آنچه لازم است درباره قرارداد شراکت نانوایی و محتوای شراکت نامه نانوایی بدانیم!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/19
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت نانوایی

قرارداد شراکت نانوایی یک قرارداد بسیار مهم و کاربردی است. نان یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که انسان تهیه کرده است. براساس شواهد تاریخی، تاریخچه پخت نان به اواخر عصر حجر برمی‌گردد. در آن زمان دانه غلات را با آب مخلوط می‌کردند و خمیری که به دست می‌آمد را می‌پختند. اولین کوره نان پزی نیز در یونان باستان ساخته شده است. از سال 1912 نیز اولین نان‌های ورقه‌ای تهیه شد که در ابتدا مورد استقبال مردم قرار نگرفت اما امروزه نان‌های ورقه‌ای یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع نان است. نان در طول قرن‌ها به عنوان یکی از غذاهای اصلی مورد استفاده مردم محسوب می‌شود.

نانوایی‌ها در طول سالیان متمادی برقرار بوده‌اند و نان مورد نیاز مردم را تهیه و عرضه می‌کردند. در زمان کنونی نیز عمده نان مردم نیاز مردم در نانوایی‌ها عرضه می‌شود. یکی از روش‌های سرمایه گذاری در حوزه نان و نانوایی، قرارداد شراکت نانوایی است که میان دو یا چند شریک و با هدف راه‌اندازی و مدیریت نانوایی تنظیم می‌شود. به موجب قرارداد مشارکت نانوایی، شرکا در راه‌اندازی و مدیریت نانوایی با یکدیگر همکاری می‌کنند و سود یا زیان حاصل از نانوایی نیز میان آن‌ها تقسیم می‌شود. بدون شک برای این شیوه از همکاری، قرارداد شراکت کاری بین دو نفر ، قرارداد مناسبی خواهد بود.

بررسی مختصر قرارداد شراکت نانوایی

شراکت از نظر لغوی به معنی همسویی و همکاری دو یا چند شخص است. در اصطلاح حقوق مدنی به قرارداد شراکت؛ عقد شرکت و شرکت مدنی نیز گفته می‌شود.

قرارداد شراکت نانوایی به وسیله توافق میان دو یا چند شریک و در هم آمیختن سرمایه‌های نقد و غیر نقد آن‌ها ایجاد خواهد شد.

قرارداد مشارکت نانوایی یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی و تابع مقررات مواد 571 الی 606 قانون مدنی است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که حداقل سرمایه شرکا و همچنین نحوه تقسیم سود و زیان به توافق میان آن‌ها بستگی دارد.

شراکت مدنی به دو نوع اختیاری و قهری تقسیم می‌شود. نمونه قرارداد مربوط به شراکت در نانوایی و تقسیم سود و زیان حاصل از آن با اختیار و اراده شرکا تنظیم می‌شود. بنابراین قرارداد مشارکت در نانوایی در گروه انواع قراردادهای شراکت مدنی اختیاری قرار می‌گیرد.

شرایط قانونی قرارداد شراکت نانوایی

شرکا، قرارداد شراکت در نانوایی را براساس ماده 10 قانون مدنی و قواعد شراکت قانون مدنی تنظیم می‌کنند.

مطابق با ماده 762 قانون مدنی، نحوه اداره کردن نانوایی تابع شرایط تعیین شده در بین شرکا است.

شریکی که مدیریت نانوایی بر عهده او قرار گرفته است برای اداره کردن نانوایی می‌تواند تمام اقدامات لازم را انجام دهد و نیازی به کسب اجازه از دیگر شرکا ندارد. شریکی که مدیریت نانوایی با او است، ملزم به جبران خساراتی خواهد شد که به صورت عمد یا در نتیجه قصور و تقصیر خود به نانوایی وارد کرده است.

مطابق با نظام قانونی ایران، قرارداد شراکت نانوایی اذنی است. بنابراین شرکا بعد از تنظیم و امضای شراکت نامه نانوایی می‌توانند هرگونه تصرفی را در مال مشترک انجام دهند.

توضیح تکمیلی درباره نکات قانونی قرارداد شراکت نانوایی

اذن به معنای اجازه و اختیار است. دادن اجازه و اختیار به طرفین، یکی از ویژگی‌های اصلی قراردادهای اذنی را تشکیل می‌دهند. شرکا به موجب تنظیم قرارداد شراکت، اجازه و اختیار تصرف در مال مشترک (نانوایی) را پیدا می‌کنند و به همین خاطر گفته می‌شود که عقد شراکت اذنی است.

در میان فقها و حقوق‌دانان درباره لازم الاجرا یا جایز الفسخ بودن شراکت مدنی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

قرارداد مشارکت نانوایی در صورتی که جایز باشد به وسیله اراده هر یک از شرکا منحل می‌شود اما در صورتی که آن را یک قرارداد لازم تلقی کنیم به وسیله اراده هیچ یک از شرکا قابل فسخ نیست زیرا فسخ قرارداد لازم تنها در موردی امکان پذیر خواهد بود که قانون گذار اجازه فسخ قرارداد را داده است اما شرکای نانوایی می‌توانند به وسیله تنظیم یک قرارداد لازم شفاهی، حق فسخ قرارداد مشارکت را از خودشان ساقط کنند.

نکته: قراردادهای لازم غیر قابل انحلال هستند و فسخ آن‌ها فقط در مواردی امکان پذیر است که قانون گذار اجازه داده باشد اما قراردادهای جایر به وسیله اراده هر یک از طرفین منحل می‌شوند. فسخ نیز به انحلال و برهم زدن قراردادهای لازم از سوی یکی از طرفین آن گفته می‎شود.

اهمیت تنظیم شراکت نامه نانوایی

در نظام قانونی ایران، بر لزوم مکتوب بودن قرارداد شراکت تاکید نشده است اما تنظیم شراکت نامه برای قرارداد مشارکت نانوایی و دیگر قراردادهای مشارکت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا انسان‌ها عقاید و طرز فکر متفاوتی دارند و به همین دلیل، احتمال بروز مشکل میان شرکا بسیار زیاد است. برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف میان شرکا و حل و فصل سریع آن‌ها، لازم است که شراکت نامه تنظیم کنیم و تمام جزئیات مربوط به مشارکت نانوایی را در آن بنویسیم.

شراکت نامه‌ای که شرکا تنظیم می‌کنند در واقع سند قرارداد شراکت نانوایی است.

این قرارداد به صورت عادی یا رسمی تنظیم می‌شود:

  1. قرارداد شراکت عادی توسط شرکای نانوایی تنظیم و امضا می‌شود؛
  2. توافق نامه رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

این نکته را به خاطر بسپارید که اگر تمایل دارید برای این شراکت، یک نانوایی را اجاره کنید، مناسب است که اجاره نامه نانوایی به نام هر دو یا چند شریک تنظیم و امضا شود تا تمام شرکا در رابطه با مساله اجاره ملک نیز تعهداتی به عهده داشته باشند. همچنین باید مشخص باشد که کدام شریک مسئولیت مدیریت نانوایی را به عهده می‌گیرذ و برای مثال، قرارداد کارگر نانوایی را کدام شریک به عنوان کارفرما امضا می‌کند.

نحوه تنظیم شراکت نامه نانوایی

همانطور که در مطالب بالا نیز گفتیم، شراکت نامه در واقع سند و مدرک اثبات کننده قرارداد شراکت نانوایی است. در ماده 1289 قانون مدنی، اسناد عادی و رسمی قرارداد از ادله اثبات دعوا محسوب شده‌اند. بنابراین هر یک از شرکا در هنگام بروز اختلاف می‌تواند در نزد مرجع قضایی به شراکت نامه استناد و ادعای خودشان را اثبات کند.

بهتر است تنظیم قرارداد شراکت نانوایی به افرادی سپرده شود که در زمینه تنظیم قراردادها و نکات قانونی مربوط به آن‌ها آگاهی و اشراف کامل دارند زیرا تمام توافق‌ها و تعهداتی که در شراکت نامه نوشته می‌شوند دارای آثار حقوقی هستند.

طرفین قرارداد شراکت نانوایی چگونه معرفی می‌شوند؟

قرارداد مشارکت نانوایی یکی از انواع قرارداد شراکت مدنی است و به وسیله توافق میان دو یا چند شریک به وجود می‌آید. علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان سرمایه گذار، در شراکت نانوایی داخل شوند. این اشخاص را در اصلاح طرفین قرارداد می‌نامند.

مشخصات هویتی و همچنین اطلاعات مربوط به محل اقامت و آدرس محل سکونت‌ تمام شرکا باید در متن قرارداد نوشته شود.

فردی که به نمایندگی از یک شخص حقوقی ، شراکت نامه را امضا می‌کند نیز باید مشخصات و اطلاعات مربوط به شخص حقوقی را در شراکت نامه بنویسد. همچنین مشخصات نماینده شخص حقوقی نیز در قسمت مربوط به نماینده نوشته می‌شود و سندی که اثبات کننده نمایندگی او است به شراکت نامه پیوست خواهد شد.

آورده در قرارداد شراکت نانوایی

آورده در قرارداد شراکت نانوایی در واقع سرمایه نقد و غیر نقد شرکا است. بنابراین آورده می‌تواند سرمایه نقدی، غیر نقدی، تخصص و مهارت در نانوایی، فراهم کردن مکان آن، فراهم کردن تجهیزات و وسایل نانوایی و دیگر موارد مربوط به آن باشد.

در بیشتر موارد تقسیم سود و زیان حاصل از نانوایی در میان شرکا براساس سهم آن‌ها مشخص می‌شود. سهم شرکا در نانوایی نیز براساس ارزش اقتصادی آورده‌ آن‌ها تعیین می‌گردد. بنابراین آورده هر یک از شرکا و ارزش اقتصادی آن باید در شراکت نامه مشخص شود.

شرایط و تعهدات در قرارداد

تعهد به معنای ضمان، پیمان و عهد بستن است. به شخصی که برای انجام یا عدم انجام کاری، تعهد کرده است نیز متعهد گفته می‌شود. تعهدات شراکت نامه مربوط به نانوایی براساس توافق میان شرکا تعیین می‌‌شود. تعهدات قرارداد شراکت در واقع وظایف و تکالیفی هستند که در راستای راه‌اندازی، مدیریت و کسب درآمد از نانوایی بر عهده هر یک از شرکا قرار می‌گیرد. شرکای نانوایی می‌توانند بر علیه هر یک از شرکاء که به تعهدات خود عمل نکرده است در نزد مراجع قضایی طرح دعوا کرده و آن شخص را به جبران خسارت ملزم کنند. بنابراین لازم است که تعهدات تمامی شرکا در شراکت نامه نوشته شود.

لازم به ذکر است که تعهدات شرکا می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. برای مثال دریافت جواز کسب از صنف نانوایان یک تعهد غیر مالی است و فراهم کردن آرد برای نانوایی یک تعهد مالی است.

مشخص کردن داوری و مرجع حل اختلاف در متن قرارداد شراکت نانوایی

شرکا برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف واقع در محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت خوانده مراجعه کنند. طرح دعوا در دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف به وسیله تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی انجام می‌شود.

نکته: خوانده به شخصی گفته می‌شود که نزد مرجع قضایی علیه او طرح دعوا شده است.

شرکا می‌توانند برای حل و فصل اختلافاتشان داوری را پیش بینی کنند. داور فردی است که به وسیله توافق همه شرکا تعیین می‌شود و مرجع حل و فصل اختلافات حقوقی آن‌ها است. شرکای نانوایی در هنگام بروز اختلاف باید به نزد داور بروند. شرکا ملزم هستند که از نظر داور پیروی و مطابق با رای او عمل کنند.

نسخه‌های متن قرارداد شراکت نانوایی (شراکت نامه)

تعیین تعداد نسخه‌های شراکت نامه نانوایی که برای امضا شدن توسط شرکا آماده می‌شوند، به توافق نظر آن‌ها بستگی دارد. شرکا می‌توانند تصمیم بگیرند که این شراکت نامه در یک یا چند نسخه یا به تعداد تمام شرکا تهیه شود. ممکن است شما طرفدار تنظیم تنها یک نسخه از این شراکت نامه باشید با این حال، ما می‌گوییم بهتر است که شراکت نامه در چند نسخه تهیه شود و یکی از نسخه‌های آن را نیز به داور یا دیگر مراجع حل اختلاف بدهید زیرا شراکت نامه در واقع سند قرارداد مشارکت شما است و بهتر است هر شریک یک نسخه از آن را در اختیار داشته باشد. در مجموع لازم است در خصوص نسخه‌های شراکت نامه اقداماتی انجام شود که بتوان از جعل و تحریف آن‌ها جلوگیری کرد.

تمام نسخه‌های شراکت نامه باید به صورت یکسان و بدون کوچکترین تغییر و تفاوتی نسبت به یکدیگر نوشته شوند. صحت مفاد تمام نسخه‌های شراکت نامه باید توسط شرکا تایید و امضا شود. بعد از امضای شراکت نامه هرگونه دست بردن یا مخدوش کردن متن آن‌ها در حکم جعل و تحریف سند است و ضمانت اجرای کیفری دارد.

برای شما توصیه داریم

پیش از شروع شراکت، حتما با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. علاوه براین، تنظیم یک قرارداد اختصاصی به شما کمک می‌کند مطابق با خواست خود و شریکتان با یکدیگر همکاری کنید. تیم حقوقی رکلا در این راستا در کنار شما است. رکلا، با ارائه امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی در راستای اهداف مدنظرتان، در کنار شما خواهد بود.

قرارداد شراکت نانوایی

فرصت بی‌نظیر دریافت سریع این قرارداد؛ با زدن روی این تصویر، به سرعت به نمونه قرارداد مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

نمونه قرارداد شراکت نانوایی
دانلود نمونه قرارداد شراکت نانوایی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات