قرارداد اجاره ویلا ؛ قراردادی مطابق با قانون مدنی و کاملا درست!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/01
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره ویلا

قرارداد اجاره ویلا یک قرارداد کاربردی و مهم است که متقاضیان زیادی دارد. هنگامی که تصمیم می‌گیرید به شهرهای شمالی مسافرت کنید، لازم است که ملزومات مناسب برای این سفر را فراهم کنید. در این میان از مسائل مهمی که لازم است درباره آن تحقیق کنید و تصمیم بگیرید، اجاره ویلا یا مکانی برای اسکان است. به دلیل تعداد زیاد مسافرانی که به این شهر‌ها سفر می‌کنند، شاهد تقاضای زیاد اجاره ویلا در این مناطق هستیم.

از طرف دیگر، صاحبان ویلاها، به واسطه اجاره دادن ملک خود، کسب درآمد می‌کنند و اجاره ویلا در این مناطق به یک شغل تبدیل شده است. البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که اجاره ویلا صرفا مربوط به شهرهای شمالی نیست و شما در تمام شهرها و استان‌های دیگر نیز می‌توانید با استفاده از نمونه قرارداد اجاره ویلا ، ویلای خود را اجاره دهید یا اینکه ویلای مورد نظرتان را برای مدت معین اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره نامه ویلا در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره است. شیوه نوشتن و تنظیم این قرارداد تفاوتی با سایر اجاره نامه‌ها ندارد اما آن چیزی که در زمینه اجاره ویلا آن را از سایر اجاره نامه‌های املاک متفاوت می‌کند، تقاضا برای اجاره دادن روزانه یا شبانه ویلا است. در واقع محدودیتی در خصوص مدت قرارداد اجاره وجود ندارد. شما می‌توانید برای هر بازه زمانی که در نظر دارید، ویلا را اجاره کنید. برای مثال ممکن است که با استفاده از نمونه قرارداد اجاره شبانه ویلا ، یک ویلا را برای طول یک شب اجاره کنید.

موضوع این مقاله دقیقا در رابطه با قرارداد اجاره ویلا است و سعی می‌کنیم که در ادامه، این قرارداد را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

اقدامات پیش از امضای نمونه قرارداد اجاره ویلا

اگر تمایل دارید که یک قرارداد اجاره روزانه ویلا امضا کنید و یک ویلا را برای مدت معینی در اختیار داشته باشید، پیش از امضای قرارداد ، لازم است که به نکات مهمی توجه کنید. در ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که قیمت ویلاها و املاک مشابه با ویلایی که مدنظر دارید را مقایسه کنید. با این مقایسه از میانگین مبلغ اجاره بها در آن منطقه آگاه می‌شوید. در ادامه، باید به صورت دقیق برنامه ریزی کنید که چند روز در ویلا اقامت خواهید داشت. زیرا باید تعداد روزهای اقامت خود را به موجر اطلاع دهید. حتی اگر برنامه شما متغیر است، این مساله را با موجر در میان بگذارید و اعلام کنید که تمایل به تمدید مدت قرارداد نیز دارید.

نکته مهم بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از امضای قرارداد باید به صورت دقیق محتوای متن نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه را مطالعه کنید. همچنین باید به این مساله دقت داشته باشید که تمام شروطی که مدنظر دارید و تمام مسئولیت‌ها و وظایف طرفین به صراحت در متن قرارداد نوشته شود. محتوای قرارداد شما، حاصل توافق‌هایی است که در مذاکرات میان موجر و مستاجر تعیین شده‌اند. بنابراین، مذاکرات میان موجر و مستاجر پیش از تنظیم قرارداد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

شما می‌توانید در مذاکرات ابتدایی با موجر بیان کنید که تمایل دارید در ویلا جشن یا مراسمی برگزار کنید یا اینکه می‌توانید از موجر تقاضا کنید که ویلا برای موارد کاری دیگری استفاده شود. آن چیزی که در این میان اهمیت دارد، این است که در نهایت ویلای مورد نظر به واسطه یک اجاره نامه در اختیار مستاجر قرار بگیرد. به محض امضای این قرارداد، طرفین متعهد خواهند بود که به مسئولیت‌ها و تعهدات مندرج در اجاره نامه عمل کنند.

محتوای متن قرارداد اجاره ویلا روزانه

نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه سند و مدرکی معتبر است که رابطه میان موجر و مستاجر را مشخص می‌کند. به واسطه این قرارداد، ویلا مورد نظر به صورت روزانه یا شبانه در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. توضیح دادیم که محتوای این قرارداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا دقیقا باید مطابق با توافق میان طرفین نوشته شود و شرایط مورد نظر آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهد. در واقع موجر و مستاجر باید دقیقا مطابق با شرایطی که در قرارداد بیان شده است، عمل کنند.

محتوای متن قرارداد اجاره ویلا روزانه باید حاوی اطلاعات دقیقی از مشخصات طرفین قرارداد باشد. علاوه براین، موضوع قرارداد نیز باید به صراحت بیان شود. آدرس دقیق ویلا مورد نظر، مدت اقامت، مبلغ اجاره بها ویلا در ازای هر روز اقامت، ساعت و تاریخ دقیق شروع قرارداد و تاریخ و ساعت دقیق پایان قرارداد، شروط و تعهدات طرفین، ضمانت‌ها و دیگر موارد مهم، از جمله اطلاعاتی هستند که باید در متن قرارداد نوشته شوند.

مشخصات و اطلاعات هویتی طرفین

طرفین قرارداد اجاره روزانه ویلا را موجر و مستاجر می‌نامند. هر توافقی در خصوص اجاره ویلا، میان این اشخاص برقرار می‌شود. موجر یا باید مالک ویلا باشد یا اینکه مالک اصلی ویلا به واسطه یک مدرک قانونی مانند وکالتنامه، به او اجازه دهد که از جانب مالک اصلی، قرارداد اجاره ویلا را امضا کند. برای مثال ممکن است که شخصی به صورت قانونی مالکیت منافع یک ویلا را در اختیار داشته باشد. در این شرایط می‌تواند ملک را به اشخاص دیگر اجاره دهد و به این شیوه کسب درآمد کند.

لازم به ذکر است که اطلاعات و مشخصات هویتی اشخاص با بیان دقیق اطلاعات مندرج در کارت شناسایی آن‌ها بیان می‌شود. این اطلاعات باید صریح و بدون ابهام باشد.

موضوع قرارداد اجاره روزانه ویلا

موضوع نمونه قرارداد اجاره شبانه ویلا و اجاره روزانه آن، شامل اطلاعاتی است که شرایط در اختیار گرفتن ملک مورد نظر را برای بازه زمانی مشخص بیان می‌کند. این موارد باید به صراحت در بخش موضوع قرارداد توضیح داده شود. اگر تمایل دارید که ویلا را برای اسکان و اقامت موقت اجاره کنید یا اگر می‌خواهید که در ویلا مراسم یا جشنی برگزار شود، لازم است که در بخش موضوع اجاره نامه درباره آن توضیح دهید. نکته مهم دیگری که می‌توانید در این بخش بیان کنید، تعیین موقعیت مکانی و آدرس دقیقی از ویلای مورد نظر است. با بیان این اطلاعات در خصوص ویلا، می‌توانید به صراحت مشخص کنید که دقیقا چه مکانی مورد نظر شما است و کدام ویلا را اجاره می‌کنید. این اطلاعات باید به صورت دقیق در متن نمونه قرارداد اجاره ویلا نوشته شوند.

علاوه بر مواردی که بیان شد، اشاره به تجهیزات و امکانات ویلا نیز ضروری است. شما باید به صورت کامل شرح دهید که ویلا دارای چه تجهیزاتی است و چه امکاناتی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. با بیان این اطلاعات، مشخص می‌شود که چه خدماتی باید به مستاجر ارائه شود. به این ترتیب، در انتهای قرارداد، کیفیت ارائه خدمات و امکانات ویلا نیز ارزیابی خواهد شد.

مبلغ نمونه قرارداد اجاره نامه ویلا

تعیین مبلغ اجاره ویلا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگرچه در نهایت توافق میان طرفین است که مبلغ کرایه را مشخص می‌کند اما باید به عوامل تاثیر گذار نیز توجه داشته باشیم. برای مثال، نرخ اجاره در ویلاهای مشابه، تجهیزات و امکاناتی که در ویلا طراحی شده است، موقعیت مکانی ویلا و موقعیت فصلی و زمانی، از جمله عواملی هستند در میزان مبلغ اجاره بهای ویلا موثر خواهند بود.

با توجه به اینکه قرارداد شما، نمونه قرارداد اجاره شبانه ویلا باشد یا اینکه قرارداد روزانه آن را در نظر داشته باشید، میزان مبلغ کرایه ویلا نیز متفاوت خواهد بود. با این حال، صاحبان ویلا با تعیین نرخ مشخصی با مشتریان خود توافق می‌کنند. به این صورت که در متن قرارداد، اجاره بهای هر روز اقامت را معین می‌کنند. این مبلغ در ازای هر 24 ساعت معین شده است و در طول این مدت، ملک در اختیار مستاجر خواهد بود.

در مواقعی که مدت اقامت طولانی‌تر از چند روز یا چند شب باشد، مبلغ کرایه مطابق با توافق طرفین معین خواهد شد و ممکن است که نرخ مشخصی برای آن در نظر نگرفته باشند.

علاوه بر تعیین مبلغ اجاره بها، شیوه پرداخت آن را نیز معین کنید. ممکن است در نظر داشته باشید که در قراردادهای روزانه یا شبانه، مبلغ اجاره بها ابتدای قرارداد و در زمان تحویل ویلا به موجر پرداخت شود یا اینکه ممکن است بخواهید کرایه را در انتهای اقامت مستاجر، تسویه کنید. هر تصمیمی که در این خصوص داشته باشید، باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود.

مدت قرارداد اجاره ویلا

در اقامت‌های روزانه یا شبانه، شما این امکان را دارید که هر روز برای روز بعد، قرارداد اقامت خود را تمدید کنید یا اینکه می‌توانید از پیش معین کنید که دقیقا چند روز در ویلا اقامت خواهید داشت. ممکن است بخواهید پروژه‌ای را در ویلا انجام دهید و به همین دلیل تمایل داشته باشید که چندین ماه ویلا را در اختیار بگیرید. در این صورت، لازم است که تاریخ دقیق شروع قرارداد و همچنین تاریخ پایان آن را به صورت دقیق در متن قرارداد ثبت کنید.

تعیین تاریخ قرارداد اجاره به اندازه‌ای اهمیت دارد که قرارداد بدون تاریخ را به طور کلی باطل می‌دانند. یعنی اینکه اگر نمونه قرارداد اجاره نامه ویلا را بدون توجه به مدت قرارداد تنظیم کنید و در متن این توافق درباره بازه زمانی قرارداد توضیح ندهید، قراردادی که امضا خواهد شد، عملا باطل است و اعتباری ندارد. به همین دلیل تاکید می‌شود که حتما قرارداد شما مطابق با قانون و دارای تاریخ باشد. علاوه براین، شما می‌توانید در این بخش از قرارداد، به این مساله نیز اشاره کنید که امکان تمدید قرارداد برای طرفین برقرار خواهد بود.

امکان فسخ نمونه قرارداد اجاره ویلا

نمونه قرارداد اجاره ویلا یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که با توافق و رضایت طرفین و همچنین مطابق با قواعد و ضوابط عقد اجاره تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد اجاره یک عقد لازم است. یعنی اینکه موجر و مستاجر نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند و ملزم هستند که به مسئولیت‌ها و وظایفی که به عهده گرفته‌اند، متعهد باشند. فسخ قرارداد اجاره تنها در مواردی که در قانون بیان شده است یا به واسطه شروطی که میان طرفین تعیین می‌شود، امکان پذیر خواهد بود.

بنابراین، اگر در موقعیتی هستید که قانون اجازه فسخ قرارداد را به شما داده است یا اگر شروطی را برای فسخ کردن در نظر گرفته‌اید، می‌توانید برای فسخ قرارداد اقدام کنید. لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که اگر مساله‌ یا موضوعی برای شما اهمیت زیادی دارد و تمایل دارید که در خصوص آن مساله حق فسخ داشته باشید، حتما باید درباره آن موضوع در بخش شروط فسخ قرارداد توضیح دهید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تا زمانی که شرط فسخ در قرارداد نوشته نشده باشد و هر دو طرف، قرارداد را امضا نکنند، برای هیچ کدام از طرفین حق فسخ برقرار نمی‌شود. پس اگر در نظر دارید که شرط خاصی برای فسخ وجود داشته باشد یا به صورت شفاهی در خصوص امکان فسخ قرارداد با یکدیگر توافق کرده‌اید، حتما باید این توافقات و نتیجه مذاکرات شما درباره این موضوع، به صورت مکتوب در متن قراردادتان وارد شود.

نمونه قرارداد اجاره ویلا از چه قانونی تبعیت می‌کند؟

حال که درباره نمونه قرارداد اجاره ویلا توضیح دادیم، لازم است به این مساله اشاره کنیم که اجاره، از انواع قرارداد معین در قانون مدنی است. یعنی اینکه قانون مدنی به صراحت درباره عقد اجاره توضیح می‌دهد و قواعد و ضوابط مربوط به آن را بیان می‌کند. بنابراین، برای تنظیم این قرارداد، نیاز خواهید داشت که به قواعد قانون مدنی توجه داشته باشید.

این توافق، یک عقد معوض و تملیکی محسوب می‌شود. معوض بودن به این معنی است که برای انجام موضوع قرارداد، عوض یا بها در نظر گرفته‌اند و تملیکی بودن قرارداد نیز به این مساله اشاره دارد که در طول بازه زمانی قرارداد اجاره، مالکیت منافع ملک در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. یعنی مستاجر می‌تواند از ویلا به شیوه‌ متعارف استفاده کند و نفع ببرد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک اجاره نامه مناسب برای تنظیم قرارداد با مشتریان خود داشته باشید، ابتدا لازم است که  از حقوقی که در این قرارداد دارید، آگاه شوید. اولین اقدام مناسب در این زمینه، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و گفتگو با یک شخص متخصص است. در ادامه، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا با شرایطی که در نظر دارید، قراردادتان را آماده کنیم.

قرارداد اجاره ویلا روزانه

این قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید ویلا خود را به صورت روزانه اجاره دهید یا اینکه یک ویلا را برای یک یا چند روز، اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه
دانلود نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه

قرارداد اجاره ویلا (بدونِ پولِ پیش)

برای دریافت سریع این نمونه قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه اجاره نامه ویلا
دانلود نمونه اجاره نامه ویلا

قرارداد اجاره ویلا (با پولِ پیش)

با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید به سرعت به این نمونه قرارداد دسترسی داشته باشید.

نمونه قرارداد اجاره ویلا
دانلود نمونه قرارداد اجاره ویلا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات