره کردیم، عواملی مانند سرمایه نقدی، تخصص، مجوز، مهارت و تجربه از مواردی هستند که اشخاص را برای شراکت متقاعد می‌کنند. بعد از دریافت مشاوره حقوقی قراردادها می‌توانید در رابطه با تنظیم قرارداد شراکت تصمیم بگیرید و آن را امضا کنید.

نمونه قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی قانونی

اگر قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی به شیوه صحیح تنظیم شود و شرایط عمومی صحت قرارداد را رعایت کند، یک قرارداد معتبر است. برای تنظیم این قرارداد باید به قانون مدنی مراجعه کنیم. البته می‌توانید تنظیم این قرارداد را به وکیل قرارداد یا مشاور حقوقی بسپارید. مشاوران حقوقی قراردادها در زمینه تنظیم انواع قرارداد، اطلاعات جامع، مهارت و تجربه‌های مناسبی دارند که باعث می‌شود قراردادهای دقیق‌تری تنظیم کنند.

علاوه بر مشاور حقوقی قراردادها، وکیل قرارداد شراکت نیز می‌تواند شما را در زمینه ابعاد مختلف این قرارداد و شروط لازم برای آن راهنمایی کند.

قرارداد شراکت یا عقد شراکت، یک فصل مشخص در قانون مدنی است. قانون مدنی به صراحت درباره این قرارداد توضیح می‌دهد و شروطی را برای تنظیم آن در نظر گرفته است. به همین دلیل قرارداد شراکت را یک قرارداد معین محسوب می‌کنند. قانون ناظر بر این قرارداد، قانون مدنی است. در زمان تنظیم قرارداد، لازم است که حتما به مواد این قانون توجه شود و قرارداد مطابق با آن نوشته شود.

شراکت به این معنا است که دو یا چند شخص، با اهداف و خواسته‌های مشابه، توافق می‌کنند که با یکدیگر شراکت کنند. در این قرارداد، سرمایه‌ها و آورده‌های طرفین روی هم قرار می‌گیرد و در جهت اهداف شراکت استفاده می‌شود. طرفین متعهد می‌شوند که در سود و زیان شریک باشند.

جایز بودن قرارداد

نمونه قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی یکی از انواع عقد شراکت است. عقد شراکت در گروه قراردادهای جایز قرار می‌گیرد. به این معنی که شرکا هر زمان که بخواهند، می‌توانند شراکت را به اتمام برسانند. اگر شرکا تصمیم داشته باشند که شراکت را به پایان برسانند، باید با یکدیگر تسویه حساب کنند. آورده‌های آن‌ها برگردانده خواهد شد و سود حاصل از شراکت را به نسبت معین تقسیم خواهند کرد.

با تعیین مدت قرارداد، شرکا متعهد می‌شوند که در بازه زمانی تعیین شده در قرارداد باقی بمانند. از طرف دیگر هر زمان که هر کدام از شرکا بخواهد سهام خود را بفروشد یا اینکه به شخص دیگری واگذار کنند، اولویت با شرکای دیگر است. در این زمان هر کدام از شرکای دیگر می‌توانند سهام موسسه آموزشی را بخرند. (البته لازم است که این موضوع در قرارداد نوشته شود.)

شرکا در قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی

در ابتدای متن قرارداد، لازم است که مشخصات و اطلاعات شرکای موسسه آموزشی نوشته شود. شرکا می‌توانند دو شخص یا بیشتر باشند. محدودیتی برای حضور شخص حقیقی یا شخص حقوقی در این قرارداد وجود ندارد. هرچند در اکثر مواقع، شرکایی که قرارداد مشارکت در موسسه آموزشی را امضا می‌کنند، اشخاص حقیقی هستند.

شرکا با ذکر اطلاعات و مشخصات هویتی در متن قرارداد، معرفی خواهند شد. مشخصاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس، از جمله اطلاعاتی هستند که برای معرفی شرکا در متن قرارداد نوشته می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که محدودیتی برای تعداد شرکا وجود ندارد اما لازم است که تمام شرکا در متن قرارداد معرفی شوند.

اطلاعات و مشخصات هویتی شرکا باید به صورت دقیق و بدون ابهام ذکر شود. در آخر نیز هر کدام از شرکا باید انتهای تمام صفحات قرارداد را امضا کنند. اگر شرکای موسسه آموزشی در شرایطی بودند که نتوانستند برای امضای قرارداد حضور داشته باشند، می‌توانند نماینده یا وکیل خود را برای امضا قرارداد بفرستند.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

تیم حقوقی رکلا یک مرجع تخصصی در حوزه تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم و جزئیات همکاری برای شما بیان شود. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و روابط کاری خود با طرف مقابل را به صورت کاملا قانونی و بر اساس قوانین موجود در کشور سر و سامان دهید. درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید و منتظر تماس ما باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
نرگس عیسی زاده
thumb_up_alt
باسلام. جهت تنظیم مشارکت نامه نیاز به راهنمایی داریم. تشکر.
09:24
26 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما رو ثبت کردیم و همکاران من، در اسرع وقت با شما تماس خواهند داشت.
09:18
27 فروردین 1401