قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات و تمام نکات استفاده از این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/22
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات

یکی از مشاغل پر طرفدار و بسیار درآمدزا، داشتن ماشین آلات مختلف باری، مسافربری، صنعتی، کشاورزی و عمرانی و کار با آن‌ها است. به همین دلیل اشخاص بسیار زیادی تمایل دارند که سرمایه خود را برای تهیه این ماشین آلات هزینه کنند و به این شیوه وارد بازار کار شوند و بتوانند از این ماشین آلات درآمد کسب کنند. از آنجایی که هزینه اولیه برای خرید این ماشین‌ها بسیار زیاد است و توان پرداخت یکباره تمام ارزش ماشین برای تعداد زیادی از متقاضیان فراهم نیست، تنظیم و استفاده از نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات در میان فروشندگان و خریداران رونق زیادی دارد.

متقاضیان خرید ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی، با مراجعه به اشخاص حقیقی یا شرکت‌هایی که به صورت اختصاصی در حوزه فروش ماشین آلات فعالیت می‌کنند، ماشین مورد نظر خود را با امکان اجاره به شرط تملیک در اختیار می‌گیرند. آنطور که در عرف و در میان این شرکت‌ها متداول است، این امکان نیز وجود دارد که متقاضی خرید ماشین آلات ملزم باشد که یک تعهد کاری نیز امضا کند. برای مثال زمانی که شما یک ماشین باری را تهیه می‌کنید، ممکن است متعهد شوید که تا پایان مدت اجاره به شرط تملیک ، در اختیار آن شرکت باشید و با آن‌ها همکاری کنید.

علاوه بر ماشین‌ آلات باری، برای ماشین‌ آلات دیگر نیز ممکن است چنین شروطی تعیین شود. البته این مساله کاملا به شروط مد نظر شخص حقیقی یا شخص حقوقی که مالک اولیه ماشین آلات محسوب می‌شود، بستگی دارد. در این خصوص ممکن است که توافقات متعددی صورت بگیرد اما آنچه که دارای اهمیت است، قواعد و اصول قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات صنعتی و انواع دیگر ماشین آلات است.

درباره قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک دستگاه صنعتی یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک است. این قرارداد اگرچه در نهایت به فروش و معامله ماشین آلات منتهی می‌شود اما به صورت یک قرارداد اجاره تنظیم خواهد شد و از قانون مدنی تبعیت می‌کند. نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک دستگاه صنعتی یک قرارداد تازه و جدید است که قدمت آن را می‌توانیم به بعد از انقلاب مربوط بدانیم. اگرچه با وجود تازه بودن این قرارداد، موارد استفاده از آن بسیار زیاد است و یک قرارداد بسیار کاربردی در حوزه تهیه ماشین آلات محسوب می‌شود.

برای تنظیم و استفاده از این قرارداد محدودیتی وجود ندارد و شما، چه شخص حقیقی باشید و چه شخص حقوقی محسوب شوید، می‌توانید از آن بهره ببرید. نکته مهم در خصوص انجام این توافق، رضایت و خواست دو طرف است. لازم است که مالک ماشین‌ها و متقاضی اجاره آن‌ها با یکدیگر توافق کنند و با رضایت یکدیگر برای انجام این معامله اقدام کنند.

در این قرارداد، یک اجاره نامه میان مالک و متقاضی تنظیم می‌شود اما این اجاره نامه با شرط تملیک است و این دقیقا چیزی است که این قرارداد را از سایر قراردادهای اجاره متمایز می‌کند. به واسطه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات ، شما برای بازه زمانی مشخص، مالک منافع ماشین آلات می‌شوید و متعهد هستید که در تاریخ‌های مشخصی اجاره بها بپردازید. البته این اجاره بها را می‌توانیم اقساطی تعبیر کنیم که در نهایت موجب می‌شود که مالکیت ماشین آلات به شما منتقل شود.

انواع نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات

انواع نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک نوع از این قرارداد با شرط عمل برقرار خواهد شد و نوع دیگر، شرط نتیجه دارد. منظور از شرط عمل این است که در پایان بازه زمانی قرارداد، اگر مستاجر به تمام شروط و تعهدات خود عمل کرده باشد و همچنین تمام اقساط را نیز پرداخت کرده باشد، موجر ملزم خواهد بود که برای انجام مراحل انتقال مالکیت به مستاجر، اقدام کند و مالکیت ماشین آلات را به او انتقال دهد.

در شرط نتیجه، اینطور شرط می‌شود که با رعایت تمام شروط قرارداد و با تسویه حساب نهایی و پرداخت تمام مبلغ قرارداد، ماشین خود به خود به تملیک مستاجر در می‌آید و نیازی به انجام اقدامی از جانب موجر نخواهد بود.

موجر و مستاجر می‌توانند در خصوص نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات و همچنین درباره شروط دیگری که می‌توانند برای این قرارداد در نظر بگیرند با یکدیگر گفتگو کنند و مطابق با آن، قرارداد مورد نظرشان را تنظیم کنند. البته پیشنهاد می‌شود که برای انجام این کار حتما از خدمات مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد بهره ببرید و از ابعاد قانونی اقدامی که انجام می‌دهید اطمینان کسب کنید.

قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات

قرارداد ما باید حاوی چه بخش‌هایی باشد؟

اگر تمایل دارید که یک قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات صنعتی امضا کنید، ابتدا لازم است از این مساله آگاه باشید که قرارداد شما باید حاوی چه بخش‌هایی باشد. پیش از امضای قرارداد ، لازم است که حتما محتوای متن آن را به دقت مطالعه کنیم. ابتدای قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات با معرفی دو طرف قرارداد آغاز می‌شود. در ابتدا مشخصات و اطلاعاتی بیان خواهد شد که هویت دو طرف را مشخص می‌کند.

در ادامه لازم است که مشخصات ماشین مورد نظر نیز بیان شود. به این صورت مشخص خواهد شد که دقیقا چه ماشینی برای این قرارداد در نظر گرفته شده است. بعد از معرفی دو طرف قرارداد و ماشین مورد نظر، لازم است که بخش موضوع قرارداد را مطالعه کنید. بخش موضوع قرارداد باید به صورت کامل ارتباط میان شما را تعریف کند. یعنی اینکه توضیح دهد که ماشین مورد نظر به واسطه قرارداد اجاره و با شرط تملیک در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

از دیگر بخش‌های مهمی که باید حتما در قرارداد شما درباره آن‌ها توضیح داده شود، بازه زمانی قرارداد و همچنین مبلغ پرداختی برای هر قسط است. همچنین اگر شروط و تعهدات دیگری نیز مدنظر طرفین باشد، باید به صورت مکتوب نوشته شود. ضمانت‌های اجرایی، تعیین خسارت و جریمه، شروط برهم زدن قرارداد و موارد مهم دیگر، از جمله مطالبی است که در متن قرارداد به آن‌ها اشاره می‌شود.

آیا بعد از تنظیم قرارداد، موجر می‌تواند توافق را برهم بزند؟

یک سوال و یک دغدغه بسیار مهم در خصوص نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات ، این است که آیا موجر حق و اجازه برهم زدن قرارداد را دارد؟ آیا امکان دارد که بعد از پرداخت چند قسط، موجر پشیمان شود و اعلام کند که این توافق را انجام نمی‌دهد؟

در پاسخ باید توضیح دهیم که شما خودتان چنین حقی را ایجاد می‌کنید یا اینکه می‌توانید این حق را از موجر سلب کنید. زمانی که تاکید می‌کنیم حتما متن و محتوای قرارداد را مطالعه کنید، به همین دلیل است که متوجه چنین شروطی باشید. شما می‌توانید در متن قرارداد بنویسید که موجر حق برهم زدن قرارداد را ندارد و ملزم است که مطابق با توافقاتی که انجام شده است، به تعهدات خود عمل کند.

البته براساس قانون، اختیاراتی مطرح می‌شود که به خیار قرارداد معروف هستند. اگر براساس خیارات فسخ قرارداد ، اقدامی انجام شده باشد که به موجر، اجازه برهم زدن قرارداد را بدهد، موجر می‌توان از این حق خود بهره ببرد. از طرف دیگر، اگر در متن قرارداد نیز شروطی برای برهم زدن قرارداد وجود داشته باشد، باز هم چنین امکانی برای موجر و مستاجر وجود دارد که نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات را برهم بزنند.

آیا بعد از تنظیم قرارداد موجر می‌تواند توافق را برهم بزند؟

یک سوال و یک دغدغه بسیار مهم در خصوص نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات ، این است که آیا موجر حق و اجازه برهم زدن قرارداد را دارد؟ آیا امکان دارد که بعد از پرداخت چند قسط، موجر پشیمان شود و اعلام کند که این توافق را انجام نمی‌دهد؟

در پاسخ باید توضیح دهیم که شما خودتان می‌توانید چنین حقی را برای موجر ایجاد یا از او سلب کنید. زمانی که تاکید می‌کنیم حتما متن و محتوای قرارداد را مطالعه کنید، به همین دلیل است که متوجه چنین شروطی باشید. شما می‌توانید در متن قرارداد بنویسید که موجر حق برهم زدن قرارداد را ندارد و الزاما باید مطابق با توافقاتی که انجام شده است، به تعهدات خود عمل کند.

مبلغ قرارداد را چگونه تعیین کنیم؟

ماشین آلات مختلف توسط شرکت‌های تولید کننده آن‌ها قیمت گذاری می‌شوند. با این حال، این احتمال وجود دارد که مالکان ماشین آلات بخواهند به دلیل شیوه پرداخت مبلغ قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک، قیمت ماشین آلات را افزایش دهند و ماشین آلات را با قیمت بیشتر معامله کنند. آنچه اهمیت دارد این است که در نهایت باید در زمان امضای قرارداد، مبلغ مشخصی بابت قیمت نهایی ماشین آلات در نظر گرفته شود. لازم است که این مبلغ را به صورت شفاف در متن قرارداد بنویسید. از آن جهت که بازه زمانی مورد نیاز برای پرداخت تمام اقساط  این قرارداد و تسویه حساب نهایی به طول می‌انجامد، نیاز است که در نگارش متن قرارداد نیز به این مساله توجه داشته باشید و اینطور شرط کنید که در هر صورت، مبلغ قرارداد در طول این مدت، افزایش یا کاهش نخواهد داشت.

لازم است علاوه بر تعیین مبلغ کلی ماشین، مشخص کنید که هر ماه چه مبلغی باید بابت اقساط قرارداد پرداخت شود. اطلاعات مربوط  به تعیین مبلغ اقساط ماشین آلات و شیوه پرداخت آن‌ها نیز از دیگر مواردی است که باید به دقت در متن قرارداد شما نوشته شوند.

شرط داوری یا شورای حق اختلاف

بدون شک گاهی ممکن است میان اشخاصی که با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند یا اینکه برای انجام کاری توافق دارند، اختلافاتی به وجود بیاید. در این مواقع اشخاص به این می‌اندیشند که برای رسیدگی به این مشکلات باید به کجا مراجعه کنند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از ابتدای توافق در این خصوص نیز تصمیم بگیرید. به این صورت که برای نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات یک داور انتخاب کنید یا اینکه رسیدگی به شکایات و اختلافات را به شورای حل اختلاف موکول کنید.

داور شخصی است که دو طرف با توافق یکدیگر در قرارداد معرفی می‌کنند تا در صورت بروز اختلاف به او مراجعه کنند و او میان آن‌ها حکم دهد. لازم به ذکر است که رای داور لازم الاجرا و معتبر است. البته هر دو طرف قرارداد باید برای انتخاب داور توافق داشته باشند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات یک ماشین تهیه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این خصوص از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و با مشاور متخصص گفتگو داشته باشید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ماشین آلات
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات