قرارداد اشتغال به کار و بررسی مهمترین نکات قانونی قرارداد موقت اشتغال به کار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/28
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اشتغال به کار

اشتغال به کار شروع یک رابطه کاری میان دو یا چند شخص است. به واسطه این ارتباط دو یا چند شخص متعهد می‌شوند که فعالیت‌های هدفمندی را انجام دهند. به طور معمول هدف ابتدایی شخص انجام دهنده کار، دریافت مزد یا کسب درآمد است و کارفرما شخصی است که تمایل دارد انجام امور مشخصی را به اشخاص متخصص واگذار کند. قرارداد اشتغال به کار از انواع قرارداد کار است. به موجب تنظیم و امضای این قرارداد، رابطه‌ای که شرح دادیم، ایجاد می‌شود و طرفین براساس موضوع قرارداد وظایفی به عهده می‌گیرند که ملزم به انجام آن هستند.

نمونه قرارداد اشتغال به کار ، در حقیقت شروع یک رابطه کاری میان کارگر و کارفرما است. در این قرارداد نیروی انسانی به خدمت گرفته می‌شود و با توجه به شرح وظایفی که برای او تعیین شده، امور مشخصی را انجام می‌دهد. نیروی انسانی می‌تواند متخصص یا بی تجربه باشد یا اینکه ممکن است برای اخذ کار و اشتغال در حوزه کاری مربوطه به شرایط خاص نیاز داشته باشد. صرف به خدمت گرفتن نیروی انسانی دارای اهمیت است. بخش قابل توجهی از قانون جوامع مختلف مربوط به دفاع از حقوق نیروی انسانی است. در ادامه درباره قرارداد اشتغال به کار و ویژگی‌های مرتبط با آن توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

اهمیت قرارداد موقت اشتغال به کار

اشتغال به کار از مهمترین روابط انسانی جهان امروز است. انجام کار و شیوه‌های مختلف درآمدزایی به صورت مستقیم با زندگی اجتماعی انسان عصر حاضر مرتبط است. افراد به طریق مختلف به کسب درآمد می‌پردازند. یکی از شیوه‌های انجام کار، استفاده از نیروی انسانی و استخدام آن‌ها برای انجام امور مشخص است. این شیوه از انجام کار از متداول ترین روابط کاری محسوب می‌شود و قدمت طولانی دارد. هر زمان از تاریخ، شاهد به کار گرفته شدن نیروی انسانی بوده‌ایم و این پدیده، پدیده نو ظهوری نیست. هرچند که مکن است قوانین تصویب شده برای آن‌ها مربوط دهه‌های اخیر باشد.

مساله نیروی انسانی به اندازه‌ای مهم است که بعضی از اشخاص به صورت اختصاصی در زمینه تامین نیروی انسانی فعالیت می‌کنند. قرارداد تامین نیروی انسانی قراردادی است که واسطه آن، پیمانکار متعهد می‌شود نیروی انسانی مورد نیاز سازمان یا شرکت را جذب کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

شکل جدید روابط کارگری و کارفرمایی، توسط قانون گذاران و فعالان حقوق بشر نظارت می‌شود. اصل بر این است که منافع نیروی انسانی و ارزشمندی او حفظ شود و اشتغال به کار شکلی از استثمار و بردگی نداشته باشد. به همین منظور قوانین مناسبی وضع شده است که کارفرما و نیروی کار انسانی را مجاب به رعایت مواد آن می‌کند.

چه زمانی از این قرارداد استفاده می‌کنیم؟

هر زمانی که انجام امور خاصی به شخص انسانی سپرده شود، طرفین آن قرارداد لاجرم از یک نوع قرارداد کاری استفاده می‌کنند. اگر شرایط کار به طریقی باشد که رابطه کارگر و کارفرما برقرار شود، طرفین می‌توانند از قرارداد اشتغال به کار یا قرارداد موقت اشتغال به کار یا قرارداد کار موقت استفاده کنند.

شرکت‌ها، سازمان‌ها، مجموعه‌های کوچک و بزرگ و حتی اشخاص حقیقی در هر حوزه کاری می‌توانند شخص یا اشخاصی را استخدام کنند. شرط اصلی برای انجام این کار و شروع این رابطه کاری، توجه به قانون مربوطه و رعایت آن است. روابط کاری با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی که دارند و با توجه به نیاز سازمان و خواست کارفرما، به صورت قراردادهای موقت، دائم یا قرارداد با موضوع معین تنظیم می‌شوند. تنظیم قرارداد، تعیین حدود و مسئولیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، رسیدگی به تخلفات و دعوی‌های میان کارگر و کارفرما از موارد مهمی هستند که رسیدگی به آن‌ها نیازمند دانش حقوقی است. برای آگاهی از این قبیل مسائل حقوقی می‌توانید از وکیل قرارداد کار بخواهید که به شما کمک کند.

ماهیت قرارداد با نیروی انسانی برای انجام کار

ماده 7 قانون کار با صراحت اعلام می‌کند؛ هر زمانی که نیروی انسانی در ازای انجام امور مشخص، حق الزحمه تعیین شده‌ای را دریافت کند و مدت این قرارداد به صورت دائم یا صورت موقت تعیین شده باشد، قرارداد حاضر یک قرارداد اشتغال به کار است. مواد دیگر قانون کار شرایط دیگری را برای برقراری رابطه کارگری و کارفرما در نظر می‌گیرد. برای مثال بازه زمانی تعیین شده برای انجام کار در طول روز، محل انجام کار، میزان حقوق و تعیین تاریخ دقیق شروع و اتمام قرارداد از ویژگی‌هایی است که رابطه کارگری و کارفرمایی را مشخص می‌کند.

نکته دارای اهمیت این است که قانون کار در ماده 7 تاکید می‌کند که فرقی ندارد شما به صورت شفاهی درباره قرارداد اشتغال به کار توافق کرده باشید یا اینکه قرارداد را به صورت مکتوب ثبت کنید. در هر دو حالت، رابطه ایجاد شده دارای اهمیت است و قانون کار قرارداد را معتبر می‌داند. حتی اگر اشتغال به کار بدون قرارداد نیز انجام شده باشد، رابطه به وجود آمده گویای رابطه کارفرما و کارگر است. همین رابطه به منزله تایید توافقات ابتدایی تلقی می‌شود و با ارائه مدارک می‌توانید آن را به قاضی یا مراجع حل اختلاف اثبات کنید.

شرایط و ویژگی‌های نمونه قرارداد اشتغال به کار براساس قانون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در جوامع و کشور‌های مختلف برای استخدام نیروی کار انسانی قوانین مناسبی تصویب شده است. در کشور ما نیز به منظور رسیدگی به این نوع رابطه کاری قوانین مشخصی وجود دارد. این قوانین به منظور صیانت از مقام انسانی، رفاه اجتماعی و جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب و بهره وری‌های غیر اخلاقی تصویب شده‌اند.

قانون کار و قانون تامین اجتماعی، قوانینی هستند که به منظور رسیدگی به انواع قرارداد اشتغال به کار ، تعیین و تصویب شده‌اند. حدود روابط ،چگونگی تنظیم قرارداد، حقوق متقابل، مسئولیت‌ها و تعهدات و شرایط خاص دیگر از جمله مسائلی هستند که در متن قانون کار توضیح داده می‌شود.

براساس این قانون، قرارداد تنظیم شده لازم الاجرا است و طرفین قرارداد باید به آن متعهد باشند و برای اجرای موضوع قرارداد تلاش کنند. قانون کار تاکید می‌کند که توافق مغایر با قوانین تصویب شده به هیچ وجه پذیرفته نیست و رفتار برخلاف قوانین تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر این تخلفات احتمالی برای کارفرما و کارگر جریمه و خسارت به دنبال دارد.

قانون کار و قانون تامین اجتماعی، قوانینی هستند که به منظور رسیدگی به انواع قرارداد اشتغال به کار ، تعیین و تصویب شده‌اند. حدود روابط ،چگونگی تنظیم قرارداد، حقوق متقابل، مسئولیت‌ها و تعهدات و شرایط خاص دیگر از جمله مسائلی هستند که در متن قانون کار توضیح داده می‌شود.

براساس این قانون، قرارداد تنظیم شده یک قرارداد لازم الاجرا است و طرفین قرارداد باید به آن متعهد باشند و برای اجرای موضوع قرارداد تلاش کنند. قانون کار تاکید می‌کند که توافق مغایر با قوانین تصویب شده به هیچ وجه پذیرفته نیست و رفتار برخلاف قوانین تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر این تخلفات احتمالی برای کارفرما و کارگر جریمه و خسارت به دنبال دارد.

اشتغال به کار بدون قرارداد

دلایل متعددی وجود دارد که کارفرما یا کارگرها تمایل داشته باشند که میان آن‌ها قرارداد امضا نشود. تمام دلایلی که برای عدم تنظیم قرارداد وجود دارد مربوط به شرایطی است که یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها تمایل داشته باشد که بدون رعایت قانون، با یکدیگر همکاری کنند.

برای مثال ممکن است کارفرما تصمیم بگیرد برای فرار از مسئولیت‌های قانون کار با کارگر خود قراردادی امضا نکند. یا اینکه اینگونه استنباط کند که اشتغال به کار بدون قرارداد نیازی به بیمه تامین اجتماعی ندارد. به صراحت اعلام می‌کنیم که اشتغال به کار بدون قرارداد به معنی سلب مسئولیت از کارفرما نیست. قانون کار تمام توافقات شفاهی را نیز مد نظر می‌گیرد. علاوه بر این، صرف نظر از عنوان قرارداد، نوع رابطه ایجاد شده دارای اهمیت است. اداره کار و اداره تامین اجتماعی رابطه کاری را ملاک قرار می‌دهند و با اشخاص متخلف برخورد خواهند کرد.

محتوای قرارداد اشتغال به کار

محتوای قرارداد اشتغال به کار ، حاوی اطلاعات و توضیحاتی درباره طرفین قرارداد، حدود روابط و رفتار متقابل کارفرما و کارگر، موضوع قرارداد و اینگونه موارد است. متن قرارداد به صورت مکتوب یا شفاهی ثبت می‌شود. قرارداد در علم حقوق یک سند است که با رعایت شرایط صحت قرارداد ، معتبر خواهد بود. امضای این سند حقوقی، کارفرما و کارگر را ملزم می‌کند که وظایف و تعهدات مندرج در قرارداد را اجرا کنند.

اطلاعات و مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، بازه زمانی تعهد به کار، میزان حقوق، تعهدات و وظایف، تعداد روزهای کار در هفته، شروع و اتمام ساعت کار روزانه، تعطیلات، شرایط اخذ مرخصی، اتمام کار یا فسخ قرارداد و اینگونه موارد، از بخش‌های مهمی است که در متن قرارداد اشتغال به کار توضیح داده می‌شود. ماده 10 قانون کار نیز به ذکر این موارد در متن قرارداد تاکید می‌کند.

چگونگی اشاره به اطلاعات و مشخصات طرفین این قرارداد

قانون کار در ماده 2 و 3، ماهیت کارفرما و کارگر را تعریف می‌کند. براساس این تعریف، هر شخص حقیقی که با شرایط قانون کار مشغول به انجام امور مشخصی در ازای دریافت حق الزحمه باشد، کارگر محسوب می‌شود. قرارداد موقت اشتغال به کار متداول‌ترین قراردادی است که میان کارفرما و کارگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین بخش از این قرارداد مربوط به اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است.

برای معرفی شخص حقیقی در قرارداد اشتغال به کار از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامت استفاده می‌شود. علاوه بر این، به منظور انجام فرآیند استخدام و محاسبه مزایایی که به نیروی کار تعلق می‌گیرد، در متن قرارداد به موارد دیگری مانند وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، مدرک تحصیلی، مدارک اخذ شده دیگر و سایر مهارت‌ها و تخصص‌های کارگر نیز اشاره می‌شود.

بعد از معرفی کارگر، لازم است کارفرما را نیز معرفی کنیم. قانون کار می‌گوید کارفرما شخصی است که نیروی کار انسانی را برای انجام امور مشخص به خدمت می‌گیرد. کارفرما متعهد خواهد بود در ازای کاری که کارگر انجام می‌دهد، به او حق الزحمه بپردازد. کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. درباره معرفی شخص حقیقی پیش‌تر توضیح دادیم. شخص حقوقی نیز با توجه به ماهیتی ک دارد با نام تجاری شرکت یا سازمان معرفی می‌شود.

نوشتن قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا نمونه قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که برای روابط کاری خود با نیروی کار انسانی یا کارفرما، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید که شرح وظایف، تعهدات و توافقات شما در متن آن ذکر شوند، پیشنهاد می‌کنیم در بخش تنظیم قرارداد درخواستتان را ثبت کنید و نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

همچنین اگر در خصوص روابط کاری خود سوالات یا ابهاماتی دارید یا اگر در این روابط به مشکل خورده‌اید و راهنمایی و مشاوره می‌خواهید، روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کار موقت

برای امضای یک قرارداد مکتوب، این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات