نمونه قرارداد استخدام پرستار ؛ شروط مهم نمونه قرارداد استخدام پرستار سالمند و کودک

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام پرستار

قرارداد استخدام پرستار به طور خاص یک قرارداد کار است و از جمله قراردادهای کاربردی و پراستفاده‌ای است که امروزه به وفور تنظیم می‌شود. نیاز به پرستار از گذشته تا به امروز بوده است و البته امروزه به دلیل مشغله‌های بی‌شمار افراد در نگهداری از عزیزشان، بیشتر شده است. پرستاری به طور کلی به دو گروه خدمات تقسیم می‌شود. 1- پرستاری بالینی بیمار حرفه‌ای 2- پرستاری به منظور نگهداری

گروه اول را پرستارانی تشکیل می‌دهند که درس آکادمیک این رشته را خوانده و دوره گذرانده‌اند. این پرستاران در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مشغول هستند و در بالین بیمار فعالیت می‌کنند. حدود اختیاراتی دارند و به موجب پرستار بودنشان می‌توانند دارویی استفاده کنند یا از راه حل دیگری استفاده کنند. گروه دوم نیاز به مدرک دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک ندارد. این قرارداد صرفاً به معنای نگهداری است. نگهداری و رسیدگی و محافظت از برخی از افراد به دلیل شرایط خاص جسمی یا ذهنی آن‌ها از جمله مواردی است که برای اجرای آن لازم است از قرارداد استخدامی یا نمونه قرارداد استخدام پرستار استفاده کنیم.

برای استخدام پرستار در هر دو زمینه کاری، حساسیت‌هایی وجود دارد زیرا به هر حال با جان و مال طرف مقابل سر و کار دارند و بسیار مهم است که پرستار قابل اعتماد باشد و به بهترین شکل، خدمات ارائه دهد. برای رسیدن به پیمان کاری محکم و درست، اولین و بهترین کار تنظیم نمونه قرارداد استخدام پرستار است.

نمونه قرارداد استخدام پرستار چیست؟

این قرارداد، قراردادی است که میان کارفرما و شخص متقاضی پرستاری تنظیم می‌شود. در این قرارداد، موضوع قرارداد یا نگهداری و رسیدگی به کودک یا سالمند یا جذب نیروی پرستار به عنوان کادر درمان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌‌ها است. قرارداد استخدام پرستار یک سند معتبر و قانونی است که طرفین می‌توانند برای اثبات حقوق خود در مراجع اداره کار به آن استناد کنند. فرم قرارداد استخدام پرستار دارای اطلاعات مهمی درباره چگونگی انجام کار، مسئولیت‌ها و وظایف مورد نیاز برای استخدام است. همچنین در متن قرارداد استخدام پرستار درباره موارد مهمی مانند میزان حقوق و مزایا، ساعت کاری، مدت زمان، نوع قرارداد کار و …. صحبت می‌شود.

نمونه قرارداد استخدام پرستار از نگاه قانون

این قرارداد یک قرارداد کار موقت محسوب می‌شود و به موجب این قرارداد، شخصی توسط شخص دیگر به کار گرفته می‌شود. قرارداد کار براساس قانون کار تنظیم می‌شود. ماده 7 قانون کار در تعریف قرارداد کار می‌گوید:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

علاوه بر ماده 7 قانون کار، این قانون در ماده 2 نیز کارگر را تعریف کرده ‌است و همچنین در ماده 3 قانون کار، کارفرما را یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌داند که پرستار را استخدام کرده است. به موجب این قوانین و تنظیم قرارداد کار، یک رابطه حقوقی میان پرستار و کارفرما ایجاد می‌شود که کارفرما موظف می‌شود حقوق و مزایای پرستار را بپردازد و پرستار نیز مجبور می‌شود که وظایف و تهداتش را نسبت به قرارداد انجام دهد.

انواع نمونه قرارداد استخدام پرستار

در این بخش، انواع مهم این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد استخدام پرستار کادر درمانی

این پرستاران دارای مدرک دانشگاهی در رشته پرستاری هستند و دوره‌های مورد نیاز برای پرستاری را گذرانده‌اند. پرستاران کادر درمان به استخدام بیمارستان یا درمانگاه یا مراکز پزشکی دیگر درمی‌آیند و با توجه به شرح وظیفه یک پرستار کادر درمان، اقدام به فعالیت می‌کنند.

نمونه قرارداد استخدام پرستار سالمند

نمونه قرارداد استخدام پرستار سالمند برای استخدام آن دسته از پرستارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زمینه نگهداری و رسیدگی به سالمندان فعالیت می‌کنند. این قبیل اشخاص، با وجود لقب پرستار، لازم نیست که دارای تحصیلات دانشگاهی در زمینه پرستاری باشند. نمونه قرارداد استخدام پرستار سالمند برای استخدام افرادی قرار می‌گیرد که می‌پذیرند به یک سالمند رسیدگی کنند، از او مراقبت کنند و کارهای مربوط به او را در منزل یا محل اقامت سالمند انجام دهند. در این نوع استخدام، شرط اصلی، توانایی انجام کار و رسیدگی به سالمند است و هر شخصی با هر سطح تحصیل و موقعیتی می‌تواند متقاضی استخدام باشد.

نمونه قرارداد استخدام پرستار کودک

نمونه قرارداد استخدام پرستار کودک برای استخدام شخصی به منظور رسیدگی به امور کودک و نگهداری از او در منزل استفاده می‌شود. به طور معمول از مواردی که به عنوان شایستگی برای این شغل دارای اهمیت است، این است که شخص به کودکان علاقه‌مند باشد، خلاق و پر شور باشد و با حوصله بتواند به نحو احسن از کودک نگه داری کند. تمامی وظایف و تعهداتی که از یک پرستار کودک مورد انتظار است، در متن قرارداد استخدام پرستار نوشته می‌شود. برای استخدام به عنوان پرستار کودک در نمونه قرارداد استخدام پرستار کودک ، نیاز به مدرک دانشگاهی پرستاری نیست، اما مدارکی مانند کودکیاری می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

تصویر زیر بخشی از قرارداد استخدام پرستار کودک است. برای دسترسی به این قرارداد روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک

ساعت انجام کار

آن چیزی که قانون کار در ماده 51 ، مشخص کرده است، این است که ساعت کاری کامل در طول یک روز، 7 ساعت و 20 دقیقه است. هر چقدر اضافه بر این ساعت، اضافه کار محسوب می‌شود و کارفرما موظف است که آن میزان اضافه حقوق را به تناسب از حقوق اصلی پرداخت کند. اگر کار به صورت پاره وقت باشد نیز به همان نسبت، حق الزحمه محاسبه خواهد شد.

محل انجام تعهدات قرارداد استخدام پرستار

محل اجرای قرارداد استخدام پرستاران ، معمولا برای پرستاران کادر درمان، بیمارستان یا هر واحد درمانی است و برای پرستاران سالمند و کودک نیز به طور معمول در منزل آن سالمند یا منزل اولیای کودک است. پرستار در منزل کارفرما اقدام به نگهداری و رسیدگی به سالمند یا کودک می‌کند. در مواردی کارفرما به پرستار مکانی برای اقامت نیز می‌دهد و پرستار در خانه کارفرما ساکن می‌شود.

حق السعی یا دستمزد

ماده 35 قانون کار می‌گوید: مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. این دستمزد در ازای انجام موضوع قرارداد است. براساس این ماده از قانون کار، هر ساله اداره کار، نرخی را به عنوان پایه حقوق در نظر می‌گیرد. براساس پایه حقوق و براساس ویژگی‌های دیگری مانند مدرک تحصیلی و تجربه کاری، تعداد فرزندان و وضعیت تاهل، حقوق پرستار تعیین می‌شود. پرستارانی که به طور مستقل با کارفرما قرارداد می‌نویسند، به صورت توافقی با کارفرما مبلغی را تعیین می‌کنند. مبلغ تعیین شده در متن قرارداد نوشته می‌شود و کارفرما موظف به پرداخت آن خواهد بود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ عکس زیر که بخشی از قرارداد کار موقت رکلا است توجه کنید.

نمونه قرارداد کار موقت

مزایای قرارداد استخدام پرستار

علاوه بر حقوق، مزایایی نیز به پرستاران تعلق می‌گیرد. این مزایا به طور ثابت در قراردادهای استخدام دائم و موقت وجود دارد. در ادامه به مواردی از مزایای قرارداد کار اشاره می‌کنیم:

  1. مرخصی پرستار: پرستار می‌تواند در طول سال، یک ماه مرخصی با حقوق داشته باشد.
  2. حق مسکن و بن کارگری
  3. حق اولاد: حق اولاد تا دو فرزند پرداخت می‌شود. فرزند دختر تا قبل از ازدواج حق اولاد دارد.
  4. حق ماموریت.

ما در یک مقاله به صورت اختصاصی مساله مزایای رفاهی قانون کار برای کارگران و کارمندان را مورد توجه قرار داده‌ و درباره آن توضیحات و اطلاعات دقیقی را بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عبارت مشخص شده، حتما به صفحه این مقاله وارد شوید و آن را مطالعه کنید.

تعهدات پرستار در نمونه قرارداد استخدام پرستار

از مهمترین بخش‌های این قرارداد، بخش تعهدات و وظایف آن‌ها است. وظایف پرستاران کادر درمان که مشخص است. اما پرستارانی که مسئولیت نگهداری از کودک و سالمند را به‌ عهده دارند، باید شرح وظایف و تعهدات خود را از کارفرما دریافت کنند. همچنین حسن انجام کار و رفتار حسنه با کودک و سالمند بسیار دارای اهمیت است. کارفرما با توجه به دغدغه‌هایی که در سر دارد می‌تواند درخواست و دستورالعمل مشخصی به پرستار بدهد.

بیمه این نوع قرارداد

ماده 148 قانون کار درباره اهمیت بیمه تامین اجتماعی توضیح می‌دهد:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

با توجه به این ماده، تمامی کارفرمایان موظف هستند حق بیمه کارگر را پرداخت کنند. نوع قرارداد نیز در بیمه کردن تاثیری ندارد، اگر قرارداد به صورت موقت نیز باشد، باز هم کارفرما باید پرستار را بیمه کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وکیل برخوردار شوید. برای دریافت این خدمت روی لینک قبل بزنید.

سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز، از دیگر خدماتی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از این سرویس، می‌توانید مسئولیت نگارش محتوای این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد پرستاری کودک

برای استخدام پرستار کودک از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک
دانلود نمونه قرارداد پرستاری کودک

قرارداد پرستاری سالمند

روی تصویر بزنید تا به صفحه مربوط به تهیه و دریافت این قرارداد، وارد شوید.

نمونه قرارداد پرستاری سالمند
دانلود نمونه قرارداد پرستاری سالمند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
ایدین
thumb_up_alt
سلام من فرم قرارداد شرکت خدماتی با پرستار، نظافتچی و آشپز رو کجا می‌تونم تهیه کنم؟
00:22
10 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی! همکاران من از طریق شماره تماسی که توسط شما ثبت شده است با شما در تماس خواهند بود و راهنمایی کافی در خصوص این نمونه قراردادها ارائه خواهد شد.
11:20
11 فروردین 1401
account_circle
مریم
thumb_up_alt
سلام آیا پرستارهایی که به صورت موردی میرن و مثلاً کار موردی انحام میدن هم باید بیمه بشن؟ میشه ماده قانونی رو بگید؟ ممنون
20:03
18 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که پرستار، از طرف یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرستاری، مامور ارائه خدمات موردی به مشتریان می‌شود شرکت ذیربط باید نسبت به صدور نام ایشان در لیست بیمه به عنوان یکی از پرسنل خود اقدام کند. این مورد، مانند سایر کارگران و کارمندان محسوب می‌شود.
10:50
19 خرداد 1401
account_circle
فرزانه تفتي
thumb_up_alt
برای نگهداری از مادربزرگ من، یه خانواده یه نفره در منزل ایشان مستقر شدند جهت نگهداری. چه قراردادی می‌‎تونم تنظیم كنم كه مشمول بيمه نشود؟
22:20
03 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر هدف از حضور ایشان در منزل، نگهداری از مادر بزرگ است روابط شما و ایشان، کارگری - کارفرمایی خواهد بود و در هر حال، مشمول بیمه و مزایای قانونی هستند.
08:51
05 تیر 1401