قرارداد فیلمبرداری مجالس ؛ توافقی برای ثبت لحظات مهم یک مراسم!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/17
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فیلمبرداری مجالس

مجالسی مانند نامزدی، ازدواج، تولد و مراسم فارغ التحصیلی برای گرامیداشت لحظات مهم زندگی برگزار می‌شوند. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی برگزار کنندگان این مجالس ثبت لحظات خاطره انگیز این مجالس و مراسم‌ها است. فیلمبرداری از مجالس نیز با همین هدف انجام می‌شود. فیلمبرداری از مجالس کاری تخصصی بوده و نیازمند کسب تجربه و مهارت‌های لازم است. در صورتی که قصد برگزاری مراسمی را دارید و ثبت خاطره‌ها و فیلم برداری از آن مراسم برای شما اهمیت زیادی دارد، باید پیش از برگزاری مراسم، به جست و جوی فیلمبردار متخصص بروید و با تنظیم نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس ، خیال خود را از این بابت راحت کنید. در این مقاله درباره این قرارداد توضیح می‌دهیم.

بررسی مختصر این قرارداد

این قرارداد مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و به عبارت دیگر از نوع قراردادهای خصوصی میان اشخاص است که با استناد به اصل آزادی قراردادها تهیه و تنظیم می‌شوند.

قراردادی که میان برگزار کننده مجالس و فیلمبردار تنظیم می‌شود، یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، فیلمبردار به عنوان پیمانکار، قرارداد را امضا می‌کند و متعهد می‌شود که فیلمبرداری از مراسم را انجام دهد. از سوی دیگر برگزار کننده مراسم به عنوان کارفرمای این قرارداد، متعهد خواهد بود که دستمزد فیلمبردار را پرداخت کند.

اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به عنوان پیمانکار یا کارفرما، این قرارداد را امضا کنند. برای مثال، یک شرکت سهامی برای فیلمبرداری از مراسم معارفه اعضای هیات مدیره خود، در سمت کارفرما، قرارداد را امضا می‌کند.

انواع نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس

این قرارداد براساس تعداد نفراتی که فیلمبرداری از مجلس را انجام می‌دهند به دو دسته پیمانکاری جمعی و پیمانکاری تک نفره تقسیم می‌شود:

  1. در قرارداد پیمانکاری جمعی، گروهی از افراد یا یک شرکت فیلمبرداری، به عنوان پیمانکار، فیلمبرداری از مجلس را به عهده می‌گیرند.
  2. در قرارداد پیمانکاری تک نفره ، پیمانکار یک شخص حقیقی است و در قالب گروهی از افراد یا یک شرکت، فعالیت نمی‌کند. برای مثال، یک فیلمبردار مستقل به عنوان پیمانکار، متعهد می‌شود فیلم مورد نظر کارفرما را تهیه کند یا یک شرکت فیلم برداری برای انجام کارهایش یک فیلمبردار مستقل را به کار می‌گیرد و با او قرارداد پیمانی امضا می‌کند.

شرایط صحت نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس چگونه است؟

رعایت شرایط زیر برای تنظیم صحیح و قانونی این قرارداد ضروری است:

  1. کارفرما و فیلمبردار باید عاقل، بالغ و رشید باشند.
  2. کارفرما و فیلمبردار قصد امضای قرارداد فیلمبرداری و انجام دادن موضوع آن را داشته باشند. بنابراین امضایی که در حالت مستی یا به صورت صوری بوده فاقد ارزش و اعتبار قانونی است.
  3. فیلمبردار و کارفرما با رضایت کامل و تصمیم قاطع، قرارداد را امضا کنند و در اثر تهدید و اجبار فیزیکی، مجبور به امضای قرارداد نشده باشند. امضایی که بدون اراده امضا کننده انجام شده باشد اعتبار و اثر قانونی ندارد.
  4. انگیزه و هدف نهایی فیلمبردار و کارفرما از امضای قرارداد، انجام دادن یک عمل مشروع و قانونی باشد بنابراین امضای قرارداد برای فیلمبرداری از مجلس یک گروه خرابکار و تروریست، فاقد اثر قانونی است.

نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس ، از نظر قانون گذار چه ویژگی‌هایی دارد؟

این قرارداد، یک توافق پیمانی است و ویژگی مشترک تمامی قراردادهای پیمانکاری نامعین بودن آن‌ها است. به این معنی که قاعده و ضوابط خاصی در خصوص این قرارداد در قانون بیان نشده است و بنابراین فیلمبردار و کارفرما می‌توانند با خواست خود، در خصوص ضوابط و قواعد قرارداد توافق کنند. البته این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که قواعد و ضوابط انتخابی نیز باید به طور کلی مغایر قانون نباشند.

