نمونه قرارداد فروش پورسانتی چیست و قرارداد کاری پورسانتی چه تبعاتی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پورسانتی

در ابتدا لازم است بگوییم که این مطلب در حال بیان نکات مهم قرارداد کار پورسانتی است، یعنی قراردادی که مشمول قانون کار خواهد بود. در واقع، هر وقت که شما، برای کارپذیر، یک حقوق ثابت را در هر ماه تعیین کنید، حتی اگر مبلغی هم به عنوان پورسانت پرداخت شود، قرارداد به همان نسبت حقوق ثابت، مشمول قانون کار خواهد بود. برای مطالعه بیشتر نکات این قرارداد با ما همراه باشید.

بازار کسب و کار بیش از هر قرارداد دیگری به قرارداد کار نیازمند است. استخدام نیروی کار مورد نیاز به وسیله عقد قرارداد کار محقق می‌شود. این قرارداد ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد. آن‌ چیزی که تعیین کننده است، محتوای این قرارداد و نحوه ارتباط و تعامل کارفرما و کارپذیر است. قرارداد استخدام ، قراردادی است که زیر نظر اداره کار تنظیم شده و از قانون کار پیروی می‌کند. اداره کار سخت گیرانه به قراردادهای تنظیم شده نظارت می‌کند و بدون محدودیت زمانی، به شکایات‌های طرفین رسیدگی می‌کند. نوعی از قرارداد کاری که به سبک کاری امروز بسیار نزدیک است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد نمونه قرارداد پورسانتی است.

تفاوت نمونه قرارداد پورسانتی وزارت کار با سایر قراردادهای کار!

نمونه قرارداد پورسانتی وزارت کار هیچ تفاوتی با قرارداد کار ندارد و کاملا مانند آن تنظیم می‌شود و از قوانین کار پیروی می‌کند. چیزی که باعث تفاوت نمونه قرارداد کار پورسانتی با سایر قراردادهای کار می‌شود شرایط خاصی است که در آن برای تلاش و کار بیشتر در نظر گرفته می‌شود. قرارداد های پورسانتی شیوه جدیدی از استخدام هستند که در آن‌ها محدودیتی برای کار و درآمد وجود ندارد. تلاش بیشتر به درآمد بیشتر منجر می‌شود. قرارداد کاری پورسانتی برای شرکت‌ها، سازمان‌ها یا به طور کلی کسب و کارهایی به کار می‌آید که امکان رشد بیشتر و فعالیت بیشتر را داشته باشند.

لازم است شرایطی ایجاد شود که تلاش بیشتر کارپذیر منجر به سود و منفعت برای کارفرما باشد تا از آن طریق، سودی به کارپذیر برسد. متن قرارداد نیز مقید به قانون کار است. هرچند که تفاوت‌های کوچکی با قرارداد کار دارد. تفاوت‌های کوچک نمونه فرم قرارداد پورسانتی ، شرایطی را ایجاد می‌کند که آزادی بیشتر و محدودیت کمتری در زمینه کار وجود داشته باشد. از طرفی موجب رونق و توسعه کسب و کار و بهبود اوضاع معیشتی و درآمدی کارپذیر می‌شود. به همین دلیل است که فرم قرارداد کار پورسانتی به یکی از محبوب‌ترین قراردادهای کار تبدیل شده است.

چرا این قرارداد؟!

کسب و کارها در رقابت با یکدیگر هستند و هر کدام می‌کوشند که جایگاه بهتر و اعتبار بیشتری کسب کنند. علاوه بر این بحث کسب درآمد بیشتر، دغدغه همه افراد از کارگر تا کارفرما است. به همین دلیل، بدون محدودیت بودن این نمونه قرارداد موجب شده است بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. به وسیله متن قرارداد کار پورسانتی شرایطی ایجاد می‌شود که شکل تازه‌ای از قرارداد کار موقت است. این شرایط امکان فعالیت بیشتر و درآمد بیشتر را برای کارگر و کارفرما ایجاد می‌کند. درآمد افزون به ساعت کاری معمول روزانه، به نسبت مشخصی به کارگر نیز می‌رسد. این نسبت مشخص را پورسانت می‌نامند.

قرارداد پورسانتی چیست؟

برای جواب به سوال «قرارداد پورسانتی چیست» لازم است که ابتدا معنای پورسانت به خوبی تعریف شود. در ابتدا باید بگوییم که پورسانت همان نسبت مشخصی است که از کار زیاد و تلاش بیشتر به کارپذیر می‌رسد. برای آن‌ها که می‌پرسند قرارداد پورسانتی یعنی چه؟ باید بگوییم که این قرارداد درباره نسبتی به نام پورسانت صحبت می‌کند. پورسانت که در زبان عامه آن را حق دلالی می‌دانند شیوه‌ای از کار است که به ازای انجام کار بیشتر، نسبت مشخصی از درآمد به کارپذیر پرداخت خواهد شد. یکی نوع متداول قرارداد کاری پورسانتی ، نمونه قرارداد فروشنده پورسانتی است. فروش کالا از سری مشاغلی است که با فعالیت و تلاش بیشتر، نتایج بهتری خواهد داشت. هر چقدر که کارپذیران در زمینه فروش فعال‌تر باشند، به همان نسبت، میزان فروش بالا می‌رود و از آن طرف، نسبتی از درآمد که به صورت پورسانت به کارپذیر می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند.

انواع نمونه قرارداد همکاری پورسانتی

گاهی گمان می‌شود که میان نمونه قرارداد فروش پورسانتی با نمونه قرارداد پورسانت فروش تفاوتی وجود دارد. اما باید بگوییم که در حقیقت چیزی که ماهیت یک قرارداد را مشخص می‌کند، عنوان آن نیست، بلکه محتوای قرارداد است. وجود شرایطی مانند ساعت کاری مشخص و حقوق ثابت، قرارداد را به سمت قرارداد کار می‌کشاند.

درباره ماهیت این قرارداد!

نمونه قرارداد همکاری پورسانتی از نظر ماهیت همان قرارداد کار است. این قرارداد با نظارت اداره کار و براساس قانون کار تنظیم می‌شود. به همین دلیل است که گاهی آن را نمونه قرارداد پورسانتی وزارت کار نیز می‌نامند که اشاره‌ای عامیانه به نظارت اداره کار روی قرارداد است. محتوای این قرارداد حاوی بخش‌هایی است که به طور کلی درباره ابعاد مختلف مربوط به قرارداد توضیح می‌دهد. متن این قرارداد باید حاوی اطلاعات دقیقی از طرفین قرارداد باشد. این اطلاعات، در واقع مشخصات فردی یا سازمانی اشخاصی هستند که در قرارداد حضور دارند. علاوه بر این، توضیحات صریح و واضحی درباره موضوع کار، شرایط کار، ساعت کار کارگر ، شرح وظایف، حقوق، مزایای قانون کار و سایر موارد نیز در متن این قرارداد نوشته می‌شود.

بخشی که باعث تمایز قراردادها می‌شود، بخشی است که درباره میزان دستیابی به درآمد بیشتر توضیح می‌دهد. فرم قرارداد کار پورسانتی ، بخشی دارد که  توضیحاتی درباره چگونگی رسیدن به پورسانت می‌دهد. بنابراین کارپذیر برای دستیابی به درآمد بیشتر باید براساس آن شرایط عمل کند.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد پورسانتی

قرارداد های پورسانتی گزینه مناسبی برای آن‌هایی است که کسب و کاری نوپا دارند و نمی‌توانند هزینه‌های کامل حقوق ثابت، مزایا، سنوات و حق بیمه کارگر را بپردازند. برای مثال با تنظیم نمونه قرارداد فروشنده پورسانتی ، این امکان ایجاد می‌شود که افراد براساس میزان کاری که انجام می‌دهند، نسبت مشخصی از درآمد حاصل را دریافت کنند. این نسبت معین را پورسانت می‌گویند. این کار باعث می‌شود که کارفرمای جوان بتواند با هزینه‌های کمتری کسب و کار خود را رونق دهد. از طرفی، نیروی کار نیز براساس میزان تلاش و زحمتی که می‌کشد، حق الزحمه خواهد گرفت و در این میان محدودیتی برای میزان کار بیشتر و درآمد بیشتر ندارد.

از طرف دیگر، این قرارداد در شرکت، سازمان یا هر اداره دیگری که افرادی را در استخدام خود دارد، میل و انگیزه کارمندان به کار را بیشتر می‌کند. همچنین موجب پویایی و تکاپو در کسب و کار می‌شود. نتیجه استفاده از این قرارداد در سازمان‌ها و کارگاه‌های مختلف این است که حس رقابت سالم را افزایش می‌دهد. رسیدن به موقعیت و درآمد بیشتر در گرو انجام فعالیت بیشتر است. این همکاری هم شرایط اقتصادی کارپذیر را بهتر می‌کند و هم موجب توسعه و رونق کسب و کار کارفرما می‌شود.

خاتمه نمونه قرارداد پورسانتی

ماده 21 قانون کار شرایطی را برای خاتمه قرارداد‌ در نظر گرفته است. این شرایط عبارتند از:

  1. فوت کارگر
  2. بازنشستگی کارگران
  3. از کار افتادگی کارگران
  4. تمام شدن مدت قرارداد
  5. پایان کار (در قراردادهای کار معین)
  6. استعفای کارگر

پیشنهاد می‌کنیم

پیش از امضای قرارداد، حتما نسبت به این مساله اطمینان کسب کنید که چه نوع قراردادی برای همکاری شما با اشخاصی که استخدام می‌کنید یا به هر طریقی با آن‌ها همکاری دارید، مناسب است. گفتگو و دریافت مشاوره از مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه در زمینه نگارش قرارداد، به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان خاطر بیشتری قرارداد مناسب خود را انتخاب کنید. سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم رکلا نیز با همین منظور، به ارائه خدمات می‌پردازد.

علاوه براین، شما می‌توانید قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید. با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی با تیم رکلا ارتباط بگیرید و نگارش محتوای قرارداد مورد نظرتان را به ما بسپارید.

قرارداد بازاریابی

اگر به عنوان یک بازاریاب مستقل کار می‌کنید، این قرارداد مناسب شما است.

نمونه قرارداد بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد بازاریابی

قرارداد کار بازاریابی

برای استخدام بازاریاب، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد کار بازاریابی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
رویا
thumb_up_alt
از متن مفیدی که تهیه کردید ممنونم. برای من بسیار کمک کننده بود. من از نمونه قراردادهای شما هم استفاده کردم. قراردادهای کاملی هست. ممنون.
10:48
01 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. باعث افتخار هست که وقت گذاشتید و این مطلب مهم رو مطالعه کردید. ما همچنان در خدمت شما هستیم.
18:21
03 خرداد 1400
account_circle
حسینی
thumb_up_alt
سلام. مطلب بسیار خوبی بود. تشکر.
08:53
02 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما بابت اظهار نظرتون تشکر می‌کنیم. ممنون که «رکلا» رو انتخاب کردید.
12:13
03 اسفند 1400
account_circle
rahamni
thumb_up_alt
با سلام. ممنون از مطلب خوبتون. آیا قرارداد دندانپزشکانی که برای کلینیک‌های خصوصی کار می‌کنند مشمول بیمه خواهد شد؟ طبق چه قانونی؟ پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم.
23:43
14 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که روابط میان کارفرما و دندانپزشکان بر اساس قانون کار است تبعاً باید نسبت به ارسال لیست بیمه اقدام شود و قانون مرتبط با این موضوع، قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود.
09:47
16 اسفند 1400
account_circle
نرگس حیدری
thumb_up_alt
سلام وقتتون بخیر اگر فروشنده استخدام کنیم که یک مبلغی ثابت می‌گیرد و یک مبلغی را بر اساس پورسانت فروش، چه نوع قراردادی تنظیم کنیم که در اداره کار به مشکل برنخوریم و اینکه بیمه ایشون بر اساس چه اصلی پرداخت میشه و عیدی و سنوات اون در پایان سال به چه نحو هست؟ لطفا توضیحات کاملتری بفرمایید. ممنونم از لطفتون.
09:51
15 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد قرارداد شما قرارداد کار خواهد بود و مبلغ پورسانت نیز به عنوان پاداش حین کار پرداخت شود. مبنای پرداخت بیمه نیز، اصولا حقوق ثابت پرداختی است. ما این قرارداد را تنظیم کرده‌ایم و در بخش بانک قرارداد وب سایت، قابل دانلود است.
10:06
16 فروردین 1401
account_circle
محمدعلی کامیاب
thumb_up_alt
با عرض ادب و تشکر از زحمات شما. خواستم بدونم برای قرارداد پورسانتی بگیر هم بیمه تعلق می‌گیره؟ اگه جواب مثبت هست چگونگی محاسبه آن رو بفرمایید؟ و در پایان می‌خواستم بدونم با چه نوع قراردادی با کارپذیر برای آتی گرفتار قوانین کار و تامین اجتماعی نمی‌شویم؟ با تشکر.
22:12
24 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ماهیت قرارداد شما، نوع روابط را مشخص نمی‌کند بلکه روابط است که نوع قرارداد را تعیین خواهد کرد. وقتی شما با طرف مقابل به گونه‌ای تعامل کاری دارید که هیچ تفاوتی بین پیمانکار و نیروی کارگری وجود ندارد روابط شما کارگری و کارفرمایی خواهد بود و تبعا مشمول قانون کار است.
15:01
26 خرداد 1401
account_circle
مانی موسوی
thumb_up_alt
سلام و ممنون. از مطالبی که در اختیارمون گذاشتید ممنونم. سوالی دارم که امیدوارم جوابش رو بدید. کارفرمای من به یکباره حقوق ثابت من رو قطع کردن و گفتن که باید پورسانتی کار کنی و پیرو صحبتی که داشتم باهاشون گویا بیمه و عیدی من رو خواهند داد. حالا میخوام ببینم با توجه به شرایط موجود، ساعات کاری من باز هم باید طبق زمانی که حقوق ثابت داشتم باشه یا هر وقت بخوام میتونم برم یا نرم؟ چون به هر حال ساعت ورود و خروج میزنیم که طبق اون بهمون حقوق میدن دیگه و حالا که حقوق ثابتی نیست پس ساعت کاری ثابتی هم نباید باشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
11:42
20 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما برای طرح این سوال تشکر می‌کنیم. باید گفت که اساسا تغییر ماهیت روابط کاری شما از کارگری و کارفرمایی به درصدی ارزش حقوقی ندارد زیرا در هر حال، روابط میان شما و کارفرما مطابق با قانون کار خواهد بود. به بیان دیگر، شما حتی اگر به عنوان یک نیروی پورسانتی نیز در شرکت مشغول به کار باشید در هر حال، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی هستید و پرداخت مبالغی مانند حقوق پایه ماهیانه، سنوات، عیدی و سایر حقوق مذکور در قانون کار به عنوان یکی از تعهدات قطعی و غیر قابل انکار کارفرمای شما خواهد بود. مهم نیست که قرارداد پورسانتی میان شما و ایشان تنظیم شود یا خیر. این تعهد حتی اگر به صورت مکتوب نیز ثبت شود، ارزش حقوقی نخواهد داشت.
14:39
21 تیر 1402