نوع قرارداد کارگران نانوایی چیست + نکات ضروری متن قرارداد کارگر نانوایی

-
بروزرسانی:1401/10/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر نانوایی

قرارداد کارگر نانوایی یک قرارداد جالب توجه است. این قرارداد را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد کار بدانیم. این قرارداد میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود و برای آن‌ها تعهداتی ایجاد می‌کند. با توجه به این که نانوایی از جمله مشاغل بسیار قدیمی است و نان از پر استفاده‌ترین کالای خوراکی خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود، استخدام نیروی کار برای نانوایی و به دنبال آن، تنظیم قرارداد کارگران نانوایی نیز بسیار مورد توجه است.

با توجه به نوع کار نانوایی‌ها، نیازی نیست که شخص کارگر حتما سطح تحصیلات یا مدارک خاصی داشته باشد. ممکن است با توافق طرفین، ساعات کاری کارگر در متن قرارداد کارگر نانوایی به صورت چرخشی یا به شکل پاره وقت تعین شود. با توجه به شرایط استخدام و موقعیت شغلی، این کار می‌تواند برای بسیاری از افراد مناسب باشد. برای پاسخگویی به سوالات احتمالی درباره این موقعیت شغلی و قرارداد مناسب آن، تیم رکلا در جهت پاسخگویی به سوالات شما، این مقاله را تهیه کرده است.

قرارداد کارگر نانوایی و قانون مرتبط

با توجه به نوع قرارداد کارگران نانوایی ، قانون ناظر به این قرارداد، قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود. به بیان دقیق‌تر، به دلیل اینکه روابط کارفرما و کارگر تحت حمایت قانون کار تنظیم می‌شود، تابع قانون تامین اجتماعی نیز خواهد بود.

بیمه کارگر نانوایی

قانون تامین اجتماعی ناظر بر نمونه قرارداد کارگر نانوایی است، بنابراین کارفرما موظف خواهد بود که کارگر را بیمه کند. حق بیمه کارگر و کارفرما به صورت مشترک و درصدی پرداخت خواهد شد.

عنوان قرارداد کارگر نانوایی

عنوانی که طرفین برای این قرارداد تعیین می‌کنند، به طور دقیق باید بیانگر قصد آن‌ها از انجام این قرارداد باشد. به بیان ساده‌تر عنوان قرارداد نشان دهنده ماهیت روابطی است که پس از امضای آن بین کارگر و کارفرما شکل خواهد گرفت. ضمن این که تا حدودی محل کار کارگر را نیز مشخص می‌کند.

طرفین قرارداد کارگر نانوایی

منظور از طرفین، کارفرما و کارگر است. این اشخاص، کسانی هستند که قصد امضای یک نمونه قرارداد کارگر نانوایی را دارند. براساس قانون کار، کارگر کسی است که ضمن امضای قرارداد استخدام در نانوایی متعهد به انجام اموری می‌شود که کارفرما از او انتظار دارد. این شخص در زمان امضای قرارداد باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، محل صدور، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس خود را به طور دقیق در متن آن وارد کند. قانون کار نوشتن قرارداد با افراد زیر 15 سال را ممنوع کرده است. بنابراین حداقل سن برای استخدام کارگر، 15 سال است.

از طرف دیگر، افراد زیر ۱۸ سال موظف به ارائه گواهی پزشکی مرجع مربوطه هستند. ملاک سن اشخاص، سال تولد است که در این بخش از متن قرارداد کارگر نانوایی می‌نویسند. کارگری که یک نمونه قرارداد کارگر نانوایی را امضا می‌کند، حتما باید تابعیت ایرانی داشته باشد. اتباع خارجی به شرطی می‌توانند به عنوان کارگر یا حتی کارفرما، یک نمونه قرارداد کار در نانوایی را امضا کنند که پروانه یا روادید اشتغال داشته باشند. به جهت اینکه کارگر پس از امضای قرارداد با مواد غذایی که مردم از آن تغذیه می‌کنند در ارتباط است، باید سلامت پزشکی او تایید شده باشد و در بازه زمانی معین برای تمدید اعتبار آن و انجام تست‌های مجدد به پزشک معتمد مراجعه کند.

