قرارداد کفسابی ؛ متن قرارداد خود را چگونه تنظیم کنیم؟!

-
بروزرسانی:1402/05/08
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کفسابی

قرارداد کفسابی از جمله قراردادهای کاربردی است که در دسته قرارداد پیمانکاری قرار می‌گیرد. با گسترش ساخت و ساز ساختمان‌های تجاری و غیر تجاری و همچنین ضرورت زیبایی ساختمان‌های نو ساخت، امروزه شاهد هستیم که عمده ساختمان سازان، بعد از ساخت آپارتمان‌ها یا برج‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره، اقدامات متعددی همچون کفسابی را انجام می‌دهند. در مطالب گذشته به موضوعات مهمی همچون قرارداد گچ کاری و قرارداد پیمانکاری نازک کاری اشاره کردیم. در نوشتار امروز نیز قصد داریم قراردادی را بررسی کنیم که به اندازه قراردادهای اشاره شده اهمیت دارد و ضروری است طرفین این قرارداد، برای تضمین انجام تعهدات، آن را تنظیم کنند.

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، نمونه قرارداد کفسابی ، نوعی فعالیت پیمانکاری را مد نظر قرار می‌دهد. در حقیقت بعد از تنظیم این قرارداد، شخص پیمانکار موظف می‌شود که عملیات کفسابی ساختمان را در مدت تعیین شده، به انجام رساند و در مقابل، حق الزحمه‌ای را از شخص کارفرما دریافت کند.

در ادامه نمونه قرارداد کفسابی و همچنین موضوع آن را بررسی می‌کنیم.

قرارداد کفسابی

منظور از عملیات کفسابی ساختمان، نوعی شفاف سازی و براق سازی سنگ‌های استفاده شده در ساختمان است. در حال حاضر، بسیاری از ساختمان‌های تازه ساخت، با استفاده از سنگ‌هایی همچون سرامیک و با هزینه نسبتا زیاد، ساخته شده‌اند. این سنگ‌ها اگرچه مرغوبیت کافی دارند و سازندگان نیز به همین علت آن را برای ساخت ساختمان استفاده می‌کنند، اما تا قبل از تنظیم قرارداد کفسابی و در نتیجه براق سازی آن، هنوز به زیبایی و ظرافت کافی که مد نظر مالکان ساختمان است، نرسیده‌اند.

بنابراین اهمیت انجام عملیات کفسابی، در هر ساختمان، قابل انکار نیست و در نتیجه مالک، برای زیبایی هر چه بیشتر ساختمان خود، ناگزیر است با تنظیم نمونه قرارداد کفسابی ، از خدمات پیمانکار استفاده کند.

البته توجه داشته باشید که تنظیم نمونه قرارداد کفسابی ، محدود به انواع سنگ‌های ساختمانی نیست. گاهی اوقات، برای دستیابی به اهدافی غیر از زیبایی و براق سازی، افراد از این قرارداد، برای کفسابی بتن نیز استفاده می‌کنند. به هر حال مزایای تنظیم این قرارداد و در نتیجه استفاده از خدمات پیمانکار، محدود به یک یا دو امر نمی‌شود.

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد کفسابی

اصولا قراردادهایی که با موضوع پیمانکاری تنظیم می‌شوند، تابع ماده ده قانون مدنی ایران هستند. مطابق ماده اشاره شده، توافقاتی که حاصل می‌شود، در صورتی که مخالف صریح قانون و شرع نباشد، معتبر است و در نتیجه طرفین می‌توانند این توافقات را در متن قرارداد ، ذکر کنند. در حقیقت ماده 10 قانون مدنی، به اصل آزادی قراردادی و حاکمیت اراده اشاره می‌کند و در نتیجه با تعیین شرطی مهم، آزادی هر دو طرف قرارداد را به رسمیت شناخته است. به عبارت دیگر؛ اصل بر این است که قرارداد میان شما و طرف مقابل، صحیح و قانونی است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

همچنین طرفین نمونه قرارداد کفسابی باید نکات ذکر شده در ماده 975 این قانون را مد نظر قرار دهند. مطابق این ماده، در صورتی که قراردادهای خصوصی، بر خلاف اخلاق حسنه یا مخل نظم عمومی باشند، محاکم قضایی نمی‌توانند آن‌ها را به اجرا گذارند.

ویژگی‌های نمونه قرارداد کفسابی

در این بخش از مطلب خود، به مهم‌ترین ویژگی‌های قرارداد کفسابی ساختمان اشاره می‌کنیم.

قرارداد لازم یا جایز؟! (خروج از این قرارداد به سادگی امکان دارد؟)

منظور از عقد لازم ، عقدی است که هیچ یک از طرفین، نمی‌توانند آن را فسخ کنند مگر آنکه رضایت طرفین معامله مبنی بر بهم زدن عقد یا اقاله قرارداد وجود داشته باشد. علاوه بر این اختیاراتی که قانون گذار برای هر یک از طرفین در نظر گرفته است، می‌تواند به عنوان عاملی برای فسخ قرارداد ، قلمداد شود. به این دسته از اختیارات قانونی، در اصطلاح حقوق، خیارات قانونی گفته می‌شود.

متن ماده 219 قانون مدنی ، به عقود لازم اختصاص دارد. مطابق این ماده، قراردادهایی که بر اساس قانون تنظیم شده باشند، بین طرفین یا قائم مقام آن‌ها لازم الاتباع هستند مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی، فسخ شوند. علاوه بر این، توضیح عقد لازم نیز در ماده 185 قانون مدنی بیان شده است.

در مقابل منظور از عقد جایز، عقدی است که طرفین، هر زمانی که تمایل داشتند، بتوانند از آن، کناره گیری کنند یا به عبارتی برای فسخ آن، اقدام کنند. مانند عقد وکالت که موکل یا وکیل، هر زمان تمایل داشته باشد، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

با توجه به آنکه در متن قانون مدنی، به نمونه قرارداد کفسابی اشاره‌ای نشده است، نمی‌توان با استناد به ماده‌ای در قانون، لازم یا جایز بودن این قرارداد را تعیین کرد. در حقیقت لازم بودن یا جایز بودن یک عقد را قانون گذار مشخص می‌کند و در نتیجه طرفین نمی‌توانند ماهیت یک عقد را با در نظر گرفتن توافقات حاصل شده، تغییر دهند.

تکلیف طرفین قرارداد چیست؟!

با وجود توضیحاتی که بیان کردیم، به دلیل آنکه در عالم حقوق، اصل بر لازم بودن عقود می‌باشد و در هنگام شک، باید اصل را لزوم عقد بدانیم، قرارداد پیمانکاری نیز در دسته عقود لازم قرار می‌گیرد.

همچنین در ماده 46 دستور العمل شرایط عمومی پیمان، به موارد فسخ قرارداد پیمانی اشاره شده است که می‌توان با استناد به آن، لازم بودن نمونه قرارداد کفسابی را ثابت کرد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که طرفین می‌توانند با قرار دادن شرط در متن قرارداد، نیروی الزام آور یا تعدیل کننده را به عقد لازم یا جایز اضافه کنند. به عبارت دیگر حتی اگر نمونه قرارداد کفسابی لازم باشد، طرفین با توافقات خود، می‌توانند حق فسخ را در آن ذکر کنند. همانطور که گفتیم، ماهیت نمونه قرارداد کفسابی با اضافه کردن این شرط، از لازم به جایز تغییر نمی‌کند بلکه تنها نیرویی تعدیل کننده، در عقد ایجاد می‌شود.

قرارداد معین یا غیر معین؟!

در تعریف قرارداد معین ، منظور از معین بودن این است که احکام عقد، در متن قانون بیان شده باشد. به عبارت دیگر هنگامی که در متن قانون، برای یک عقد، اسم خاصی تعیین شده باشد و همچنین احکام و شرایطی برای آن در نظر گرفته شود، آن عقد در دسته عقود معین قرار می‌گیرد. در مقابل منظور از قرارداد نامعین این است که احکام خاصی توسط قانون گذار، برای یک عقد بیان نشده است، بلکه قانون گذار، مشروعیت این دسته از قراردادها را تابع ماده 10 قانون مدنی می‌داند.

چنانچه اشاره کردیم، نمونه قرارداد کفسابی ، یک نوع قرارداد پیمانکاری است و در نتیجه قانون گذار، احکامی را در متن قانون، برای آن، تعیین نکرده است. بنابراین این قرارداد، عقدی غیر معین است و در نتیجه برای تنظیم آن، بیش از هر چیز، توافقات طرفین، ملاک عمل خواهد بود.

شیوه تنظیم متن قرارداد کفسابی

مانند سایر قراردادهایی که در زمینه تجاری و حقوقی تنظیم می‌شوند، برای تنظیم متن قرارداد کفسابی، هر یک از طرفین موظف هستند که نکات مهمی را مد نظر قرار دهند. در این بخش از نوشتار خود، به این نکات مهم، اشاره خواهیم کرد.

مشخصات طرفین نمونه قرارداد کفسابی

هر یک از طرفین قرارداد که ممکن است یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی باشند، موظف هستند اطلاعات و مشخصات هویتی خود را در متن قرارداد، به صراحت بیان کنند. منظور از شخصیت حقوقی در قرارداد، شرکت‌، مجموعه یا موسسه‌ای است که به حکم ماده 588 قانون تجارت، می‌تواند از تمام حقوق و امتیازات اشخاص حقیقی بهره‌مند شود مگر آن دسته از حقوقی که به انسان اختصاص داشته باشند، مانند حق پدر بودن، حق مادر بودن، حق فرزند داشتن و … . بنابراین، اشخاص حقوقی نیز مانند اشخاص حقیقی می‌توانند طرف نمونه قرارداد کفسابی قرار گیرند.

از جمله مشخصاتی که هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی باید در متن قرارداد، ذکر کنند، عبارت‌اند از:

  1. اشخاص حقیقی: نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، محل کار یا اقامتگاه شخص (مرکز مهم امور موضوع ماده 1002 قانون مدنی)، شماره تماس، شماره تلفن، آدرس ایمیل، نام نماینده قراردادی ( در صورت تنظیم قرارداد با وکیل پایه یک دادگستری)، شماره پروانه وکیل و….
  2. اشخاص حقوقی: نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، اقامتگاه شرکت های تجاری (مرکز عملیات اداری موضوع ماده 590 قانون تجارت)، نام نماینده، سمت نماینده، شماره تماس، آدرس ایمیل، کد پستی و….

موضوع قرارداد کفسابی

موضوع قرارداد کفسابی، کفسابی انواع سنگ یا بتن ساختمان است. علاوه بر بیان این نکته به صورت کلی، معمولا در متن قرارداد، به نکاتی همچون نوع سنگ، نوع دستگاهی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و … اشاره می‌شود.

مبلغ قرارداد

در این قسمت از متن نمونه قرارداد کفسابی ، به حق الزحمه‌ای که شخص کارفرما موظف است آن را به شخص پیمانکار پرداخت کند، اشاره می‌شود. البته علاوه بر حق الزحمه، ممکن است هزینه‌های پرداخت شده توسط پیمانکار نیز در این بخش از قرارداد، نوشته شود.

مدت انجام تعهدات قرارداد کفسابی

تعیین مدت قرارداد، تابع توافقات طرفین است. به هر حال در صورتی که مدتی در متن قرارداد تعیین شود اما پیمانکار، بدون وجود دلیل موجه، وظایف خود را در آن مدت، به انجام نرساند، کارفرما می‌تواند از او وجه التزام دریافت کند. مشروط بر اینکه، وجه التزام در قرارداد ذکر شده باشد. علاوه بر این مراجعه به دادگاه و الزام شخص پیمانکار به انجام تعهد نیز امکان پذیر است.

مواردی از تعهدات پیمانکار

  1. پیمانکار موظف است نکات حفاظتی و ایمنی که در مبحث 12 مقررات ملی ساختمان ایران، بیان شده است را مد نظر قرار دهد.
  2. پیمانکار موظف است تعهدات مندرج در متن قرارداد را در مدت تعیین شده به انجام رساند. در صورتی که شخص پیمانکار، به مدت تعیین شده توجه کافی نداشته باشد، به ازای هر روز دیرکرد، 100 هزار تومان خسارت وجه التزام، از او دریافت می‌شود.

مصادیقی از تعهدات کارفرما

  1. در صورتی که برای انجام تعهدات موضوع نمونه قرارداد کفسابی ، نیاز به نصب داربست باشد، کلیه هزینه‌های نصب داربست و حمل و نقل آن، به عهده شخص کارفرما خواهد بود.
  2. کارفرما موظف است امکاناتی همچون روشنایی کافی، حمل آسان دستگاه‌ها، انواع لوازم بنایی و… را برای نیروی کار فراهم کند و آن‌ها را در دسترس ایشان قرار دهد.

پیشنهاد ما در خصوص نمونه قرارداد کفسابی

شما می‌‌توانید تنظیم قرارداد کفسابی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد می‌توانید روی لینک قبل بزنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی، هر گونه سوالات و مباحث حقوقی را با ما به اشتراک بگذارید. برای استفاده از این خدمات نیز می‌توانید روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

یک فرم خام از قرارداد پیمانکاری، می‌تواند به شما کمک کند که توافقات خود در خصوص اجرای پروژه‌های مختلف پیمانی را در قالب یک قرارداد مکتوب، تنظیم و امضا کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات