نمونه قرارداد اجاره نانوایی و تمام نکات مهم متن اجاره نامه مغازه نانوایی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/14
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره نانوایی

قرارداد اجاره نانوایی از انواع قرارداد اجاره یا به طور جزئی‌تر یک نوع قرارداد اجاره مغازه است. در این مطلب درباره اهمیت تاسیس، مجوز‌ها و اقدامات پیش از شروع به کار و قانون مربوط به تاسیس نانوایی صحبت می‌کنیم و در آخر، متن قرارداد اجاره نانوایی را برای شما شرح می‌دهیم و از چگونگی نوشتن و تنظیم یک نمونه قرارداد اجاره مغازه نانوایی و امور حقوقی مربوط به آن صحبت می‌کنیم.

اهمیت سرمایه گذاری در یک واحد نانوایی

اهمیت و ضرورت تاسیس نانوایی و درآمدزایی این واحد تجاری به اندازه‌ای واضح و روشن است که حتی نیازی به دلیل و سند برای اثبات آن نیست. نان و نانوایی بخش جدا نشدنی از سفره معیشتی مردم و سبک غذایی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان است. در واقع نان از دیرباز جز اقلام مورد نیاز برای تغذیه مردم بوده است و کماکان جز اصلی‌ترین‌ نیازهای مردم به مواد غذایی محسوب می‌شود.

نان در گذر زمان و در اجتماع و فرهنگ‌های مختلف به شکل‌ها و روش‌های مختلفی تولید شده است. حتی گاهی نوع یک نان نشان دهنده فرهنگ خاصی است.

درباره اهمیت نان هرچه بیشتر بگوییم، توضیح اضافه است. اهمیت و ضرورت این واحد تجاری از هیچ کس پوشیده نیست. به اندازه‌ای که شما به دلخواه و تصمیم خود نمی‌توانید اقدام به تاسیس و راه اندازی یک واحد نانوایی کنید. بلکه لازم است پیش از هر کاری، مجوز‌ها و پروانه کسب نانوایی را از مراجع ذیصلاح دریافت کنید.

اقدامات مهم قبل از اجاره نانوایی

قبل از آن‌که در جهت تنظیم فرم اجاره نامه نانوایی اقدامی انجام شود، لازم است که تمام جوانب قانونی تاسیس نانوایی را بررسی کرده و به آن اقدام کنیم.

اگر در شهر تهران حضور دارید، برای اخذ مجوز می‌توانید به محل شورای آرد و نان مراجعه کنید و اگر در شهرستان‌ها هستید می‌توانید برای دریافت مجوز به ادامه کل بازرگانی استان بروید. از آنجایی که تولیدات نان به انواع متخلفی تقسیم می‌شود، مجوز تاسیس نانوایی نیز به نوع نان تولید شده بستگی دارد. برای مثال شما می‌توانید به طور جداگانه مجوز تاسیس و پروانه کسب نان بربری، لواش، سنگک، نان‌های حجیم و فانتزی، تافتونی، نان قندی، رژیمی، روغنی و خرده فروشی آرد و غلات را دریافت کنید.

فارغ از مساله دریافت مجوزها و مسائل فنی که برای راه اندازی یک واحد نانوایی اهمیت دارد، بررسی مغازه یا ملکی که برای اجاره کردن انتخاب کرده‌اید نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به طور که اگر این مکان شرایط و امکانات لازم را نداشته باشد، عملا نمی‌توانید در آنجا مشغول به کار شوید و ممکن است خسارت و زیان زیادی متوجه شما شود.

زمانی که برای دریافت مجوزهای صنفی اقدام می‌کنید، شرایطی را برای مکان نانوایی اعلام می‌کنند که در هنگام اجاره نانوایی باید به آن توجه داشته باشید. امکانات نانوایی، داشتن اتاقک‌های مربوط به هر بخش، تجهیزات، امکان دسترسی به آب، برق، کاربری تجاری محل نانوایی و موارد متعدد دیگر، از جمله مهمترین مسائلی هستند که پیش از انتخاب محل نانوایی و امضای اجاره نامه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

شرایط اخذ مجوز و پروانه کسب نانوایی

  1. شخص درخواست دهنده باید پایند به دین اسلام باشد و تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد.
  2. فقط آقایان اجازه اخذ مجوز تاسیس نانوایی را دارند.
  3. درخواست دهنده باید توانایی و قوای جسمی خوبی داشته باشد و از نظر سنی به 25 سالگی رسیده باشد.
  4. سو پیشینه کیفری نداشته باشد، معتاد نباشد و از طرف وزرات بهداشت گواهی داشته باشد.
  5. دارای کارت پایان خدمت یا معافیت پزشکی باشد.
  6. متقاضی و درخواست دهنده مجوز نانوایی باید حتماً در شهری که در آن‌جا درخواست داده است، سکونت داشته باشد.

مدارکی که برای اخذ جواز کسب نانوایی نیاز دارید

  1. کپی از شاسنامه و 10 قطعه عکس 3 در 4
  2. ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت پزشکی
  3. کپی از آخرین مدرک تحصیلی. در قانون آمده است که متقاضی باید حتما سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد، به جر افرادی که از 45 سال بالاتر باشند.
  4. واریز کردن مبلغ مشخص شده حق عضویت، حساب های مربوط به بیمه، دارایی و شهرداری و مجمع امور صنفی و درآمدهای دولت.

متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه کند. اگر مالکیت واحد صنفی را دارد، سند مالکیت را ارائه کند و در غیر این صورت، نیاز به نمونه اجاره نامه نانوایی است. این اجاره نامه باید همراه با درخواست کتبی به اداره کل بازرگانی تحویل داده شود.

نگاه قانون به نمونه اجاره نامه مغازه نانوایی

قرارداد اجاره با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. قانون مدنی در زمینه اجاره در ماده‌هایی توضیح داده است. ماده ۴۶۶ قانون مدنی می‌گوید:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

اگر شما تمایل دارید که نانوایی تاسیس کنید، لازم است که ملک و به نوعی مغازه آن را اجاره کنید و اجاره نامه را به درخواست مجوز خود اضافه کنید. زیرا لازم است که ساختمان و مغازه از نظر امکانات، شرایط و بهداشت بررسی شود. براساس تعریفی که در ماده ۴۶۶ قانون مدنی آمده است، شما با غقد قرارداد و پرداخت مبلغ مشخصی، به طور موقت مالکیت ملک را در اختیار می‌گیرید و می‌توانید در آن به کسب و کار بپردازید.

لازم است که در نمونه اجاره نامه مغازه نانوایی ، شغلی که شما برای استفاده از ملک در نظر دارید، برای موجر توضیح داده شود. گاهی موجر تنها برای شغل خاص و کار به خصوصی ملک را اجاره می‌دهد و اجازه تغییر شغل در مکان اجاره داده شده را نمی‌دهد.

ملک مسکونی شرایط اجاره شدن برای راه اندازی یک نانوایی را ندارد. در هر صورت ملک مورد نظر باید تجاری باشد. حتی اگه از ابتدا تجاری نبوده است، باید از طریق شهرداری، برای تغییر کاربری آن اقدام شود.

قوانینی برای تنظیم متن اجاره نامه مغازه نانوایی

از قوانینی که متن اجاره نامه مغازه نانوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در متن اجاره نامه نانوایی می‌توان از آن استفاده کرد، قانون روابط موجر و مستاجر است.

قانون روابط موجر و مستاجر از سال‌های پیش مورد توجه بوده و آخرین بار در سال 1376 اصلاح شده است. از آنجایی که نمونه قرارداد اجاره مغازه نانوایی ، از انواع قراردادهای اجاره است و در قراردادهای اجاره، موجر و مستاجر هستند که با هم در تعامل‌اند، لازم است پیش از تنظیم و نوشتن متن قرارداد اجاره نانوایی، درباره قانون روابط موجر و مستاجر آگاهی و اطلاعات داشته باشید. این قانون در ابتدا در سال 1356 تصویب شد و بنا به تحولات اجتماعی و نیاز جامعه در سال‌های 1362 و 1376 مجدداً بازنگری و اصلاح شد.

با توجه به این اصلاحیه‌ها، ملک و ساختمان بر اساس سالی که در آن اجاره داده شده است، بررسی می‌شود. تمامی قراردادهای اجاره، از جمله همین فرم اجاره نامه نانوایی شما که بعد از سال 1376 تنظیم می‌شود، با توجه به اصلاحیه 1376 بررسی می‌شود.

برای اینکه قانون روابط موجر و مستاجر شامل قرارداد شما شود، سه شرط لازم می‌باشد:

  1. مدت قرارداد اجاره مشخص شده باشد.
  2. متن اجاره نامه نانوایی در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  3. در انتهای قرارداد، دو شاهد عاقل و بالغ، آن را امضا کنند. پیشنهاد می‌کنیم تمام صفحات قرارداد امضا شود و اثر انگشت بزنید.

سایر قوانین کلی در رابطه با نمونه اجاره نامه مغازه نانوایی

چند مورد از سایر قوانین کلی که در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 به تصویب رسید را در ادامه می‌آوریم اما لازم به ذکر است که بهتر است متن اجاره نامه مغازه نانوایی را مشاور حقوقی یا شخصی تنظیم کند که به قوانین تسلط و آگاهی کافی دارد. با این کار از میزان خطا و کاستی‌ قرارداد کم می‌شود و متن قرارداد اجاره نانوایی دقیقی را در اختیار خواهید داشت. البته می‌توانید از نمونه قراردادهای کامل نیز استفاده کنید و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

چگونه یک نمونه قرارداد اجاره نانوایی تنظیم کنیم؟

برای تنظیم نمونه قرارداد اجاره نانوایی لازم است که اطلاعاتی در زمینه امور حقوقی و قوانین مرتبط داشته باشید. همچنین باید بدانید که متن اجاره نامه نانوایی شامل چه بخش‌هایی است و درباره چه چیزی صحبت کرده است. اگر دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید. در ادامه نحوه نوشتن نمونه اجاره نامه مغازه نانوایی را شرح می‌دهیم . البته اگر می‌خواهید که در زمان سریع‌تری به نمونه اجاره نامه نانوایی دسترسی داشته باشید، رکلا این کار را برای شما آسان کرده است. می‌توانید به راحتی وارد بانک قرارداد شوید و فرم اجاره نامه نانوایی را به سرعت دانلود کنید.

عنوان نمونه اجاره نامه نانوایی

در نمونه قرارداد اجاره مغازه نانوایی ، مانند سایر قراردادها اولین چیزی که مشاهده می‌شود، عنوان قرارداد است. شما می‌توانید از عبارت قرارداد اجاره نانوایی برای عنوان استفاده کنید. همانطور که می‌بینید، این عنوان کوتاه و مختصر است و محتوای کلی قرارداد را نیز بیان می‌کند.

مشخصات و اطلاعات طرفین در نمونه قرارداد اجاره نانوایی

در نمونه قرارداد اجاره نانوایی بعد از عنوان، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد که همان موجر و مستاجر هستند، نوشته می‌شود. لازم است این بخش از قرارداد با دقت و جزئیات نوشته شود. از جهتی لازم است که این قرارداد به اسم کسی نوشته شود که قصد دریافت جواز و پروانه نانوایی را دارد. قرارداد یک سند معتبر قانونی است و دادگاه، بیشتر سند و مدرک را معیار درستی کلام می‌داند.

از نظر قانون، آن اشخاصی که نامشان در این بخش باشد، مسئول قرارداد هستند و باید درباره آن، تعهداتی را بپذیرند. موجر و مستاجر می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. یا ممکن است که نماینده یا وکیل هرکدام از طرفین باشند. در چنین شرایطی با توجه به شخص مورد نظر، اطلاعات و مشخصاتی از او در قرارداد نوشته و ثبت می‌شود.

اگر شخص حاضر در قرارداد، شخص حقیقی باشد. در این صورت لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را ثبت کنیم. اگر شخص موجر یا مستاجر، شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته شود.

نمونه قرارداد اجاره نانوایی

مورد اجاره در نمونه قرارداد اجاره نانوایی

مور اجاره در نمونه قرارداد اجاره نانوایی ، همان ملک و مکان مورد نظر است که اجاره داده می‌شود یا اجاره گرفته می‌شود. درباره مشخصات این ملک در این بخش توضیح می‌دهیم.

برای مثال می‌توانیم بنویسیم : 6 دانگ واحد تجاری/ مغازه/ ساختمان به آدرس (ذکر آدرس نانوایی بسیار مهم است) که دارای کاربری تجاری است و برای راه اندازی نانوایی اجاره داده شد. (حتما نوع کاربری را بنویسید.)

لازم است که مشخصات ثبتی ملک را نیز بیان کنیم. مشخصاتی مانند پلاك ثبتي اصلی، پلاك ثبتي فرعی، منطقه، مساحت و ساير مشخصات، برای شناسایی بهتر آن نوشته می‌شود.

تجهیزات و امکانات ملک در نمونه قرارداد اجاره نانوایی

ملکی که شما اجاره می‌کنید یا اجاره می‌دهید، دارای تجهیزات و امکاناتی است. این تجهیزات جز محاسن ملک محسوب می‌شوند و در انتهای قرارداد، مستاجر موظف است که این موارد را در سلامت کامل به موجر تحویل بدهد. در طول مدت اجاره، مسئولیت حفاظت و رسیدگی به این تجهیزات و امکانات به عهده مستاجر است. تعمیرات ملک به دو دسته تعمیرات جزئی مانند رنگ آمیزی یا تعمیرات کلی مانند تعمیر موتورخانه تقسیم می‌شود. هزینه بخش اول که تعمیرات جزئی است به‌عهده مستاجر است و بخش دوم که تعمیرات کلی‌تری را شامل می‌شود، به‌عهده موجر و صاحب ملک است.

مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره نانوایی

لازم است که مدت دقیق اجاره به سال، ماه و روز مشخص شود. باید تاریخ شروع و پایان قرارداد، به طور دقیق در نمونه قرارداد اجاره نانوایی ثبت شود. با پایان زمان قرارداد، اجاره نامه نیز خود به خود به پایان می‌رسد. اگر لازم باشد که این قرارداد تمدید شود، می‌توانیم اشاره کنیم که تمدید قرارداد در یک نمونه قرارداد اجاره نانوایی جدید انجام خواهد شد یا همان قرارداد را پشت نویسی می‌کنیم.

مبلغ اجاره در نمونه قرارداد اجاره نانوایی چگونه نوشته می‌شود؟

مبلغ قرارداد از مباحث مهمی است که باید در قرارداد به آن اشاره شود. در این بخش شما می‌نویسید که در ازای پرداخت چه میزان مبلغی، ملک مورد نظر را به اجاره گرفته‌اید. اگر زمان اجاره طولانی مدت باشد‌ شما می‌توانید در این بخش توضیح دهید که برای مثال، هر سال 10 درصد به مبلغ اجاره اضافه خواهد شد.

نمونه اجاره نامه نانوایی

شرایط دیگر

هر کدام از طرفین نمونه قرارداد اجاره نانوایی وظایف و تعهداتی را در قبال قرارداد به عهده می‌گیرند. ممکن است که نسبت به یکدیگر شرایط خاص و ویژه‌ای داشته باشید، در این بخش از قرارداد می‌توان به این موارد اشاره کرد. در ادامه، مواردی از شرایط نمونه قرارداد اجاره نانوایی را برایتان خواهم گفت:

  1. مستاجر نباید مورد اجاره را به شخص دیگر انتقال دهد.
  2. مورد اجاره برای تاسیس نانوایی اجاره شده است و تغییر شغل در آن امکان پذیر نیست.
  3. پرداخت هزینه جاری به عهده مستاجر است.
  4. مستاجر باید در کسب و کار خود قوانین شرعی و عرفی و قانونی را رعایت کند.
  5. حفظ و نگهداری از تجهیزات به‌عهده مستاجر است و… .

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع این قرارداد مهم را تنظیم کرده است. این نمونه قراردادها در بخش بانک قرارداد رکلا موجود هستند. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی نیز بهره مند شوید. رکلا مرجع تخصصی قرارداد است.

دانلود نمونه قرارداد اجاره نانوایی (با پولِ پیش)

اگر می‌خواهید یک نانوایی را اجاره کنید و علاوه بر اجاره بها، پول پیش هم پرداخت شود، باید از این قرارداد استفاده کنید. روی تصویر زیر بزنید و قرارداد را دانلود کنید.

نمونه اجاره نامه نانوایی
دریافت نمونه اجاره نامه نانوایی (با پول پیش)

دانلود نمونه قرارداد اجاره نانوایی (بدون پولِ پیش)

ممکن است قصد اجاره دادن یا اجاره کردن نانوایی را در ازای اجاره بها داشته باشید اما مبلغی به عنوان پول پیش یا قرض الحسنه دریافت نشود. در این صورت، بهتر است از قرارداد زیر استفاده کنید. روی تصویر قرارداد بزنید تا وارد صفحه دانلود آن شوید.

نمونه قرارداد اجاره نانوایی
دانلود نمونه قرارداد اجاره نانوایی (بدون پول پیش)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(5 نظر)
account_circle
اکبر
thumb_up_alt

اگر قرارداد موجر ومستاجر بدون امضای شاهد باشه، قرارداد اعتباری داره؟

21:45
12 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. بله. اعتبار دارد و شرط صحت این قرارداد، امضای دو شاهد نیست. بلکه امضای شاهد تبعات قانونی خاص خود را دارد.

09:23
14 آبان 1399
account_circle
مجیدی
thumb_up_alt
ببخشید می‌تونید یه قرارداد اجاره محل کسب به همراه جواز کسبش باهم برام تنظیم کنید؟
11:15
21 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
لطفا درخواست خودتون رو در بخش «تنظیم قرارداد» وب سایت ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.
18:04
22 آذر 1400
account_circle
کرم نامور
thumb_up_alt
بنام خدا و باسلام. در صورتی که مستاجر عمدا از نکات ایمنی استنکاف کند (آتش نشانی) که این موضوع با گذشت زمان مستلزم هزینه شود. آیا هزینه بر عهده مستاجر است یا موجر؟ توضیح اینکه طرح نانوایی مشارکتی و سهم هر کدام ۵۰ درصد است. با تشکر.
06:47
21 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. روابط کاری شما اجاره نیست بلکه ظاهرا شریک هستید. در این صورت، شرکا در مجموع هزینه‌ها و زیان‌ها سهیم هستند مگر آنکه قصور یا تقصیر یکی از طرفین اثبات شود.
12:53
22 خرداد 1401
account_circle
لیلا حسینی
thumb_up_alt
در صورتیکه در پایان قرارداد اجاره برخلاف تعهدات مستاجر، عمل ایشان باعث کم شدن سهمیه آرد شده باشه باید به چه ارگانی شکایت مطرح کرد؟
04:25
30 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
پیگیری حقوقی چنین مسائلی نیازمند اثبات افراط یا تفریط مستاجر و ورود خسارت به شما است یا چنانچه در قرارداد برای این تعهد ضمانت اجرا تعیین شده باشد، همان ضمانت اجرا علیه مستاجر به کار خواهد رفت.
12:26
03 بهمن 1402
account_circle
مهدی احمدی
thumb_up_alt
با سلام با توجه به اینکه نانوایان از آرد دولتی با یک بیستم قیمت آرد آزاد استفاده می‌کنند و لذا مبلغ اجاره یک نانوایی حداقل ده برابر مغازه مجاور است. لذا این عین تخلف است چون آرد دولتی یک امانت است و این مبلغ اجاره بالا، در واقع قیمت همان آرد دولتی است. باید قانونی وجود داشته باشد که برای اجاره نانوایی، سقف تعیین کند. دلیل اصلی گرانفروشی و کم فروشی نانوایان هم همین موضوع است. چون نمی‌توانند هزینه گزاف اجاره را بدهند. دولت آرد را کیسه‌ای 40 هزار تومان به نانوا می‌دهد ولی در بازار آزاد قیمت آن 800 هزار تومان است. در این خصوص راهنمایی حقوقی بفرمایید که چگونه می‌توان از این تخلف محرز (اجاره به مبلغ بالاتر از عرف محل) جلوگیری کرد. با تشکر.
09:30
17 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
نظر به آنکه در این خصوص، اراده طرفین بر هر چیز دیگری غالب است و با توجه به اینکه معمولا خیارات فسخ قرارداد اجاره در متن آن از طرفین سلب و ساقط می‌شود لذا به نظر می‌رسد در این مورد، فعلا ملاک، همچنان توافق میان طرفین خواهد بود.
12:56
17 بهمن 1402