نمونه قرارداد خرید زمین و طریقه نوشتن قرارداد خرید زمین + نکات خیلی مهم و کامل

-
بروزرسانی:1401/11/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید زمین

قرارداد خرید زمین یکی از انواع قرارداد خرید است که در جامعه کنونی، با توجه به اهمیت بالای خود، مورد توجه همه اشخاص قرار گرفته است. اشخاص ممکن است با توجه به انواع کاربری‌های متفاوت زمین، در‌خواست تنظیم نمونه قراردادهای خرید زمین را با عناوین متفاوت داشته باشند.

در ادامه سعی بر این داریم که نکات مهم فرم قرارداد خرید زمین را بررسی کنیم.

نوع نمونه قرارداد خرید زمین و شرایط اساسی آن

این قرارداد یک قرارداد لازم و معین است. لازم است چون فقط در صورت وجود شرایط فسخ، قابل فسخ است و معین است، چون شرایط دقیق آن، در متن قانون مدنی نوشته شده است. فراموش نکنید که نکات مهم صحت این قرارداد را رعایت کنید. شرایط اساسی برای صحت هر معامله، موارد زیر است:

قصد طرفین و رضایت آن‌ها

یعنی حتما باید دو طرف قرارداد، قصد و نیت یکسان داشته باشند. توجه کنید که اکراه، موجب عدم نفوذ معامله است، البته اگر معامله بعد از رفع حالت اکراه و کسب رضایت شخص، امضا شود اعتبار خواهد داشت. مستی نیز از جمله مواردی است که سبب می‌شود قرارداد باطل شود.

اهلیت طرفین

اهلیت به این معنی است که اشخاص باید اجازه دخالت در امور خود، اعم از مالی و غیرمالی را داشته باشند. افراد سفیه ، غیررشید، نابالغ و تاجر ورشکسته که حکم ورشکستگی‌ او اعلام شده، نمی‌توانند معامله خرید زمین را انجام دهند. در نتیجه، امضا این اشخاص در قرارداد نافذ نخواهد بود.

مجله حقوقی رکلا در یک مقاله به صورت اختصاصی درباره اصطلاح قانونی اهلیت توضیح داده است. با زدن روی لینک مشخص شده می‌توانید به صفحه این مقاله بروید و به صورت جامع‌تر درباره اهلیت مطالعه کنید.

موضوع معین

در این قرارداد حتما باید مشخص شود که خریدار، قصد خرید کدام زمین را دارد. اگر فروشنده بخواهد بخشی از زمین را بفروشد نیز مساحت زمین از جمله موارد مهم است که در قرارداد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مشروعیت جهت معامله

معامله با هر عنوانی، باید دارای مشروعیت مطابق قانون باشد؛ برای مثال اگر مشخص شود که فروشنده به قصد فرار از دِین و به شکل صوری اقدام به انجام معامله کرده است، معامله باطل خواهد بود.

نمونه قرارداد خرید زمین در قانون

طرز نوشتن قرارداد خرید زمین به این صورت است که باید طرفین، موضوع و مشخصات زمین، بهای معامله و نحوه پرداخت، تعهدات طرفین و مواردی از این نوع را بنویسند. نکته مهم دیگر این است که در این قرارداد باید به نوع کاربری زمین نیز توجه شود.

به خاطر داشته باشید که این قرارداد از جمله عقودی است که اشخاص می‌توانند در آن با یکدیگر تراضی و توافق کنند، اما این توافق نباید خارج از چارچوبی باشد که قانون تعیین کرده است. در ادامه، طرز نوشتن قرارداد خرید زمین را بررسی می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

یکی از نکات مهم در این قرارداد و هر قرارداد دیگری، مشخصات طرفین است. اگر طرفین یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی است معرفی کامل طرفین شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، نام پدر، نشانی و تلفن خواهد بود. اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی باشد، باید اطلاعات نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن و نام نماینده امضا کننده قرارداد، در قرارداد نوشته شود.

فرم خام قرارداد خرید زمین

موضوع قرارداد خرید زمین

در این قسمت، مشخصات دقیق زمین نوشته می‌شود. این مشخصات شامل، کاربردی، مساحت، مشاع یا مفروز بودن، نوع سند معامله قبلی و… می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد خرید زمین

توجه کنید که در این قرارداد، باید مبلغ و نحوه پرداخت را به شکل کاملا واضح و دقیق مشخص کنید. بهتر است که مبلغ قرارداد به حروف و عدد (به صورت همزمان) نوشته شود. نحوه پرداخت (نقد و اقساط)، تاریخ پرداخت و واحد پول مورد نظر طرفین را در قرارداد بنویسید.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد خرید زمین

در این بخش، تعهدات طرفین نوشته می‌شود. عمل برخلاف آن تعهدات، می‌تواند باعث فسخ قرارداد خرید زمین شود یا طرف مقابل توافق را در جایگاه مطالبه ضرر و زیان قرار دهد.

از جمله تعهداتی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  1. پرداخت وجه مطابق با آنچه در قرارداد نوشته شده است، انجام نشود.
  2. تحویل ندادن زمین به خریدار (تسلیم مبیع ) در موعد مقرر یا به شکلی غیر از آنچه که در قرارداد نوشته شده است.

مرجع حل اختلافات در قرارداد خرید زمین

در هنگام انعقاد قرارداد، طرفین مرجعی را جهت حل اختلافات خود تعیین می‌کنند. اگر اختلاف آن‌ها با صلح و سازش حل نشد، باید به مرجع مورد نظر مراجعه کنند. شما می‌توانید، مرجع حل اختلافات قرارداد خود را، داوری یا دادگاه قرار دهید. اگر در قرارداد، در مورد مرجع حل اختلاف، چیزی ننویسید، باید به دادگاه مراجعه شود.

تعداد نسخه‌های قرارداد

قانون تعداد نسخه خاصی را برای این قرارداد تعیین نکرده است. اما باید تمام نسخه‌های فرم خام قرارداد خرید زمین کاملا شبیه هم باشد. به طور معمول، این قرارداد را در دو نسخه متحد الشکل و متحد المتن تنظیم می‌کنند. در نظر داشته باشید که هر دو نسخه قرارداد باید توسط طرفین امضا شوند. همچنین اگر قرارداد شما بیش از یک صفحه است، پیشنهاد می‌کنیم تمام صفحات آن توسط خریدار و فروشنده زمین امضا شوند.

نکاتی پیرامون نمونه قرارداد خرید زمین

  1. دقت کنید که حتما قبل از امضای قرارداد، از سابقه زمین مطلع شوید. برای مثال، زمین وقفی نباشد.
  2. درخصوص زمین مشاع، لازم است که حتما مشخصات و امضای تمام مالکان، در زیر کلیه صفحات قرارداد نوشته شود. درغیر اینصورت، معامله از نظر حقوقی، بی اثر است.
  3. اگر مساحت زمین کمتر یا بیشتر از مقداری باشد که در قرارداد ذکر شده است، در حالت اول خریدار و در حالت دوم فروشنده اختیار فسخ قرارداد خرید زمین را خواهد داشت. مگر آنکه اختلاف قیمت را محاسبه کنند و رضایت ایجاد شود.
  4. اگر در قرارداد، مدت اختیار فسخ قرارداد ذکر نشود، آغاز مدت آن، از تاریخ امضای قرارداد است.
  5. اگر در متن قرارداد شرط شود که در مدت معین، برای فروشنده یا خریدار یا هر دو یا شخص ثالث، اختیار فسخ معامله است، حتما باید برای این اختیار (خیار شرط) مدت معین شده باشد؛ در غیر این صورت، هم عقد و هم خیار شرط باطل است. پس این نکته مهم را به عنوان یکی از نکات مهم طریقه نوشتن قرارداد خرید زمین در نظر داشته باشید.
  6. اگر خریدار، بدون آنکه زمین را دیده باشد، خریداری کند و بعد از دیدن آن، متوجه تناقض شود، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  7. تدلیس یعنی فریب طرف معامله؛ پس اگر مشخص شود که فروشنده، قصد تدلیس داشته است، خریدار می‌تواند این قرارداد را فسخ کند.
  8. اگر زمین دارای انشعابات آب، گاز، برق و… است حتما انتقال آن‌ها را همراه با زمین در قرارداد بنویسید.

حتما در مورد بنگاهی که در آن معامله را انجام می‌دهید اطلاعات کافی داشته باشید (کسب اطلاع از عضویت بنگاه در اتحادیه). در زمان انعقاد قرارداد نیز، حتما دو شاهد به همراه خود ببرید.

نمونه قرارداد خرید زمین مشاع

زمین مَفروز به زمینی گفته می‌شود که تمام آن متعلق به یک مالک است. خرید این زمین تنها نیازمند ایجاب و قبول از سمت مالک آن و خریدار است؛ اما تنظیم قرارداد خرید زمین مشاع، نیازمند رضایت تمام مالکان است. زمین مشاع زمینی است که دارای چند مالک است و اگر فروشنده، به تنهایی و بدون جلب رضایت دیگر مالکان، زمین را بفروشد، قرارداد خرید زمین مشاع تا زمانی که تمامی مالکان، آن را امضا نکنند نافذ نخواهد بود و بی اثر است.

برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای، بهتر است قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید زمین مشاع، آن زمین را از حالت مشاع خارج کنید. یعنی زمین را افراز کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا در حوزه تنظیم قرارداد فعالیت می‌کند و تمام تلاش ما، تنظیم قراردادهای کامل و تمام عیار است. شما می‌توانید وظیفه نوشتن متن قرارداد خود را به ما بسپارید. برای استفاده از این خدمات، کافی است روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و به صفحه مربوط به ثبت درخواست استفاده از این سرویس، وارد شوید. ضمن اینکه رکلا، مجموعه‌ای از نمونه قراردادها را تنظیم کرده است که می‌توانید با وارد شدن به بانک قرارداد ، نمونه قرارداد مورد نظر خود را جستجو و تهیه کنید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که در مجموعه رکلا می‌توانید از آن بهره ببرید.

دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

در صورتی که معامله زمین به صورت اقساطی انجام می‌شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

دانلود نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی (نقدی)

اگر قرار است خرید زمین به صورت نقدی انجام شود این قرارداد مناسب شما خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات