قرارداد مدیر مالی و شرایط قانونی این نوع قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیر مالی

هر زمان که خدماتی ارائه شود یا کالایی بسازند و در اختیار دیگران قرار بگیرد، هر محصولی که به فروش برسد یا به هر نحو دیگری در اقتصاد، تجارت و صنعت حضور داشته باشد، به صورت مستقیم با منابع مالی در ارتباط است. از مهمترین اهداف هر کسب و کار، درآمدزایی و کسب منافع مالی است. از طرف دیگر، هر کسب و کاری نیز هزینه‌هایی دارد که باید آن‌ را پرداخت کند. نمونه قرارداد مدیر مالی ، یک قرارداد استخدامی است که به موجب آن، مدیر مالی متخصص به کار گرفته می‌شود. مدیر مالی، شخصی است که در رسیدگی به امور مالی مهارت و تخصص دارد، با شرکت، موسسه، سازمان یا هر کسب و کار دیگر، همکاری می‌کند.

قرارداد مدیر مالی اداری ، یکی از انواع قرارداد کار است. براساس این قرارداد ، متخصص امور مالی و حسابرسی، توسط شرکت یا سازمان مورد نظر استخدام می‌شود. قرارداد، سندی برای اثبات همکاری کارفرما و متخصص امور مالی است. این سمت شغلی اهمیت بسیاری دارد، زیرا که مهمترین بخش یک سازمان را مدیریت می‌کند. حفاظت، مدیریت، رسیدگی و نظارت به امور مالی یک شرکت، از مهمترین و حساس‌ترین مسائل یک کسب و کار است.

 

مدیر مالی چه کسی است؟

در قرارداد همکاری با مدیر مالی ، مدیر مالی شخصی است که به قصد رسیدگی به بخش مالی یک سازمان استخدام می‌شود. مدیر مالی عضو مهم یک سازمان است. اگر بخواهید از میزان دقیق درآمد یک کسب و کار آگاهی داشته باشید، یا اینکه هزینه‌های جاری یک سازمان را محاسبه کنید، احتمالا مدیر مالی تنها شخصی است که می‌تواند این اطلاعات را در اختیار شما بگذارد. اگر کسب و کار شما دارای چندین پرسنل است، رسیدگی به شرایط و نحوه پرداخت حقوق و مزایایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، به عهده مدیر امور مالی خواهد بود.

مدیر مالی شخصی است که اطلاعات و تجارب بسیاری در زمینه نحوه محاسبات مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد. مدیر مالی با نمونه فرم قرارداد مدیر مالی استخدام می‌شود و به واسطه استخدام، موظف خواهد بود که به امور مالی مجموعه رسیدگی کند. این شخص دانش آموخته‌ رشته‌های دانشگاهی مرتبط مانند مدیریت مالی، حسابداری و اقتصاد است. برای سنجش و انتخاب یک مدیر مالی خوب، علاوه بر مدرک دانشگاهی، لازم است که به سابقه کاری او نیز بسیار توجه کنیم. زیرا که بسیاری از آموخته‌ها از راه تجربیات عملی کسب می‌شود.

مدیر مالی با تجربه، در طی سال‌های فعالیت خود، با موارد متعدد و شرایط متفاوتی از تداخلات مالی مواجه شده است و از هر کدام از این موقعیت‌ها تجربیات بسیار خوبی دارد. به همین دلیل است که گاهی بازنشستگان امور مالی نیز با سازمان‌ها قرارداد مشاوره ای تنظیم می‌کنند. نمونه قرارداد مدیر و مشاور مالی ، قراردادی است که برای استخدام مدیر مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص اگر مدیر امور مالی تخصص و تجربه قابل توجهی داشته باشد.

وظایف مدیر مالی

وظایف مدیر مالی در متن قرارداد ، تحت عنوان شرح وظایف نوشته می‌شود. ممکن است این وظایف، وابسته به شرایط کسب و کار، شرکت یا سازمان متفاوت باشد. مدیر مالی به درآمدهای سازمان نظارت دارد. مانده حساب‌ها و میزان دارایی را پیگیری می‌کند و علاوه براین، با توجه به شرایط مالی مجموعه، حساب‌ها را طبقه بندی می‌کند. مدیر مالی مسئول نگهداری و تحویل وجوه نقد، سپرده‌ها یا اوراق بهادار شرکت است. یک مدیر مالی متخصص، آیین نامه‌ها و مقررات مالی و مالیاتی، بیمه و انواع پرداختی‌های دیگر را می‌شناسد و تلاش می‌کند که حسابرسی‌ها کاملا مطابق با قوانین باشند.‌

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از نمونه قرارداد مدیر مالی است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده و در بخش بانک قرارداد قرار گرفته است.

نمونه قرارداد مدیر مالی

کارشناس امور مالی با توجه به تجاربی که دارد، بهترین مشاور برای مدیران کسب و کار است. کارشناسان امور مالی، می‌توانند راهکارهایی ارائه دهند که هزینه‌های پرداختی سازمان کاهش یابد. سازمان‌هایی مانند بیمه و امور مالیاتی، سازمان‌هایی هستند که به فعالیت کسب و کارها نظارت می‌کنند. مدیر مالی، شخصی است که مسئولیت دارد با این کارشناسان گفت و گو کند و به سوالات آن‌ها در خصوص گزارش‌ها و صورت‌های مالیاتی پاسخ دهد. علاوه بر این، باید دقت کند که مالیات مطابق با قوانین مصوب سازمان امور مالیاتی محسابه شود.

نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی از چه قانونی پیروی می‌کند؟

نمونه قرارداد کار مدیر مالی یک قرارداد استخدام است و از قانون کار پیروی می‌کند. براساس این قانون، قرارداد کار توافقی است که هم به صورت مکتوب و هم به صورت شفاهی میان کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود. ماده 7 قانون کار می‌گوید؛ هر زمانی که شخصی بپذیرد کار مشخصی را در ازای دریافت حقوق برای شخص دیگر انجام دهد، رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار شده است و قرارداد، مشمول قانون کار خواهد بود.

قانون کار در ماده‌های 2 و3، کارگر و کارفرما را معرفی می‌کند. در نمونه قرارداد با مدیر مالی ، مجموعه یا سازمان، کارفرما نامیده می‌شوند. کارفرما شخصی است که موظف می‌شود در ازای انجام کار، دستمزد کارگر و مزایای قانون کار را بپردازد. در مقابل براساس قانون کار، مدیر امور مالی کارگر یا کارمند نامیده می‌شود. در نمونه قرارداد مدیر مالی ، مدیر مالی مسئولیت دارد که در ازای دریافت مبلغی که توافق شده است، امور مشخصی را انجام دهد. شرح وظایف او در متن قرارداد مدیر مالی توضیح داده می‌شود و او را ملزم می‌کند که مطابق با شرح وظایف خود عمل کند.

بیمه تامین اجتماعی در قرارداد مدیر مالی

از اساسی‌ترین مسائل در تنظیم نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی ، بحث بیمه تامین اجتماعی است. کارفرما ملزم است که کارمندان خود را بیمه کند. اداره بیمه تامین اجتماعی به این مساله نظارت دارد. به این صورت که بازرسان خود را به سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات مختلف می‌فرستد. بازرسان بیمه، شرایط بیمه شوندگان و مشمولان بیمه تامین اجتماعی را بررسی می‌کنند.

هر گونه تخلف در پرداخت بیمه به عهده کارفرما است. از طرف دیگر اداره بیمه نیز جریمه‌های سنگینی برای عدم پرداخت حق بیمه کارگر در نظر دارد. به همین دلیل است که کارفرمایان به این مساله بسیار توجه می‌کنند و رسیدگی به این موضوع را به عهده مشاوران امور مالی می‌گذارند. متخصصان امور مالی نیز به عنوان یک کارمند بیمه می‌شوند و این مسئولیت به عهده کارفرما خواهد بود.

انواع قرارداد مدیر مالی

اگر چه تمام انواع قرارداد کاری براساس قانون کار تنظیم می‌شوند، اما قرارداد کار را نیز با توجه به شرایط کاری، می‌توانیم در انواع متفاوتی تنظیم کنیم. قرارداد کار دائم، قرارداد کار موقت و قرارداد کار معین، از جمله انواع قراردادهای کار هستند. باید توجه داشته باشیم که هر نوع از قرارداد کاری بین دو نفر نیز از قانون کار تبعیت می‌کند و در هر صورت برای نوشتن قرارداد ، ملزم هستیم که از مواد قانون پیروی کنیم.

توافق مدیر مالی و کارفرما

نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم، این است که قرارداد کار توافق پذیر نیست. به طور کلی توافق در رابطه با مواردی که به عنوان قانون کار نام برده می‌شوند، اعتبار ندارد. یعنی حتی اگر کارفرما و مدیر امور مالی با یکدیگر توافقنامه‌ای مکتوب امضا کنند، توافق نامعتبر است و اداره کار آن را نمی‌پذیرد. ساعت کاری روزانه، حداقل میزان حقوق، بیمه تامین اجتماعی، مرخصی‌ها و شروط خاص دیگری که در متن قانون کار به آن اشاره شده است، از جمله مواردی هستند که نمی‌توانیم مغایر با قانون درباره آن‌ها توافقی انجام دهیم.

قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات

مدیر مالی به دلیل دسترسی به اطلاعات مالی شرکت یا موسسه‌ای که با آن همکاری می‌کند، شغل مهمی را به عهده دارد و موقعیت شغلی او از حساسیت بالایی برخوردار است. شخصی که با امضای نمونه قرارداد مدیر مالی در یک سازمان استخدام می‌شود، به تناسب سمت شغلی خود، تمام اطلاعات مالی و گردش حساب‌های شرکت را مشاهده می‌کند. علاوه براین، قراردادها و معاملات شرکت را نیز بررسی خواهد کرد و به روند کاری و سیاست‌های درآمدزایی شرکت نظارت دارد.

بدون شک این دست از اطلاعات، بسیار مهم هستند و برای کارفرما اهمیت بسیار زیادی دارند. امضای قرارداد محرمانگی و عدم افشا و قرارداد عدم رقابت، کارمند را ملزم می‌کند که اطلاعات شرکت یا سازمان را نزد شخص دیگر فاش نکند؛ به سازمان متعهد باشد و از اطلاعات سازمان برای رقابت یا همکاری با رقیب مجموعه استفاده نکند. بنابراین، براساس این قرارداد، کارمند مسئولیت دارد که از اطلاعات مجموعه‌ای که با آن همکاری دارد، محافظت کند.

پیشنهاد ما در خصوص قرارداد مدیر مالی

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید یا وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. پس از ثبت هریک از این درخواست‌ها، وکیل تنظیم قرارداد با شما تماس می‌گیرد. همانطور که می‌دانید رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. برای دسترسی به قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مدیر مالی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات