نمونه قرارداد گچ کاری ساختمان و نکات مهمی که باید در متن قرارداد گچ کار ساختمان رعایت شود!

-
بروزرسانی:1401/09/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد گچ کاری

قرارداد گچ کاری ساختمان از جمله قراردادهای پیمانکاری است که امروزه در هنگام تعمیرات و ساخت و ساز ساختمان‌ها میان کارفرمایان و پیمانکاران حرفه‌ای تنظیم می‌شود.

استفاده از مصالح مناسب برای ساخت و ساز و در نتیجه ساختن ساختمانی با کیفیت و با دوام دغدغه بسیاری از سازندگان و مالکان آپارتمان‌ها و خانه‌های مسکونی است.

به همین جهت، کارفرمایان ساختمانی، امور مربوط به گچ کاری و سایر اموری که نیاز به دقت لازم و تجربه کافی دارند را به هر کسی واگذار نمی‌کنند.

از طرف دیگر آنچه پیش از تنظیم قرارداد گچ کار ساختمان برای کارفرما مهم است، انجام کار به بهترین شکل ممکن می‌باشد.

به هر حال با گران شدن قیمت مصالح ساختمانی و ساخته شدن یک ملک در عین پرداخت هزینه‌های گوناگون، هیچ کارفرما یا سازنده ساختمانی دوست ندارد برای گچ کاری ساختمان از افرادی استفاده کند که تخصص لازم را در این زمینه ندارند.

در نتیجه، این سازندگان نمونه‌ای از یک قرارداد ساده گچ کاری را تنظیم یا تهیه می‌کنند و کلیه شروط و دستورات خود را در متن آن می‌نویسند تا مشکلی در زمینه کیفیت کار پیمانکار گچ کاری و مصالح به کار برده شده توسط او وجود نداشته باشد.

کاربرد روزافزون این قرارداد

کاربرد این قرارداد امروزه صرفاً در ساختمان‌های چهار طبقه یا ساختمان‌های مسکونی خلاصه نمی‌شود. در ایران و سایر کشورهای رو به توسعه و توسعه یافته شاهد هستیم که در مدت کوتاهی، آسمان خراش‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه تجاری و خدماتی تاسیس می‌شوند.

با توسعه صنعت توریسم به ویژه در کشور خودمان، سالانه هتل‌های مجلل و ساختمان‌هایی برای ارائه خدمات مسافرتی، ساخته می‌شوند و استفاده از قرارداد اجرای گچ کاری را نیز به عنوان یکی از مهمترین مراحل ساخت و ساز خود مد نظر دارند.

این در حالی است که به زودی شاهد خواهیم بود که متخصصان در زمینه ساخت و ساز آپارتمان نیز وارد میدان ‌شوند و با ارائه اطلاعات لازم در زمینه نوع مصالح، کیفیت و پیمانکار مجرب، زمینه ارتباط میان کارفرما و پیمانکار موضوع متن قرارداد برای گچ کاری را فراهم آورند.

در نتیجه شاهد هستیم که نمونه قرارداد پیمانکاری گچ کاری ساختمان در کشور ما کاربرد زیادی دارد و بسیاری از کارفرمایان و مدیران پروژه‌های کوچک و بزرگ ساختمانی، با تنظیم این قرارداد، از مصالح مرغوب و پیمانکاری شایسته که با تمام اصول ساختمان سازی و گچ کاری ساختمان آشنا است استفاده می‌کنند.

نکات تنظیم قرارداد گچ کاری

از جمله مهم‌ترین نکات این قرارداد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. ضروری است که حتما در قراردادی که میان شما و طرف مقابل امضا می‌شود به این نکات توجه شود:

مشخصات طرفین

در این قرارداد باید مشخصات دقیق هر یک از طرفین یا به عبارتی کارفرما و پیمانکار نوشته شود. توجه داشته باشید که در این قسمت، نام و مشخصات مهندس ناظر، پرسنل مورد استفاده توسط پیمانکار و سایر افراد قید نخواهد شد بلکه این بخش از قرارداد تنها به کارفرما و پیمانکار اختصاص خواهد داشت.

مهمترین مشخصاتی که باید در نمونه قرارداد گچ کاری ساختمانی در خصوص اشخاص حقیقی حقوق خصوصی نوشته شود شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، اقامتگاه، محل سکونت یا مرکز مهم امور (با توجه به ماده 1002 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران)، شماره تماس، ایمیل و… می‌‌باشد.

علاوه بر این در صورتی که یکی از طرفین متن قرارداد گچ کاری ساختمان شخص حقوقی حقوق خصوصی باشد، باید مشخصاتی مانند نام شرکت، نماینده، سمت نماینده، شماره ثبت، کد اقتصادی، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری (با توجه به ماده 590 قانون تجارت)، شماره تماس، ایمیل و… را در متن قرارداد بنویسید.

علاوه بر این، طرفین قرارداد این اختیار را دارند که برای خود اقامتگاهی غیر از اقامتگاه اصلی انتخاب کنند. این اقامتگاه که در اصطلاح حقوقی اقامتگاه انتخابی نامیده می‌شود در مواد 1010 قانون مدنی و 78 قانون آیین دادرسی مدنی مورد اشاره قرار گرفته است.

نمونه قرارداد گچ کاری ساختمان

موضوع فرم قرارداد گچ کاری ساختمان

در این قسمت، انجام کار مورد نظر کارفرما مورد اشاره قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، موضوع قرارداد با توجه به خواسته کارفرما یا سازنده ساختمان تعیین می‌شود، به عنوان مثال ممکن است موضوع قرارداد شما، اجرای عملیات مربوط به گچ کاری و سفید کاری باشد.

به هرحال بدون شک، بسیاری از بندهای قرارداد با توجه به موضوع انتخاب شده از سوی طرفین در متن قرارداد نوشته می‌شوند و چنین می‌توان گفت که موضوع حکم مقدمه یک نوشتار را دارد.

بنابراین هریک از طرفین باید دقت نظر کافی در تعیین موضوعی مناسب داشته باشند.

مدت نمونه فرم قرارداد گچ کاری

این قرارداد مانند سایر قراردادهای تجاری و مدنی از زمانی دقیق برای بیان آغاز و پایان همکاری طرفین برخوردار است. زمان این قرارداد به صورت توافقی تعیین می‌شود. در واقع زمانی کلی در خصوص قرارداد مربوطه ذکر می‌شود، مثلاً پس از توافقات واصله، کارفرما در متن قرارداد ذکر می‌کند که مهلت ایفای تعهدات از سوی پیمانکار 30 روز و از تاریخ …. تا …. است.

مبلغ فرم قرارداد گچ کار

در این قسمت، حق الزحمه پیمانکار طرف قرارداد کار گچ کاری با ذکر جزئیات نوشته خواهد شد. ممکن است کارفرما با توجه به توافقات خود، حق الزحمه پیمانکار را مرحله به مرحله و بعد از اتمام هر بخش از پروژه به او پرداخت کند.

از طرف دیگر این احتمال نیز وجود دارد که بخشی از حق الزحمه در ابتدای کار و بخشی در انتهای کار به پیمانکار پرداخت شود.

همچنین با توجه به اینکه اصولاً تعیین حق الزحمه و نحوه پرداخت آن توافقی می‌باشد، ممکن است کارفرما تمام حق الزحمه را به صورت یکجا و نقدی بعد از اتمام کار و ارائه پروژه از سوی پیمانکار به او پرداخت کند.

البته به این مسئله توجه داشته باشید که در صورت پرداخت هزینه از سوی پیمانکار اعم از هزینه‌های مرتبط با کارگران ساختمانی، مصالح و مواد مورد نیاز و… بحث تازه‌ای مطرح می‌شود و در نتیجه کارفرما موظف است در کنار حق الزحمه‌ای که به پیمانکار می‌دهد، با دریافت فاکتورها و مدارک پرداخت، هزینه‌های اضافی را نیز به پیمانکار پرداخت کند.

نحوه پرداخت در نمونه قرارداد گچ کاری ساختمان

تهیه صورت وضعیت در خصوص مجموعه امور و اقدامات انجام شده از سوی پیمانکار و همچنین ارائه آن به کارفرما یا نماینده او الزامی است.

این اقدام باید پس از اتمام پروژه و تکمیل کار از سوی پیمانکار انجام شود و پس از تایید صورت وضعیت از سوی کارفرما یا نماینده ایشان، مبلغ حق الزحمه با کسر 10 درصد از حسن انجام کار و البته دریافت 5 درصد بابت مالیات به شخص پیمانکار پرداخت خواهد شد.

تعهدات کارفرما در قرارداد کاری گچ کاری

  1. کارفرما به عنوان یکی از طرفین قرارداد کار گچ کاری موظف است آب و برق مورد نیاز برای انجام کار از سوی پیمانکار را تهیه کند. در صورتی که ساختمان آب کافی نداشته باشد یا سیم کشی برق انجام نشده باشد، تامین منبع ذخیره آب و موتور برق توسط کارفرما ضروری است.
  2. کارفرما موظف است اتاق کوچکی را در محل پروژه با استفاده از مصالح یا خریداری کانکس تعبیه کند تا پیمانکار و پرسنل زیر دست او بتوانند در این اتاق استراحت کنند.
  3. در صورت هرگونه اقدام انجام شده از سوی کارفرما که منجر به تاخیر در ارائه پروژه از سوی پیمانکار شود، پیمانکار هیچ گونه مسئولیت مدنی در این خصوص نخواهد داشت.
  4. کارفرما موظف است مبلغ تعیین شده در قرارداد کاری گچ کاری را به صورتی که در متن قرارداد ذکر شده است به پیمانکار پرداخت کند. مسئولیت هرگونه تاخیر در اجرای پروژه به دلیل عدم پرداخت حق الزحمه پیمانکار، متوجه شخص کارفرما خواهد بود.
  5. کارفرمای نمونه قرارداد گچ کاری ساختمان موظف است کلیه سفارشات و دستورات مورد نظر خود را در متن قرارداد مربوطه تعیین کند. در غیر این صورت اگر بعد از تنظیم قرارداد، شخص کارفرما از پیمانکار خدماتی را مطالبه کند که مورد توافق ایشان نبوده است، پیمانکار موظف به اجرای آن نیست و با ارائه پروژه تکمیل شده موضوع قرارداد گچ کاری مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود.

مرجع حل اختلاف در این قرارداد

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد گچ کاری ساختمان ، دادگاه‌های عمومی حقوقی هستند. البته معمولا شاهد هستیم که در گام اول، مشکلات به وسیله مذاکرات و ارائه پیشنهادات از سوی طرفین قرارداد حل و فصل می‌شود.

علاوه بر این، این امکان نیز وجود دارد که طرفین قرارداد، شخصی را که مورد اعتماد هر دو طرف باشد، به عنوان مرجع نهایی و تصمیم گیرنده در جهت حل و فصل اختلافات تعیین کنند که در اصطلاح داور تعیین شده از سوی طرفین، داور مرضی الطرفین نامیده می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه نوشتن قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. فرآیند نوشتن قراردادی که در نظر دارید، توسط مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب تیم رکلا دنبال می‌شود. برای این منظور، به صفحه تنظیم قرارداد بروید و با ثبت درخواست در این صفحه، با تیم رکلا ارتباط بگیرید.

سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که می‌توانید در راستای انجام مطمئن‌تر توافقات خود، از آن استفاده کنید.

دانلود نمونه قرارداد گچ کاری متری و بدون مصالح

در صورتی که گچ کار هستید و قرار است به صورت متری برای کارفرمایان خودتان کار کنید از قرارداد زیر بهره مند شوید و آن را دانلود کنید.

نمونه قرارداد گچ کاری متری
دانلود نمونه قرارداد گچ کاری متری
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمدرضا محمدب
thumb_up_alt
سلام قراردادی بابت کار گچکاری در اول سال ۱۴۰۰ با کارفرمایی بستم که تاریخ پایان قید نشده و کارفرما به علت آماده نبودن کار در چند نوبت کار را تعطیل کرد حالا رفته دادخواست داده آیا من میتونم قیمت جدید سال را مطالبه کنم؟ آیا این قرارداد اعتبارش تمام نیست؟
21:01
06 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
تشخیص شدنی بودن یا نبودن چنین چیزی با قاضی محترم دادگاه است اما با توجه به اینکه این مساله مستقیما با شخص کارفرما مرتبط بوده است به نظر می‌رسد که شما حق دارید چنین ادعایی را بیان کنید.
09:06
07 بهمن 1402