شرایط و ویژگی‌های قرارداد مشاوره پزشکی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره پزشکی

قرارداد مشاوره پزشکی یک خدمت نوین در نظام پزشکی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. پزشکی حیطه بسیار گسترده‌ای است و این امکان را ایجاد می‌کند که پزشکان در گرایش‌ها و تخصص‌های مختلف مشغول به تحصیل علم و انجام کار باشند. به همین نسبت نیز، تقاضای مردمی برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های پزشکی بسیار زیاد است. امیدواریم که چنین تجاربی برای شما به ندرت پیش بیاید اما احتمالا تجربه بیماری را داشته‌اید. قاعدتا در بازه زمانی بیماری، به این مساله اندیشیده‌اید که چه راهکار بهتری وجود دارد که بتوانید با سرعت بیشتری دوره نقاهت بیماری را طی کنید.

پاسخ به سوالات شما در زمینه بیماری، مشاهده نسخه پزشکان دیگر یا حتی نوشتن نسخه‌ای جدید، از امکاناتی است که سایت‌های مشاوره پزشکی آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند. این شیوه از مشاوره پزشکی، باعث شده است که اشخاص مختلف در هر کجا، به راحتی بتوانند با پزشکان متخصص ارتباط بگیرند و در خصوص مشکلات پزشکی خود، راهنمایی و مشاوره دریافت کنند.

قرارداد خدمات مشاوره پزشکی چه مزایایی دارد؟

احتمالا برایتان پیش آمده است که در روزهای تعطیل دولتی گرفتار عارضه‌ای پزشکی شده باشید. شما در این حالت نگران هستید و نمی‌دانید که چه اقدام مناسبی را می‌توانید انجام دهید و پزشک متخصص خود را نیز پیدا نمی‌کنید که با او مشورت کنید. احتمالا برای شما بسیار مناسب باشد که بتوانید به واسطه استفاده از سایت‌هایی که به صورت اختصاصی مشاوره پزشکی می‌دهند، با پزشک متخصصی ارتباط برقرار کنید یا حتی بتوانید به صورت آنلاین ویزیت شوید.

تصور کنید که در یک روستا زندگی می‌کنید و برای دسترسی به مراکز شهرها یا برای مراجعه به پایتخت، باید مسافت زیادی را طی کنید و زمان زیادی برای مراجعه به یک متخصص صرف می‌شود. اگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانید به صورت آنلاین و در روستای خودتان با یک پزشک متخصص مشاوره کنید، بسیار ایده ال خواهد بود. شما می‌توانید از راه دور، مشاوره پزشکی بگیرید، آزمایش‌هایتان را به پزشک نشان دهید و نسخه درمانی خود را تحویل بگیرید. این شیوه از دریافت مشاوره پزشکی، به طور حتم برای بسیاری از اشخاص مفید خواهد بود.

حال اگر پزشک هستید و تمایل دارید که بدانید این کار به چه صورتی انجام می‌شود و چطور می‌توانید به صورت آنلاین، مراجعانی را ویزیت کنید، لازم است که اطلاعاتی درباره قرارداد مشاوره پزشکی کسب کنید.

قرارداد مشاوره پزشکی چه شرایط و ویژگی‌هایی دارد؟

سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که به صورت مجازی و آنلاین، امکان مشاوره پزشکی و نوشتن نسخه را فراهم می‌کنند، با شرایط خاصی با پزشکان و متخصصان همکاری خواهند کرد. این سایت‌ها با تنظیم یک قرارداد مشاوره پزشکی ، همکاری با پزشک یا متخصص را به صورت مکتوب ثبت می‌کنند.

این قرارداد، یکی از انواع قرارداد مشاوره است زیرا موضوع اصلی آن، انجام مشاوره به افراد جامعه و مراجعان به سایت خواهد بود. علاوه براین، از دیدگاه‌ها و ابعاد مختلف دیگری نیز می‌توانیم به این قرارداد نگاه کنیم. برای مثال، ممکن است که نوع قرارداد این سایت‌ها با پزشکان متخصص، به صورت یک قرارداد شراکت باشد یا اینکه مدیر سایت، با پزشک متخصص قرارداد بازاریابی تنظیم کند و در ازای هر کدام از مراجعانی که به واسطه سایت به پزشک مراجعه می‌کنند، درصد مشخصی به سایت تعلق داشته باشد.

قرارداد مشاوره پزشکی قانونی است؟

در ابتدای تمام اقدامات مهم و جدیدی که انجام می‌شوند، متداول‌ترین سوال‌ها در خصوص قانونی بودن آن‌ها است. در ابتدا این نگرانی وجود دارد که آیا این نوع از مشاوره پزشکی و نوشتن نسخه، صحیح خواهد بود؟ آیا مشکل قانونی نخواهد داشت؟

در پاسخ باید بگوییم که برای جلوگیری از هرگونه اختلاف یا مشکل، ابتدا لازم است که پیشینه علمی، مدارک تحصیلی و مجوزهای پزشک مورد نظر، بررسی شود. اگر مدارک پزشک کامل باشد و اجازه ویزیت بیمار و نوشتن نسخه را داشته باشد، می‌تواند این خدمت را به صورت آنلاین و مجازی نیز انجام دهد. بنابراین، از جهت صلاحیت پزشک، برای قرارداد مشاوره پزشکی ایرادی نخواهد بود.

از طرف دیگر، قرارداد خدمات مشاوره پزشکی که میان پزشک و سایت مورد نظر تهیه و تنظیم می‌شود، یک قرارداد معتبر و صحیح است. این قرارداد با رعایت قواعد قانون مدنی ، میان مدیر سایت و پزشک تنظیم خواهد شد. قرارداد مشاوره پزشکی را می‌توانیم یک قرارداد خصوصی در نظر بگیریم که تابع قانون مدنی است. اگر بخواهیم به صورت مشخص در این باره به یک ماده اختصاصی اشاره کنیم، باید بگوییم که این گونه قراردادها براساس ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شوند.

ماده 10 قانون مدنی ، به این مساله اشاره می‌کند که قراردادهای خصوصی که میان اشخاص تنظیم شده‌اند، با رعایت قانون نافذ هستند. براساس این قرارداد طرفین ملزم خواهند بود که به موضوع قرارداد عمل کنند.

نامعین بودن!

قانون مدنی، درباره تعدادی از قراردادها به صراحت توضیح داده است. این قراردادها تعداد مشخصی دارند و موضوعات خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهند. برای مثال اگر تمایل داشته باشید که قرارداد مشاوره پزشکی با سایت، به صورت قرارداد مشارکت باشد، این قرارداد معین است و برای تنظیم قواعد آن می‌توانید به قانون مدنی مراجعه کنید و درباره آن بخوانید.

اما اگر تصمیم داشته باشید که به شیوه‌های دیگری قرارداد مشاوره پزشکی را تنظیم کنید، می‌توانید قراردادتان را با استناد به ماده 10، 190 و 219 قانون مدنی تنظیم کنید. در این شرایط، قرارداد شما، یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود زیرا در قانون مدنی، به صراحت درباره آن توضیح داده نشده است اما با رعایت سایر مواد قانونی، قراردادی که تنظیم می‌شود، صحیح و نافذ خواهد بود. علاوه بر تمام این موارد، شرایط خاص قراردادهای خصوصی، این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید با شروطی که در نظر دارید، قراردادتان را تنظیم کنید.

بازه زمانی قرارداد مشاوره پزشکی

قرارداد مشاوره پزشکی مانند هر قرارداد دیگری، دارای مدت است. در قرارداد مشخص می‌شود که پزشک و طرف مقابل با چه سهم و درصدی با یکدیگر همکاری خواهند کرد و مدت این همکاری چقدر خواهد بود. برای مثال، ممکن است که مدت همکاری برای چند ماه یا چند سال نوشته شده باشد. با تعیین مدت قرارداد، طرفین متعهد خواهند بود که در آن بازه زمانی، با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین، هیچ کدام از طرفین نمی‌تواند پیش از اتمام مدت قرارداد، قرارداد را فسخ کند.

تعهد به خدمت در قرارداد خدمات مشاوره پزشکی

نکته بسیار مهمی که لازم است در این قرارداد به آن توجه شود، تعهد پزشک به خدمت و انجام مشاوره پزشکی است. مردمی که با اعتماد به سایت، درخواست مشاوره پزشکی ثبت کرده‌اند، خواهان دریافت مشاوره پزشکی هستند و تمایل دارند که این اقدام در زمان معین انجام شود. اگر پزشک متعهد به خدمت نباشد، اعتبار و ارزش سایت نزول پیدا می‌کند و باعث عدم رضایت کاربران می‌شود. به همین دلیل است که در متن این قراردادها به مساله الزام به حضور و انجام تعهدات بسیار توجه می‌کنند و برای آن خسارت و ضمانت‌هایی در نظر می‌گیرند.

در متن قرارداد مشاوره پزشکی باید به صراحت درباره امکان یا عدم امکان فسخ قرارداد توضیح داده شود. اگر در متن این قرارداد شرطی برای فسخ آن نوشته نشده باشد، با توجه به این موضوع که ماهیت این قرارداد، یک عقد لازم است، طرفین ملزم خواهند بود که به مسئولیت‌هایی که به عهده دارند، عمل کنند. در واقع بدون وجود شرط فسخ در قرارداد، طرفین نمی‌توانند یکباره یا با خواست خود از انجام موضوع قرارداد پشیمان شوند و دیگر تعهدات خود را انجام ندهند. مشاور متخصص و دریافت کننده خدمات مشاوره (کارفرما) که این قرارداد را امضا کرده‌اند، باید نسبت به اجرایی شدن موضوع این قرارداد متعهد باشند.

البته طرفین این قرارداد می‌توانند به خواست خود، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند که لازم است این شروط در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت شوند. اگر هر کدام از طرفین قرارداد مغایر با شروط مندرج رفتار کنند یا شروطی که انجام آن‌ها منع شده است را انجام دهند، طرف دیگر قرارداد می‌تواند برای فسخ آن، اقدام کند.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره پزشکی یک قرارداد بسیار کاربردی و مهم است که علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید و همچنین درباره شرایط و ابعاد قانونی این قرارداد، با مشاور حقوقی گفتگو کنید. ارتباط با مشاور حقوقی، به واسطه استفاده از خدمات مشاور حقوقی تلفنی انجام می‌شود. در کنار شما هستیم.

قرارداد مشاوره

با استفاده از این قرارداد، می‌توانید برای ارائه خدمات مشاوره، با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات