قرارداد گریم را چگونه تنظیم کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد گریم

گریم یا چهره‌پردازی یکی از رشته ‌های هنری است که در حال حاضر به علت پیشرفت روز افزون صنعت فیلم و سینما به یکی از پرطرفدارترین رشته ‌های هنری تبدیل شده است. حالت فیزیکی چهره و بدن بازیگران بر حسب شرایط روحی و موقعیت مکانی و زمانی آنان متفاوت خواهد بود. به فردی که چهره بازیگران را برای حضور در صحنه نمایش‌های تلویزیونی، صحنه‌های فیلم و تئاتر طراحی می‌کند، گریمور یا چهره پرداز گفته می‌شود. در ابتدای مطلب نیز گفته شد که هنر گریم یا چهره پردازی در دنیای امروز رونق بسیار زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی به عنوان گریمور مشغول به کار هستند. به آن قرارداد که گریمور با کارفرما امضا می‌کند قرارداد گریم گفته می‌شود. در ادامه این نوشته، به بررسی حقوقی و قانونی این قرارداد می‌پردازیم.

انواع قرارداد گریم

قرارداد که در اصطلاح حقوقی به آن عقد نیز گفته می‌شود به معنای توافق میان دو یا چند نفر است. قراردادها یکی از اجزاء لاینفک زندگی در دنیای امروز هستند. قراردادهای کاری یکی از مهم‌ترین قراردادهای مالی در دنیای معاصر محسوب می‌شوند که به روش‌های مختلفی امضا خواهند شد. قرارداد گریم نیز بر حسب توافق طرفین به دو شیوه امضا می‌شود که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

نمونه قرارداد گریمور به صورت قرارداد کار

این قرارداد مطابق با ماده 7 قانون کار امضا می‌شود و طرفین آن کارفرما و کارگر (گریمور) هستند. در قرارداد کار ، هر شخص حقوقی هم می‌توانند به عنوان کارفرما در قرارداد حاضر شوند اما کارگر باید حتما شخص حقیقی باشد. کارفرما و گریمور موظف هستند که از قوانین قانون کار تبعیت کنند و اگر هرگونه توافق میان آن‌‌ها، برخلاف قانون کار باشد، قرارداد باطل و فاقد اثر حقوقی خواهد بود.

نمونه قرارداد گریمور به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره

قرارداد پیمانکاری تک نفره یکی از انواع قراردادهای پیمانی است. طرفین قرارداد در این تعهد، کارفرما و پیمانکار نامیده می‌شوند. احکام و شرایط قرارداد پیمانکاری تک نفره، براساس توافق طرفین تعیین می‌شود و نیازی به تبعیت از قواعد قانون کار ندارد. لازم به ذکر است که در قرارداد پیمانکاری تک نفره، کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است اما پیمانکار، باید تنها شخص حقیقی باشد.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های نمونه قرارداد گریمور استخدامی

شاید در نگاه اول، تنظیم قراردادها امر ساده‌ای به نظر برسند اما از نظر حقوقی دارای ابعاد مختلف و پیچیدگی‌های خاص خود هستند. ما در ادامه این مطلب ویژگی‎‌ها و مشخصات قرارداد گریم که به صورت قرارداد کار امضا شده است را بررسی می‌کنیم:

  1. نمونه قرارداد گریمور لازم الاجرا است و کارفرما و گریمور ملزم به پایبندی و عمل به مفاد آن هستند و جز در موارد قانونی حق انحلال آن را ندارند.
  2. نمونه قرارداد گریمور معوض است و رایگان نیست و هر یک از طرفین در مقابل چیزی که به طرف مقابل می‌دهد، عوضی نیز دریافت می‌کند. به این معنا که گریمور در مقابل انجام کار دستمزد می‌گیرد و کارفرما نیز از نتیجه کار گریمور بهره‌مند می‌شود. وجود اشتباه در هر یک از این دو عوض، باعث بطلان قرارداد خواهد شد.
  3. این توافق عهدی خواهد بود و تملیکی نیست؛ موضوع این قرارداد انتقال مالکیت مال نیست بلکه تعهد به انجام کار خاصی مطرح است که همان چهره پردازی به وسیله گریمور خواهد بود.
  4. نمونه قرارداد گریمور ، معین است و شرایط و ضوابط آن تنها به توافق کارفرما و گریمور بستگی ندارد، بلکه رعایت قوانین کار نیز در تعیین شرایط و ضوابط آن الزامی خواهد بود. در واقع هرگونه شرطی که مخالف با قانون کار باشد باطل است زیرا قانون کار در زمره قوانین آمره قرار دارد.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های قرارداد گریم به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره

قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز لازم الاجرا است و هیچ یک از طرفین جز در مواردی که قانون اجازه داده است، حق انحلال آن را ندارند. قرارداد پیمانکاری گریمور نیز عهدی و معوض است. تفاوت اساسی قرارداد پیمانکاری تک نفره و قرارداد کار، در نامعین بودن آن است. به این معنا که قرارداد پیمانکاری تک نفره در قانون نیامده است و شرایط آن براساس توافق کارفرما و گریمور تعیین می‌شود. از آنجا که قرارداد گریم اغلب به صورت قرارداد کار امضا می‌شود و امضای آن به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره چندان متداول و رایج نیست ما از آن صرفه‌نظر می‌کنیم و بحثمان را معطوف به قرارداد گریم مطابق با اداره کار خواهیم کرد.

شرایط صحت قرارداد گریم

در ماده 190 قانون مدنی شرایط اساسی صحت قرارداد بررسی شده است. این شرایط به گونه‌ای هستند که وجودشان در تمام قراردادها الزامی است و عدم رعایت این شرایط به بطلان یا عدم نفوذ عقد، منجر می‌شود.

علاوه بر قانون مدنی در ماده 9 قانون کار نیز رعایت شرایطی برای صحت قرارداد کار الزامی دانسته شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که قرارداد پیمانکاری تک نفره تنها از ماده 190 قانون مدنی تبعیت می‌کند و رعایت قوانین قانون کار در آن هیچگونه ضرورتی ندارد.

موضوع  قرارداد گریم

منظور از موضوع قرارداد، وظیفه‌ای است که به عهده گریمور قرار می‌گیرد. باید شرح وظایف گریمور به طور دقیق و با ذکر جزئیات در متن قرارداد نوشته شود. برای مثال باید مشخص شود که وظیفه او چهره پردازی بازیگران به چه سبک و روشی است. برای مثال، شما می‌توانید توضیح دهید که موضوع این قرارداد، گریم بازیگران برای یک سریال یا یک فیلم سینمایی مشخص است.

مشخصات طرفین

اشخاص حاضر در این تعهد کاری، گریمور و کارفرما هستند. بنابرین لازم است که مشخصات و اطلاعات هویتی آن‌ها مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، نام پدر، محل اقامتگاه شخص یا سکونت و شماره تماس در قسمت مربوطه نوشته شود. به ویژه آنکه مطابق با قانون کار، به کار گماردن کودکان زیر 15 سال ممنوع است و موجب محکومیت کارفرما به پرداخت جزای نقدی و در صورت تکرار، منجر به حبس او می‌شود. همچنین لازم است که ملیت و تابعیت طرفین قرارداد و به ویژه گریمور مشخص شود زیرا مطابق با ماده 120 قانون کار اشتغال به کار اتباع بیگانه بدون داشتن پروانه کار ممنوع است.

حق‌السعی (دستمزد)

منظور از حق السعی، دستمزد کار و تمام مزایای مالی مانند حق مسکن و حق اولاد است که مطابق با قانون کار به گریمور تعلق می‌گیرد. به پرداخت دستمزد گریمور در پایان ماه حقوق گفته می‌شود. حقوق گریمور نباید از میزان حداقل حقوقی که توسط اداره کار اعلام شده است کمتر باشد.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در قراردادها بسپارید تا با توجه به شرایطی که در نظر دارید، این قرارداد را برای شما تهیه و تنظیم کند. برای این منظور می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه خواهد شد.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات