قرارداد خرید و فروش لودر و طریقه تنظیم این قرارداد!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید لودر

قرارداد خرید لودر به عنوان یک نوع قرارداد خرید کالا و قرارداد فروش ماشین آلات محسوب می‌شود. نمونه قرارداد خرید لودر به عنوان یکی از قرارداد‌های مهم ماشین آلات عمرانی نیز شناخته می‌شود. لودر یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات راه ‌سازی است که نقش بسیار پررنگی در راه سازی، عمران و ساختمان سازی دارد. از لودر در موارد زیادی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به کانال کنی، بارگیری برای ماشین‌های حمل ونقل، حفاری، ایجاد خاکریز، لوله گذاری و برف روبی اشاره کرد.

ساختار لودر به شکلی طراحی شده است که انعطاف زیادی دارد و به راحتی می‌تواند به مناطق صعب العبور وارد شود و عملیات راه سازی را انجام دهد. لودر انواع مختلفی دارد. برای مثال: لودر چرخ زنجیری، لودر چرخ لاستیکی و بکهو لودر.

لودر چرخ زنجیری در عملیات خاک‌برداری در مناطق ناهموار استفاده می‌شود زیرا چرخ‌های زنجیری آن در خاک فرو نمی‌روند و به راحتی کار می‌کند.

از طرف دیگر، لودر چرخ لاستیکی سرعت عمل بالایی دارد ولی در مناطق ناهموار کارآیی کمتری دارد.

لودر بکهو لودر برای عملیات سبک به کار می‌رود اما این قابلیت را دارد که برسطح سنگی کار کند.

با آگاهی از این ویژگی‌ها، می‌توانید مطابق با نیاز خود، از این دسته از ماشین آلات استفاده کنید.

ضرورت توجه به بیمه لودر در هنگام انعقاد قرارداد خرید لودر

همه ماشین آلات راه سازی و عمرانی می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. هرگونه خسارتی که به هر دلیلی به ماشین آلات راه سازی و عمرانی از جمله لودر وارد شود، توسط بیمه جبران می‌شود. مدت بیمه حداکثر یک سال است که بنا به درخواست بیمه گذار تمدید می‌شود. مخاطب این بیمه مالکان و اجاره کنندگان این ماشین آلات هستند، یعنی هم مالک و هم کسی که لودر را اجاره می‌کند می‌توانند لودر را بیمه کنند.

در هنگام تنظیم قرارداد خرید لودر لازم است که به بیمه لودر و زمان شروع و پایان آن توجه شود تا در مدت مناسب، نسبت به تمدید آن اقدام شود و لودر را بیمه بدنه و بیمه ثالث کنند و این دستگاه را از خسارات جبران ناپذیر در امان نگه دارند.

قرارداد خرید و فروش لودر از نگاه قانون

قراردادی که درست و مطابق قانون نوشته شود مطابق ماده 10 قانون مدنی معتبر و مورد حمایت قانون قرارمی‌گیرد. پیش از نوشتن قرارداد خرید و فروش لودر بهتر است بدانیم در چه موادی از قانون و آیین نامه‌ها درباره آن صحبت شده است. در آیین نامه ایمنی کار با ماشین آلات عمرانی درباره لودر هم مواردی بیان شده است. این آیین نامه لودر را یک ماشین خاک بردار، تسطیح کننده و منتقل کننده مواد معرفی می‌کند.

ماده 8 این آیین نامه یادآور شده است که ماشین آلات عمرانی باید دارای لوحی باشند که نام شرکت سازنده یا وارد کننده، وزن ماشین بدون بار، ظرفیت مجاز، شماره سریال و مواردی از این قبیل بر آن حک شده است. در هنگام تنظیم قرارداد خرید و فروش لودر باید به این لوح توجه کرد.

در ماده 9 این قانون ضرورت تجهیز ماشین آلات عمرانی را به این موارد تذکر داده است که باید دستگاه به سیگنال صوتی برقی، نورافکن ،چراغ گردان هشدار دهنده، ترمز دستی، پدالی یا ترمز اضطراری، آژیر هشدار دهنده، حفاظ ایمن برای تعویض، باد کردن و پنچر گیری لاستیک مجهز باشد.

این‌ها از جمله مواردی است که باید قبل از تنظیم قرارداد خرید و فروش لودر به آن توجه کنیم و لودری که فاقد این موارد و استاندارد‌ها است خریداری نشود.

نمونه قرارداد خرید لودر چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد خرید لودر یک قرارداد بیع (خرید و فروش) است. در این قرارداد فروشنده در مقابل دریافت ثمن (مبلغ)، لودر خود را به خریدار واگذار می­کند. نمونه قرارداد خرید لودر یک قرارداد تملیکی است. یعنی مالکیت فروشنده به خریدار منتقل می­شود. همچنین این قرارداد یک قرارداد لازم است، یعنی هیچ کدام از طرفین حق برهم زدن آن ­را ندارند، مگر در موارد محدودی که در قرارداد ذکر شده باشد. نمونه قرارداد خرید لودر یک قرارداد معوض است، یعنی هر کدام از فروشنده و خریدار در مقابل مالی که به دیگری پرداخت می‌کند مالی به دست می­آورد، یعنی خریدار پول خود را می­دهد و فروشنده مالکیت لودر را منتقل می‌کند.

قرارداد فروش لودر

موضوع معامله در متن قرارداد خرید لودر

در این قسمت از قرارداد، باید نام دستگاه، نوع، مدل، سیستم، شماره موتور، شماره شاسی به طور دقیق و کامل ثبت شود. برخلاف ماشین های سواری که کارکرد آن با کیلومتر محاسبه می‌شود و هرچه میزان کیلومتر بیشتر باشد نشان می‌دهد که از ماشین بیشتر استفاده شده است در ماشین آلات صنعتی و عمرانی، ساعت کارکرد محاسبه می‌شود که در قسمت مشخصات لودر نوشته می‌شود، این ساعت باید با میزان ساعت کارکردی که فروشنده بیان کرده است یکی باشد.

برای ماشین آلات صنعتی و راه سازی یک لوح حاوی اطلاعاتی درباره دستگاه نصب شده است. لازم است در هنگام تنظیم نمونه قرارداد خرید لودر به این لوح مشخصات توجه شود که با مواردی که توسط فروشنده بیان می‌شود یا در قرارداد نوشته شده یکسان باشد.

مبلغ قرارداد

در این قسمت از قرارداد خرید لودر مبلغ مورد توافق دو طرف نوشته می‌شود. در زمان تنظیم قرارداد باید مشخص شود که چه مقدار از مبلغ قرارداد به صورت نقد و چه مقدار به صورت اقساط خواهد بود.

تعهدات و شرایط طرفین در نمونه قرارداد خرید لودر

در این بخش از قرارداد، خریدار و فروشنده تمامی شرایطی را که درباره آن‌ها به توافق رسیده‌اند را می‌نویسند. در قسمت تعهدات و شرایط قرارداد، تاریخی که فروشنده باید لودر و مدارک آن را به خریدار تحویل دهد نوشته می‌شود. درباره محل تحویل لودر و چگونگی دریافت مبلغ مورد توافق هم در اینجا صحبت می‌شود. اگر فروشنده و خریدار بخواهند برای خود حق فسخ در نظر بگیرند این حق فسخ می تواند با جریمه یا بدون جریمه باشد، در این صورت مهلت مقرر برای حق فسخ یا همان «خیار شرط» و میزان جریمه آن نوشته می‌شود.

اگر لودر موضوع قرارداد خرید لودر جریمه شده باشد، این جریمه باید تا قبل از تحویل لودر به خریدار توسط فروشنده پرداخت شود.

هزینه تحویل لودر از قبیل هزینه حمل و هزینه‌های مشابه به عهده فروشنده است ولی دو طرف می‌توانند بر خلاف این موارد با یکدیگر توافق کنند.

اگر قبل از اینکه لودر به خریدار تحویل داده شود، بدون تقصیر فروشنده تلف شود، این قرارداد خود به خود باطل می‌شود و مبلغ قرارداد به خریدار برگردانده می‌شود.

فسخ نمونه قرارداد خرید لودر

اگرچه قرارداد خرید لودر یک عقد لازم است و طرفین نمی‌توانند آن را بر هم بزنند، اما گاهی طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند و برای خود، شرط خیار در نظر می‌گیرند. یعنی توافق می‌کنند که ظرف مهلت مشخص و معینی بتوانند قرارداد را فسخ کنند. گاهی برای این حق فسخ جریمه هم در نظر گرفته می‌شود.

در قانون مدنی هم مواردی ذکر شده است و در صورتی که طرفین به موقع به تعهد خود عمل نکنند، این حق برای طرف مقابل به وجود می‌آید که قرارداد را فسخ کند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید لودر

طرفین می‌توانند در نمونه قرارداد خرید لودر با هم توافق کنند که در حالتی که در مورد قرارداد، اختلافی به وجود آمد به داور مراجعه کنند. بنابراین در صورتی که این اختلاف با صلح و سازش به نتیجه نرسد، طرفین قرارداد به داور مراجعه می‌کنند. اما اگر در قرارداد هیچ توافقی در خصوص مرجع حل اختلاف ذکر نشود باید به مراجع قضایی رجوع کنند. ضمن آنکه می‌توانید به صراحت به دادگاه به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد خودتان اشاره کنید و آن مرجع را به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد تعیین کنید.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید لودر

نسخه­­های قرارداد باید حداقل 2 نسخه باشد. یک نسخه به خریدار و یک نسخه هم به فروشنده داده می‌شود. این دو نسخه هر دو اعتبار یکسانی دارند. با این‌که این قرارداد بدون حضور شاهد هم اعتبار دارد، اما بهتر است دو شاهد حضور داشته باشند و این قرارداد به امضای دو شاهد هم برسد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید لودر روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و وارد فرم تنظیم قرارداد شوید. در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی که درخواست شده است را وارد کنید.

علاوه براین، اگر در خصوص اقدامی که انجام می‌دهید سوال دارید یا اینکه می‌خواهید در خصوص این موضوع با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو کنید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد فروش اقساطی لودر

برای معامله اقساطی لودر، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی لودر
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی لودر

قرارداد فروش لودر (نقدی)

با در دست داشتن این نمونه قرارداد، پای میز معامله لودر بروید. فرم خام نمونه قرارداد فروش تراکتور را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش تراکتور
دریافت نمونه قرارداد فروش تراکتور
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات