قرارداد مشاوره فضای سبز را بشناسید و درباره شرایط قانونی آن بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره فضای سبز

آیا تا به حال شده است که به یک مکان وارد شوید و فضا و محیط شما را مجذوب کند؟ تصور کنید که در مقابل یک عمارت یا یک ساختمان ایستاده‌اید اما چنان شیفته فضای سبز ورودی شده‌اید که مدتی را در سکوت به اطراف خود می‌نگرید. چه چیزی شما را شیفته می‌کند؟ انتخاب صحیح و مناسب نحوه معماری ورودی ساختمان، انتخاب گیاهان و گل‌هایی که برای کاشت در نظر گرفته‌اند، رنگ‌های دیوارها و همخوانی آن با محیط و آب و هوای منطقه جغرافیایی و حتی توجه به امکان عبور و مرور راحت‌تر، از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند فضای سبز مورد نظر مطلوب و دلچسب باشد یا اینکه ممکن است موجب آزار شما شود و برایتان ناراحتی ایجاد کند. اگر شما مالک چنین مکانی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز استفاده کنید.

مهم نیست که چه مکانی را در اختیار دارید، یک ساختمان است؛ یک مسیر ورودی است؛ قصد برنامه ریزی برای فضای سبز یک باغ را دارید یا اینکه می‌خواهید در یک محیط بسیار کوچک، فضای سبز جذابی ایجاد کنید و با این کار، روحیه مراجعان کنندگان خود را بهبود ببخشید و باعث جلب توجه آن‌ها شوید. در تمام این موارد، به طور قطع، استفاده از تخصص، مهارت، سلیقه و تجربه یک متخصص در حوزه فضای سبز، به شما کمک می‌کند. ممکن است که این شخص را به شما معرفی کرده باشند یا اینکه با دیدن نمونه کارهایی از او، تمایل داشته باشید که از تجربیات متخصص فضای سبز استفاده کنید. بدون شک، نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز، می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز چگونه قراردادی است؟

زمانی که از قرارداد مشاوره فضای سبز صحبت می‌کنیم، در واقع توافق نامه‌ای را در نظر داریم که به واسطه آن، طرفین می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. این قرارداد ، میان مشاور متخصص در زمینه مدل سازی یا نقشه کشی فضای سبز و عملیاتی کردن آن و شخصی که مایل به دریافت مشاوره در این زمینه است، تهیه و امضا می‌شود. براساس این قرارداد، مشاور متخصص در ازای ارائه راهنمایی و مشاوره یا انجام مدل سازی، مستحق دریافت حق الزحمه یا اجرت می‌شود. در مقابل، دریافت کننده خدمات، شخصی است که ملزم است اجرت مشاور را بپردازد.

نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز ، در واقع یک نوشته حقوقی معتبر است که مشخص می‌کند طرفین نسبت به یکدیگر چه تعهدات و مسئولیت‌هایی دارند و روابط آن‌ها به چه شیوه‌ای انجام خواهد شد. محتوای متن این قرارداد باید حاوی تمام شروطی باشد که لازم است در روند انجام موضوع قرارداد، توسط طرفین قرارداد رعایت شوند. همچنین در خصوص موضوع اصلی قرارداد، مدت آن، حق الزحمه یا اجرت و سایر موارد مهم دیگر، در متن این قرارداد نوشته می‌شود. امضای نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز ، به معنی ثبت یک سند عادی است. مدرکی معتبر که روابط طرفین را به صورت قانونی مدنظر قرار می‌دهد. این مدرک به اندازه‌ای معتبر است که در صورت بروز مشکل یا اختلاف، می‌توانید آن را به مراجع قضایی یا دادگاه ارائه دهید.

قرارداد مشاوره فضای سبز به چه قانونی متعهد است؟

برای تنظیم قانونی این قرارداد، باید چه شرایطی را در نظر بگیریم؟ قرارداد مشاوره فضای سبز از چه قانونی تبعیت می‌کند؟

این قرارداد را می‌توانیم در گروه قراردادهای تابع قانون مدنی قرار دهیم. قرارداد مشاوره، با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، موجه و صحیح است. طرفین می‌توانند به شیوه‌های مختلف آن را تنظیم کنند و توافقات متعددی داشته باشند. البته ممکن است که این قرارداد، به شیوه‌های دیگری نیز تنظیم شود. مساله اصلی در قرارداد مشاوره فضای سبز و به طور کلی در سایر قراردادهای دیگر، این است که روابط طرفین به چه صورتی خواهد بود. برای مثال، اگر روابط طرفین به صورت رابطه کارگر و کارفرما باشد، مشاور متخصص و کارفرما می‌توانند با استفاده از قرارداد کار با یکدیگر همکاری کنند. یا اینکه از قرارداد‌های دیگر استفاده کنند.

انواع قرارداد

در بخش قبلی، توضیح دادیم که با رعایت قانونی بودن روابط و قراردادها، شما ‌توانید با شیوه‌های مختلف، قرارداد مشاوره فضای سبز را تنظیم کنید. در ادامه سعی می‌کنیم که درباره هر کدام از این موارد، توضیحاتی ارائه دهیم:

قرارداد کار برای قرارداد مشاوره فضای سبز

تصور کنید که پروژه‌ای عمرانی در دست دارید که هدف آن، ساخت چندین مجتمع مسکونی با تعداد ساختمان‌ها و واحدهای زیاد است. یکی از دغدغه‌های شما به عنوان سازنده این مجتمع‌ها، رسیدگی به ساخت و مدل سازی فضای سبز آن مجتمع‌ها است. شما می‌توانید شخص متخصصی را که در حوزه فضای سبز فعالیت می‌کند، استخدام کنید و به واسطه یک قرارداد استخدام یا یک قرارداد کار موقت ، با او همکاری کنید. شما حتی می‌توانید به صورت ساعتی، با مشاور متخصص، قرارداد مشاوره ساعتی امضا کنید و از قرارداد کار ساعتی بهره ببرید. در این نوع از توافق، قرارداد مشاوره فضای سبز با تبعیت از قانون کار و مطابق با قرارداد کار تنظیم می‌شود.

قرارداد مشاوره فضای سبز به صورت تعهد پیمانی

شما می‌توانید قرارداد مشاوره فضای سبز را به صورت یک قرارداد پیمانکاری بنویسید. به این صورت که موضوع اصلی پروژه و توقع خودتان را از شیوه مدل سازی و نقشه کشی برای این پروژه، با مشاور متخصص فضای سبز در میان بگذارید و در ادامه از او بخواهید که با توجه به خواسته و نظر شما، مدل مناسبی از فضای سبز ارائه دهد و شما را در خصوص چگونگی انجام این مدل راهنمایی کند. در این قرارداد، شما تعهدی در خصوص ساعت کاری تعیین نمی‌کنید و الزامی برای حضور مداوم مشاور در محل پروژه وجود ندارد و مشاور متخصص، متعهد است که در بازه زمانی تعیین شده، موضوع قرارداد را انجام دهد.

چه مدتی برای نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز در نظر بگیریم؟

مدت قرارداد از جمله مواردی است که باید به طور دقیق مشخص شود. مدت قرارداد شما را متعهد می‌کند که بازه زمانی مشخص شده، به تعهدات خود عمل کنید. برای مثال، اگر مشاور متخصص به صورت ساعتی فعالیت کند، ملزم است که در ساعات معین، به انجام کار بپردازد یا اینکه اگر متعهد باشد که در یک فاصله زمانی 2 ماهه، پروژه را تحویل دهد، باید مطابق با برنامه زمانی عمل کند.

هرگونه کوتاهی یا بی‌توجهی به برنامه زمانی، خطا محسوب می‌شود و طرف مقابل می‌تواند از شخص خاطی شکایت کند. در هر شرایطی، سعی کنید که ساعات کاری و تعهدات مشاور در این رابطه را به طور دقیق در متن قرارداد بنویسد. برای مثال، جزئیات ساعت‌هایی که توافق کرده‌اید را بنویسید یا اینکه به طور دقیق تخمین بزنید که تا چه زمانی می‌توانید پروژه را به اتمام برسانید و به صاحب پروژه تحویل دهید.

تعیین وجه التزام و خسارت دیرکرد

شما می‌توانید برای قرارداد مشاوره فضای سبز خسارت دیرکرد تعیین کنید. یعنی چه؟

یعنی اینکه اگر مشاور متخصص فضای سبز، در بازه زمانی معین، مشاوره هدفمندی به شما ارائه ندهد یا اینکه پروژه مدلسازی فضای سبز و راهنمایی جهت انتخاب گیاهان را انجام دهد، شما می‌تواند به ازای هر روز دیرکرد از او خسارت بگیرید و بابت هر روز تاخیر او را جریمه کنید. همچنین می‌تواند مبالغ جریمه را از او طلب کنید یا اینکه از مبلغ حق الزحمه او بکاهید.

از طرف دیگر، مشاور نیز می‌تواند برای دریافت حق الزحمه خود وجه التزام قرار دهد. مثلا مشخص کند که اگر حق الزحمه او در زمان معین پرداخت نشود، به ازای هر روز تاخیر در پرداخت، مبلغی را بابت جریمه یا خسارت دریافت کند. این تعهد، یک توافق دو طرفه است که مشاور متخصص و صاحب پروژه را ملزم می‌کند که به تعهدات خود به درستی عمل کنند.

توضیحات مربوط به مبلغ این قرارداد

تعیین مبلغ در نمونه قرارداد مشاوره فضای سبز ، در واقع تعیین میزان دقیق وجهی است که بابت اجرت یا حق الزحمه‌‌ به مشاور متخصص فضای سبز تعلق می‌گیرد. باید در این بخش از متن قرارداد، به طور دقیق توضیح داده ‌شود که در ازای انجام اموری که به عهده مشاور فضای سبز گذاشته خواهد شد، چه میزان حق الزحمه‌ای به او پرداخت می‌شود. ممکن است دریافت حق الزحمه مشاور به صورت ماهانه باشد یا ممکن است پرداخت حق الزحمه او طی مراحل و اقساط مختلف انجام شود یا اینکه در پایان پروژه و زمان تحویل نهایی آن، طرفین با یکدیگر تسویه حساب کنند. نکته مهم در نگارش این بخش از قرارداد این است که طرفین به هر طریقی که توافق کرده‌‌اند، توافقات خود را به صراحت و روشنی در متن قراردادشان شرح دهند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید برای عملیاتی کردن پروژه فضای سبز از یک مشاور متخصص کمک بگیرید، لازم است که قرارداد دقیقی با او تنظیم کنید. برای آگاهی از شرایط تنظیم قرارداد و آگاهی از ابعاد قانونی آن، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم این قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد مشاوره

برای رفتن به صفحه دریافت قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات