قرارداد کار لودر مطابق با کدام قوانین ایران تنظیم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/15
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار لودر

یکی از ماشین آلات پر کاربرد، لودرها هستند. لودر ماشین سنگین وزنی است که تقریبا در تمام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین که شبیه به یک سازه بزرگ یا کوچک است، به دلیل کارایی انعطاف پذیری که دارد، در موارد متعددی استفاده می‌شود. اهمیت و کاربرد زیاد لودرها در پروژه‌های عمرانی، قرارداد کار لودر را به یک قرارداد مهم و کاربردی تبدیل کرده است.

اگر چه انواع مختلف روش‌های استفاده از لودر وجود دارد و این ماشین با قراردادهای متفاوت در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما نمونه قرارداد کار لودر از انواع قرارداد کار است.

زمانی که از قرارداد کار لودر صحبت می‌کنیم، منظورمان به صورت خاص قراردادی است که با هدایت کننده لودر امضا می‌شود. در قرارداد کاری لودر ، هدایت کننده لودر شخصی است که به خدمت گرفته می‌شود. این شخص، متعهد می‌شود که در ازای دریافت حقوق، در بازه‌ای که تعیین شده است، به کار با لودر بپردازد. در متن قرارداد ، شرح وظایف، مکان استفاده از لودر و موارد مهم دیگر نوشته می‌شود.

اهمیت این قرارداد

لودر در گروه ماشین آلاتی قرار می‌گیرد که برای تهیه آن سرمایه زیادی هزینه می‌شود. لودر از ماشین آلاتی است که کاربرد فراوانی دارد. با این حال، گران قیمت بودن و ارزشمند بودن آن به حدی است که محال است صاحبان پروژه بتوانند آن را برای هر پروژه تهیه کنند. با این حال استفاده از قرارداد اجاره لودر ، از قراردادهای متداولی است که نیاز به این ماشین را برآورده می‌کند.

نکته مهم این است که نیاز به لودر به طور خاص با اجاره کردن آن یا حتی تهیه آن برطرف نمی‌شود. برای استفاده کاربردی از لودر، نیازمند شخصی هستید که به صورت تخصصی از شیوه استفاده از لودر آگاهی داشته باشد. هدایت کننده لودر شخصی است که از جزئیات این وسیله آگاه است. مشخصات فنی و اطلاعات مکانیکی لودر را می‌شناسد، به خوبی از نحوه رانندی و کاربرد لودر آگاهی یافته است و با استفاده از این معلومات، برای راندن و هدایت لودر در پروژه‌های مختلف حاضر می‌شود.

با توضیحاتی که ارائه شد، می‌توانیم اینطور بگوییم که مهارت و تجربه هدایت کننده لودر به حدی ارزشمند است که بدون حضور او، لودر گران قیمت کاربردی نخواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان لودر یا اشخاصی که برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود، لودر اجاره می‌کنند، به خوبی از اهمیت حضور یک هدایت کننده خوب آگاه هستند و سعی می‌کنند که شخص ماهر و متخصصی را برای این کار، جذب کنند.

انواع نمونه قرارداد کار لودر

کار با لودر شرایط متفاوتی ایجاد می‌کند. هر کدام از شرایط و موقعیت‌ها نیز نوعی از رابطه کاری را مشخص می‌کند. قراردادها بر اساس رابطه کاری تنظیم می‌شوند و توسط طرفین قرارداد امضا خواهد شد. در حقیقت این رابطه کاری است که مشخص می‌کند شما از چه قراردادی استفاده می‌کنید.

نمونه قرارداد کار لودر به دلیل استفاده از عنوان «کار»، در حقیقت یک قرارداد استخدام است. البته به غیر از عنوان، شرایط کاری آن‌ها نیز دلیلی است که باعث می‌شود این قرارداد به انواع دیگر قرار ترجیح داده شود. در ادامه، انواع مختلف نمونه قرارداد کار با لودر را بررسی می‌کنیم و در رابطه با هر کدام، توضیحاتی ارائه می‌شود.

قرارداد کاری لودر به صورت قرارداد پیمانی

یکی از انواع بسیار کاربردی نمونه قرارداد کار لودر ، قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، لودر برای پروژه خاصی اجاره شده است و هدایت کننده یا صاحب لودر شخصی است که صرفا مهارت و توانایی هدایت لودر را دارد. براساس قرارداد پیمانکاری، هدایت کننده لودر می‌پذیرد که در ازای انجام کار مشخصی که به او سپرده می‌شود ، حق الزحمه دریافت کند. حق الزحمه او در ازای کاری است که انجام داده است و از اجاره و سایر هزینه‌های جاری لودر جدا خواهد بود.

هدایت کننده ملزم است که در بازه زمانی معین، موضوع قرارداد را انجام دهد. در غیر این صورت، باید جریمه بپردازد. این قرارداد زمانی کاربرد دارد که پروژه مورد نظر کوتاه مدت باشد یا هدایت کننده تمایل نداشته باشد که تحت شرایطی مانند رابطه کارگر و کارفرما فعالیت کند. در این شرایط بهترین قرارداد، نمونه قرارداد کار لودر به صورت پیمانی است.

نمونه قرارداد کار لودر به صورت قرارداد کار

پیش‌تر توضیح دادیم که یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان پروژه و سرمایه دارانی که برای درآمدزایی و کسب سود، لودر تهیه کرده‌اند این است که برای لودر خود، هدایت کننده با تجربه پیدا کنند. همانطور که گفتیم لودرها بدون استفاده از هدایت کننده‌های با تجربه و متخصص، کاربردی ندارند. به همین دلیل است که صاحبان پروژه و سرمایه داران، به دنبال شخصی هستند که به صورت بلند مدت با آن‌ها همکاری کند.

قرارداد کاری این شرایط را ایجاد می‌کند. به خصوص اگر قرارداد طولانی مدت باشد. با تنظیم و امضای قرارداد کار موقت ، هدایت کننده لودر ملزم می‌شود که در بازه زمانی تعیین شده در قرارداد، با صاحبان پروژه ساختمانی یا صاحبان لودر همکاری کند و با لودر در مناطقی که در نظر دارند، کار کند. هدایت کننده لودر به قرارداد استخدام متعهد است و براساس آن عمل می‌کند.

در متن قرارداد کار لودر ، حقوق ثابت، بازه زمانی معینی به عنوان ساعت کار کارگر در ماه و مکان خاصی برای انجام کار در نظر گرفته می‌شود. این ویژگی‌ها از جمله شرایطی هستند که یک قرارداد کار را تعریف می‌کنند. البته انواع متفاوتی از قرارداد کار وجود دارد. این تعدد انواع قرارداد، به این دلیل است که اشخاص با شرایط متفاوتی همکاری می‌کنند.

در ادامه به تعدادی از انواع نمونه قرارداد کار لودر اشاره خواهیم کرد:

قرارداد کار لودر به صورت قرارداد کار دائم

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که به صورت اختصاصی در حوزه ماشین آلات سنگین فعالیت می‌کنند، از معتبرترین مراکز اجاره و تهیه ماشین آلات و لودر هستند. این شرکت‌ها به منظور اجاره یا پذیرش پروژه‌های پیمانکاری از هدایت کننده‌ها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها و سازمان‌ها، با استخدام هدایت کننده، با این اشخاص ماهر قرارداد امضا می‌کنند. قرارداد آن‌ها قرارداد کار دائم است و متعهد می‌شوند که یک بازه زمانی طولانی در خدمت کارفرما باشند. به طور معمول در این قرارداد، هدایت کننده‌ها تا زمان بازنشستگی برای سازمان فعالیت می‌کنند.

قرارداد کاری لودر به صورت قرارداد کار موقت

تصور کنید که به عنوان هدایت کننده در یک پروژه به کار گرفته می‌شوید. مدت قرارداد، معمولا به صورت کوتاه، چند ماهه تا یک ساله تعیین می‌شود. رابطه کاری شما، رابطه کارگری و کارفرمایی است. یعنی ملزم هستید که در زمان مشخصی در محل پروژه حاضر شوید و مسئولیت و تعهدی را که پذیرفته‌اید انجام دهید. قرارداد شما با اینکه یک قرارداد موقت است، اما از تمام مزایای اجباری قانون کار برخوردار خواهید بود و موقت بودن قرارداد، مانعی برای شما یا دلیلی برای کم اهمیت بودن قرارداد نیست.

نمونه قرارداد کار با لودر از نگاه قانون

هر زمان و هر جایی که یک شخص حقیقی (فرد انسانی) توسط شخص دیگری به خدمت گرفته شود و بپذیرد که در ازای انجام کار مشخصی، حقوق ثابت دریافت کند، رابطه کاری به وجود آمده، رابطه کارگری و کارفرمایی و قرارداد، قرارداد کار است.

قانونی ناظر به قرارداد کار و تمام روابط کارگری و کارفرمایی، قانون کار است. میزان سنجش صحت قرارداد براساس مواد قانون کار مشخص می‌شود. اگر قرارداد کاملا با اصول قانون کار تنظیم شده باشد، صحیح و معتبر است.

قانون کار قرارداد را تعهدی شفاهی یا کتبی می‌داند که براساس آن، شخصی به خدمت شخص دیگر در می‌آید و در ازای دریافت حق الزحمه امور مشخصی را برای او انجام می‌دهد. در این تعریف یک طرف کارفرما و طرف دیگر کارگر است. قانون کار در ادامه به صورت مفصل کارگر و کارفرما را نیز تعریف می‌کند.

در نمونه قرارداد کار لودر ، کارگر شخصی است که به عنوان هدایت کننده لودر استخدام می‌شود. از طرف دیگر، شخصی که صاحب پروژه یا صاحب لودر است، کارفرما نامیده می‌شود. کارفرما می‌تواند شخصی باشد که لودر را اجاره کرده است. بنابراین به طور کلی شخصی که متعهد می‌شود در ازای انجام کار به شما حق الزحمه بپردازد، کارفرما است.

اداره کار، محلی است که به قراردادهای کار نظارت می‌کند. اگر اختلاف، مشکل یا مسائل دیگری در روند اجرای قرارداد پیش بیاید، طرفین می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند. زیرا مرجع حل اختلاف قراردادهای کار، اداره کار است.

قرارداد کار لودر و قانون تامین اجتماعی

علاوه بر قانون کار، شرط دیگری که برای قراردادهای کار در نظر گرفته شده است، شرط پرداخت حق بیمه کارگری است. براساس قانون تامین اجتماعی، کارفرما ملزم است که نیروی کار خود را بیمه کند. بنابراین، هر شخصی که به عنوان کارفرما در قرارداد حضور دارد، باید مسئولیت بیمه پرسنل خود را بپذیرد. کارفرما موظف است که هدایت کننده لودر را نزد اداره تامین اجتماعی بیمه کند.

اگر هدایت کننده لودر هستید و تا کنون بیمه نشده‌اید یا اینکه به اعتراض شما مبنی بر بیمه شدن بی توجهی کرده‌اند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای شکایت به اداره کار مراجعه و شکایت خود را اعلام کنید.

در مقابل، اگر شما کارفرما هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مساله بیمه را جدی بگیرید و در اسرع وقت برای ثبت بیمه پرسنل خود اقدام کنید. کارشناسان بیمه با مراجعه به دفاتر کار شما و بازدید از مجموعه، درباره بیمه پرسنل سوال می‌کنند. بیمه نکردن پرسنل، جریمه و خسارت بسیار زیادی به همراه دارد. به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مساله را جدی بگیرید.

توافق در نمونه قرارداد کار لودر

با اشاره به این اصل که قرارداد کار به هیچ وجه توافق پذیر نیست، تاکید می‌کنیم که کارفرما و هدایت کننده لودر به هیچ وجه نمی‌توانند مخالف با قانون کار و قانون تامین اجتماعی با یکدیگر توافق کنند. برای مثال، توافق در زمینه میزان حقوق یا توافق درباره عدم پرداخت بیمه، از جمله مواردی هستند که کارفرما و هدایت کننده لودر نمی‌توانند درباره آن‌ها توافق کنند. توافقاتی که مخالف با متن این قوانین باشند، از نظر قانونی نامعتبر و نادرست هستند، حتی اگر هر دو طرف قرارداد آن را امضا کرده باشند.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

تیم حقوقی رکلا دو نمونه قرارداد کامل را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قراردادها شوید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید. پس از ثبت درخواست، با شما تماس می‌گیریم.

خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز از جمله خدماتی است که توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود. برای سپردن مسئولیت نگارش این قرارداد به تیم رکلا، درخواستتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

قرارداد استخدام راننده لودر

برای دسترسی به این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام راننده لودر
دریافت قرارداد

قرارداد پیمانکاری لودر

برای آنکه دسترسی شما به این قرارداد مقدور باشد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری لودر
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات