نمونه قرارداد اجاره سوله و نکات مهم و اصلی متن اجاره نامه سوله

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/06
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سوله

قرارداد اجاره سوله از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است که در فعالیت‌های تولیدی، تجاری یا صنعتی استفاده می‌شوند. فرم قرارداد اجاره سوله از انواع قراردادهای اجاره است. به بیان دقیق‌تر نمونه اجاره نامه سوله به اجاره یک ملک برای استفاده تجاری اشاره می‌کند. به همین دلیل در تنظیم و عقد متن قرارداد اجاره سوله ، باید به نوع استفاده‌ای که از سوله می‌شود و چیزی که در آن نگهداری می‌شود دقت کافی داشت. هرچند در تنظیم قرارداد اجاره، مسکونی یا تجاری بودن تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند ولی مباحثی در اجاره یک ملک تجاری پیش می‌آید که فقط مختص به خودش است و باید در جریان عقد قرارداد به آن توجه شود.

سوله چیست؟

لازم است تعریف دقیقی از سوله ارائه دهیم تا دقیقاً بدانیم درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. شاید با شنیدن نام سوله، مکانی را در ذهنتان تصور کنید که از آن تنها برای انبار کردن مواد و تولیدات استفاده بشود. اما در حقیقت این کار تنها یکی از کارهایی است که می‌شود در سوله‌ها انجام داد و اینجا است که فرق سوله و انبار مشخص می‌شود. از سوله می‌شود به عنوان انبار استفاده کرد، اما سوله یک انبار نیست.

سوله یک سازه فلزی با سقف شیب دار است. از فولاد ساخته می‌شود و در برابر حریق، زلزله، طوفان و بلایای طبیعی مقاوم است. نسبت به یک سازه ساختمانی قیمت بسیار کمتری دارد، سبک‌تر است و سرعت ساخت آن بسیار سریع است و اصلاً زمانبر نیست. یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوبی که سوله‌ها را بسیار محبوب کرده امکان جابه جایی آن‌ها است، که بسیار کاربردی است و بابت همین مساله طرفداران زیادی دارد. یک سوله حتی اگر دیگر مورد استفاده قرار نگیرد، امکان بازیافت دارد و می‌تواند دوباره به چرخه مواد بازگردد. با این همه مزایا، بدون شک تا الان متوجه شده باشید که چرا متقاضی اجاره سوله زیاد است و چرا مردم به دنبال اجاره سوله هستند.

سوله‌ها را برای چه کاری اجاره می‌گیرند؟

سوله‌ها در بسیاری از موقعیت‌ها و مشاغل مورد استفاده قرارداد می‌گیرند. حتی می‌توانند به عنوان مکانی خاص مورد استفاده باشند. از جمله مواردی که سوله‌ها مورد استفاده قرارداد می‌گیرند در اسکلت ساختمان، مرغداری‌ها، تعمیرگاه، فروشگاه زنجیره ای، کارخانه، سالن های ورزشی و… است. همانطور که گفته شد امکان استفاده از سوله در بسیاری از مشاغل و مکان‌ها زیاد است. شاید شما بخواهید برای شروع فعالیت خود سوله‌ای داشته باشید ولی در حال حاضر نتوانید از پس هزینه آن و مراحل قانونی احداث آن بربیایید، در این زمان بهترین کار برای شما نمونه قرارداد اجاره سوله است.

