قرارداد فروش زمین کشاورزی مشاع و غیر مشاعی + بررسی نکات قانونی و شرایط تنظیم قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش زمین کشاورزی

خرید و فروش زمین کشاورزی نوع متداولی از انواع معاملات مربوط به زمین است. زمین‌های کشاورزی علاوه بر اینکه سرمایه‌ای برای مالکان آن‌ها محسوب می‌شود، منبع درآمد کشاورزان، باغداران و بسیاری از روستاییان است. کاربرد و شیوه استفاده از این زمین‌ها باعث شده است که معاملات بسیاری با محوریت این نوع زمین، انجام شود. قرارداد فروش زمین کشاورزی نمونه‌ای از قرارداد خرید زمین است که به وسیله آن، مالکیت زمین از شخصی به شخص دیگر منتقل شده و در ازای انتقال مالکیت، مبلغ مشخصی به فروشنده پرداخت می‌شود.

ممکن است تصور کنید که خرید و فروش زمین کشاورزی کار ساده‌ای است و در نتیجه با تنظیم یک قرارداد ساده می‌توانید معامله مطلوبی را انجام دهید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این نوع قرارداد در قانون، ساختار مشخص و تعیین شده‌ای دارد که برای تنظیم، باید به مواد مرتبط با آن توجه کرد. در ادامه مطلب خود، درباره ابعاد مختلف نمونه قرارداد فروش زمين كشاورزي توضیح می‌دهیم و همچنین شرایط لازم برای انجام یک معامله صحیح را بیان می‌کنیم.

اهمیت آشنایی با نمونه فرم قرارداد فروش زمین کشاورزی

معاملات مربوط به زمین‌های کشاورزی، با سرمایه و همچنین منبع درآمد خریدار و فروشنده در ارتباط است. بنابراین اهمیت بسیاری دارد. نقص و ایراد در قرارداد و تعیین مواد و شروط نامناسب، می‌تواند لطمات و صدمات بسیاری را به خریدار و فروشنده وارد کند. به نظر می‌رسد به همین دلیل است که دعاوی مربوط به معاملات ملکی از متداول‌ترین دعاوی میان اشخاص است. به طور معمول رسیدگی به این دسته از دعاوی، فرآیندی طولانی دارد و همین مساله نیز مشکلات بسیاری را ایجاد می‎‌کند.

آشنایی با نمونه قرارداد خرید زمین کشاورزی و محتوای آن، احتمال بروز مشکلات را کاهش می‌دهد. زمانی که به طور دقیق، از قانون مربوط به خرید و فروش زمین کشاورزی و شیوه تنظیم فرم قرارداد خرید زمین کشاورزی آگاهی پیدا کنید، می‌توانید برای امضای قرارداد بهتر تصمیم بگیرید. بدون شک آگاهی از این موارد، نیازمند دانش حقوقی و مطالعات مربوط به امور قراردادها است. این دانش تخصصی در اختیار مشاوران حقوقی و وکلایی است که به صورت اختصاصی در زمینه معاملات انواع زمین‌های کشاورزی و باغ فعالیت می‌کنند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که پیش از نوشتن قرارداد و انجام هر نوع معامله، با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید. علاوه بر این، برای اطمینان از صحت و اعتبار قرارداد ، می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به مشاور حقوقی یا وکیل بسپارید. استفاده از اینگونه خدمات به شما کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهید.

اقدامات پیش از تنظیم قرارداد فروش زمین کشاورزی

پیش از آنکه بخواهید برای انجام معامله خرید یا فروش زمین کشاورزی قرارداد تنظیم کنید، باید به موارد مهمی توجه کنید و بررسی‌هایی انجام دهید. در ادامه به صورت مختصر به این موارد اشاره می‌کنیم.

  1. هویت طرفین قرارداد باید مشخص شود. معامله انجام شده زمانی صحیح است که مالک و خریدار، هویت مشخص و تایید شده‌ای داشته باشند. به عبارت دیگر باید ثابت شود که فروشنده به طور قطع مالکیت زمین کشاورزی را در اختیار دارد یا اینکه از جانب مالک اصلی به عنوان نماینده یا وکیل برگزیده شده است.
  2. برای اطمینان از انجام معامله و برای تایید آن لازم است که قرارداد تنظیم شده توسط اعضای شورای روستا یا دهیاری مهر و امضا شود.
  3. مساله مهم دیگر این است که زمین کشاورزی مورد نظر مشکل قانونی یا حقوقی نداشته باشد. مشکلات حقوقی اراضی یا کاربری ملک از جمله عواملی است که می‌تواند در انتقال مالکیت ایراداتی ایجاد کند. برای مثال زمینی که برای ساخت و ساز و سکونت مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید به عنوان زمین کشاورزی فروخته شود یا اینکه زمین کشاورزی برای کاربری دیگری استفاده نمی‌شود.
  4. بحث مصادره‌ای بودن و اوقافی بودن زمین کشاورزی از موارد دیگری است که باید در تنظیم قرارداد خرید زمین کشاورزی به آن توجه داشت.

سایر اقدامات مهم

  1. بررسی مرتع بودن زمین، دولتی نبودن زمین، میزان حریم جنگل، رودخانه و سد از جمله مواردی است که باید از اداره منابع طبیعی درباره آن‌ها استعلام کنید. بی توجهی به این موارد باعث می‌شود که مشکلات حقوقی بسیاری ایجاد شود. همچنین شما باید از اداره راه استعلام بگیرید و درباره این مساله که آیا زمین مورد نظر در حریم جاده و در طرح توسعه و راهسازی جاده است یا خیر، اطلاع کسب کنید.
  2. اطلاع از نوع سند زمین
  3. تحقیق محلی درباره ملک و فروشنده و بررسی مواردی مانند غصبی نبودن، مال غیر نبودن، بدهی مربوط به زمین، توقیف زمین به دلیل دعاوی مربوط به مهریه و غیره.

تفکیک و افراز پیش از تنظیم قرارداد فروش زمین کشاورزی

به دلیل شرایط خاص ملک مشاعی و وجود چند مالک، معامله زمین کشاورزی مشاعی کمی سخت انجام می‌شود. به همین دلیل پیش از معامله و تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش زمین کشاورزی ، بهتر است که زمین مشاع تفکیک شود یا اگر شرایط برای تفکیک و توافق طرفین مهیا نیست، مالکین از طریق دادگاه برای افراز زمین اقدام کنند. در واقع با این اقدامات، شرایط برای معامله زمین کشاورزی آسان‌تر می‌شود و معامله با شرایط بهتری انجام خواهد شد.

حق شفعه در قرارداد فروش زمین کشاورزی مشاعی

پیش از تنظیم نمونه قرارداد فروش زمين كشاورزي به صورت مشاعی لازم است درباره حق شفعه بدانید. حق شفعه، حقی است که قانون برای مالکان ملک مشاع در نظر گرفته است. براساس این حق، قانون اولویت خرید ملک را به مالکان می‌دهد. برای مثال اگر شما مالک یک زمین کشاورزی مشاعی هستید و تمایل دارید که سهم خود را بفروشید، لازم است که در ابتدا تصمیم خود را با سایر مالکین در میان بگذارید یا به صورت قانونی برای آن‌ها اظهار نامه ارسال کنید.

در اظهار نامه‌ای که ارسال می‌شود، به سایر مالکان اطلاع رسانی خواهد شد که شما قصد دارید مالکیت خود را به شخص دیگری واگذار کنید و سهم خود را بفروشید. براساس قانون، مالکین دیگر به محض اطلاع از معامله، باید برای خرید سهم زمین مشاعی اقدام کنند. به این ترتیب اگر تمایل دارید که با اشخاص دیگری به غیر از مالکین، نمونه قرارداد خرید زمین کشاورزی را تنظیم کنید، بهتر آن است که تصمیم خود را به اطلاع سایر مالکین برسانید و بعد از اطمینان از عدم تمایل به خرید توسط آن‌ها، با اشخاص دیگر معامله کنید.

مطالعه مقاله مبایعه نامه فروش زمین مشاعی به شما کمک می‌کند که اطلاعات دقیقی درباره این شیوه از معامله به دست آورید.

شروط فسخ قرارداد فروش زمین کشاورزی

قانون مدنی به طور ویژه خیارات متعددی مانند خیار مجلس ، خیار حیوان ، خیار تاخیر ثمن ، خیار غبن و موارد دیگر را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته است. یکی از اختیارات بسیار کاربردی برای فسخ این نوع قرارداد، خیار شرط است. البته شما می‌تواند در متن قرارداد فروش زمین کشاورزی ، شروط دیگری را نیز برای فسخ این قرارداد در نظر بگیرید. اگر طرفین این قرارداد اقدامی انجام دهند که هر کدام از شروط فسخ قرارداد را محقق کند، طرف دیگر می‌تواند با استناد به همین شروط، قرارداد را فسخ کند. مواد 234 تا 245 قانون مدنی درباره احکام تخلفات خیار شرط توضیح داده است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد فروش زمین کشاورزی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین برای رسیدن به پاسخ سوالات حقوقی خود، در زمینه قراردادی که قصد تنظیم آن را دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک تعیین شده بزنید.

قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

معامله زمین کشاورزی با شرط پرداخت اقساطی را می‌توانید با امضای این قرارداد انجام دهید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

قرارداد فروش زمین کشاورزی

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید به سرعت این نمونه قرارداد را در اختیار داشته باشید.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهدیه شاهدی
thumb_up_alt
سلام زمین ۱۰۰۰ متری باغی خریداری کردم به صورت مشاع. در قولنامه ابعاد زمین قید شده و نوشته شده که راه زمین از قسمت پایینی باغ است. ولی بعد از ۲ ماه صاحب زمین می‌خواهد راه رفت و آمد را از باغ اصلی ۱۰۰۰ متری کم کند. آیا می‌تواند این متراژ را از راه باغ کم کند؟
15:56
06 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ملاک؛ متن قرارداد فروش زمین کشاورزی است و هر تصمیمی که بعد از آن گرفته شود چنانچه در متن قرارداد در این خصوص صحبتی نشده باشد امکان پذیر نخواهد بود.
18:04
07 شهریور 1400