قرارداد فروش ماشین آلات و نکات مهم قانونی در مورد این دسته از قراردادها!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/05/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش ماشین آلات

قرارداد فروش ماشین آلات یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. ماشین آلات سنگین شامل تجهیزات و ماشین آلاتی است که در کارخانه‌ها، معادن، ساخت و ساز، صنایع و راه‌سازی استفاده می‌شود. این ماشین آلات باید متناسب با هدف ما خریداری و استفاده شود تا با انتخاب مناسب آن، از هدر رفتن سرمایه و انرژی جلوگیری کنیم. ارکان اصلی یک کارخانه، ماشین آلاتی هستند که باعث تولید بهینه‌تر محصولات کارخانه می‌شوند. از طرف دیگر، کارکرد هر چه بهتر ماشین آلات صنعتی باعث رونق اقتصاد می‌شود. اهداف استفاده از ماشین آلات سنگین و صنعتی با توجه به محلی که در آن به کار گرفته می‌شوند متفاوت است. ماشین آلات سنگین و صنعتی موجب پیشرفت و سرعت در کار می‌شوند، زیرا چندین برابر نیروی انسانی و بدون وقفه کار می‌کنند.

اهمیت قرارداد خرید و فروش ماشین آلات سنگین

زمانی که با توجه به موضوع و شرایط کار خود تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را انتخاب کردیم و قصد کردیم که آن‌ها را برای بالا رفتن سرعت و کیفیت هر چه بیشتر کار خود خریداری کنیم، لازم است یک قرارداد خرید و فروش ماشین آلات سنگین تنظیم کنیم. نوشتن قرارداد سبب می‌شود که مالکیت خریدار ثابت شود. همچنین مشخص می‌شود که فروشنده در مقابل دریافت چه مبلغی، ماشین آلات سنگین یا صنعتی را به خریدار منتقل کرده است. دو طرف در این قرارداد مشخصات و آدرس خود و همچنین تاریخ دریافت مبلغ و تحویل ماشین آلات را می‌نویسند و اگر مشکلی در این موارد رخ دهد، می‌توانند با توجه به محتوای قرارداد خرید و فروش ماشین آلات سنگین ، از حق خود دفاع کنند.

اهمیت توجه به بیمه ماشین آلات سنگین و صنعتی

بهتر است که همه ماشین آلات سنگین و صنعتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. هرگونه خسارتی که به هر دلیلی به ماشین آلات سنگین و صنعتی وارد شود، توسط بیمه جبران می‌شود. مدت بیمه حداکثر یک سال است که بنا به درخواست بیمه گذار تمدید می‌شود. مخاطب این بیمه مالکان و کسانی هستند که متصرف این ماشین آلات هستند، یعنی هم مالک و هم کسی که ماشین آلات سنگین و صنعتی را در اختیار دارند، می‌توانند آن ماشین را بیمه کنند.

در هنگام تنظیم قرارداد فروش ماشین آلات لازم است که به بیمه این ماشین آلات و زمان شروع و پایان آن توجه شود، تا در مدت مناسب نسبت به تمدید آن اقدام شود و ماشین آلات سنگین و صنعتی را بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث کنند تا این دستگاه را از خسارات سنگین و جبران ناپذیر حفظ کند.

نمونه قرارداد خرید ماشین آلات سنگین از نگاه قانون

با توجه به ماده 381 قانون مدنی تمام هزینه‌های حمل و بارگیری دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی به عهده فروشنده است. اما در متن نمونه قرارداد خرید ماشین آلات می‌توانید برخلاف این موضوع، توافق کنید.

از ماده 388 قانون مدنی متوجه می‌شویم که اگر بعد از تنظیم قرارداد و قبل از اینکه فروشنده، ماشین آلات را به خریدار تحویل دهد، در ماشینی که موضوع نمونه قرارداد خرید ماشین آلات سنگین است نقصی به وجود بیاید، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

با توجه به ماده 376 قانون مدنی اگر خریدار در پرداخت هزینه و فروشنده در تحویل دادن ماشین آلات تاخیر داشته باشند، طرف مقابل می‌تواند از طریق مرجع حل اختلاف قرارداد، او را مجبور به انجام تعهد کند.

از متن ماده 348 متوجه می‌شویم خرید و فروش ماشین آلات سنگین و صنعتی متعلق به دولت ممنوع است.

اگر نمونه قرارداد خرید ماشین آلات سنگین را برای ماشین و تجهیزات متعلق به دولت بنویسیم، باطل خواهد بود.

قرارداد خرید و فروش ماشین آلات صنعتی

 نمونه قرارداد خرید و فروش ماشین آلات صنعتی چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد خرید و فروش ماشین آلات صنعتی یک قرارداد بیع (خرید و فروش) است. این قرارداد یک قرارداد لازم نیز محسوب می‌شود، یعنی طرفین نمی‌توانند این قرارداد را جز در مواردی که در قانون و در متن قرارداد پیش بینی شده است فسخ کنند. قرارداد حاضر را می‌توانیم یک عقد معین نیز در نظر بگیریم. به این معنی که قانون درباره شرایط آن صحبت کرده است و این عقد را تعریف می‌کند.

در بیان دیگر ویژگی‌های قانونی این قرارداد، باید بگوییم که قرارداد حاضر یک عقد معوض است زیرا فروشنده در مقابل دریافت مبلغ مشخصی، ماشین آلات صنعتی را به خریدار می‌دهد و مالکیت آن را منتقل می‌کند. نمونه قرارداد خرید و فروش ماشین آلات صنعتی یک قرارداد رضایی است؛ یعنی نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با ایجاب و قبول افراد حاضر در قرارداد انجام می‌شود.

تعهدات و شرایط طرفین

در این بخش از نمونه قرارداد خرید ماشین آلات صنعتی ، خریدار و فروشنده تمامی شرایطی را که درباره آن‌ها به توافق رسیده‌اند را می‌نویسند. در قسمت تعهدات و شرایط قرارداد، زمانی را مشخص می‌کنند که فروشنده باید در آن تاریخ مشخص، ماشین صنعتی یا سنگین و مدارک آن را به خریدار تحویل دهد. درباره محل تحویل و چگونگی دریافت مبلغ مورد توافق هم در اینجا نوشته می‌شود.

اگر فروشنده و خریدار بخواهند برای خود حق فسخ در نظر بگیرند این حق فسخ می‌تواند با جریمه یا بدون جریمه باشد، در این صورت مهلت مقرر برای حق فسخ یا همان خیار شرط و میزان جریمه آن نوشته می‌شود. البته دو طرف قرارداد فروش ماشین آلات می‌توانند تمام خیارات را از خود سلب کنند که در این صورت اگر بعد از قرارداد مشخص شود که دستگاه معیوب بوده است خریدار حق فسخ ندارد و در مقابل، چنانچه بعد از تنظیم قرارداد، خریدار مبلغ قرارداد را در موعد مقرر پرداخت نکند، فروشنده نمی‌تواند این قرارداد را فسخ کند، چون هر دو طرف این خیارات را از خود ساقط کرده‌اند. این ساقط کردن خیارات توصیه نمی‌شود.

در قرارداد حقوقی فروش ماشین آلات زمان و محل تحویل ماشین نوشته می‌شود و طرفین ملزم به رعایت این تعهدات هستند. هرگونه توافق در مورد اجرای قرارداد در این قسمت نوشته می‌شود. در قسمت تعهدات، طرفین می‌توانند توافق خود درباره هزینه حمل کالا و وزن کردن آن را بنویسند. همچنین می‌توانند برای تست ماشین آلات، زمانی را تعیین کنند که خریدار ظرف آن مدت، ماشین آلات صنعتی و سنگین را تست و بررسی کند.

فسخ قرارداد حقوقی فروش ماشین آلات

قانون برای فسخ قرارداد ، مواد و قواعدی را پیش بینی کرده است. اگر اصول مطرح شده در این مواد نسبت به یک قرارداد محقق شوند، امکان فسخ کردن آن قرارداد وجود خواهد داشت و طرفین می‌توانند با استناد به اختیارات قانونی، قرارداد را فسخ کنند. اگرچه قرارداد حقوقی فروش ماشین آلات ، یک عقد لازم محسوب می‌شود و طرفین آن نمی‌توانند قرارداد را به سادگی برهم بزنند اما این امکان نیز وجود دارد که با توافق یکدیگر، چند شرط مشخص برای برهم زدن قرارداد در نظر بگیرند.

مرجع حل اختلاف در قرارداد حقوقی فروش ماشین آلات

در قرارداد فروش ماشین آلات ، خریدار و فروشنده می­­‌توانند توافق کنند که اگر در ارتباط با این قرارداد با مشکلی مواجه شدند به داور مراجعه کنند. علاوه بر آن، می­توانند نام داور مورد توافق خودشان را در قرارداد بنویسند تا در صورتی که اختلافی بین دو طرف به وجود آمد به این داور مراجعه کنند و اختلافات ناشی از این قرارداد را حل و فصل کنند. در صورتی که مرجعی برای حل اختلاف انتخاب نکنند و مشکلی به وجود آید، مراجع صالح برای رسیدگی به اختلافات آن‌ها، مراجع قضایی خواهد بود.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید ماشین آلات صنعتی

نسخه­‌­های قرارداد فروش ماشین آلات باید حداقل 2 نسخه باشد. یک نسخه به خریدار و یک نسخه هم به فروشنده داده می‌شود. این دو نسخه هر دو اعتبار یکسانی دارند. با اینکه این قرارداد بدون حضور شاهد هم اعتبار دارد اما بهتر است دو شاهد حضور داشته باشند و این قرارداد به امضای دو شاهد هم برسد. در نظر داشته باشید که نسخه‌های قرارداد، حتما متحد الشکل باشند. همچنین اگر تعداد صفحه‌های قرارداد شما، از یک صفحه بیشتر است، پیشنهاد می‌کنیم تمام صفحات آن توسط طرفین قرارداد امضا شوند. به خاطر داشته باشید که این اقدام را برای هر دو نسخه قرارداد انجام دهید. اگر خریدار ماشین آلات هستید، در نگهداری از نسخه قرارداد خود کوشا باشید زیرا در واقع این قرارداد، مدرکی برای اثبات مالکیت شما نسبت به ماشین آلات است.

پیشنهاد ما

با توجه به اهمیت این نوع از قرارداد و ارزش مالی بالای آن، بهتر است که قرارداد مورد نظر توسط مشاوران حقوقی با تجربه یا وکلای مجرب نوشته شود. شما می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه تنظیم قرارداد ، مسئولیت نگارش محتوای متن این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

همچنین برای گفتگو در خصوص نکات قانونی و حقوقی این قبیل قراردادها و بررسی سوالاتی که در رابطه با این قرارداد در ذهن دارید نیز، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد فروش اقساطی ماشین آلات

برای تهیه این نمونه قرارداد، روی تصویر پایین بزنید و قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی ماشین آلات
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی ماشین آلات

قرارداد فروش ماشین آلات (نقدی)

این قرارداد کامل را با زدن بر روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش ماشین آلات
دانلود نمونه قرارداد فروش ماشین آلات
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فیروزخانپور
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید من یک دستگاه پرس از یک شرکت خریداری کردم که دستگاه وارداتی است و تمام اسناد واردات و گمرک به نام آن است و من می‌خواهم یک برگه از آن شرکت بگیرم تا بعدأ نتواند ادعای مالکیت بکند. لطفا راهنمای کنید و اگر هزینه ای برای نوشتن برگه داشته باشد پرداخت می‌کنم.
14:45
01 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا از منوی سایت روی «نمونه قرارداد» بزنید. سپس از دسته بندی های موجود، روی دسته بندی «فروش کالا» بزنید و «قرارداد خرید دستگاه» را انتخاب و تهیه کنید. همین قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.
15:37
02 بهمن 1400