پایان کار قبل از امضای متن اجاره نامه سوله

پیش از اینکه متن اجاره نامه سوله را تنظیم کنید و با صاحب سوله قرارداد امضا کنید، لازم است که به موارد قانونی آن توجه کنید. یک سوله زمانی آماده استفاده است که مجوز‌های لازم و پایان کار را گرفته باشد. اخذ پایان کار به این ترتیب اتفاق می‌افتد که ابتدا تمامی مجوزهای لازم آن اخذ شده باشد:

  1. ابتدا از زمینی که سوله روی آن احداث شده است شروع می‌کنیم. شما باید صاحب و مالک زمین باشید و مجوز کاربری آن را گرفته باشید. برای مثال اگر زمین شما یک زمین کشاورزی است، شما قبل از احداث سوله باید تغییر کاربری بگیرید وگرنه کار شما غیر قانونی محسوب می‌شود. تغییر کاربری زمین کشاورزی نیز طبق قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ‌ها که در سال 1374 به تصویب رسیده‌ است دارای شرایط خاصی است و به راحتی امکان پذیر نیست. در تبصره 1 از ماده 2 این قانون، باید اهمیت و ضرورت تغییر کاربری به تصویب کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌‌شود، برسد. البته در تبصره 4 از ماده 2 این قانون نیز آمده است که احداث گلخانه‌ها،‌ دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها، مصداق بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود. موارد مذکور از شمول این ماده مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها بلامانع می‌باشد.
  2. اخذ جواز پایان کار صنعتی از شهرداری
  3. اخذ موافقت اصولی تولیدی
  4. اخذ پروانه بهره برداری
  5. اخذ جواز تاسیس
  6. اخذ مجوز محیط زیست
  7. اخذ تاییدیه استاندارد
  8. ثبت برند مشاوره صنعتی محیط زیست

نمونه قرارداد اجاره سوله

نکات تنظیم قرارداد اجاره سوله

احتمالا بسیار مشتاق هستید که درباره فرم اجاره نامه سوله و نحوه تنظیم متن قرارداد اجاره سوله اطلاعاتی کسب کنید. پس ادامه مطلب را همراه ما باشید. می‌خواهیم به شرح نحوه نوشتن یک نمونه اجاره نامه سوله بپردازیم. توضیح درباره فرم اجاره نامه سوله را با عنوان شروع می‌کنیم.

عنوان در فرم قرارداد اجاره سوله

همانطور که گفتیم سوله‌ها برای کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بخش عنوان باید به نوع استفاده‌ای که از سوله دارید اشاره کنید. در حقیقی اشاره کنید که چه نوع سوله‌ای را اجاره کرده‌اید. برای مثال اگر عنوان نمونه قرارداد اجاره سوله صنعتی یا اجاره نامه سوله صنعتی نوشته شده باشد، معلوم می‌شود که این سوله بابت بهره برداری و کار صنعتی اجاره گرفته شده است. به همین ترتیب از «نمونه قرارداد اجاره سوله + نوع فعالیت مورد نظر» برای نوشتن عنوان استفاده می‌کنیم.

همانطور که قبلاً اشاره کردم سوله‌ها امکان جابه جایی دارند. شما حتی می‌توانید بدون هیچ توضیح اضافه‌ای فرم قرارداد اجاره سوله را تنظیم کنید و سوله را به مکان مورد نیاز خودتان منتقل کنید. بحث مشخص شدن نوع کاربری زمانی مورد توجه است که شما مکان و زمینی که سوله روی آن احداث شده است را نیز در نظر داشته باشید و بخواهید در آن مکان فعالیت کنید. توضیح بیشتر در این مورد در بخش موضوع قرارداد یا مورد اجاره داده می‌شود زیرا عنوان عبارت کوتاهی است که به طور مختصر درباره محتوای کلی قرارداد خبر می‌دهد.

مشخصات طرفین متن اجاره نامه سوله

شما مستاجر باشید یا مالک، لازم است که اطلاعات شما به طور دقیق و با جزئیات در متن قرارداد اجاره سوله نوشته شود. نمونه اجاره نامه سوله مانند هر قرارداد دیگری یک سند قانونی محسوب می‌شود و در زمان لازم، قانون و دادگاه با استناد به آن، اشخاص حاضر در قرارداد را می‌شناسند، متوجه تعهداتشان می‌شوند و میان آ‌ن‌ها داوری می‌کنند. پس لازم است که به طور دقیق مشخصات و اطلاعات طرفین در متن اجاره نامه سوله ثبت شود.

سوله می‌تواند میان شخص حقیقی و حقوقی اجاره داده شود. اجبار و قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد که از اجاره دادن به هرکدام جلوگیری کند. اگر شخص حاضر در فرم اجاره نامه سوله ، شخص حقیقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد ثبت شود. اگر شخص حاضر در نمونه قرارداد اجاره سوله ، شخص حقوقی باشد باید به اطلاعاتی مانند مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره ‌کنیم. در نمونه قرارداد اجاره سوله صنعتی یا نمونه قرارداد اجاره سوله برای هر کاری، اشخاص حاضر در قرارداد، چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی موظف هستند که در سامانه ثنا ثبت نام کنند.

مورد اجاره

مورد اجاره در واقع همان سوله‌ای است که شما به اجاره می‌گیرید یا اجاره می‌دهید. همان موضوعی که این قرارداد به خاطر آن نوشته و تنظیم شده است. لازم است در نمونه قرارداد اجاره سوله به طور دقیق از این واحد تجاری/ تولیدی نام برده شود. برای مثال نوشته می‌شود که یک واحد سوله شش دانگ به منظور استفاده (به هر دلیل و فعالیتی که مد نظر شما است) دارای پلاک اصلی و فرعی تفکیک شده، به مساحت مشخص شده اجاره داده می‌شود. لازم است در این بخش آدرس دقیق سوله ذکر شود.

تجهیزات و امکانات در نمونه قرارداد اجاره سوله

بدون شک هر سوله بنا به نوع کاربری آن می‌تواند ویژگی‌ها و ابعاد خاصی داشته باشد. برای مثال در اجاره نامه سوله صنعتی باید از ویژگی‌ها و ابعاد آن نوع سوله صحبت کرد. واضح است که یک نوع سوله واحد برای همه جا قابل استفاده نیست. در این بخش از فرم قرارداد اجاره سوله ، تجهیزات و امکانات و ویژگی‌های سوله مورد اجاره به صورت کامل و با جزئیات شرح داده می‌شود. اگر نمونه قرارداد اجاره سوله صنعتی مورد نظرمان باشد، این سوله باید دارای امکانات خاصی در زمینه برق و گاز باشد. سوله صنعتی باید دارای:

  1. برق صنعتي فشار قوي سه فاز و 160 آمپر به شماره اشتراک و شماره شناسايي و
  2. گاز صنعتی باشد.

نوشتن این اطلاعات از تجهیزات و امکانات، به موجر (مالک) کمک می‌کند که ثابت کند چه امکاناتی را در اختیار مستاجر قرار داده است و در انتهای قرارداد بتواند آن‌ها را طلب کند. در این موارد، ممکن است موجر درخواست داشته باشد که در هر زمان برای سرکشی از سوله بیاید. در این صورت اگر در متن قرارداد چنین حقی به مالک داده شده باشد و مستاجر از این کار ممانعت کند خطا کرده است و از آن‌جایی که این ممانعت می‌تواند یکی از دلایل و موارد فسخ باشد، موجر می‌تواند شکایت کرده و فسخ قرارداد را بخواهد.

مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره سوله

مدت اجاره از بخش‌های مهم هر اجاره نامه‌ای است. معمولاً اجاره نامه‌ها به مدت یک سال شمسی بسته می‌شوند. اما ممکن است طرفین قرارداد به این توافق رسیده باشند که مدت اجاره بیش از یک سال باشد. در این شرایط حالت‌های مختلفی پیش می‌آید. ممکن است در قرارداد یک سال نوشته شده باشد، ولی موجر این اطمینان و تعهد را داده باشد که دوباره قرارداد را تمدید خواهد کرد. ممکن است قرارداد به صورت 2 ، 3 سال یا بیشتر نوشته شود و در قرارداد توضیح داده شود که این قرارداد هر سال به مقدار 10 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. یا ممکن است قرارداد چند ساله بدون افزایش قیمت نوشته شود. در مجموع، مدت اجاره به توافق طرفین بستگی دارد. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره در متن قرارداد اجاره سوله نوشته شود.

مبلغ اجاره در نمونه اجاره نامه سوله

مبلغی که برای اجاره سوله در نظر دارید را بعد از توافق در این بخش می‌نویسید. با امضا قرارداد، طرفین موظف به پرداخت این مبلغ در زمان مشخص خواهند بود. ممکن است که سوله را با پرداخت مبلغی رهن کرده باشید یا هم زمان با گرفتن ودیعه به صورت ماهانه اجاره دریافت کنید. در هر صورت این توافق میان شما است که در متن اجاره نامه سوله نوشته شده و رسمیت پیدا می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم که برای پیشگیری از ابهام یا بروز مشکل احتمالی، مبلغ ودیعه یا اجاره بها را به حروف و به عدد در متن قرارداد بنویسید. این اقدام از هرگونه کج فهمی درباره مبلغ اجاره بها جلوگیری می‌کند. آنطور که در عرف متداول است، ابتدای هر ماه را به عنوان تاریخی که باید اجاره بها پرداخت شود، مشخص می‌کنند اما شما این امکان را دارید که تاریخ دقیق پرداخت اجاره بها را مشخص کنید. برای مثال می‌توانید بنویسید که چهارم هر ماه، اجاره بها پرداخت می‌شود.

سایر شروط در نمونه قرارداد اجاره سوله

وظایف و تعهدات و مسئولیت‌های موجر و مستاجر در این بخش از نمونه قرارداد اجاره سوله نوشته شده و توضیح داده می‌شود. طرفین موظف هستند که به آن عمل کنند و عدم تعهد هر کدام به معنای خطا در جریان قرارداد است. این بخش می‌تواند بسیار مفصل نوشته شود. ولی برای مثال به چند نمونه از شروط قرارداد اشاره می‌کنیم:

  1. مستاجر حق اجاره سوله را به شخص دیگر بدون اطلاع موجر ندارد.
  2. مستاجر با علم به پروانه بهره برداری سوله آن را اجاره کرده است و حق تغییر کاربری و تغییر پروانه بهره برداری را ندارد.
  3. مستاجر موظف به حفظ و نگهداری تجهیزات و امکانات سوله است و هر گونه زیان و خسارت به گردن اوست.
  4. هزینه‌های جاری سوله و تعمیرات کوچک آن که به دلیل استفاده مستاجر ایجاد شده است، به‌عهده مستاجر است.

در انتها، قرارداد باید به امضای طرفین برسد. بعد از امضا کردن موجر و مستاجر، لازم است که دو شاهد عاقل و بالغ قرارداد را امضا کنند و شاهد نمونه قرارداد اجاره سوله باشند.

نمونه قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد اجاره سوله را تنظیم کرده و در بانک قرارداد ، قرار داده است. با وارد شدن به این بخش، می‌توانید قرارداد مورد نظر خود را جست و جو و تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ما در زمان مورد نظر، با شما تماس می‌گیریم.

دانلود قرارداد اجاره سوله (بدون پول پیش)

در صورتی که اجاره دادن سوله موکول به دادن اجاره بها است اما مبلغی به عنوان ودیعه یا قرض الحسنه پرداخت نخواهد شد از این قرارداد کامل استفاده کنید.

قرارداد اجاره سوله (بدون پول پیش)
دانلود قرارداد اجاره سوله (بدون پول پیش)

دریافت نمونه قرارداد اجاره سوله (با پول پیش)

اکر سوله در ازای اجاره بها به انضمام قرض الحسنه به مستاجر، اجاره داده می‌شود باید از قراردادی که در لینک زیر قرار داده‌ایم استفاده کنید. روی دکمه زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره سوله (با پول پیش)
دریافت نمونه قرارداد اجاره سوله (با پول پیش)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات