بررسی قرارداد اجاره میز کار از نظر قوانین ایران + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره میز کار

قرارداد اجاره میز کار یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد، یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که تمایل دارند کسب و کار خود را از یک فضای کاری کوچک آغاز کنند. احتمالا تا به حال به شروع یک کار یا حرفه مخصوص فکر کرده‌اید. به طور معمول اولین تصویری که از آینده کاری تصور می‌کنید، فضای انجام کار یا محل کار است. مهم نیست که چه حرفه‌ای داشته باشید، شما پیش از هر کاری در خیال خود، مکان اجرای عملیات کاری را تصور می‌کنید.

فضای کار یا محل اجرای کار، بخش جدا نشدنی از یک کسب و کار است. این قسمت از پروژه راه اندازی یک کسب و کار، به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند نیروی جهش دهنده به سیر صعودی فعالیت شما باشد. برای مثال، حضور در یک ساختمان تجاری معروف، اجاره یک میز کار در یک سالن زیبایی مشهور یا انتخاب محل کار در مرکز شهر، علاوه بر اعتباری که به کسب و کار شما می‌دهد، احتمال مراجعه مشتریان و به طور کلی، مراجع کنندگان را بسیار افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که اشخاص، ریسک پرداخت هزینه‌های اجاره و سایر هزینه‌های جاری را می‌پذیرند و تلاش می‌کنند که محل اجرای کار و فعالیت خود را در مکان مناسبی از شهر یا بازار دایر کنند. با توجه به این مساله، بسیاری از مالکان نیز از فضایی که در اختیار دارند، درآمد زایی می‌کنند. اجاره‌ بخشی از فضای کاری یا ملک تجاری، یک روش درآمدزا برای مالکان است. صاحبان ملک با استفاده از شرایط اجاره، از سرمایه (ملک) خود کسب درآمد می‌کنند.

نمونه قرارداد اجاره میز کار به چه معنا است؟

نمونه قرارداد اجاره میز کار که به تازگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در بازار کار محبوبیت و اهمیت زیادی دارد. اجاره میز کار، یک اصطلاح است که به منظور اجاره بخشی از فضای کار استفاده می‌شود. برای مثال تصور کنید که قصد دارید یک مغازه برای فروش لوازم یدکی تاسیس کنید اما در ابتدا، برای خرید یا اجاره ملک تجاری مناسب، سرمایه کافی ندارید. از طرف دیگر، سرمایه شما برای خرید میزان قابل توجهی لوازم یدکی ماشین کافی نیست. در این شرایط بهترین راه حل چیست؟

ما یک شخص را با این شرایط می‌شناسیم. این شخص با یک مکانیک، که مغازه‌ای شناخته شده داشت، گفت و گو و مذاکره کرد. در نتیجه این مذاکره، مکانیک، بخشی از فضای مغازه را به او اجاره داد. او برای آن بخش از مغازه، یک میز و چند قفسه طراحی کرد و با سرمایه خود، مقدار کمی لوازم یدکی تهیه کرد و به این صورت، محل اجاره‌ تجهیز شد. شخص مورد نظر علاوه بر تامین فضای کار به وسیله قرارداد اجاره میز کار ، از سابقه، اعتبار و مشتریان مکانیک نیز بهره می‌برد و از طرف دیگر، ممکن است که مشتریان او نیز به مکانیک مراجعه کنند. در این شرایط، مشتریان و مراجعه کنندگان به دلیل دسترسی سریع‌تر به لوازم یدکی و خدمات مکانیکی، رضایت بیشتری از این مجموعه خواهند داشت.

بنابراین، قرارداد اجاره میز کار قراردادی است که می‌تواند منافع موجر و مستاجر را تامین کند. طرفین قرارداد ، به غیر از شرایط اجاره، می‌توانند از شرایط قرارداد شراکت هم استفاه کنند و با امضای قرارداد مشارکت مدنی با یکدیگر شریک شوند. این نوع همکاری شرایط خاص خود را دارد که در مقاله دیگری در مورد آن صحبت کرده‌ایم. استفاده از قرارداد اجاره میز کار ، نه تنها در مکانیکی بلکه در انواع و اقسام کسب و کارها دیده می‌شود و کاربرد فراوانی دارد.

قرارداد برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

قرارداد اجاره میز کار قراردادی است که به وسیله آن می‌توانیم در فضای کار مناسبی فعالیت کنیم. محدودیتی برای اجرای این قرارداد وجود ندارد. ممکن است میز اجاره‌ای، در یک سالن آرایشگاه باشد یا اینکه بخشی از حجره، مغازه، سالن یا هر مکان دیگری را به این روش اجاره کنند. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، ملاک اصلی این قرارداد، اجاره بخشی از ملک برای انجام کار مرتبط یا نامرتبط است.

ماهیت این قرارداد چگونه است؟

ماهیت این قرارداد، یک اجاره نامه است. متن قرارداد اجاره میز کار مانند تمام قراردهای اجاره، از بخش‌های مشابه تشکیل می‌شود. در هنگام نوشتن قرارداد ، به مسائل مهمی مانند اطلاعات موجر و مستاجر اشاره می‌کنند. در متن قرارداد اجاره میز کار ، درباره ملک، شرایط اجاره، آدرس دقیق و امکانات ملک، مبلغ اجاره بها، شرایط پرداخت اجاره و موارد مهم دیگر بنویسید.

مطالعه قرارداد اجاره میز کار ، حدود اختیارات و تعهدات و وظایف موجر و مستاجر را مشخص می‌کند. این قرارداد مطابق با قانون مدنی ، مواد قانونی منتشر شده در خصوص عقد اجاره و قانون روابط میان موجر و مستاجر تنظیم می‌شود و طرفین باید از این قوانین تبعیت کند. این قرارداد یک تعهد دو جانبه است که موجر و مستاجر متعهد می‌‌شوند که به آن عمل کنند. در این قرارداد، هر دو طرف منافعی را کسب می‌کنند.

نمونه قرارداد اجاره میز کار از نظر قانون چه شرایطی دارد؟

در ابتدا باید تاکید کنیم که این قرارداد مطابق با قانون مدنی نوشته خواهد شد و با رعایت این قوانین، صحیح و معتبر است. در این قرارداد، یک نفر موجر نام دارد و طرف دیگر مستاجر است. موجر به شخصی گفته می‌شود که تمایل دارد بخشی از فضای کاری یا ملک خود را به منظور اجاره، به شخص دیگر بسپارد. در مقابل، مستاجر در ازای پرداخت اجاره بها، برای مدت مشخص ذکر شده در متن قرارداد اجاره میز کار مالک منافع میز خواهد بود. یعنی می‌تواند از آن استفاده کند.

برای ثبت قانونی این رابطه میان موجر و مستاجر، از قرارداد اجاره استفاده می‌شود. شما می‌توانید این قرارداد را به صورت دستی بنویسید و میان موجر و مستاجر امضا کنید یا اینکه به آژانس املاک مراجعه شود. تفاوت زیادی میان اجاره نامه دستی و مراجعه به بنگاه املاک وجود ندارد و هر دو نوع قرارداد معتبر است اما نکته مهم در تنظیم قرارداد، رعایت شروط قانون روابط موجر و مستاجر است.

قانون روابط میان موجر و مستاجر در قرارداد اجاره میز کار

قانون روابط موجر و مستاجر به منظور رسیدگی به روابط این دو شخص و شرایط اجاره املاک تجاری و مسکونی تصویب شده است. با توجه به شرایطی که این قانون در نظر می‌گیرد، قراردادهای اجاره برای شمول این قانون، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  1. قرارداد اجاره میز کار توسط دو شاهد امضا شده باشد؛
  2. دو نسخه از قرارداد تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار بگیرد؛
  3. متن قرارداد اجاره میز کار حاوی مدت باشد. تاریخ پایان قرارداد حتما باید ذکر شود؛
  4. قرارداد باید توسط موجر و مستاجر امضا شود.

قراردادهای اجاره با رعایت این شروط، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر خواهند شد. این قانون بر روابط دو طرف نظارت می‌کند و برای مشکلات احتمالی آن‌ها قوانینی در نظر گرفته است. از مهمترین مواردی که با قانون روابط موجر و مستاجر محقق می‌شود، مساله دریافت دستور تخلیه است.

دستور تخلیه یا حکم تخلیه

زمان امضای این قرارداد، باید دو شاهد حضور داشته باشند و اجاره نامه را امضا کنند. حضور دو شاهد برای این قرارداد، از شروطی است که در قانون روابط میان موجر و مستاجر بیان شده است. در واقع، قرارداد اجاره زمانی مشمول این قانون می‌شود که شروط مطرح شده در این قانون، در هنگام تنظیم این قرارداد رعایت و عملی شده باشند.

برای مثال، تصور کنید که در رابطه موجر و مستاجر اختلافی پیش آمده است و به موجب آن اختلاف یا به دلایل دیگر، مستاجر در پایان قرارداد، ملک را تخلیه نمی‌کند. در این زمان، موجر باید از مستاجر خود شکایت کند. با شکایت موجر، شورای حل اختلاف به این مساله رسیدگی خواهد کرد. به این ترتیب، موجر به راحتی دستور تخلیه ملک را می‌گیرد و مستاجر ملزم به تخلیه ملک می‌شود.

حال اگر در زمان تنظیم قرارداد اجاره میز کار ، دو شاهد حضور نداشته باشند و قرارداد مشمول این قانون نشود، دستور تخلیه صادر نخواهد شد. در این شرایط، مستاجر مجبور است که از طریق دادگاه، برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند. دریافت حکم تخلیه از طریق دادگاه نیز به صرف زمان زیادی نیاز دارد و به سرعت انجام نمی‌شود.

قرارداد اجاره نامه بدون شاهد مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند. درباره این مساله، یک مقاله مفصل منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز بخوانید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، این قرارداد کاربردی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید قرارداد خود را به صورت اختصاصی و از طریق فرم تنظیم قرارداد و با کمک وکیل پایه یک دادگستری تنظیم کنید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد اجاره میز کار

اینجا بزنید و این نمونه قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره میز کار
دانلود نمونه قرارداد اجاره میز کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات