قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای

قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای یک نوع از قرارداد کار است که به واسطه آن، کارشناس بهداشت حرفه‌ای توسط شخص یا شرکت استخدام می‌شود. براساس تعریف قانون کار، قرارداد کار کارشناس بهداشت حرفه ای یک نوع قرارداد استخدام است که به صورت قرارداد کار موقت نیز تنظیم می‎‌شود. این قرارداد میان شخص حقیقی با شرکت‌ها و سازمان‌ها تنظیم می‌شود. کارشناس بهداشت حرفه‌ای یا مهندس بهداشت حرفه‌ای متعهد می‌شود که در بازه زمانی معین و در روزهای مشخص، به سازمان یا شرکت برود و اموری که به او سپرده شده است را  اجرا کند.

به طور کلی مراکز و مکان‌هایی که اشخاص برای انجام کار به آن مراجعه می‌کنند، محل کار نامیده می‌شود. تعدد مکان‌هایی که برای انجام کار در نظر گرفته می‌شوند به اندازه‌ای است که در مواقعی با مراکز مسکونی برابری می‌کند. این مساله به این دلیل است که طیف وسیعی از مردم در شهرها و به ویژه در کلان شهر‌ها مشغول به کار هستند و با شرایط و موقعیت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

این گردهمایی برای انجام کار، نیازمند تمهیداتی است که بتواند سلامت و ایمنی نیروی کار انسانی را تضمین کند. بهداشت جهانی به وفور در خصوص بهداشت عمومی، بهداشت محل کار و موارد دیگر صحبت کرده است. مساله بهداشت محل کار به اندازه‌ای مهم و جدی لحاظ می‌شود که در قانون کار، رفاه و تعاون اجتماعی در این خصوص صحبت شده است.

صاحبان مشاغل، تولیدی‌ها‌، سازمان‌ها و شرکت‌ها از جانب قانون کار ملزم می‌شوند که یک کارشناس بهداشت حرفه ای استخدام کنند. به منظور استخدام کارشناس بهداشت از نمونه قرارداد کارشناس ایمنی و بهداشت استفاده می‌شود.

کارشناس بهداشت حرفه ای کیست؟

در ابتدای مطلب و پیش از توضیح درباره ابعاد و محتوای قرارداد، لازم است که توضیح مختصری درباره کارشناس بهداشت حرفه‌ای بدهیم. کارشناس بهداشت حرفه‌ای، دانش آموخته یکی از شاخه‌های علم بهداشت است. این شخص با دانش و تخصص در زمینه بهداشت و ایمنی، تامین و ارتقاء سطح سلامت، شناسایی، کنترل و ارزشیابی، و کنترل عوامل خطر آفرین، در این حوز فعالیت می‌کند. کارشناس بهداشت حرفه‌ای با حضور در محل کسب و کار اشخاص، شرایط بهداشت محیط کار را بررسی می‌کنند. در تولیدی‌هایی که مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی تولید می‌کنند، این نوع بازرسی‌ها بیشتر انجام می‌شود.

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، به ویژه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه تولید یا ساخت یک کالای مهم فعالیت می‌کنند، برای بررسی ایمنی و بهداشت سازمان خود از کارشناس بهداشت حرفه‌ای کمک می‌گیرند. این شرکت‌ها با استفاده از نمونه فرم قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای ، با نیروی کار متخصص قرارداد امضا می‌کنند.

این قرارداد چه شرایطی دارد؟

قرارداد کار کارشناس ایمنی ، قراردادی است که میان نیروی انسانی متخصص و سازمان‌ها تنظیم می‌شود. این قرارداد حاوی اطلاعاتی است که روابط کاری کارشناس و سازمان را مشخص می‌کند. نکته مهم در این قرارداد این است که رابطه کاری میان متخصص بهداشت حرفه‌ای و سازمان، به یک صورت یک قرارداد کار خواهد بود. در این قرارداد، سازمان کارفرما است و متخصص بهداشت حرفه‌ای، کارگر نامیده می‌شود.

قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای ، یک سند مکتوب است. این سند مکتوب، قانونی بودن و اعتبار این رابطه کاری را مشخص می‌کند. به علاوه اثبات محتوا، شروط و تعهدات طرفین در این قرارداد نسبت به قرارداد شفاهی آسان‌تر است زیرا که تعهدات و شروطی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، یک مدرک معتبر خواهد بود. در هنگام تخلف، طرح دعوی یا بروز اختلافات گوناگون، طرفین قرارداد می‌توانند با استناد به این سند حقوقی، در مرجع حل اختلاف حاضر شوند. مرجع حل اختلاف در این قرارداد، اداره کار است.

ویژگی‌های قانونی قرارداد کار کارشناس بهداشت حرفه ای

از مهمترین ویژگی قانون کار، حمایت از شرایط کارگران است. مساله تامین معاش، رابطه کارگری و کارفرمایی و در شرایط حساس کنونی، مساله بهداشت و سلامت روانی و جسمی نیروی کار از مهمترین دغدغه‌های مسئولین در این حوزه است. قانون کار در ماده 93 به این مورد اشاره می‌کند. در این قانون اینطور توضیح می‌دهد که برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت در محل کار، نیاز به پیگیری‌ها، پیشگیری‌ها، آموزش و نظارت مداوم و مستمر است. همچنین توضیح می‌دهد که برای رسیدگی به مساله بهداشت محل کار، باید کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل شود. با توجه به ماده 93 و اهمیت سلامت و بهداشت، سازمان‌ها و مراکز باید یک کارشناس بهداشت حرفه‌ای استخدام کنند.

قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای براساس تعریف قانون کار، قراردادی است که به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم شود. در این قرارداد، کارشناس بهداشت حرفه‌ای می‌پذیرد که در ازای انجام کار، حق الزحمه دریافت کند. در مقابل، سازمان یا شرکت نیز متعهد می‌شود که به ازای حضور و فعالیت کارشناس، به او حق الزحمه بپردازد.

قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای یک قرارداد کاری بین دو نفر است. این قرارداد باید از قانون کار تبعیت کند. قانون کار در ماده‌های مختلف درباره نحوه انجام این قرارداد توضیحاتی ارائه داده است. برای مثال به مواردی مانند حق بیمه، میزان حقوق، ساعت کار، تعداد روزهای مرخصی و موارد دیگر اشاره می‌کند.

بیمه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای

مساله بیمه نیروی کار انسانی از دغدغه‌های مهم در زمینه مشاغل، کیفیت سطح زندگی و میزان رفاه کارگر است. قانون تامین اجتماعی تاکید می‌کند هر زمان نیروی کار انسانی در یک مکان مشغول به کار باشد، کارفرما ملزم است که کارگر را را نزد سازمان تامین اجتماعی، بیمه کند. اگر در پرداخت بیمه کارگر سهل انگاری شده باشد یا اینکه کارفرما از عمد کارگر را بیمه نکرده باشد، سازمان تامین اجتماعی کارفرما را جریمه می‌کند.

توافق در قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای

هر زمان که صحبت از بیمه یا حق الزحمه نیروی کار انسانی می‌شود، سوالاتی در خصوص شرایط توافق می‌پرسند. در موارد متعددی پرسیده می‌شود که آیا می‌توانیم با کارشناس بهداشت حرفه‌ای توافق کنیم که حق بیمه را خود او بپردازد؟ یا اینکه در یک توافق نامه بنویسیم که نیروی کار راضی به دریافت مبلغی کمتر از حقوق پایه است؟

در پاسخ به این سوالات با صراحت پاسخ منفی می‌دهیم. قانون کار، توافق پذیر نیست. یعنی به شما اجازه نمی‌دهد که بدون بیمه یا با پرداخت مبلغ کمتر از پایه حقوق با نیروی کار متخصص قرارداد امضا کنید. حتی اگر این قرارداد به اتمام رسیده باشد، نیروی کار می‌تواند از کارفرما شکایت کند. با بیان این اطلاعات، نتیجه گیری می‌کنیم که به طور کلی نمی‌توانیم با نیروی کار انسانی در خصوص بیمه و حقوق قرارداد کار توافق کنیم.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!

پشتیبان آنلاین است. image

با تیم رکلا صحبت کنید

rokla-chat