قراردادی که با موضوع فیلمبرداری از مجالس، تنظیم و امضا می‌شود از سوی کارفرما و پیمانکار لازم الاجرا است و به همین دلیل، آن‌ها ملزم هستند به موضوع قرارداد و تعهدات و شرایط آن عمل کنند.

علاوه براین، این توافق، قراردادی مُعَوَض است. به این ترتیب که فیلم تهیه شده از مجالس و حق‌الزحمه فیلمبردار در ازای یکدیگر رد و بدل می‌شوند. موضوع اصلی این قرارداد نیز تعهد به انجام کار یعنی انجام فیلمبرداری و تهیه فیلم مورد نظر کارفرما است.

نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس چگونه تنظیم و امضا می‌شود؟

متن قرارداد فیلمبرداری مجالس پس از امضای فیلمبردار و کارفرما یک سند عادی به حساب می‌آید. سند عادی یکی از دلایل محکمه پسند است و در صورت بروز اختلاف کارفرما و فیلمبردار می‌توانند به متن قرارداد استناد کنند زیرا متن قرارداد در حقیقت سند توافق و حاوی شروط و تعهدات میان طرفین است. با توجه به این موارد، نوشتن اصولی متن قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است. محتوای این قرارداد باید حاوی اطلاعات دقیقی از طرفین قرارداد و موضوع توافق باشد. علاوه براین، لازم است که در خصوص مواردی مانند حق الزحمه، مدت، شروط و سایر تعهدات نیز در متن قرارداد اطلاعاتی نوشته شود.

مشخصات در نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس

کارفرما و فیلمبردار این قرارداد، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند. اشخاص حقیقی که قرارداد را امضا می‌کنند، باید مشخصات هویتی خود را مطابق با اوراق شناسایی خود مانند شناسنامه و کارت ملی در قسمت مربوطه بنویسند. اشخاص حقوقی نیز باید مشخصات تجارتی خود را مطابق با اساس نامه یا شرکت نامه در قرارداد بیان کنند. فردی که به نمایندگی از شخص حقیقی یا حقوقی، قرارداد را امضا می‌کند باید در قسمت مربوط به نماینده، مشخصات خود را نیز بیان کند و کپی برابر با اصل سند نمایندگی‌ خود را به اجاره نامه ، پیوست کند.

محتوای موضوع نمونه قرارداد فیلمبرداری مجالس

موضوع قرارداد در حقیقت هدف اصلی کارفرما از تنظیم و امضای قرارداد است. موضوع اصلی این قرارداد انجام فیلم برداری از مجلس مورد نظر کارفرما و تهیه فیلم آن است.

در بسیاری از موارد، ممکن است بین کارفرما و فیلمبردار اختلاف به وجود بیاید و کارفرما مدعی باشد که فیلمبردار کم کاری کرده است. در چنین حالتی متن قرارداد به عنوان یک سند عادی به کمک کارفرما می‌آید که با استناد به آن می‌تواند ادعای خود را به اثبات برساند. بنابراین موضوع قرارداد باید به صورت واضح و با ذکر جزئیات در متن قرارداد نوشته شود تا از این طریق فیلمبردار به شرح وظایف خود آگاه شود و او نیز بتواند ادعای خود مبنی بر انجام بی‌کم و کاست موضوع قرارداد را به اثبات برساند.

برای شما توصیه داریم:

تنظیم این قرارداد نیازمند تخصص و مهارت است. علاوه براین، شخصی که قرارداد شما را تنظیم می‌کند، ملزم است که از قواعد مربوط به آن اطلاعات دقیقی داشته باشد. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد را به اشخاصی بسپارید که در این حیطه به صورت تخصصی مشغول به فعالیت هستند. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد (برای ثبت درخواست روی لینک بزنید) و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی (برای ثبت درخواست روی لینک ) در کنار شما است و به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

ممکن است پروژه فیلمبرداری مجالس شما را یک شخص حقیقی به عهده بگیرد. این نمونه قرارداد، برای چنین حالتی کاربرد دارد. شما می‌توانید این فرم ساده قرارداد پیمانکاری انفرادی را مطابق با شرایط خود و موضوع قرارداد، شخصی سازی کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر می‌خواهید برای سپردن پروژه فیلمبرداری مجالس به گروه فیلمبرداری، یک نمونه ساده از قرارداد پیمانکاری را در اختیار داشته باشید، می‌توانید این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات