موارد مهمی که باید درباره قرارداد کار قنادی و شروط و ضوابط مربوط به آن بدانیم!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار قنادی

در گذشته، قنادی به دکان‌هایی گفته می‌شد که در آن‌ها قند، نبات و نقل مورد تولید و عرضه قرار می‌گرفت. با روی کار آمدن سلسله پهلوی، اولین کارخانه تولید قند در ایران افتتاح شد. با افتتاح کارخانه قند و فراوانی قند و شکر، قنادی‌ها به تولید شیرینی روی آوردند. هم اکنون، شیرینی یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی ایران‌ها است. مردم ایران در مراسم مختلف مانند عید نوروز، ماه رمضان، جشن‌ها و اعیاد مذهبی و حتی در مراسم سوگواری نیز شیرینی مصرف می‌کنند. قناد‌ها در خصوص طبخ انواع شیرینی آموزش دیده‌اند و از مهارت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستند. نمونه قرارداد کار قنادی در راستای استخدام قناد متخصص و با‌ تجربه تنظیم می‌شود.

کسب و کار شیرینی فروشی در ایران از رونق زیادی برخوردار است. اولین قدم برای افتتاح یک شیرینی فروشی، استخدام یک قناد متخصص و با تجربه خواهد بود. قرارداد کاری قناد مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. در این نوشتار می‌خواهیم نکات قانونی مرتبط با این نوع از قرارداد استخدام را بررسی کنیم.

نوشتن نمونه قرارداد کار قنادی به چه قوانینی نیاز دارد؟

قانون کار در راستای تنظیم روابط کاری و استخدامی میان افراد در سال 1367 به تصویب رسید. تمامی قراردادهای کاری و روابط استخدامی میان اشخاص باید مطابق با قانون کار تنظیم شود. مطابق با ماده 7 قانون کار، نمونه قرارداد کار قنادی ، توافقی میان کارفرما و قناد است. به موجب امضای قرارداد کار، قناد متعهد می‌شود که به صورت دائم یا موقت در شیرینی فروشی کار کند. کارفرما نیز متعهد خواهد شد که دستمزد قناد را بپردازد. در اصطلاح قانونی به قناد، کارگر و به دستمزد او نیز حق‌السعی گفته می‌شود. بنابراین قناد به عنوان کارگر و در مقابل حق السعی، قرارداد کار را امضا می‌کند و به استخدام کارفرما در می‌آید.

تمام شرایط و ضوابط روابط کاری و استخدامی میان قناد و کارفرما در قانون کار مشخص شده است. قانون کار نیز از قوانین آمره محسوب می‌شود. بنابراین هیچ یک از قناد و کارفرما نمی‌توانند قانون کار را زیر پا بگذارند یا برخلاف قوانین آن با یکدیگر توافق کنند. به همین دلیل، نمونه قرارداد کار قنادی که برخلاف قانون کار تنظیم شده باشد از هیچ گونه اثر و اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود.

قرارداد میان کارفرما و قناد می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم شود. به این نکته نیز توجه کنید که مدت اعتبار قرارداد شفاهی قنادی تنها یک ماه است. بنابراین، قناد و کارفرما باید پس از گذشت یک ماه نسبت به تنظیم قرارداد کار مکتوب اقدام کنند.

انواع نمونه قرارداد کار قنادی

مطابق با ماده 7 قانون کار، روابط استخدامی میان کارفرما و کارگر می‌تواند به صورت دائمی، موقت یا برای انجام کار معینی باشد. بنابراین نمونه قرارداد کار قنادی ممکن است که به صورت دائمی، موقت یا برای انجام کار معینی تنظیم و امضا شود. در ادامه هر یک از انواع قراردادهای کاری میان قناد و کارفرما را بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد غیر موقت (دائم): در این حالت، قرارداد کار میان قناد و کارفرما بدون ذکر مدت و به صورت همیشگی تنظیم می‌شود.
  2. کار موقت (غیر دائم): در قرارداد کار موقت ، قناد تنها برای بازه زمانی معینی به استخدام کارفرما درمی‌آید. پس از خاتمه مدت این قرارداد، روابط کاری میان کارفرما و قناد نیز منحل خواهد شد. کارفرما و قناد با توافق یکدیگر می‌توانند مدت قرارداد کار موقت قنادی را تمدید کنند.
  3. قرارداد معین: در قرارداد کار معین ، قناد برای انجام کار معینی به استخدام کارفرما در می‌آید. در این قرارداد، روابط استخدامی میان کارفرما و قناد پس از انجام شدن کار معین خاتمه پیدا می‌کند. قناد و کارفرما می‌توانند در خصوص تمدید این قرارداد نیز با یکدیگر توافق کنند.

حق‌السعی قناد در نمونه قرارداد کار قنادی چگونه تعیین می‌شود؟

حق السعی قناد در نمونه قرارداد کار قنادی به وسیله توافق میان او کارفرما تعیین می‌شود اما باید به این نکته توجه کنید که حداقل دستمزد کارگران، هر ساله توسط شورای عالی کار و با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین خواهد شد. بنابراین حق السعی قناد نمی‌تواند کمتر از حداقل دستمزدی باشد که توسط شواری عالی کار اعلام شده است.

علاوه بر مزد، مزایایی مانند هزینه تهیه خوار و بار، هزینه مسکن، حق اولاد و دیگر مزایا نیز به کارفرما تعلق می‌گیرد.

مزد قناد باید در فواصل زمانی معین و در روزهای غیر تعطیل به او پرداخت شود. پرداخت مزد قناد می‌تواند به صورت ساعتی، روزانه یا هفتگی باشد. در این حالت، مزد قناد باید در پایان روز یا در پایان هفته یا هر پانزده روز یک بار محاسبه و پرداخت شود.

در اصطلاح، حقوق، همان مزدی است که در پایان ماه به قناد پرداخت می‌شود.

بنابراین حق السعی قناد تمام دریافت‌های قانونی او را شامل خواهد شد. مهم‌ترین دریافت‌های قانونی قناد عبارتند از:

  1. دستمزد و حقوق قناد؛
  2. کمک عائله مندی؛
  3. کمک هزینه مسکن، خوار و بار و ایاب و ذهاب قناد؛
  4. مزایای غیر نقدی؛
  5. پاداش افزایش تولید؛
  6. سود سالیانه.

تعیین ساعت‌های کار روزانه قناد در نمونه قرارداد کار قنادی

در نمونه قرارداد کار قنادی ، تعداد ساعت‌های کاری روزانه و هفتگی قناد به وسیله توافق میان او و کارفرما مشخص می‌شود. البته مطابق با قانون، ساعت‌های کاری قناد نمی‌تواند بیشتر از 8 ساعت در طول یک روز و بیشتر از 44 ساعت در طول یک هفته باشد. تعداد ساعت‌های کاری مازاد از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته به عنوان اضافه کاری قناد محسوب می‌شود. تعداد ساعت‌های اضافه کاری قناد نباید بیشتر از 4 ساعت در طول شبانه روز باشد. همچنین کارفرما نمی‌تواند قناد را مجبور به اضافه کاری کند بلکه در این زمینه موافقت قناد برای اضافه کاری نیز لازم است.

قنادی که اضافه کاری می‌کند به ازای هر یک ساعت اضافه کاری مستحق دریافت فوق‌العاده‌ای معادل با 44% مزد عادی ساعتی خواهد بود.

بازه زمانی ساعت کار روزانه قناد از ساعت 6 صبح تا 22 بامداد و بازه زمانی کار در شب قناد از ساعت 22 بامداد تا 6 صبح است. قنادی که شب کاری می‌کند نیز به ازای هر یک ساعت شب کاری، مستحق دریافت فوق‌العاده‌ای معادل با 35% مزد عادی ساعتی خواهد شد.

ساعت شروع و خاتمه کار قناد علاوه بر توافق میان او و کارفرما، به نوع کار قناد و عرف کارگاه قنادی نیز بستگی دارد.

تعطیلات قناد چگونه محاسبه می‌شود؟

مطابق با قانون کار، تعطیلات کار به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. تعطیلی روز جمعه: مطابق با ماده 62 قانون کار، قناد در طول هفته، یک روز تعطیلی اجباری دارد و آن روز، روز جمعه در نظر گرفته شده است.
  2. تعطیلات رسمی: تعطیلات رسمی که در تقویم آمده است نیز جزو تعطیلی‌های قناد محسوب خواهد شد؛
  3. تعطیلی روز کارگر: 11 اردیبهشت هر سال به عنوان روز کارگر نامیده شده است و روز تعطیلی قنادها نیز محسوب می‌شود.

مطابق با قانون، قناد در روزهای تعطیل کار نمی‌کند و در کارگاه محل اشتغال خود نیز حاضر نمی‌شود اما قناد بابت روزهای تعطیل نیز مستحق دریافت دستمزد و مزایا خواهد بود. طرفین نمی‌توانند با یکدیگر در نمونه قرارداد کار قنادی ، در خصوص عدم پرداخت دستمزد به کارگر در روزهای تعطیل توافق کنند زیرا مطابق با یک قاعده آمره، قناد در روزهای تعطیل نیز مستحق دریافت دستمزد است.

نکته: قنادی که جمعه کاری می‌کند نیز به ازای هر یک ساعت جمعه کاری مستحق دریافت فوق‌العاده‌ای معادل با 40% مزد عادی ساعتی خواهد شد.

آیا فسخ نمونه قرارداد کار قنادی امکان پذیر است؟

مطابق با ماده 21 قانون کار، قناد می‌تواند نمونه قرارداد کار قنادی را به وسیله استعفا فسخ کند. شرایط قانونی استعفای قناد عبارت است از:

  1. قناد درخواست استعفای خودش را به صورت مکتوب به کارفرما اعلام کند؛
  2. قناد موظف است که تا یک ماه پس از تقدیم درخواست استعفا به کار خودش ادامه دهد.

نکته: مطابق با ماده 25 قانون کار، قراردادهای کار دائم و موقت قنادی به وسیله استعفا فسخ نخواهند شد. اما در رویه عملی، قراردادهای کار دائم و موقت قنادی نیز به وسیله استعفای قناد فسخ می‌شوند.

فسخ می‌شوند.

کارفرما نیز می‌تواند نمونه قرارداد کار قنادی را به وسیله اخراج قناد فسخ کند. شرایط اخراج قناد عبارتند از:

  1. قناد شرایط، ضوابط و دستورالعمل‌های کارگاه قنادی را رعایت نکند؛
  2. کارفرما به قناد تذکر کتبی بدهد؛
  3. قناد به تذکر کتبی کارفرما توجه نکند؛
  4. شورای اسلامی کار با اخراج قناد موافقت کرده باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که:

برای استخدام و به کارگیری نیروی متخصص، پیش از انجام مذاکرات و توافقات، ابتدا به خوبی از قوانین ناظر بر این قبیل قراردادها اطلاع کسب کنید. قانون کار، دارای شرایط و قواعدی است که به دلیل آمره بودن آن، باید عینا انجام شوند. برای آگاهی از این اطلاعات، بهترین راهکار، گفتگو با یک مشاور حقوقی مجرب در حوزه تنظیم قرارداد است. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

بعد از کسب اطلاعات در خصوص قراردادی که امضا خواهید کرد، در اختیار داشتن یک قرارداد اختصاصی که شروط و تعهدات مورد نظر طرفین در آن درج شده باشد، بسیار کاربردی خواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قرارداد کار قنادی

برای دانلود این قرارداد کامل، لازم است که روی تصویر زیر بزنید. نسخه pdf و word این قرارداد در اختیار شما قرار دارد.

نمونه قرارداد کار قنادی
دانلود نمونه قرارداد کار قنادی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
امیر
thumb_up_alt
من چند سال فروشنده قنادی هستم. از ساعت 9 صبح تا 10 شب کار می‌کنم بدون ساعت نهار. ماهی چهار میلیون و پانصد دریافتی من هست. بعد 6 سال کار می‌خوام بدونم حقوق قانونی من چقدر هست همین؟ در ضمن، من تمام روزهای تعطیل تقویم، سر کارم و ایام عید هیچ گونه اضافه کاری در طول سال ندارم؟
00:57
23 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما در طول روز، به تعداد زیاد اضافه کاری داشته‌اید. ضمن آنکه در خصوص جمعه کاری نیز، مبالغی به شما تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر، این حجم از کار، به لحاظ قانونی نیز ممنوع محسوب می‌شود.
09:24
24 اسفند 1400
account_circle
مسعودمسعودی
thumb_up_alt
من ۳ سال توی قنادی، برگه قراردادی ندارم. ساعت کاریش زیاده و روزهای عادی تا ۷ غروب و شب کاری تا ۱۲ شب یکسره. روزهای تعطیلی رسمی سر کار. ۶ ماه اول هر سال ۱ روز بیشتر کار می‌کنم بدون حقوق. پاداش، سنوات، حق اولاد، عیدی کامل دریافت نشده و از کارم اخراج شدم.
17:40
30 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما می‌توانید برای مطالبات مرتبط با حقوق و مزایا و همچنین بیمه‌های پرداخت نشده به انضمام اضافه کاری از طریق اداره کار اقدام کنید.
14:15
31 خرداد 1401
account_circle
نفس حیدری
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر. من تقریبا یکساله توی قنادی فروشنده هستم ۹ ماه اول رو تمام وقت از ساعت ۹ تا ۱۰ و نیم شب سرکار بودم و چند ماه اخیر رو به صورت نیمه وقت از ۹ تا ۴ سرکار بودم. میخواستم بدونم الان که موقع دریافت سالیانه من هست سالیانه من به چه صورت محاسبه میشه؟
07:08
24 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما علاوه بر اینکه در ساعات مجاز کاری مشغول به فعالیت بوده‌اید مشمول اضافه کاری و کار متناوب نیز می‌شود لذا درصدهای مرتبط با اضافه کاری و کار متناوب در عصر و شب نیز شامل شما خواهد شد. در خصوص محاسبات دقیق از حسابدار کمک بگیرید.
14:27
24 دی 1402