بن کارگری در سال 1403 به چه کسانی تعلق می‌گیرد و آیا بن کارگری مشمول حق بیمه است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
بن کارگری

قرارداد کار، قراردادی کتبی یا شفاهی است که میان کارفرما و کارگر تنظیم می‌شود و بر رابطه استخدامی میان آن‌ها دلالت می‌کند. زمانی که کارپذیران به واسطه تنظیم قرارداد کار در جایی استخدام و مشغول به کار می‌شوند، برای آن‌ها مزایایی رفاهی در نظر گرفته خواهد شد. یکی از این مزایا بن کارگری سال ۱۴۰۳ است.

بن، مبلغ مقطوعی است که ماهانه برای تهیه ارزاق به کارپذیران داده می‌شود. کارکنانی از این امتیاز برخوردار می‌شوند که تحت شمول قانون کار قرار گرفته باشند. بنابراین، تمام کارپذیرانی که به واسطه قرارداد کار استخدام شده‌اند، باید از این امتیاز برخوردار شوند. شرایط برخورداری کارپذیران از این امتیاز در قانون کار و سایر قوانین مربوطه مشخص شده است.

در ادامه این مقاله قصد داریم از شرایط و مقرراتی صحبت کنیم که در قانون کار و سایر قوانین مربوطه برای برخورداری کارپذیران از این امتیاز در نظر گرفته شده است. بن کارگری را می‌توانیم یکی از انواع مزایای قانون کار در نظر بگیریم.

حق بن کارگری چیست ؟

قانون کار، مهم‌ترین و اصلی‌ترین قانونی است که بر رابطه استخدامی میان کارفرمایان و کارپذیران آن‌ها نظارت می‌کند. امضای قرارداد کار از سوی کارپذیران باعث می‌شود که آن‌ها تحت شمول قانون کار دربیایند. در قانون کار، مزایا و حقوق مختلفی برای تامین رفاه کارپذیران در نظر گرفته شده است. هر کارپذیری که به واسطه قرارداد استخدامی خود، تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرد از مزایا و حقوق مقرر در آن برخوردار می‌شوند. بن کارگری ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین مزایایی است که در قانون کار جهت تامین رفاه و معیشت کارپذیران در نظر گرفته شده است.تسهیلات بن کارگری ۱۴۰۳ باید به تمام کارپذیرانی پرداخت شود که به واسطه تنظیم قرارداد کار استخدام شده‌اند و تحت شمول قانون کار قرار گرفته‌اند.

بن کارگری به چه کسانی تعلق میگیرد؟

براساس قوانین و مقررات قانون کار و قانون تامین اجتماعی، هر کارپذیری پس از اشتغال به کار از حقوق و مزایایی برخوردار می‌شود. برخی از این مزایا در صورتی به کارپذیر تعلق پیدا می‌کنند که او از شرایط خاصی برخوردار باشد. برای مثال، متاهل بودن یا دارای فرزند بودن کارپذیر، شرط برخورداری او از برخی مزایا و حقوق قانونی مانند حق مسکن یا حق اولاد است.

برخی دیگر از مزایای و حقوق قانونی نیز مشروط به شرایط خاصی نیستند و در هر حال به کارپذیران تعلق پیدا می‌کنند. بن کارگری در سال 1403 ، یکی از مهم‌ترین مزایایی است که کارپذیران بدون وجود هیچ پیش شرطی از آن برخوردار می‌شوند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که هر کارپذیر، به محض امضای قرارداد کار از حق دریافت بن کارگری در سال 1403 برخوردار خواهد شد. بنابراین، کارفرما برای پرداخت بن به کارپذیران، نمی‌تواند هیچ گونه شرط یا شرایطی را در نظر بگیرد. همچنین، کارفرما در هنگام پرداخت این تسهیلات به کارپذیران نمی‌تواند هیچ گونه استثنائی قائل شود. ساعات کاری و سابقه کارپذیران نیز تاثیری در برخورداری آن‌ها از این امتیاز ندارد. بنابراین، کارپذیران با هر تعداد ساعت کاری از این امتیاز برخوردار می‌شوند.

همچنین، لازم به ذکر است که تمام کارپذیران اعم از زن و مرد از این حق برخوردار خواهند بود. بنابراین، اگر زوجین، تحت شمول قانون کار قرار بگیرند باید بن کارگری هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه محاسبه و پرداخت شود.

تاثیر نوع قرارداد کار در پرداخت این امتیاز

قراردادهای کاری که میان کارفرمایان و کارپذیران آن‌ها تنظیم می‌شود، انواع مختلفی دارند. این قراردادها در یک دسته بندی کلی به قرارداد کار دائم و قرارداد کار غیر دائم تقسیم می‌شوند. قرارداد کار دائم برای بازه زمانی نامحدود و غیر مشخصی تنظیم خواهد شد. قراردادهای کار غیر دائم نیز به صورت موقت و برای بازه زمانی محدود و معینی تنظیم می‌شوند. می‌توان گفت که قرارداد کار دائم و قرارداد کار موقت از مهم‌ترین انواع قراردادهای کار هستند. کارپذیرانی که قرارداد استخدامی آن‌ها غیر دائم است نیز از حقوق و مزایای مقرر در قانون کار برخوردار می‌شوند. بنابراین، کارفرما باید به کارپذیرانی که به صورت غیر دائم و موقت استخدام کرده است نیز این بن را پرداخت کند.

مبلغ بن کارگری در سال 1403 چگونه تعیین و محاسبه می‌شود؟

مبلغ این بن را هر ساله شورای عالی کار با توجه به نرخ تورم مشخص می‌کند. مبلغی که از سوی شورای عالی کار برای این بن در نظر گرفته شده است باید از طریق صدور بخشنامه به کارفرمایان ابلاغ شود. آن مبلغی که بابت این امتیاز به کارپذیران پرداخت می‌شود از دستمزد آن‌ها کسر نخواهد شد. لازم به ذکر است که میزان سابقه کارپذیران، هیچ تاثیری بر مبلغ بن کارگری آن‌ها ندارد.

این بن می‌تواند به صورتی نقدی و مقطوع یا در قالب برگه‌های بن به کارپذیران پرداخت شود. در گذشته، این مبالغ به صورت اوراق بن‌ به کارپذیران اختصاص پیدا می‌کرد اما هم اکنون، این مبلغ به صورت ماهانه به دستمزد کارپذیران اضافه می‌شود.

همانطور که توضیح دادیم، برای آگاهی از میزان بن کارگری در هر سال، باید به نرخ اعلامی شورای عالی کار توجه داشته باشیم. در واقع شورای عالی کار، همزمان با اعلام پایه حقوق کارگری، میزان دقیق بن کارگری را نیز اعلام می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که بن کارگری در سال 1403 چقدر خواهد بود، لازم است که مصوبه اعلام شده توسط شورای عالی کار درباره حقوق و مزایای قانونی امسال را مطالعه کنید. امسال یعنی سال 1403، برای حق بن کارگری (کمک هزینه‌ای برای اقلام مصرفی خانوار کارپذیر) هر ماه مبلغ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال یعنی یک میلیون و چهارصد هزار تومان تعیین شده است.

بن کارگری

آیا بن کارگری مشمول حق بیمه است ؟

همانطور که در مطالب قبلی این نوشته نیز توضیح دادیم، کارپذیرانی که به موجب قرارداد کار، استخدام شده‌اند و تحت شمول قانون کار هستند از این امتیاز برخوردار می‌شوند. بنابراین، برخورداری کارپذیران از این امتیاز، هیچ ارتباطی با بیمه بودن آن‌ها ندارد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبالغ پرداختی بابت حق بیمه کارپذیران از مبلغ بن آن‌ها کسر می‌شود.

آیا بن کارگری مشمول مالیات میشود؟

مطابق با ماده 83 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات حقوق، عبارت است از حقوق (مزد، مقرری یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل که با توجه به این ماده، برداشت می‌کنیم که به این بن نیز مالیات تعلق می‌گیرد زیرا از مزایایی است که به واسطه اشتغال کارپذیران به آن‌ها تعلق پیدا کرده است.

از سوی دیگر دیوان عدالت اداری کشور در دادنامه‌ای که صادر کرده است، مزایای شغلی را از پرداخت مالیات معاف می‌داند. همچنین، در بخشنامه شماره 80/98/200 که از سوی سازمان مالیات صادر شده، رأی دیوان عدالت اداری تنفید شده است. بنابراین، به مبلغی که بابت این امتیاز به کارپذیران پرداخت می‌شود نباید هیچ گونه مالیاتی تعلق بگیرد.

مراجع حل اختلافات ناشی از بن کارگری سال ۱۴۰۳

اگر کارپذیر و کارفرما در خصوص مبلغ این امتیاز و نحوه پرداخت آن با یکدگر اختلاف پیدا کردند و موفق به حل و فصل مسالمت آمیز آن نشدند باید به مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار مراجعه کنند. هیات تشخیص، اولین مرجع حل اختلاف مستقر در اداره کار است که به اختلافات ناشی از پرداخت این امتیاز رسیدگی خواهد کرد.

هیات حل اختلاف نیز مرجع تجدید نظر از آرای هیات تشخیص است. بنابراین اگر کار پذیر یا کارفرما قصد اعتراض به رأی صادره از هیات تشخیص را داشته باشند باید برای تجدید نظر خواهی به هیات حل اختلاف مراجعه کنند. آن رای که هیات حل اختلاف در این باره صادر می‌کند، لازم الاجرا است اما با این حال، کار پذیر و کارفرما می‌توانند در دیوان عدالت اداری از آن فرجام خواهی کنند.

پیشنهاد ما؛ دریافت مزایای قانونی از طریق تنظیم صحیح قرارداد کار

قرارداد کار، توافق نامه‌ای است که به صورت شفاهی یا مکتوب تنظیم می‌شود. کارگران به موجب امضای این قرارداد از حقوق و مزایایی برخوردار می‌شوند که در قانون کار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. قرارداد کار در صورتی تحت شمول و حمایت قانون کار قرار می‌گیرد که مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در آن تنظیم شده باشد. تیم حقوقی رکلا با ارائه انواع نمونه‌ قرارداهای کاری که مطابق با قانون کار تنظیم شده‌اند، دسترسی سریع شما را به قراردادهای مورد نظرتان امکان پذیر می‌کند. از طرف دیگر، در صورت نیاز به تنظیم قراردادهای اختصاصی، لازم است که درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید.

همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا برای آشنایی با حمایت‌ها و مزایایی که در قانون کار به نفع کارپذیران و کارفرمایان پیش بینی شده است، استفاده کنید.

قرارداد کار موقت

اینجا بزنید تا به صفحه دانلود این قرارداد، هدایت شوید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
اصغری
thumb_up_alt
ممنون از توضیحاتتون
13:38
28 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ممنون که «رکلا» رو برای مطالعه انتخاب کردید.
16:46
28 فروردین 1402