نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان و نکات نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری و تسطیح چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/21
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

قرارداد خاکبرداری ساختمان یک نوع قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد زیر مجموعه قراردادهای پیمانکاری ساخت و ساز و ساختمان است و در ساخت و ساز بناهای متفاوت و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آقای احمدی را حدود یک ماه پیش دیدم. به واسطه پدرش که از مشتریان قدیمی رکلا است، با هم آشنا شدیم. در جلسه یک ماه پیش، قراداد تخریب ساختمان را برایشان تنظیم کردم. آن زمان گفتند که نمی‌خواهند قرارداد، قرارداد تخریب و خاکبرداری ساختمان باشد و می‌خواهند که فقط قرارداد تخریب نوشته شود. آن روز گفتند که بعد از این پروژه، می‌خواهند مجدد دیداری داشته باشیم و درباره پیمانکاری خاکبرداری صحبت کنیم و برای کارشان یک نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان و گودبرداری تنظیم کنم. در دیدار دفعه پیش، پدرشان را همراهی می‌کردند ولی امروز قرار بر این بود که با خودشان ملاقات داشته باشم. (اگر مقاله قبلی را که درباره قرارداد تخریب ساختمان بوده است مطالعه نکرده‌اید، روی لینک قبل بزنید.)

پیش از اینکه ادامه این محتوا را مطالعه کنید توصیه می‌کنم حتما این ویدئو را ببینید. ما در این ویدئو نکات مهمی را در خصوص قانون مناسب به منظور تنظیم قرارداد خاکبرداری ساختمان بیان کرده‌ایم و می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

تعریف خاکبرداری

قبل از اقدام به ساخت و ساز در زمین مورد نظر، باید یک سری اقدامات انجام شود. یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات قبل از هر ساخت و سازی، قرارداد خاکبرداری و تسطیح است. البته بسته به نوع کار از نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری نیز استفاده می‌شود.

در تعریف خاکبرداری می‌شود گفت که؛ تمامی کارهایی که برای آماده سازی زمین و بهره برداری از آن انجام می‌دهند، خاکبرداری نامیده می‌شود. این کارها می‌تواند برای ساخت جاده نیز انجام شود که در چنین شرایطی، تسطیح و مسطح کردن زمین انجام می‌گیرد و احتیاج به نمونه قرارداد خاکبرداری و تسطیح است یا می‌تواند برای ساختمان یا فعالیت‌های عمرانی انجام شود. در این شرایط نوع زمین و شرایط آن و همچنین پروژه‌ای که قرار است ساخته شود، اهمیت دارد. معمولاً برای این قبیل کارها، نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت و ساز احتیاج به نیروی کار متخصص و هزینه و سرمایه زیادی دارد. به همین دلیل، داشتن قرارداد در انجام مراحل و پروژه‌های آن، از واجبات کار است. قرارداد خاکبرداری ، مواردی چون گودبرداری ، جابه جایی خاک و خاک ریزی را نیز در بردارد.

نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

گود برداری زمین در نمونه قرارداد تخریب و گودبرداری

گود برداری به این معنی است که از سطح زمین می‌کنند و برمی‌دارند و به سمت عمق می‌روند. این یک کار ژئوتکنیکی است. کمیته علمی تخصصی گود برداری برآن نظارت دارد و این کمیته نیز زیر نظر انجمن ژئوتکنیک ایران است. خاک برداری و گودبرداری به این دلیل انجام می‌شود که به خاک سفت یا در اصطلاح، خاک بکر برسیم. این خاک سفت، توانایی احداث بنا و ساخت و ساز را دارد. همچنین مرکز ثقل ساختمان و بنا پایین‌تر می‌رود و این به استحکام بیشتر ساختمان کمک می‌کند. همچنین در زمان سیل و یخبندان کمکی زیادی به ساختمان می‌کند. بنابراین خاک برداری و گودبرداری از الزامات قبل از شروع به ساخت است.

دیدار با آقای احمدی به منظور تنظیم نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

همانطور که در رایانه رمز نگاری شده شرکت، چند مورد نمونه قرارداد خاکبرداری word را که در گذشته آماده کرده بودیم (با رعایت محرمانگی اطلاعات) مشخص می‌کردم که به آقای احمدی نشان دهم، آقای احمدی وارد شد. به استقبالش رفتم و به سمت دفتر هدایتش کردم. آقای احمدی با خوش رویی احوال پرسی کرد و درست مقابلم نشست.

احوال پدرشان را جویا شدم و گفتند که کسالتشان بهتر شده است. از زمانی که کارهایشان را به پسرشان سپرده بودند، دیگر ایشان را ندیده بودم و خواستم که احوالپرسی من را به گوش ایشان برسانند. آقای احمدی صمیمانه تشکر کردند. در ادامه گفتند که برای همان پروژه‌ای که ماه پیش، قراداد تخریب ساختمان نوشته‌ایم، می‌خواهند یک نمونه قرارداد خاکبرداری word  و pdf تنظیم کنیم. تصمیم دارند که پروژه ساختمانی چند طبقه‌ای را انجام دهند و در ابتدا، با یک پیمانکار برای خاک برداری به توافق رسیده‌اند. حالا می‌خواهند که قرارداد این همکاری را برایشان تنظیم کنم.

الزامات قانونی قرارداد خاکبرداری ساختمان و نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری

برای آقای احمدی توضیح دادم که قبل از اقدام به خاکبرداری باید مجوز‌های لازم را بگیرند و از مراجع ذیصلاح تاییدیه داشته باشند. لازم است که اقدامات قانونی اینکار از قبل انجام شود. آقای احمدی اطمینان داد که از این بابت خیالمان راحت باشد و مراتب قانونی کار را انجام داده است و مجوزهای مربوطه را دارد. الان تنها احتیاج دارد که با پیمانکار خاک بردار، قرارداد امضا کند. آقای احمدی به نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان که از قبل آماده کرده بودم و روی میز گذاشته بودم نگاهی انداخت. آن را برداشت و کمی نگاهش کرد. رو به آقای احمدی گفتم که شروع کنیم و من درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری که برای کارشان مورد نیاز است، توضیحاتی بدهم. آقای احمدی به نشانه‌ رضایت، سری تکان دادند و اعلام آمادگی کردند.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

برای آقای احمدی توضیح دادم که مانند همه قراردادهایی که پیش از این برایشان تنظیم کرده‌ایم بخش اول یک قرارداد عنوان آن است. در عنوان به صورت مختصر موضوع کلی قرارداد آورده می‌شود. به نوعی تکلیفمان با قرارداد مشخص می‌شود و می‌دانیم که درباره چه چیزی است. برای کار مورد نظر آقای احمدی، بهترین گزینه، نوشتن «نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان» برای عنوان قرارداد بود.

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

بعد از عنوان و پیش از شروع شدن بندهای قرارداد خاکبرداری ، لازم است که مشخصات پیمانکار و کارفرمای این پروژه نوشته شود. این بخش شامل مشخصات و اطلاعات کامل طرفین قرارداد است. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر، محل سکونت، شماره تلفن و کد پستی. درج این اطلاعات در زمان لزوم کمک زیادی می‌کند. همچنین هویت اشخاص حاضر در قرارداد را نیز به خوبی مشخص می‌کند. البته اگر یکی از طرفین، شرکت است، می‌بایست نام شرکت، کد اقتصادی، شماره ثبت، مشخصات نماینده و سمت ایشان به طور کامل نوشته شود.

موضوع نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

در این بخش از نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری ، درباره موضوع قرارداد به صورت کامل، دقیق و با جزئیات نوشته می‌شود. به نوعی، کاری که قرارداد برای انجام آن نوشته شده است شرح داده می‌شود. مشخص می‌شود که طرفین قرارداد برای چه هدفی قرار به همکاری گذاشته‌اند. در قرارداد پیش رو ، موضوع قرارداد «عملیات گود برداری و خاکبرداری و بارگیری و حمل خاک حاصل از آن و جا به جایی آن و تخلیه خاک در گودهای مجاز شهرداری» است. این عملیات با استفاده از ماشین آلاتی مانند مکانیکی، لودر، کامیون و غیره انجام می‌شود.

اسناد و مدارک در نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

برای آقای احمدی توضیح دادم که قراردادی که قصد تنظیم آن را داریم، به نوعی، یک سند حقوقی قابل استناد، محسوب می‌شود. خود قرارداد جز مدارک اصلی این همکاری است. همچنین از دیگر اسناد موجود در نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان ، کلیه دستورالعمل ها و سفارشات کارفرما است. این دستور کارها یا از طرف کارفرما و یا از طرف دستگاه نظارت، ابلاغ می‌شود. همچنین کلیه کارها باید براساس  آیین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی و مبحث 12 مقررات ملی ساختمان باشد. این آیین نامه و قوانین در ارتباط با رعایت موارد مربوط به عملیات گودبرداری و حمل و تخلیه خاک هستند و لازم است که بدون نیاز به ضمیمه کردن، جزء اسناد و مدارک نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان باشند. نمونه صورتجلسه عملیات خاکبرداری و پی کنی نیز در این بخش و جز اسناد و مدارک قرارداد خاکبرداری قرار می‌گیرد.

مبلغ نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

در این بخش از نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری ، هزینه کلی قرارداد خاک برداری محاسبه می‌شود. مبلغ قابل پرداخت، در ازای هر متر مربع خاکی است که کنده می‌شود. مبلغ، حاصلی از ضرب طول و عرض و ارتفاع است. همچنین هزینه بارگیری و حمل نیز در ازای هر مقدار خاک مشخص می‌شود.(در صورتی که حمل نیز به عهده پیمانکار باشد.) البته چون ممکن است قیمت‌ها تغییر کنند، در قراردادهای خاکبرداری 25 درصد را برای تغییر در قیمت و تفاوت قیمت قرار می‌دهند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در دسترس شما قرار دارد.

نمونه قرارداد خاکبرداری

اگر شرایط به نوعی شد که از 25 درصد افزایش پیدا کرد، باید به قرارداد الحاقیه زده شود. همچنین می‌توان در این بخش، تبصره‌هایی نیز قرار داد. مثلاً اگر مدت زمان پروژه کوتاه باشد و پیمانکار به هزینه و بهای کار مسلط و آگاه باشد، در تبصره می‌آید که افزایش قیمتی در کار نخواهد بود و کار باید به همان میزان مبلغ توافق شده در قرارداد، انجام شود. همچنین هزینه و کارکرد ماشین آلات نیز در نظر گرفته می‌شود. اگر بخشی از کار، با ماشین قابل انجام نباشد و نیاز به نیروی انسانی باشد، هزینه کارکرد و حقوق آن نیز محاسبه می‌شود.

نحوه پرداخت مبلغ

در انتهای کار، بعد از تایید کارفرما و ناظر (دستگاه نظارت) و بعد از کاهش مبلغی جهت مالیات و حسن انجام کار، باقی مانده مبلغ قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌شود. این پرداخت توسط کارفرما انجام خواهد شد.

مدت زمان نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

در این بخش از نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری ، زمان دقیق انجام پروژه خاکبرداری نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است که در زمان مشخص شده و تعیین شده در قرارداد، کار را به اتمام برساند. اگر کار در زمان مشخص به اتمام نرسید، دو امکان وجود دارد. این دو امکان را در تبصره‌های این ماده می‌آوریم. در حالت اول، اگر پیمانکار مقصر باشد و تمام نشدن کار در زمان تعیین شده از کم کاری و قصور او باشد، موظف می‌شود که خسارت نوشته شده در نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری را پرداخت کند. اما اگر تمام نشدن کار، تقصیر پیمانکار نباشد و حوادث و اتفاقی موجب این مسئله شده باشد، مدت زمان قرارداد تمدید می‌شود و برای اتمام کار به پیمانکار فرصت بیشتری داده می‌شود.

مکان نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

در این بند از نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان ، لازم است که محل دقیق انجام کار مشخص شود.

تعهدات پیمانکار

در این بند از نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری لازم است که تمامی تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار پروژه خاکبرداری ، به طور کامل توضیح داده شود. پیمانکار طبق این توضیحات و درخواست‌ها که بر اساس آیین نامه و قانون است مسئولیت انجام آن‌ها را به عهده می‌گیرد. همچنین انتظارات و شرایط کارفرما از پیمانکار نیز در این بند نوشته می‌شود. آقای احمدی گفتند که چند شرط آماده کرده‌اند که می‌خواهند پیمانکار حتماً در جریان انجام کار آن‌ها را عملی کند و بر آن مسائل نظارت کامل داشته باشد. توضیح دادم که خیلی خوب است و می‌توانم بعد از خواندن آن مباحثی که مد نظر آقای احمدی است، بگویم که در این بخش جای می‌گیرند یا نه؟ این را یاد آوری کردم که بعضی از مسائل مورد نظرشان را باید در ادامه و در بخش دیگری به قرارداد الحاق کنیم.

تعهدات کارفرما

به آقای احمدی توضیح دادم که در نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری ، به جز تعهد پرداخت هزینه، تعهد و وظیفه دیگری را برعهده ندارد اما می‌تواند با توافق پیمانکار، تعهداتی را متقبل شود و آن‌ها را در قرارداد بنویسیم.

موارد فسخ نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یک طرفه، نمونه قرارداد خاکبرداری و گودبرداری را فسخ کنند، مگر در شرایطی که یک طرف تعهد و وظیفه مورد نظر را به درستی انجام ندهد. در این بخش شرایطی که باعث فسخ قرارداد می‌شود نوشته می‌شود.

سایر موارد نمونه قرارداد خاکبرداری ساختمان

در این بخش مواردی که در دیگر بندها نمی‌شود آورد، آورده می‌شود. همچنین مواردی که برای آن‌ها آیین نامه و قانونی نباشد با توافق طرفین مشخص می‌شود. همچنین در این بخش نوشته می‌شود که موارد خارج از قرارداد و مواردی که به طور ناگهانی و در جریان قرارداد ایجاد شود، ( فورس ماژور ) به چه شکل باشد.

حل اختلاف قرارداد

یکی از بخش‌های بسیار مهم در نمونه قرارداد خاکبرداری و تسطیح ، بخش حل اختلاف آن قرارداد است. ماده‌ای از قرارداد که به مساله حل اختلاف اشاره می‌کند، در واقع موقعیتی را در نظر دارد که طرفین قرارداد به هر دلیلی با یکدیگر به مشکل و اختلاف خورده باشند و بخواهند که مطابق قانون، میان آن‌ها داوری شود و به این ترتیب، به حقوق خود دست یابند. حل اختلاف در قراردادها معمولا به دو شیوه دادگاه یا داوری خواهد بود. یعنی طرفین تعیین می‌کنند که زمان بروز اختلاف، دادگاه به مشکل آن‌ها رسیدگی کند یا اینکه یک داور درباره اختلافات میان آن‌ها حکم دهد. این مساله که برای مرجع حل اختلاف داور انتخاب شود یا دادگاه، به توافق هر دو طرف قرارداد بستگی دارد اما پیشنهاد مناسب، انتخاب گزینه داوری است زیرا فرآیند رسیدگی به اختلاف توسط داور، با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

از دیگر نکات مهم مربوط به انتخاب داور برای قرارداد، می‌توانیم به این مساله اشاره کنیم، شخصی که برای این مسئولیت انتخاب می‌شود باید از صلاحیت لازم برای داوری میان طرفین برخوردار بوده و همچنین ترجیحا رابطه سببی یا نسبی با هیچ کدام از طرفین قرارداد نداشته باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد پیمانکاری و همچنین قرارداد خاکبرداری word و pdf را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید. شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل یکی دیگر از خدمات مهم مجموعه حقوقی رکلا است.

متن کامل قرارداد

برای استفاده از این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد خاکبرداری
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات