نمونه قرارداد جعاله فروش یا راهی برای سپردن وظیفه فروش به اشخاص کاردان و حرفه‌ای!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/17
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله فروش

قرارداد جعاله فروش همانطور که از نامش هم پیدا است، یکی از انواع قرارداد جعاله است. بنابراین این قرارداد در گروه بزرگتر قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد. این قرارداد گزینه امنی برای بسیاری از افراد است که تاب و تحمل چالش‌های بازارهای خرید و فروش را ندارند یا به هر دلیلی در معاملات فروش محصول و مالشان نمی‌توانند به خوبی عمل کنند.

تا به حال پیش آمده است که قصد داشته باشید زمین، ساختمان، باغ، ماشین یا هر مال و ملک دیگری را که در اختیار دارید بفروشید؟ به احتمال زیاد برایتان اتفاق افتاده است. اشخاص به بهانه‌ها و دلایل متفاوت، اعم از کسب درآمد، سرمایه گذاری، تغییر و ارتقا یا هر مساله دیگری اقدام به فروش مال خود می‌کنند. اگر سابقه و تجربه خوبی در زمینه فروش داشته باشید که کارتان ساده است. در آن صورت شما از پیچیدگی‌های این کار خبر دارید و به خوبی می‌توانید عمل کنید. اما اگر تجربه و دانش کافی نداشته باشید، ممکن است کار سختی را پیش رو داشته باشید یا اینکه در آخر، آن نتیجه دلخواه را از فروشی که انجام داده‌اید کسب نکنید. به نظر شما در این شرایط چه کار باید کرد؟

شخص آگاه و متخصص!

بدون شک اولین جوابی که برای سوال فوق و سوال‌های مشابه به ذهنمان می‌رسد، استفاده از نیروی متخصص است. نیروی متخصص کیست؟ شخص ماهری که در زمینه مال و معامله مورد نظر ما آگاهی کامل دارد و با تجربه و سابقه کار خوبی که دارد، می‌تواند به بهترین شکل ممکن و با مناسب‌ترین قیمت، مال مورد نظر را به فروش برساند. یکی از بهترین‌ راه‌های در اختیار گرفتن اشخاص ماهر در زمینه فروش، استفاده از نمونه قرارداد جعاله فروش است.

نمونه قرارداد جعاله فروش چیست؟

نمونه قرارداد جعاله فروش قراردادی است که به وسیله آن یک طرف قرارداد که شخص متقاضی فروش است، با طرف دیگر پیمانی کاری می‌نویسد. براساس این پیمان، قرار است مال یا ملکی به فروش برسد. شخص مالک، عملیات فروش اعم از پیدا کردن خریدار، تعیین جلسات برای توافق دو طرف و عقد فروش را به عهده شخص دیگری می‌گذارد که در این‌ جا عامل یا کننده کار نامیده می‌شود.

علاوه بر این، مالک متعهد می‌شود که در صورت انجام شدن کار، یعنی به فروش رفتن مال مورد نظر، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به شخص عامل که کار را انجام داده است، بپردازد. در این قرارداد براساس اصالت عقد جعاله، موضوعی در میان است که قرار است انجام شود. یک طرف شخصی است که خواهان انجام شدن آن است و طرف دیگر شخصی که می‌پذیرد آن کار را انجام دهد. به طور خاص نمونه قرارداد جعاله فروش ، قرارداد جعاله‌ای است که در آن عامل به فروش مال مورد نظر می‌پردازد. یعنی این قرارداد فقط برای فروش و جعاله فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاه قانون به نمونه قرارداد جعاله فروش

این قرارداد از عقودی است که به طور مستقیم در قانون مدنی به آن اشاره شده است. فصل 7 قانون مدنی، درباره عقد جعاله است و نشان می‌دهد که عقد جعاله از انواع عقدهای معین است. قانون مدنی در ماده 561 می‌گوید:

«جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از این که طرف معین باشد یا غیر معین.»

همچنین در تعریفی که فقه از جعاله می‌کند آمده است که جعاله، ملتزم شدن جاعل به دادن عوض است در قبال عملی که حلال و مقصود عقلاء است.

عقد جعاله چه در نمونه قرارداد جعاله فروش باشد چه در انواع قراردادهای جعاله دیگر، عقدی جایز است. به این معنی که اشخاص حاضر در آن می‌توانند به خواست و تمایل خود، هر زمان که بخواهند از قرارداد خارج شوند. در عقد جعاله لزومی به ماندن طرفین در قرارداد نیست. این مساله در عمل باعث آزادی بیشتری میان طرفین می‌شود. البته قانون شرایطی دارد که نمی‌گذارد در این مورد حقوقی از هر کدام از طرفین قرارداد ضایع شود.

تا اینجا کاملاً به قانونی بودن این قرارداد اشاره کرده‌ایم. نمونه قرارداد جعاله فروش قراردادی قانونی و موجه برای انجام معاملات شما در زمینه فروش است.

نمونه قرارداد جعاله فروش

ارکان اصلی این قرارداد

از آن‌ جایی که نمونه قرارداد جعاله فروش براساس قواعد عقد جعاله تنظیم می‌شود، لازم است که دارای 3 رکن اصلی عقد جعاله باشد. ماده 562 قانون مدنی این ارکان را معرفی کرده است:

«در جعاله ملتزم را جاعل، طرف را عامل و اجرت را جُعل می‌گویند.»

بنابراین در این قرارداد، سه رکن جاعل، عامل و اجرت وجود دارد.

جاعل در قرارداد جعاله فروش

شخصی است که می‌خواهد فرآیند فروش مالی را به شخص دیگر بسپارد. براساس قانون، جاعل باید عاقل و بالغ باشد. علاوه براین، باید مالکیت مالی که قصد فروش آن را دارد در اختیارش باشد و حق تصرف در اموالش را داشته باشد. جاعل نباید در فشار و زور و اجبار اقدام به فروش کند و باید به خواست خودش نمونه قرارداد جعاله فروش را امضا کند.

عامل در قرارداد جعاله فروش

شخصی است که می‌پذیرد برای مال جاعل، مشتری و خریدار پیدا کند و با بهترین شرایط آن مال را به فروش برساند. تنها شرط برای عامل این است که به سن تمییز رسیده باشد (خوب و بد را تشخیص دهد) و توانایی انجام کار داشته باشد. همانطور که در تعریف عقد جعاله آمده است و پیش‌تر درباره آن گفتیم، عامل می‌تواند معین یا نامعین باشد.

جُعل در قرارداد جعاله فروش

دستمزد و حق الزحمه‌ای است که عامل در ازای فروش مال از جاعل می‌گیرد. اشتباه نشود! عامل از فروش مال مورد نظر، درصد نمی‌گیرد! یعنی مال با هر قیمتی که به فروش برود، عامل تنها آن مبلغی را که به عنوان حق الزحمه مشخص شده است را دریافت می‌کند. در حقیقت عامل فقط در ازای کاری که به او سپرده شده است، دستمزد می‌گیرد.

شرایط عمومی برای نمونه قرارداد جعاله فروش

لازم به یادآوری است که از نظر شرعی و قانونی، برای تنظیم قرارداد جعاله مالی که قصد داریم به فروش برود، باید شروطی رعایت شود. ماده 570 در قانون مدنی می‌گوید:

«جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.»

بنابراین، تنظیم این قرارداد برای عمل نامشروع باطل است. مالی که به فروش می‌رسد باید مخالف قانون و شرع نباشد. برای مثال، تنظیم این قرارداد برای فروش مواد مخدر و مشروبات الکی و جنس قاچاق ایراد قانونی دارد.

انواع نمونه قرارداد جعاله فروش

ماهیت فروش مشخص می‌کند که چند نوع از نمونه قرارداد جعاله فروش تنطیم شده است. برای مثال :

  1. ممکن است شما ملک مشخصی مانند مغازه، خانه، ساختمان، زمین و غیره را در اختیار داشته باشید. در این زمان بخواهید که فروش آن را با یک نمونه قرارداد جعاله فروش به شخص دیگری بسپارید. در این زمان نوع قرارداد شما، قرارداد جعاله ملک است.
  2. ممکن است مانند مثال بالا شما مالی را در اختیار داشته باشید. اما اینبار آن مال، وسیله نقلیه یا انواعی از ماشین‌ها است. در این زمان شما از نمونه قرارداد جعاله فروش ماشین استفاده کرده‌اید.
  3. ممکن است که شما قصد داشته باشید که جنس تولیدی کارخانه یا صنایع دستی خود را به صورت عمده یا تکی به فروش برسانید. این قرارداد به نسبت قراردادهای فوق بلند مدت‌تر است. زیرا که در بازه زمانی که شما به تولیدات محصول ادامه می‌دهید، کماکان می‌توانید قرارداد خود را با شخص عامل تمدید کنید. در این قرارداد، عامل می‌تواند جنس تولیدی شما را با بهترین قیمت و شرایط به فروش برساند و موجب رونق کسب و کار شما شود.

مشخصات و اطلاعات طرفین در این قرارداد

اشخاص حاضر در نمونه قرارداد جعاله فروش ، جاعل و عامل نامیده می‌شوند.

ابتدا باید مشخصات و اطلاعات جاعل را در قرارداد ثبت ‌کنیم. بعد از جاعل، عامل را معرفی خواهیم کرد و اطلاعات او را در متن قرارداد می‌نویسیم. برای نوشتن اطلاعات و مشخصات می‌توانیم به دو صورت عمل کنیم. اگر جاعل یا عامل، یک شخص حقیقی باشد، باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها، در قرارداد آورده شود اما اگر جاعل یا عامل یک شخص حقوقی باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت می‌شود.

حق الجعاله در نمونه قرارداد جعاله فروش

بدون تردید، عامل برای انجام جعاله و فروش مورد جعاله، توقع دریافت حق الزحمه و اجرت دارد. در این بخش از قرارداد، میزان حق الجعاله یا حق الزحمه عامل باید مشخص و معین شود. همچنین بعد از معین شدن باید در متن قرارداد ثبت شود. در تعیین میزان دستمزد، توافق طرفین قرارداد ملاک است.

نحوه پرداخت حق الجعاله در نمونه قرارداد جعاله فروش

پیش از صحبت درباره نحوه پرداخت، باید به زمان پرداخت آن اشاره کنیم. در حقیقت سوال اصلی این است که چه زمانی باید به عامل حق الجعاله داد؟

قانون مدنی در ماده 567 به این سوال پاسخ داده است:

«عامل وقتی مستحق جُعل می‌گردد که متعلق جعاله را تسلیم کرده یا انجام داده باشد.»

بنابراین ماده، تنها زمانی باید به عامل حق الجعاله‌اش را بپردازیم که کار مورد نظر را انجام داده باشد. برای مثال، در نمونه قرارداد جعاله فروش ، اگر عامل مورد جعاله را به فروش برساند، مستحق دریافت حق الجعاله می‌شود. برای همین است که عقد جعاله عقدی جایز است و طرفین می‌توانند هر زمان از آن خارج شوند. زیرا تا زمانی که فروش انجام نشده باشد، حق الجعاله‌ای برای عامل نیست و خروج او از قرارداد، بدون پرداخت مزد و اجرت زمان حضورش در قرارداد خواهد بود.

مدت قرارداد

با اشاره به تاریخ روز، ماه و سال شروع و پایان قرارداد، بازه زمانی نمونه قرارداد جعاله فروش را مشخص کنید. عامل موظف است که در این بازه زمانی، جنس و مال مورد نظر را به فروش برساند.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد جعاله فروش

با توجه به مورد جعاله و مال و جنسی که برای فروش آن، این قرارداد تنظیم شده است، تعهدات و شروطی برای طرفین در نظر گرفته می‌شود. به محض امضای قرارداد ، جاعل و عامل موظف هستند که به این تعهدات عمل کنند.

وجه التزام و فورس ماژور در نمونه قرارداد جعاله فروش چیست؟

در بالا درباره مدت نمونه قرارداد جعاله فروش توضیح دادیم. گفتیم که شخص عامل وظیفه دارد در بازه زمانی که به عنوان مدت قرارداد در نظر گرفته شده است، موضوع قرارداد را به اتمام برساند و فروش را انجام دهد. حالا اگر عامل نتواند در آن بازه زمانی مشخص، فروش را انجام دهد باید خسارت بپردازند. وجه التزام برای چنین مواردی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای قرارداد خود ضمانت‌ یا شرایط دریافت خسارت در نظر بگیرید. برای مثال، مشخص کنید که در ازای هر روز دیر کرد در اجرای موضوع قرارداد، مبلغ مشخصی به عنوان جریمه‌ در نظر گرفته می‌شود.

اگر موضوع قرارداد در مدت مشخص به پایان نرسد، کارفرما می‌تواند میزان جریمه را محاسبه کند. مبلغ جریمه یا از خود عامل گرفته می‌شود یا از میزان دستمزد و حق الجعاله او کاسته خواهد شد. البته این در صورتی است که یک دلیل موجه یا مورد فورس ماژور صورت نگرفته باشد. مورد فورس ماژور به مواردی مثل سیل، زلزله و حوادث طبیعی می‌گویند که عامل توانایی کنترل و مهار آن‌ها را نداشته باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد جعاله را تنظیم کرده است. می‌توانید این قرارداد را در بخش نمونه قرارداد ، جستجو و تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی اینجا بزنید. ضمن آنکه می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید و با وکیل دادگستری مشورت کنید.

قرارداد جعاله فروش کالا

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید به آسانی این قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد جعاله فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد جعاله فروش کالا

دانلود نمونه قرارداد جعاله فروش ملک

یکی از قراردادهای جعاله پر تقاضا، قرارداد جعاله فروش ملک است که ما از همین جا، صفحه دانلود آن را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

نمونه قرارداد جعاله فروش ملک
دانلود نمونه قرارداد جعاله فروش ملک

قرارداد جعاله فروش زمین

این نمونه قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد جعاله فروش زمین
دانلود نمونه قرارداد جعاله فروش زمین
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات