نمونه قرارداد سوله سازی و مبانی مهم و قانونی در نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت سوله

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سوله سازی

قرارداد سوله سازی یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد سفارش ساخت یک سوله داده می‌شود و از افرادی که در زمینه ساخت سوله فعالیت دارند، خواسته می‌شود که در یک قرارداد پیمانکاری، مسئولیت ساخت موضوع مورد نظر را به عهده بگیرند. امروزه ساخت این سازه در دستور کار بسیاری از صاحبان صنایع و مجریان پروژه‌های مختلف است. سوله جایگاه ویژه‌ای در ساخت و ساز و صنعت باز کرده است. سوله‌های مختلف با توجه به نوع استفاده، متراژ، مکان مورد نظر، مواد استفاده شده و… دارای انواع متفاوتی هستند. تنوع این سازه‌ها باعث تنوع قیمت‌ آن‌ها نیز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به سوله‌ها نیز، قیمت نهایی آن‌ها است. به هرحال، این سازه به اندازه‌ای کاربردی و موثر است که با وجود زحمت و هزینه‌ای که ایجاد می‌کند، باز هم طرفداران زیادی دارد.

برای متقاضیان بسیار مهم است که سوله با کیفیت و در زمان مناسب آماده ‌شود. همچنین هزینه‌ای که برای ساخت آن استفاده می‌شود، کارفرمایان را ملزم می‌کند که برای حفظ سرمایه خود و نظارت صحیح به روند ساخت سوله، از یک قرارداد مطمئن، معتبر و مکتوب استفاده کنند. این قرارداد، نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت سوله است. البته برای کسانی که توان مالی یا قصد یا فرصت سفارش ساخت سوله ندارند، تنظیم قرارداد اجاره سوله گزینه بهتری است.

نمونه قرارداد سوله چیست؟

نمونه قرارداد سوله سازی یک قرارداد پیمانکاری است. به همین دلیل آن را قرارداد پیمانکاری سوله نیز می‌نامند. در این قرارداد مسئولیت ساخت یک یا چند سوله به صورت پیمانکاری به شخصی داده می‌شود. آن شخص، چه فرد انسانی و چه شرکت تولیدی باشد، می‌پذیرد که براساس قرارداد، به ازای دریافت مبلغ مشخصی، اقدام به ساخت سوله کند. متن قرارداد پیمانکاری سوله سند معتبر این همکاری است که در صورت بروز هرگونه مشکلی در دادگاه یا مراجع قانونی دیگر قابل استناد است. در نمونه قرارداد سوله سازی درباره مشخصات و ویژگی‌های سوله‌ توضیحات مفصلی داده می‌شود و نوع کاربری سوله نیز نوشته می‌شود تا براساس آن، اطلاعات عملیات ساخت سوله انجام شود. همچنین درباره چگونگی رابطه پیمانکار و کارفرما و تعهدات و انتظارات، شروط خاص قرارداد، مبلغ حق الزحمه پیمانکار، زمان انجام پروژه و… نیز صحبت می‌شود.

قرارداد پیمانکاری ساخت سوله

نمونه قرارداد سوله از نگاه قانون

نمونه قرارداد سوله سازی مانند سایر قراردادهای پیمانکاری از قانون مدنی پیروی می‌کند. براساس ماده 10 قانون مدنی ، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون، موجه هستند و ایرادی در نوشتن قرارداد وجود ندارد. در اینجا نیز اگر در زمان تنظیم نمونه قرارداد سوله سازی به قانون توجه شده باشد، قرارداد کاملا قانونی و موجه است و از اعتبار لازم برخوردار است.

از مزیت‌های قرارداد پیمانکاری سوله این است که یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. براساس قانون مدنی قراردادهای لازم، قراردادهایی هستند که طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار موظف هستند تا انتهای قرارداد در آن بمانند و نسبت به متن قرارداد متعهد باشند. پیمانکار و کارفرما نمی‌توانند تصمیم به ترک قرارداد بگیرند. این ویژگی از جمله مزایای قراردادهای پیمانکاری است که باعث اعتماد بیشتر طرفین برای امضای قرارداد می‌شود. البته در صورت وجود حق فسخ، مطابق با آن عمل خواهد شد و طرفی دارای این حق است، می‌تواند از قرارداد خارج شود.

نحوه تنظیم متن نمونه قرارداد سوله سازی

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت سوله مانند همه قراردادهای پیمانکاری دارای بخش‌های متفاوتی است که برای اطلاع از آن باید نحوه تنظیم این قرارداد را بدانیم. هرچقدر نمونه قرارداد پیمانکاری سوله را با دقت بیشتری تنظیم کنیم، در ادامه و در فرآیند اجرای قرارداد مشکل کمتری خواهیم داشت. حتی اگر خطا، مشکل یا ابهامی هم باشد، با مراجعه به متن نمونه قرارداد سوله سازی رفع خواهد شد.

در ادامه، یک نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت سوله را شرح می‌دهیم و درباره بخش‌های مهم این قرارداد توضیح خواهیم داد. فرم قرارداد پیمانکاری ساخت سوله ، فارغ از آنکه قرارداد ساخت سوله اسکلت فلزی یا دیگر موارد باشد، تقریبا به یک شکل نوشته می‌شود و فقط در بخشی از قرارداد، به نوع و مدل سوله اشاره می‌شود و توضیح داده می‌شود که جنس و ابعاد و ویژگی‌های سوله به چه ترتیب باشد. بنابراین هر نوع سوله‌ای که در نظر داشته باشید، ادامه مطلب برای تنظیم قرارداد پیمانکاری آن مفید خواهد بود.

موضوع نمونه قرارداد سوله سازی

موضوع این قرارداد عبارت است از طراحی، ساخت، نگه داری سوله و حمل و نقل به محل مورد نظر کارفرما، براساس نقشه‌ و دستورالعمل‌های ارائه شده به پیمانکار. این توضیح ابتدایی درباره موضوع کلی قرارداد است. در ادامه این بخش می‌توانید توضیح دهید که جنس و نوع سوله‌ها به چه صورتی باشد و پیمانکار دقیقا به چه صورتی سوله‌ها را بسازد. پیمانکار نیز موظف خواهد شد که دقیقا براساس دستورالعمل این بخش، پروژه را انجام دهد.

حق الزحمه پیمانکار و نحوه پرداخت آن

مبلغ حق الزحمه پیمانکار باید توسط هر دو طرف قرارداد تعیین شود. این مبلغ با توافق طرفین است و در متن قرارداد نوشته می‌شود. کارفرما موظف است آن را به پیمانکار بپردازد، اما برای پرداخت می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند پرداخت اقساطی، پرداخت در انتهای کار، پرداخت مرحله‌ای یا ماهانه استفاده کند. مرسوم ترین نوع پرداخت در قراردادهای پیمانکاری به این صورت است:

  1. مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  2. درصدی از حق الزحمه بعد از انجام نیمی از کار پرداخت می‌شود.
  3. درصدی از مبلغ قرارداد بعد از سه چهارم پروژه پرداخت می‌شود.
  4. مابقی مبلغ قرارداد نیز در انتهای پروژه به پیمانکار داده می‌شود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از نمونه قرارداد ساخت و نصب سوله است و در بخش نمونه قرارداد رکلا قرار گرفته است توجه کنید:

نمونه قرارداد ساخت و نصب سوله

نکته دارای اهمیت این است که کارفرما می‌تواند درصدی از مبلغ قرارداد را به عنوان حسن انجام کار، نزد خود نگه دارد و بعد از بررسی صحت و وجود رضایت از ساخت سوله، آن مبلغ را به پیمانکار پرداخت کند. این کار، نوعی ضمانت و تاییدیه نهایی است.

مدت قرارداد پیمانکاری ساخت سوله

برای کارفرما بسیار مهم است که برای تحویل سوله‌ها چقدر زمان لازم خواهد بود. با تخمین زمان ساخت سوله‌هایی متناسب با سفارش کارفرما و با تجربه و نظر پیمانکار، مدت لازم برای اجرای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود. پیمانکار موظف است که در زمان تعیین شده، پروژه را به اتمام برساند و سوله‌ها را تحویل دهد.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد سوله سازی

  1. پیمانکار موظف است در تهیه کالای مورد استفاده برای ساخت سوله، کیفیت و هزینه را مورد توجه قرار دهد. برای مثال در تهیه کالاهایی مانند بولت، صفحه ستون، تیرها و لاپه، میل مهار و غیره هم کیفیت محصول و هم قیمت مناسب را در نظر بگیرد.
  2. کارفرما می‌تواند شرایط خاصی تعیین کند. برای مثال در قرارداد ساخت سوله اسکلت فلزی ، اسکلت از فولاد مبارکه باشد و پیمانکار موظف است که اینطور انجام دهد.
  3. جوش‌ها در مقاطع تیر و ستون‌ها با یک دیگر همپوشانی داشته باشند.
  4. اصول جوشکاری در روند اجرای پروژه رعایت شده باشد.
  5. پیمانکار مسئول ایمنی و امنیت پرسنل خود باشد.
  6. پیمانکار در زمان تعیین شده، سوله‌ها را تحویل دهد.

موارد فسخ این قرارداد

در این بخش از نمونه قرارداد سوله می‌توانید مشخص کنید که چه عواملی موجب فسخ قرارداد خواهد شد. برای مثال:

  1. اگر پیمانکار فرایند شروع ساخت ‌سوله‌ها را به تعویق بیاندازد و بعد از گذشت 15 روز پروژه را شروع نکرده باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد را با دریافت خسارت فسخ کند.
  2. اگر پیمانکار انجام پروژه را بدون اطلاع کارفرما به شخص دیگری سپرده باشد.
  3. اگر پیمانکار بدون دلیل موجه، تا پایان مدت قرارداد سوله‌ها را تحویل نداده باشد.
  4. و هر مورد دیگری که برای طرفین دارای اهمیت است.

حل اختلاف در نمونه قرارداد سوله

اگر اختلاف نظر یا مشکلی میان طرفین این قرارداد به ‌وجود بیاید و طرفین نتوانند با گفتگو و مذاکره آن را حل کنند، آن‌ها می‌توانند به مراجع قانونی و دادگاه مراجعه و شکایت خود را آنجا بیان کنند. البته کارفرما و پیمانکار می‌توانند با توافق یکدیگر شخصی را به ‌عنوان داور در نظر بگیرند تا در زمان بروز مشکلات، میان آن‌ها داوری کند و حکم دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد ساخت و نصب سوله را تنظیم کرده است. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کامل شود. ضمن آنکه ما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل را نیز به شما توصیه می‌کنیم که در صورت ضرورت می‌توانید با زدن بر روی لینک قبل، وارد صفحه مشاوره حقوقی شوید.

قرارداد ساخت و نصب سوله

برای انجام پروژه ساخت و نصب سوله، به این قرارداد نیاز دارید.

نمونه قرارداد ساخت و نصب سوله
دانلود نمونه قرارداد ساخت و نصب سوله
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات