طراحی، تولید و نصب فلاشینگ در قرارداد فلاشینگ

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/02/01
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فلاشینگ

قرارداد فلاشینگ یک قرارداد بسیار کاربردی است. فلاشینگ که به آن گاتر نیز می‌گویند؛ یک پوشش فلزی صاف است که در ساختمان از آن استفاده می‌شود. از فلاشینگ برای درز بندی بین فضاها، جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل ساختمان و همچنین زیباسازی ساختمان استفاده می‌شود. همچنین برای پارتیشن بندی محوطه‌های بزرگ و نورگیر ساختمان نیز می‌توان از فلاشینگ استفاده کرد. فلاشینگ در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود زیرا شیوه استفاده از فلاشینگ و همچنین کاربرد آن به نقشه‌ای بستگی دارد که توسط کارفرما طراحی و ارائه شده است. فلاشینگ در صنعت ساختمان سازی طرفداران بسیار زیادی دارد زیرا نصب آن بسیار آسا‌ن‌ و به صرفه بوده و از کاربردهای متنوعی نیز برخوردار است.

دقیقا به همین دلایل است که اجرای فلشینگ می‌تواند بخشی از قرارداد پیمانکاری ساختمان یا حتی بخشی از قرارداد پیمانکاری ساخت سوله باشد. نمونه قرارداد فلاشینگ با هدف طراحی، تولید و نصب فلاشینگ ساختمان تنظیم و امضا می‌شود. پیمانکار در این قرارداد، طراح، سازنده و اجراء کننده فلاشینگ یک ساختمان مسکونی، تجاری یا اداری خواهد بود. البته ممکن است که مطابق با توافقات طرفین مسئولیت‌های کمتر یا بیشتری به پیمانکار سپرده شود.

قرارداد فلاشینگ چیست؟

در دنیای حقوق به توافق میان دو یا چند شخص، قرارداد یا عقد گفته می‌شود. اشخاص برحسب نیاز‌هایی که دارند، قراردادهای متنوعی را با موضوعات مختلف تنظیم و امضا می‌کنند. یکی از پرطرفدارترین و پرکاربرد‌ترین نوع قرارداد، قرارداد پیمانکاری است که بیشتر در دنیای صنعت، تولید و تجارت استفاده می‌شود. نمونه قرارداد اجرای فلاشینگ، از نوع قراردادهای پیمانکاری است که با هدف تولید و نصب فلاشینگ برقرار خواهد شد. کارفرما و اجرا کننده فلاشینگ نیز به عنوان طرفین قرارداد آن را امضا می‌کنند.

این قرارداد را مطابق با ماده 10 و ماده 190 قانون مدنی تنظیم می‌شود.

قراردادی که به منظور طراحی و اجرای فلاشینگ تنظیم و امضا می‌شود، از قراردادهای خصوصی میان اشخاص است. اصل آزادی قراردادها در نظام حقوقی ایران مورد پذیرش قرار گرفته است. مطابق با اصل آزادی قراردادها، تمامی توافق‌ها و قراردادهای خصوصی میان اشخاص از نفوذ و اعتبار قانونی و حمایت قانون گذار برخوردار هستند. البته تا زمانی که موضوع توافق آن‌ها غیر مشروع، غیر قانونی یا مخل نظم و امنیت عمومی جامعه نباشد. نصب فلاشینگ نیز موضوع قانونی است که اشخاص می‎توانند در خصوص آن با یکدیگر توافق کنند.

لازم الاجرا بودن و دیگر ویژگی‌‌های قانونی قرارداد فلاشینگ

از این قرارداد در قوانین ایران نام نبرده‌اند. بنابراین، تعریف و مشخص کردن شرایط و قواعد نمونه قرارداد فلاشینگ به توافق میان کارفرما و مجری پروژه بستگی دارد و آن‌ها می‌توانند درباره هر موضوع قانونی و مشروعی با یگدیگر توافق کنند.

قرارداد اجرای فلاشینگ ساختمان ، لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. به همین منظور هر یک از کارفرما و پیمانکار باید به وظایف و تکالیف خود در قرارداد عمل کنند زیرا انحلال قراردادهای لازم به اراده طرفین آن‌ها بستگی ندارد و فسخ این قراردادها تنها با اجازه قانون گذار امکان پذیر خواهد بود. البته این امکان برای طرفین وجود دارد که برای قرارداد، شروط فسخ در نظر بگیرند. این شروط با توافق طرفین در متن قرارداد ثبت خواهد شد.

قرارداد اجرای فلاشینگ به صورت معوض تنظیم و امضا می‌شود زیرا مجری فلاشینگ، در مقابل کاری که برای کارفرما انجام می‌دهد، از او حق الزحمه دریافت خواهد کرد.

موضوع اصلی این قرارداد و هدف عمده از تنظیم آن، انجام دادن امور مربوط به اجرای فلاشینگ است و به همین دلیل، این قرارداد، یک قرارداد عهدی است زیرا موضوع اصلی قراردادهای عهدی، متعهد شدن نسبت به انجام یک کار است. از سوی دیگر، کارفرما نیز به پرداخت حق الزحمه مجری پروژه متعهد می‌شود.

برای صحت قرارداد فلاشینگ چه مواردی باید رعایت شود؟

در نظام حقوقی ایران، اصل صحت قراردادها مورد پذیرش قرار گرفته است. مطابق با اصل صحت، تمام قراردادها از نفوذ و اعتبار قانونی برخوردار هستند و مورد حمایت قانون گذار قرار می‌گیرند اما قانون گذار برای حمایت از حقوق اشخاص و حفظ نظم عمومی جامعه، شرایط اساسی صحت قراردادها را در ماده 190 قانون مدنی مشخص کرده است. قراردادهایی که برخلاف شرایط ماده 190 قانون مدنی تنظیم و امضا شده باشند، از دایره شمول اصل صحت خارج می‌‌شوند و به همین دلیل، از اعتبار و نفوذ قانونی نیز برخوردار نیستند.

قصد و رضایت طرفین قرارداد از جمله شرایط اساسی صحت قراردادها است. کارفرما و مجری فلاشینگ باید قصد امضای قرارداد را داشته باشند و بخواهند که در خصوص اجرای فلاشینگ ساختمان با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین قرارداد فلاشینگ که به صورت صوری یا صرفاً با هدف نوشتن فاکتور صوری تنظیم و امضا شده باشد، باطل است.

کارفرما و مجری پروژه فلاشینگ باید در هنگام تنظیم و امضای قرارداد، از اختیار کامل برخوردار باشند زیرا قراردادی که طرفین آن را با رضایت و میل قلبی خود امضا نکرده باشند یا به واسطه فشار فیزیکی و تهدید مجبور به امضای آن شوند، باطل است.

لازم است که هدف و انگیزه طرفین این قرارداد از تنظیم و امضای آن، قانونی و مشروع باشد زیرا قراردادی که برای اهداف نامشروع یا غیر قانونی تنظیم شده باشد نیز باطل است و اثر قانونی نیز به دنبال نخواهد داشت.

شیوه تنظیم و نگارش نمونه قرارداد فلاشینگ

نمونه قرارداد اجرای فلاشینگ ، باید به امضای کارفرما و مجری پروژه فلاشینگ برسد. بعد از امضای طرفین، قرارداد در حکم یک سند عادی است.

سند عادی، به سندی گفته می‌شود که در نزد مراجع رسمی تنظیم نشده و مامور رسمی نیز آن را امضا نکرده است. بنابراین کارفرما و مجری پروژه فلاشینگ در صورتی که تمایل به رسمی کردن نمونه قرارداد فلاشینگ داشته باشند، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه و در آن‌جا برای تنظیم و امضای قرارداد اقدام کنند.

سند قرارداد چه به صورت عادی یا چه به رسمی تنظیم شده باشد، از ادله اثبات دعوا به شمار می‌رود. بدین معنا که کارفرما و مجری پروژه فلاشینگ، در هنگام بروز اختلاف می‌توانند با استناد به سند قرارداد، ادعای خود را به اثبات برسانند. سند رسمی قرارداد علاوه بر کارفرما و مجری پروژه فلاشینگ در مقابل دیگران نیز قابل استناد خواهد بود.

تعیین مبلغ برای این قرارداد

مبلغ این قرارداد، حق‌الزحمه‌ای است که از سوی کارفرما به پیمانکار داده می‌‌شود. پیمانکار در مقابل دریافت حق‌الزحمه‌، اجرای فلاشینگ ساختمان را بر عهده می‌گیرد. مبلغ قراردادها به وسیله توافق میان کارفرما و مجری پروژه تعیین می‌شود یا هزینه تولید، نصب و اجرای فلاشینگ از پیش توسط پیمانکار معین می‌شود و کارفرما با امضای قرارداد، قبول می‌کند که این مبلغ را به مجری پروژه پرداخت کند. برای مثال؛ هزینه فلاشینگ مسی، متری 2 میلیون تومان و مبلغ فلاشینگ آلمینیوم، یک میلیون تومان است. کارفرما فلاشینگ مسی را سفارش می‌دهد و با امضای قرارداد، تعهد می‌کند که مبلغی که برای نوع مسی آن مشخص شده است را پرداخت کند.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز به توافق میان کارفرما و مجری پروژه بستگی دارد و می‌تواند به صورت اقساطی یا نقدی، در زمان شروع به کار یا در حین اجرای پروژه یا در خاتمه آن باشد.

تعهدات و شرایط در نمونه قرارداد فلاشینگ

تعهدات به معنای وظایف و تکالیفی است که بر عهده هر یک از کارفرما و مجری پروژه قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی پیمانکار، اجرای پروژه فلاشینگ ساختمان و تعهد اصلی کارفرما نیز پرداخت حق الزحمه پیمانکار است. کارفرما و پیمانکار می‌توانند درباره هر موضوعی که مرتبط با قرارداد باشد با یگدیگر توافق کنند. تمام تعهدات و شرایطی که در متن قرارداد نوشته می‌شوند، لازم الاجرا هستند و به همین دلیل، مورد حمایت قانون گذار نیز قرار می‌گیرند.

لازم است که شرایط و تعهدات این قرارداد؛ غیر مشروع، غیر قانونی و مخالف با نظم عمومی جامعه نباشند.

داوری و حل اختلاف در نمونه قرارداد فلاشینگ

کارفرما و مجری پروژه برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به دادگاه‌های عمومی حقوقی و شوراهای حل اختلاف مراجعه کنند.

مطابق با قانون آیین دادرسی، دادسرا و دادگا‌ه‌های کیفری نیز مرجع رسیدگی به شکایات کارفرما و مجری طرح از یکدیگر هستند.

داوری نیز از دیگر مراجع حل اختلاف پیش بینی شده در آیین دادرسی مدنی است. به این صورت که کارفرما و مجری پروژه می‌توانند با توافق یکدیگر، فردی را به عنوان داور، در نظر بگیرند و در صورت بروز اختلاف به او مراجعه و مطابق با نظر او عمل کنند. در نظر داشته باشید که کارفرما و مجری پروژه، مکلف به تبعیت از نظر داور هستند.

پیشنهاد ما

قراردادهای پیمانی، از جمله قراردادهایی هستند که احتمال بروز خطا یا اشکال در آن‌‌ها بسیار زیاد است. به همین منظور لازم است که حتما در خصوص روابط، شروط و تعهدات طرفین و همچنین موارد مهم دیگر، اطلاعات دقیقی در متن قرارداد بیان شود. بدون شک نوشتن صحیح قرارداد نیز به دانش حقوقی مرتبط بستگی دارد. در این راستا، تیم حقوقی رکلا با ایجاد امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایطی را ایجاد کرده است که اقشار مختلف بتوانند به راحتی به خدمات حقوقی مرتبط با خواست خود دسترسی داشته باشند.

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر به دنبال یک فرم خام از قرارداد پیمانکاری هستید، این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات