قرارداد احداث ساختمان ؛ قرارداد خود را با اطلاع از نکات حقوقی امضا کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد احداث ساختمان

قرارداد احداث ساختمان نوعی قرارداد پیمانکاری است که در نتیجه آن، احداث مجتمع مسکونی به صورت پروژه، به پیمانکار سپرده می‌شود. به دلیل درآمد و کسب سود، این قبیل پروژه‌ها بسیار مورد توجه سرمایه گذاران هستند. سرمایه گذاران تمایل دارند که در پروژه‌های احداث ساختمان حضور داشته باشند و از این طریق، سرمایه راکد خود را به حرکت در بیاورند و درآمدزایی کنند. بازار مسکن و احداث مجتمع‌های مسکونی، علاقه مندان بسیاری دارد. علاوه بر سرمایه گذاری، در بسیاری از مواقع، پروژه احداث ساختمان برای استفاده شخصی انجام می‌شود.

احداث ساختمان نیازمند هزینه‌های قابل توجه و سرمایه نقدی بسیاری است. به همین دلیل واگذاری آن به پیمانکار حساسیت بسیاری دارد، به ویژه در زمانی که مسئولیت تهیه مصالح به پیمانکار واگذار می‌شود. براساس محتوای نمونه قرارداد احداث ساختمان مسکونی ، این قرارداد معمولا یک سند عادی است که به واسطه آن پروژه احداث ساختمان به پیمانکار سپرده می‌شود.

قرارداد احداث ساختمان چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد احداث ساختمان مسکونی ، یک سند همکاری، به منظور شکل گیری ارتباط کاری بین سرمایه گذار، پیمانکار و مالک ساختمان است. براساس این قرارداد ، پیمانکار موظف می‌شود که با توجه به شرایط پروژه، نقشه طراحی شده و دستورات کارفرما، مجتمع مسکونی یا ساختمان مورد نظر را بسازد. همچنین متن قرارداد شامل اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت انجام پروژه احداث ساختمان، مبلغ تعیین شده به عنوان حق الزحمه پیمانکار، شروط و مسئولیت‌های طرفین، نحوه تهیه مصالح، ابزار و نیروی کار انسانی و موارد مهم دیگر است.

احداث ساختمان، پروژه بزرگی است. برای احداث ساختمان باید مراحل متعددی طی شود و بخش‌های مختلف مجتمع مسکونی توسط متخصصین آن حوزه اجرا شود. مالکان و سرمایه گذاران می‌توانند به دو شیوه برای احداث ساختمان عمل کنند. در ادامه این دو شیوه را شرح می‌دهیم.

تنظیم قرارداد احداث ساختمان با یک پیمانکار

در نوع اول از قرارداد احداث ساختمان ، مالکان یا سرمایه گذاران، به صورت کلی، مسئولیت احداث پروژه ساختمان مسکونی را به یک پیمانکار یا یک شرکت پیمانکاری در زمینه احداث ساختمان، واگذار می‌کنند. براساس این قرارداد، پیمانکار موظف می‌شود که ساختمان یا مجتمع مسکونی مورد نظر را با توجه به شروط تعیین شده در قرارداد و نقشه ارائه شده، به کارفرما تحویل دهد. در این نوع قرارداد، کارفرما دخالتی در روند انجام پروژه احداث ساختمان ندارد و در اصطلاح، صفر تا صد پروژه را به پیمانکار سپرده است. در متن قرارداد نیز ضمانت اجرایی تعیین شده است و در نتیجه هرگونه تخلف، با توجه به شروط قرارداد بررسی می‌شود.

قرارداد احداث ساختمانی با مدیریت کارفرما

نوع دوم از قرارداد احداث ساختمانی مربوط به شرایطی است که کارفرما مسئولیت کلی پروژه را به عهده دارد و همچنین بر فرآیند احداث، ناظر است. در این شرایط کارفرما به مرور زمان و با توجه به نیاز ساختمان، با پیمانکارهای مختلف قرارداد تنظیم می‌کند. براساس این قراردادها به مرور زمان، مسئولیت احداث هر بخش از پروژه به پیمانکار متخصصی واگذار می‌شود.

این نوع از قرارداد برای آن دسته از اشخاصی که ساختمان را برای استفاده شخصی می‌سازند بیشتر کاربرد دارد، زیرا می‌توانند ناظر بر احداث ساختمان باشند. اما در پروژه‌هایی با ابعاد بزرگتر، پیشنهاد می‌شود که از پیمانکار با تجربه‌ای استفاده شود و در نتیجه طرفین، از قرارداد نخست استفاده کنند.

پیمانکاری که تجربه مدیریت پروژه‌های ساختمانی را داشته باشد، با مهارت بیشتری می‌تواند احداث ساختمان شما را پیگیری کند. همچنین در صورتی که شما، نوع دوم این دسته از قراردادها را انتخاب کنید، موظف هستید در هر مرحله از ساخت پروژه، قراردادهای متفاوتی را با پیمانکاران مختلف تنظیم کنید. قرارداد تخریب ساختمان ، قرارداد خاکبرداری ساختمان ، قرارداد نصب آسانسور ، قرارداد گچ کاری و غیره از انواع عقودی هستند که در زمینه احداث ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همکاری سازنده و سرمایه گذار در قرارداد احداث ساختمان

نوع دیگری از قرارداد که می‌تواند برای احداث ساختمان مورد استفاده اشخاص قرار بگیرد، قرارداد مشارکت ساخت است. این قرارداد زمانی تنظیم می‌شود که یک طرف قرارداد مالک زمین باشد و طرف دیگر، تمایل داشته باشد که در مکان زمین مسکونی، مجتمع یا ساختمان احداث کند.

در نهایت بعد از اتمام پروژه و در زمان بهره برداری از ساختمان، سهم هر کدام از طرفین تعیین می‌شود و در اختیار آن‌ها قرارداد می‌گیرد. میزان سهم، به میزان آورده و توافق طرفین بستگی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از نوشتن قرارداد ، طرفین با یکدیگر توافق کنند.

قرارداد احداث ساختمان با مصالح

از موارد مهمی که پیش از تنظیم قرارداد باید درباره آن به توافق رسید، مسئله تامین مصالح و ابزار برای انجام پروژه احداث ساختمان است. اگر کارفرما مسئولیت تهیه مصالح و ابزار را به پیمانکار واگذار کند، قرارداد به صورت نمونه قرارداد احداث ساختمان مسکونی با مصالح تنظیم می‌شود. بدون شک تامین مصالح نیازمند سرمایه نقدی است. به طور معمول در این قبیل قراردادها، کارفرما مبلغی را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد.

پیمانکار با استفاده از مبلغی که از کارفرما دریافت کرده است، مصالح و ابزار مورد نیاز را تهیه می‌کند. پیمانکار موظف است که از تمام خرج و مخارجی که برای اجرای پروژه احداث ساختمان هزینه شده است، فاکتور داشته باشد. این فاکتورها باید به کارفرما تحویل داده شود. در صورت مغایرت مبالغ خرج شده با فاکتورهایی که تحویل داده می‌شود، پیمانکار موظف است مبلغ هزینه شده را اثبات کند. همچنین کارفرما می‌تواند فقط مبالغ هزینه شده در فاکتور را به رسمیت بشناسد.

قرارداد احداث ساختمان بدون مصالح

بسیاری از اوقات، کارفرما (اعم از مالک زمین و سرمایه گذار)، تمایل دارد که پروژه احداث ساختمان، کاملا تحت بازرسی او اجرا شود. کارفرما تمام مسئولیت احداث ساختمان را به عهده می‌گیرد و به نوعی نقش پیمانکار را دارد و مسئولیت‌های او را انجام می‌دهد.

براساس این قرارداد، کارفرما با بررسی و بازرسی خود، برای هر بخش از ساختمان نیروی کار استخدام می‌کند و احداث ساختمان را به‌ صورت مرحله‌ای انجام می‌دهد، به عنوان مثال قرارداد تخریب ساختمان را تنظیم می‌کند و بعد از اتمام این بخش، از پیمانکار بعدی کمک می‌گیرد. در این قرارداد، مسئولیت تهیه مصالح و ابزار، به عهده کارفرما است.

کارفرما باید کلیه امکانات لازم برای فعالیت پیمانکار و نیروهای او را فراهم کند. اگر کارفرما در تامین مصالح و ابزار، کوتاهی کند و موجب شود که در کار پیمانکار و نیرو‌های او، اختلالی به وجود آید، کارفرما موظف است خسارت دیرکرد را پرداخت کند.

قرارداد احداث ساختمان از نگاه قانون

قرارداد احداث ساختمان از انواع قراردادهای پیمانکاری است که با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شود. قانون مدنی، این قبیل قراردادها را براساس ماده 10 و ماده 190، صحیح و معتبر می‌داند. با توجه به ماده اخیر، باید شرایط صحت قرارداد مانند قصد و رضایت طرفین، اهلیت طرفین، مشروعیت معامله و معین بودن موضوع قرارداد مشخص باشد. علاوه بر این با توجه به ماده 10 قانون مدنی ، تنها شرط لازم برای صحت و اعتبار قرارداد مذکور، رعایت قانون است. اگر محتوای تنظیم شده، مخالف قانون نباشد، قرارداد تنظیم شده صحیح است. این اصل که به اصل آزادی قراردادی معروف است، این امکان را ایجاد می‌کند که طرفین براساس توافق، خواست و نظر یکدیگر، قرارداد کاملی را تنظیم کنند.

قرارداد حاضر از نظر قانون مدنی صحیح و معتبر است و ایرادی برای تنظیم آن وجود ندارد. اما نکته مهم این است که قرارداد پیمانکاری یک قرارداد نامعین است. یعنی در متن قانون، احکام و شروطی برای تنظیم این نوع قرارداد، وجود ندارد و در نتیجه کلیه تعهدات، وابسته به اراده و توافق طرفین است. به همین دلیل، توجه به متن قرارداد اهمیت بسیاری دارد. برای اطمینان از قرارداد خود لازم است از وکیل قرارداد ، مشاوره حقوقی قراردادها دریافت کنید.

مدت زمان انجام پروژه

از موارد مهمی که لازم است در متن قرارداد به آن اشاره شود، مدت قرارداد است. پیمانکار می‌تواند با توجه به سابقه کاری و تجربیاتی که در گذشته داشته است، مدت زمانی را برای اجرای پروژه پیشنهاد کند. در نهایت مدت قرارداد با گفتگو و توافقات میان طرفین مشخص خواهد شد و در متن قرارداد نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است که احداث ساختمان را در مدتی که تعیین شده است، به پایان برساند و ساختمان را به کارفرما تحویل دهد.

تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید تنظیم قرارداد احداث ساختمان خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد بر روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای ثبت درخواست در این مورد، روی لینک قبل بزنید.

قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

با امضای این قرارداد، برای اجرای پروژه ساخت و ساز با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
دانلود نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز

قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)

برای تهیه سریع این فرم قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مرجان مرتاضی
thumb_up_alt
زمینی دارم در دماوند. تصمیم به ساخت دارم. یک شرکت مهندسی داره برام طراحی می‌کنه. بعد باید طراحی سازه و تاسیسات و سیم کشی و ... صورت بگیره تا برسه به ساخت و ساز. برای این مرحله می‌خواهیم قرارداد ببندیم. من به عنوان مالک چه حقوقی رو باید در قرارداد با این شرکت مهندسی برای خودم مد نظر قرار بدم؟
19:34
12 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد در اسرع وقت نسبت به تنظیم قرارداد اقدام شود. موارد مهمی از قبیل مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن و همچنین تعهدات پیمانکار وجود دارد که ننوشتن صریح این تعهدات در متن قرارداد، قطعا در ادامه مسئولیت ساز و اختلاف ساز خواهد بود.
10:24
13 شهریور 1401