قرارداد بازاریابی چیست و چه زمانی نمونه قرارداد بازاریابی بدون بیمه مفهوم پیدا می‌کند؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی ، یک قرارداد مناسب برای اشخاصی است که تمایل دارند کسب و کار خود را رونق دهند و درآمد بیشتری کسب کنند. بازاریاب‌ها یکی از مهمترین عوامل موفقیت و پیشبرد مشاغل مختلف هستند. در اکثر مواقع، نمونه قرارداد بازاریابی شرکت به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شود. البته با توجه به شرایط کار و ارتباط میان طرفین قرارداد، می‌توانیم با استناد به ماده 10 قانون مدنی، یک قرارداد همکاری تنظیم کنیم.

بدون شک هر کسب و کار و تجارتی به دنبال جذب مشتری است. مشاغل زمانی زنده و پویا هستند که بتوانند کالا و خدمات خود را به مراجعان و مشتریان خود ارائه دهند. بازاریاب‌ها نیروهای انسانی هستند که به صورت تخصصی در زمینه برقراری ارتباط میان مشتری و تولید کننده فعالیت می‌کنند. بازاریاب با توجه به محصول یا خدمات شرکت مرجع، تلاش می‌کند که میزان درآمدزایی سازمان را رشد دهد. بازاریاب‌ها یا در یک شرکت و موسسه استخدام می‌شوند یا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

نمونه فرم قرارداد بازاریابی ، قراردادی است که میان بازاریاب و شرکت مرجع تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، بازاریاب موظف است در خصوص معرفی محصول و خدمات شرکت یا موسسه فعالیت کند. علاوه بر این، سیاست کاری و فعالیت بازاریاب باید کاربرد عینی داشته باشد. یعنی باید باعث شود که تعداد مشتریان و مراجعان شرکت اصلی افزایش پیدا کنند. این مساله نکته بسیار مهمی در انواع نمونه قرارداد همکاری بازاریابی است. به همین دلیل است که در اکثر مواقع، این قرارداد به صورت قرارداد بازاریابی درصدی تنظیم می‌شود.

قرارداد بازاریابی چیست؟

این قرارداد ، سند مکتوبی است که درباره روابط کاری میان بازاریاب و کارفرما صحبت می‌کند. تنظیم نمونه فرم قرارداد بازاریابی ارتباط مستقیم با شیوه کار و ارتباط طرفین دارد. متن قرارداد نیز بر همین اساس نوشته می‌شود. در متن قرارداد درباره نوع محصول یا خدمات، حدود اختیارات و وظایف بازاریاب، مسئولیت‌ها و وظایف، نحوه محاسبه حق الزحمه یا سهم بازاریاب، شیوه کار و سیاست کاری متناسب با شرکت یا موسسه مرجع و مدت قرارداد توضیح داده می‌شود. این قرارداد را می‌توانید به دو شیوه تنظیم کنید. در ادامه مطلب به هر دو نوع از این قرارداد می‌پردازیم و تفاوت‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم. شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف، با توجه به نیازشان می‌توانند به شیوه‌های مختلف با بازاریاب‌ها قرارداد منعقد کنند.

بازاریابی براساس قانون کار

تیپ قرارداد بازاریابی ، براساس نوع ارتباط میان طرفین به دو صورت تقسیم می‌شود. یک نوع از نمونه قرارداد همکاری بازاریابی ، به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شود. در این نوع از قرارداد، بازاریاب به عنوان یک نیروی کار، در یک شرکت یا موسسه استخدام می‌شود. همانطور که آگاه هستید، استخدام نیروی کار انسانی، باید مطابق با قانون کار باشد. براساس قرارداد کار، بازاریاب، کارگر و شرکت، کارفرما است. این قرارداد زمانی تنظیم می‌شود که بازاریاب در ازای دریافت حقوق ثابت، برای شرکت مورد نظر فعالیت کند. کارفرما موظف است که براساس قانون کار، علاوه بر حقوق، مزایا، سنوات و بیمه بازاریاب را نیز بپردازد. این نوع از قرارداد، مشمول بیمه است .

در نمونه قرارداد بازاریابی به صورت قرارداد کار ، بازاریاب باید در ساعت مشخصی برای کار حاضر شود. ساعت و میزان کار در این قرارداد کاری براساس قانون کار، 7 ساعت و 20 دقیقه تعیین شده است. فعالیت بیشتر از این میزان، به صورت اضافه کار محاسبه خواهد شد. شرکت‌های بزرگ که محصولات بسیاری تولید می‌کنند، با استفاده از نمونه قرارداد بازاریابی شرکت ، که براساس قانون کار تنظیم شده است، با پرسنل بازاریاب خود قرارداد منعقد می‌کنند.

پرداخت نکردن بیمه در بازاریابی اداره کار

اگر تیپ قرارداد بازاریابی شما، به گونه‌ای است که نیروی انسانی را استخدام می‌کنید، نمی‌توانید درباره مفاد مصوب قانون کار توافق کنید. قانون کار، هیچ توافقی را نمی‌پذیرد. همانطور که اشاره شد، در شرایط استخدامی، قرارداد بازاریابی مشمول بیمه است. بنابراین حتی اگر در یک توافق نامه یا حتی اقرارنامه نوشته شود که کارگر راضی است که بیمه او پرداخت نشود، قانون کار، توافق و سند تنظیم شده را نمی‌پذیرد. این توافق نامه هیچ اعتبار قانونی نخواهد داشت. اگر شرایط مالی و بودجه شما به اندازه‌ کافی نیست و نمی‌توانید بیمه و حقوق ثابت پرداخت کنید، بهتر است که به شکل دیگری قرارداد تنظیم کنید. به عبارت دیگر، قرارداد جدید باید ذیل قانون کار محسوب نشود.

نمونه قرارداد بازاریابی بدون بیمه

در بسیاری از مواقع و به خصوص در کسب و کارهای نوپا که کارفرما توانایی مالی کافی برای پرداخت حقوق و بیمه پرسنل ندارد، اشخاص به دنبال این قرارداد و به صورت بدون بیمه هستند. یعنی تمایل دارند که از نیروی بازاریاب استفاده کنند، اما شرایط کاری به نوعی تعریف شود که متعهد به پرداخت بیمه نباشند. ماده‌ 10 قانون مدنی ، امکان تنظیم این قرارداد را فراهم کرده است.

ماده 10 قانون مدنی به اصل آزادی قراردادها معروف است. براساس این ماده و با رعایت قانون، می‌توانید نوعی قرارداد همکاری تنظیم کنید که مشمول قانون کار نباشد. یعنی ساعت مشخص و حقوق ثابت نداشته باشد و نیرو موظف به حضور در ساعت مشخص نباشد. اگر بازاریاب آزادی داشته باشد که با انتخاب خودش و به شیوه خودش فعالیت کند، فعالیتش مشمول قانون کار و استخدام نیروی انسانی نیست. در این شرایط، هم بازاریاب آزادی عمل بیشتری دارد و هم محصول یا خدمات کارفرما تبلیغ می‌شود. این قرارداد همکاری برای بازاریاب سود و منفعت مالی خواهد داشت. از طرف دیگر، موجب رونق و توسعه کسب و کار کارفرما نیز می‌شود.

نمونه قرارداد بازاریابی بدون بیمه یا نمونه قرارداد بازاریابی درصدی ، مناسب‌ترین نوع قرارداد برای این نوع از همکاری است. براساس این قرارداد، بازاریاب درصد مشخصی از هر معرفی محصول یا خدمات دریافت می‌کند. در این نوع از همکاری، فعالیت بازاریاب باید حتما ثمربخش باشد تا سود و درآمد حاصل شود. درآمد حاصل نیز به صورت درصد از پیش تعیین شده‌، میان بازاریاب و کارفرما تقسیم می‌شود.

کسورات قرارداد بازاریابی

به طور کلی کسورات به مبالغی گفته می‌شود که از حقوق یا درآمد اشخاص کاسته می‌شود. هر شخص به عنوان یک نیروی کار، یا کارآفرین و صاحب کار، بخشی از درآمد خود را بابت موارد مشخصی هزینه می‌کند. در قراردادهای زیر شاخه اداره کار، عمده‌ترین کسورات قرارداد بازاریابی، مربوط به سهم بیمه کارگر و سهم بیمه کارفرما، مالیات حقوق و مزایا، کسورات توافقی مانند انواع وام و مساعدت است.

کسورات قرارداد بازاریابی برای مواردی که قرارداد ذیل قانون کار نباشد، مربوط به مالیات درآمد و مالیات ارائه محصولات به خریداران است. این مالیات‌ها براساس قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی مشخص شده و پرداخت می‌شوند. مهمترین نمونه این مواد قانونی، ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم است.

دانلود فرم قرارداد بازاریابی

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد بازاریابی ورد (word) و پی دی اف (pdf) را تنظیم کرده است. با توجه به نوع نیاز خود، روی هر یک از تصاویر زیر بزنید.

علاوه براین شما می‌توانید این قراردادها را به صورت اختصاصی نیز تنظیم کنید. به این صورت که، وظیفه نوشتن قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید تا وکلا و مشاوران حقوقی مجرب تیم رکلا، با توجه به شرایط کاری شما، قرارداد اختصاصی مورد نیازتان را بنویسند. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی عبارت آن بزنید تا به صفحه مربوطه وارد شوید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از دیگر سرویس‌های خدمات تیم رکلا است. برای دسترسی به صفحه ثبت درخواست مشاوره، کافی است روی لینک مشخص شده بزنید. این سرویس ایجاد ارتباط سریع و آسان با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب را امکان پذیر کرده است.

قرارداد بازاریابی

به منظور دریافت این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد بازاریابی

قرارداد کار بازاریابی

برای رفتن به صفحه دریافت قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کار بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد کار بازاریابی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
سامان زنده دل
thumb_up_alt
سپاس از اطلاعات مفیدی که در اختیار من قرار دادید. موفقیت مجموعه حقوقی شما را از خداوند خواستارم.
11:10
15 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. با تشکر از محبت شما و ممنون بابت اینکه نظر خودتان را با ما در میان گذاشتید. موفقیت شما هم آرزوی ما است.
14:44
16 تیر 1400
account_circle
یاسر بیات
thumb_up_alt
با سلام سوال: آیا در قانون کار ماده ای در خصوص وظایف بازاریاب درباره جمع آوری مبالغ فاکتورها و یا وصول چک‌های دریافتی از مشتری که به صورت رسید (نسیه) تحویل مشتری گردیده، تعریف شده است؟ ممنون از پاسخ شما.
17:32
20 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. قانون کار در مقام بیان کلیات و برخی جزئیات قرارداد کار است و چنین مواردی در ردیف شرح وظایف بازاریاب قرار می‌گیرد که باید در متن قرارداد نوشته شود یا مطابق با عرف محل در ردیف وظایف ایشان باشد.
12:59
21 مهر 1400
account_circle
مسعودشجاعی
thumb_up_alt
سلام سهم ویزیتور از پرداخت بیمه با یک فرزند در سال 1401 چقدر است؟
11:38
14 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. سهم 7 درصدی ایشان همچنان بر قرار است.
10:19
15 خرداد 1401
account_circle
عباس معتمدآریا
thumb_up_alt
من بازاریاب بودم یه قرارداد دادن امضا کردم که نخوندم الان ۶ ماه شده و من بیمه نیستم گفتن ۸۰ روز اول آموزشی ولی بعدش هم بیمه نشدم چکار کنم؟
18:20
12 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما به محض اینکه وارد همکاری با ایشان شده‌اید مستحق دریافت حقوق و مزایای قانونی خود خواهید بود. بازاریاب حضوری قطعا مشمول قانون کار است حتی اگر کارفرما با ایشان قرارداد تنظیم نکند و بیمه ایشان، در لیست بیمه در نظر گرفته نشود.
13:26
14 فروردین 1403