منظور از کارفرما در این قرارداد به عنوان طرف دوم، شخص حقیقی یا حقوقی‌ است که مسئولیت اداره نانوایی را به عنوان مالک یا نماینده او به عهده دارد. این شخص باید در زمان تنظیم قرارداد، مشخصات کاملی که مد نظر قانون گذار است را در متن قرارداد بنویسد.

مدت قرارداد

بازه زمانی که با توافق طرفین برای اعتبار قرارداد کار نانوایی تعیین می‌شود، می‌تواند به صورت قرارداد کار موقت ، آزمایشی یا دائم باشد. قبل از شروع مدت قرارداد هیچ یک از طرفین نمی‌تواند طرف مقابل را ملزم به انجام تعهدات کند یا در صورت عدم انجام تعهدات از سوی او به مراجع قضایی شکایت کند. توجه داشته باشید در صورتی که دوره اعتبار قرارداد تعیین شود، هیچ یک از طرفین حق ندارد بدون رضایت طرف مقابل آن را تغییر دهد. برای مثال اگر دوره موقت برای اعتبار قرارداد کارگر نانوایی تعیین شده است، کارفرما نمی‌تواند بدون کسب رضایت کارگر آن را به دوره دائم تبدیل کند. با شروع دوره زمانی اعتبار قرارداد، الزام طرفین برای انجام تعهدات آغاز می‌شود؛ برای مثال کارگر موظف می‌شود که در ساعات مقرر در نانوایی که محل انجام تعهدات است، حاضر شود و امور مربوطه را انجام دهد.

حقوق و دستمزد کارگر نانوایی

وجهی که کارفرما به عنوان حق الزحمه به کارگر پرداخت می‌کند، باید به صورت دقیق در متن قرارداد کارگر نانوایی نوشته شود. ممکن است طرفین توافق کنند که حقوق به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت شود. در این صورت کارفرما موظف خواهد بود مطابق زمان بندی توافق شده، حقوق را واریز کند. بهتر است شماره حساب یا شماره کارت کارگر را در قرارداد کار نانوایی درج کنید. حقوق پرداختی به هیچ عنوان نباید از حداقل حقوق که توسط اداره کار به صورت سالانه تعیین می‌شود کمتر باشد. اما طرفین می‌توانید در خصوص میزان حقوق بیشتر از حداقل حقوق اداره کار با هم به توافق برسند.

تعهدات طرفین در قرارداد کارگر نانوایی

با توجه به نوع قرارداد کارگران نانوایی ، پس از امضای قرارداد، طرفین با توجه به نقش خود، وظایفی را بر عهده خواهند گرفت. برای مثال پس از امضای قرارداد کارگران نانوایی ، کارگر موظف به انجام موارد زیر خواهد بود:

  1. او موظف است در زمان‌های مقرر در نانوایی حاضر شود و به موقع آنجا را ترک کند.
  2. امانت داری از خصوصیات مورد نظر کارفرما است که کارگر باید در مورد آن، کوشا باشد.
  3. کارگر موظف به حفظ اخلاق و کلیه شئون در محیط کار است. بر این اساس، هرگونه پرخاشگری و بی اخلاقی ناپسند شمرده می‌شود.
  4. کارگری که قرارداد کار در نانوایی را امضا می‌کند، باید لباس کار و محیط نانوایی را تمیز نگه دارد.

تعهداتی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از تعهدات کارگر است و کارفرما می‌تواند با توجه به انتظارات خود، موارد بیشتری را به متن قرارداد اضافه کند.

در مقابل، کارفرما نیز موظف به انجام اموری مانند حفظ ایمنی محیط، تامین دستگاه‌های ایمن و پرداخت به موقع حق الزحمه خواهد بود. کارفرما باید به کارگرانی که در شیفت شب فعالیت می‌کنند حقوق بیشتری پرداخت کند. همچنین حق ندارد از کارگر بخواهد کاری بیشتر از حدود وظایف تعیین شده انجام دهد، مگر آن که رضایت او را جلب کرده باشد و مبلغ بیشتری نسبت به حقوق ثابت به او پرداخت شود.

مرجع حل اختلاف

در صورتی پس از امضای قرارداد کارگر نانوایی اختلافی ایجاد شود، طرفین موظفند با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و صلح و سازش به آن دعوا خاتمه دهند. مرجع حل اختلاف نهایی در خصوص این قرارداد، اداره کار محل خواهد بود و طرفین باید به آنجا مراجعه کنند.

تعداد نسخه‌ها

در خصوص تعداد نسخه‌ها و ویژگی هر صفحه، توصیه می‌کنیم موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. متحد الشکل بودن تمام نسخه‌ها.
  2. نوشتن شماره صفحات به صورت چاپی.
  3. درج امضای طرفین در تمامی نسخه‌ها.

پس از تکمیل تمام نسخه‌های نمونه قرارداد کارگر نانوایی ، یکی از آن‌ها به کارگر، دیگری به کارفرما، نسخه سوم به اداره کار و مورد چهارم به شورای اسلامی کار محل تحویل داده خواهد شد.

نمونه قرارداد کارگر نانوایی + مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی در این زمینه برخوردار شوید. برای دریافت مشاوره روی لینک قبل بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. مشاوره حقوقی می‌تواند به بسیاری از سوالات شما در خصوص شرایط کاری در این موقعیت شغلی پاسخ دهد. اگر به عنوان کارگر نانوایی یا به عنوان کارفرما از حقوقی که از آن برخوردار هستید و تعهداتی که نسبت به این کار دارید، آگاه نیستید، گفتگو با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای با تجربه تیم رکلا، می‌تواند برای شما کاربردی و مناسب باشد.

علاوه براین، در مجموعه رکلا امکان استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز فراهم است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید با وکلا و مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید را به این اشخاص بسپارید. به این ترتیب، در نهایت قراردادی خواهید داشت که کاملا مطابق با شرایط و توافقات مدنظرتان تنظیم شده باشد. البته تیم حقوقی رکلا، نظرات و شروط مورد نظر شما را از نظر قانونی بررسی خواهند کرد و در نهایت با استناد به قوانین مربوطه، قرارداد مورد نظر شما را آماده می‌کنند.

قرارداد کارگر نانوایی

اگر برای نانوایی، کارگر استخدام می‌کنید، این قرارداد را دانلود کنید.

نمونه قرارداد کارگر نانوایی
دانلود نمونه قرارداد کارگر نانوایی

قرارداد کار نانوایی

برای استخدام شاطر و نانوا، این قرارداد مناسب شما خواهد بود.

نمونه قرارداد کار نانوایی
دانلود نمونه قرارداد کار نانوایی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
علی کریمی زاده
thumb_up_alt
سلام. ممکنه متن قرارداد را بدونم چی هست؟
13:14
26 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما این قرارداد را تنظیم کرده‌ایم و در بخش نمونه قراردادهای سایت وجود دارد. شما می‌توانید قرارداد کارگر نانوایی را از بخش نمونه قرارداد سایت، دسته بندی «استخدام» دریافت کنید.
18:35
27 شهریور 1400
account_circle
شهرام قزوینه
thumb_up_alt
بنده هفت سال شاطر سنگکی بودم و فقط حقوقم را گرفتم آیا از کارفرما میتونم راجب به حق مسکن و اولاد و عیدی شکایت کنم؟
12:49
30 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. این امکان برای شما وجود دارد که از طریق اداره کار نسبت به شکایت از کارفرمای خود و مطالبه وجوه اقدام کنید.
09:41
01 آذر 1400
account_circle
کارگر
thumb_up_alt
من ۱۱ سال در نانوایی کار می‌کنم ساعت اداره کار، کار می‌کنیم اما دستمزد اداره کار، مزایا و عیدی که اصلا نمی‌دهند. به اداره کار شکایت کردم گفتند کار نیست برو سر کار. اصلا اینایی که این قانون‌ها رو وضع می‌کنند چرا بازرسی تو نانوایی ندارن. ببینن اصلا از قانون خبری نیست.
09:57
16 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورت تخطی در این خصوص، در هر حال، اداره کار موظف به همکاری و انجام تعهدات کاری خود است و نمی‌تواند با چنین بهانه‌هایی از انجام وظایف خود، خودداری کند.
07:14
18 فروردین 1401
account_circle
معراج کلوندی
thumb_up_alt
سلام. بنده به مدت هشت ماه در نانوایی که با ربات هست مشغول به کارم. یعنی فقط خمیر رو حاضر می‌کنم و داخل دستگاه میذارم. ربات به جای شاطر کار، نان رو پخت می‌کنه. ساعت کار من روزانه به هشت ساعت و به طور میانگین هفت کیسه پخت محدود میشه. می‌خواستم بدونم حقوق ماهیانه من چقدر میشه؟ ممنونم جواب بدین.
16:49
26 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. حقوق و مزایای شما مطابق با قانون کار و حداقل‌های مصوب توسط شورای عالی کار است و انجام شدن بخشی از کار توسط دستگاه، مانع از استحقاق شما جهت دریافت این مزایا نخواهد بود.
09:24
27 فروردین 1401
account_circle
محراب ملکب
thumb_up_alt
سلام کارفرما هستم. من یه شاطر نانوایی داشتم نزدیک به ۸ الی ۱۰ سال کار کرده و ۵ سال از ۱۰ سال رو نانوایی کرایه داده شده بود و این آقا شاطر کسی بود که کرایه داده شده بود مدارکشم هست. بعد اینکه از کرایه در اومد خودمون گرفتیم نانوایی رو ۳ الی ۵ سال برامون کار کرد الان ۱۰ روزه با پای خودش رفته ولی ما امضا چیزی نگرفتیم ازش. ۱۰ روزه جامون گذاشت. الان خودم شاطری می‌کنم. الان بعد ۱۰ روز پشیمون شده. توی این چند سالم هم عیدی هم حقوق هم پول بیمه روزانش رو گرفته. سوالم اینه نسبت به ۵ سالی که شاطر طرف دیگری بود با این مورد که با پایه خودش ۱۰ روزه گذاشته رفته، شاهدم هست، دست خطشم هست که دیگه دنبال کارگر باشید و من دیگه نمی‌تونم باشم اینجا. اگه به مشکل بخوریم یا از ما شکابت بشه باید چه اقدامی کنیم؟ خیلی ممنون.
15:00
09 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که در آن مدت، کارفرمای ایشان نسبت به صدور لیست بیمه اقدام کرده است نیازی به اقدام دیگر نیست. در صورت شکایت نیز، مدارک دال بر عدم وجود روابط کارگری و کارفرمایی را به مرجع مذکور ارائه دهید.
15:42
11 مرداد 1401
account_circle
علیرضا حمامی هستم
thumb_up_alt
آیا شاطر نانوایی لواش گردان جز مشاغل سخت و زیان آور هست یا خیر؟
19:52
21 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این حرفه، شاطری جز مشاغل سخت و زیان آور است.
09:48
23 شهریور 1401
account_circle
معصومی
thumb_up_alt
با سلام بند حدود ۲۹ سال هست در نانوایی مشغول به کار هستم با سختی کاری، سال دیگر بازنشسته میشم آیا حق سنوات به من تعلق می‌گیرد؟ صاحب نانوایی می‌گوید نانوایی حق سنوات ندارد.
08:32
23 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. شما مشمول تمام حقوق و مزایای قانونی خواهید بود و باید آن را مطالبه کنید. حق سنوات نیز یکی از این حقوق قانونی شما خواهد بود.
13:40
26 آذر 1401