قرارداد اجاره لودر و ویژگی‌های قانونی این نوع از اجاره نامه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره لودر

قرارداد اجاره لودر یکی از انواع قرارداد اجاره است که به منظور اجاره دادن ماشین آلات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. لودر یکی از انواع مهم و کاربردی ماشین سنگین است که در پروژه‌های عمرانی و بسیاری از ساخت و سازها استفاده می‌شود. اهمیت و کاربری این دستگاه، به اندازه‌ای است که نمی‌شود اجرای پروژه‌های عمرانی را بدون آن تصور کرد. مساله سرعت در اجرای پروژه و استفاده بهینه از زمان، از مهمترین نیازهای عصر جدید است. انسان امروز نیاز دارد که در سریع‌ترین زمان ممکن به مرحله بهره برداری برسد. همین مساله باعث شده است که ماشین‌ها و ابزار مختلف ساخته شوند.

یکی از مهمترین پروژه‌هایی که برای اجرای آن از ماشین آلات استفاده می‌شود، پروژه‌های عمرانی، شهرسازی و راه سازی است. اختراع ماشین آلات بزرگ عمرانی، نقطه عطفی بود که باعث شد بتوانیم پروژه‌های مختلف عمرانی را در زمان کوتاه‌تر اجرا کنیم. بدون شک این میزان کارایی لودر، باعث شده است که لودر به یک وسیله ارزشمند تبدیل شود. ارزش لودر، دلیل اصلی توجه بسیاری از سرمایه گذاران به این دستگاه است. در ادامه توضیح می‌دهیم که این دستگاه بزرگ به چه صورتی باعث درآمدزایی و راحتی کار اجرایی در بسیاری از پروژه‌ها خواهد بود.

چه کسانی از قرارداد اجاره لودر استفاده می‌کنند؟

نمونه اجاره نامه لودر در میان مردم و در عرف، تنها به معنای قراردادی برای اجاره یک دستگاه نیست. این اجاره نامه مانند سایر قراردادها دو طرف دارد که از این رابطه نفع می‌برند. این مساله به اندازه‌ای مهم است که اجاره ماشین آلات سنگین عمرانی را به یک شغل تبدیل می‌کند. مالکان و سرمایه داران به قصد اجاره دادن دستگاه و کسب درآمد از این راه، لودر و سایر ماشین‌های سنگین را تهیه می‌کنند. هزینه خرید این دستگاه‌ها به اندازه‌ای زیاد است که صاحبان پروژه، نمی‌توانند آن را برای اجرای یک یا دو پروژه تهیه کنند. به همین دلیل راهی غیر از اجاره آن باقی نمی‌ماند. قرارداد خرید لودر ، یکی از راه‌های سرمایه گذاری در زمینه تجهیزات و ابزارهای عمرانی است که امروزه رونق بسیار زیادی دارد.

بنابراین، نمونه قرارداد اجاره یک دستگاه لودر روشی برای دستیابی صاحبان پروژه به دستگاه لودر و راهی برای کسب درآمد سرمایه گذاران و مالکان دستگاه است. برای حضور در این قرارداد، محدودیتی برای اشخاص وجود ندارد. بنابراین، طرفین فرم قرارداد اجاره لودر می‌توانند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. یعنی اشخاص عادی یا شرکت‌ها و سازمان‌ها با توجه به نیاز خود، می‌توانند از این قرارداد استفاده کنند.

ویژگی‌های خاص قرارداد اجاره لودر

نمونه اجاره نامه لودر ، در حقیقت یک قرارداد است. به عبارت دیگر، این اجاره نامه یک سند معتبر قانونی و حقوقی است که مشخص می‌کند طرفین قرارداد به واسطه شروط و قوانین مشخصی، به یکدیگر متعهد و مرتبط هستند. به واسطه این سند، یک رابطه حقوقی ایجاد شده است که یک طرف آن شخصی است که موجر نامیده می‌شود و طرف دیگر، مستاجر خواهد بود. موجر، مالک لودر است یا شخصی است که اجازه دارد از جانب مالک، لودر را به مستاجر اجاره دهد. در مقابل، موجر می‌تواند شخص یا شرکتی باشد که برای اجرای پروژه عمرانی خود، نیاز به اجاره یک یا چند دستگاه لودر دارد.

این رابطه حقوقی که موجب منافع هر دو طرف است، در قالب قرارداد اجاره لودر تنظیم و اجرا می‌شود. متن قرارداد اجاره لودر ، باید مطابق با قانون مدنی تنظیم شود. هرچند در قانون مدنی، یک فصل مشخص به بحث اجاره لودر اختصاص ندارد، اما این قانون به صورت خاص و ویژه درباره اجاره اشیاء توضیح می‌دهد. اگر لودر را یک نوع از اشیاء در نظر بگیریم، باید عقد اجاره آن را مطابق با قانون اجاره اشیاء بنویسیم. باب اجاره در قانون مدنی، اجاره را معطوف به سه چیز می‌کند: حیوان، اشیاء و انسان سه موضوعی است که شرایط اجاره آن‌ها توضیح داده شده است.

اجاره لودر در قانون مدنی

نمونه قرارداد اجاره یک دستگاه لودر ، یک قرارداد اجاره است که با توجه به شرایط اجاره اشیاء تنظیم می‌شود. قانون مدنی توضیح می‌دهد که اجاره، عقدی است که به واسطه آن، مال اجاره در ازای دریافت اجاره ‌بها و برای مدت تعیین شده‌ای در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. مستاجر در مدت قرارداد، مالک منافع موجر است و می‌تواند از منافع لودر استفاده کند. برای مثال، در این قرارداد مستاجر می‌تواند با به کارگیری لودر در جهت کاربری مرتبط با آن، از منافع لودر استفاده کند.

قانون مدنی، به صراحت به قرارداد اجاره اشاره کرده‌ است و درباره نحوه تنظیم قرارداد و شیوه استفاده از لودر به عنوان مورد اجاره، توضیح می‌دهد. به همین دلیل است که نمونه اجاره نامه لودر و به طور کلی، انواع قرارداد اجاره را یک نوع عقد معین به حساب می‌آورند. علاوه براین، اجار نامه‌ها یک قرارداد لازم هستند. یعنی موجر و مستاجر را ملزم می‌کنند که تا پایان مدت قرارداد به یکدیگر متعهد باشند و موضوع قرارداد را اجرا کنند. علاوه بر قانون مدنی، قانون روابط میان موجر و مستاجر نیز به شرایط فرم قرارداد اجاره لودر نظارت خواهند داشت. البته اگر این قرارداد شرایط خاص این قانون را رعایت کرده باشد.

شرایط راننده لودر

اگر شما چندین دستگاه لودر داشته باشید، بدون حضور راننده متخصص، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از لودر نیازمند تخصص، مهارت و تجربه راننده است. همین مساله به راحتی مشخص می‌کند که چرا در زمان اجاره لودر، به حضور یا عدم حضور راننده توجه می‌کنند. بسیاری از صاحبان پروژه تاکید دارند که لودر را با راننده آن اجاره خواهند کرد. نکته مهم این است که مستاجر، بدون حضور راننده نمی‌تواند از لودر استفاده کند.

این شرایط موجب شده است که بسیاری از قراردادهای اجاره لودر، به صورت قرارداد اجاره لودر با راننده تنظیم شود. احتمالا راننده با استفاده از یک قرارداد استخدام یا قرارداد شراکت ، با مالک لودر همکاری خواهد کرد. (در خصوص انواع رابطه کاری میان راننده و مالک لودر، پیمانکار یا مستاجر لودر در مطلب قرارداد کار لودر توضیح داده‌ایم.)

براساس توضیحاتی که پیش‌تر ارائه شد، انواع قرارداد اجاره لودر را به دو قرارداد اجاره لودر با راننده و قرارداد اجاره لودر بدون راننده تقسیم می‌کنیم. در ادامه درباره این دو نوع قرارداد بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد اجاره لودر با راننده

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، کار با لودر نیازمند مهارت، تخصص و تجربه است. راننده لودر شخصی است که با گذراندن دوره‌های مخصوص، گواهی‌ و مدارک لازم برای کار با لودر را کسب کرده است. در این قرارداد، خدماتی که راننده لودر ارائه می‌دهد، به همراه مورد اجاره یا همان لودر، در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. مالک و مستاجر می‌توانند در خصوص پرداخت حق الزحمه راننده یا شرایط کاری توافق کنند. ممکن است مالک هزینه‌های مربوط به حق الزحمه راننده را به عهده بگیرد یا اینکه این مسئولیت را به عهده مستاجر قرار دهد.

این قرارداد مانند سایر قراردادهای اجاره، محتوای یکسانی دارد و از مورد اجاره، اجاره بها، مدت قرارداد و سایر شروط و تعهدات صحبت می‌کند و البته در متن این قرارداد، به حضور راننده تاکید خواهد شد.

نمونه قرارداد اجاره لودر بدون راننده

این نوع از قرارداد اجاره، بدون تکلیف حضور راننده تنظیم و امضا می‌شود. در این قرارداد، مالک صرفا متعهد خواهد بود که لودر را در اختیار مستاجر قرار دهد. این قرارداد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به هر دلیلی نیاز به حضور راننده نباشد. برای مثال ممکن است که یک راننده بخواهد با اجاره کردن لودر یک پروژه پیمانی را به عهده بگیرد یا اینکه شخص مستاجر شرکت یا شخصی باشد که چندین نیروی متخصص دارد.

اولین قدم در تنظیم و نوشتن متن این قرارداد!

برای تنظیم و نوشتن قرارداد ، باید ابتدا نسبت به محتوای این قرارداد و توافقات و شروط طرفین آن، به صورت دقیق و کامل آگاهی داشته باشید. آگاهی از بخش‌های مختلف قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که فرم قرارداد اجاره لودر را با توجه به معلومات حقوقی خود و همچنین با توجه به آنچه طرفین درباره آن توافق کرده‌اند، تنظیم کنید. البته تنظیم قرارداد یک مهارت است و به دانش، تجربه و مطالعات حقوقی بسیار زیادی نیاز دارد. با این حال، آشنایی با ماهیت قراردادها و آثار آن‌ها، شما را از حقوقی که مطابق قانون از آن‌ها برخوردار هستید، مطلع می‌کند و می‌تواند برای تصمیم گیری در خصوص امضا کردن یا امضا نکردن هر قرارداد، به شما کمک کند.

آخرین سخن ما با شما

تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه شما می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید یا درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت شود.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره لودر
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات