قرارداد مشاوره پایان نامه به چه صورتی تنظیم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره پایان نامه

پایان نامه یا رساله را می‌توانیم مرحله آخر دوره دانشجویی در مقاطع مختلف در نظر بگیریم. به طور معمول، در ترم‌های پایانی دانشگاه، دانشجویان برای نوشتن پایان نامه، اقداماتی را آغاز می‌کنند. پایان نامه، یک سوال هدفمند در راستای تخصص و رشته دانشگاهی دانشجو است. هدف از نوشتن پایان نامه این است که دانشجو در حوزه رشته تخصصی خود، به دنبال حل یا اثبات یک مساله باشد و با تحقیقی که انجام می‌دهد به سوال اولیه پاسخ دهد. با توجه به علوم مختلف و تخصص‌های متعددی که وجود دارند، پایان نامه‌ها یا پروژه‌های پایانی به شیوه‌های متعدد تهیه می‌شوند. قرارداد مشاوره پایان نامه ، یک قرارداد کاربردی و مهم است که معمولا در راستای نوشتن پایان نامه، استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد مشاوره پایان نامه ، یک توافق نامه در راستای همکاری و مشاوره در خصوص تهیه یک پایان نامه است. اگرچه دانشجویان می‌توانند با انتخاب استاد راهنما، از راهنمایی اساتید دانشگاه خود بهره‌مند باشند اما در بسیاری از مواقع، برای نوشتن یک پایان نامه موفق، نیازمند یک مشاور فعال هستند که بتوانند به سادگی با او ارتباط برقرار کنند و سوالات خود را بپرسند. مشاور منتخب شما، به طور معمول شخصی است که در زمینه موضوع پایان نامه شما تخصص دارد یا اینکه شخصی است که مهارت قابل توجهی در نوشتن پایان نامه داشته باشد و بتواند ایرادات شما را مشخص کند و شیوه تصحیح آن ایرادات را به شما آموزش دهد. در ادامه این مطلب، به صورت اختصاصی درباره شیوه همکاری با مشاور پایان نامه و قرارداد مورد نیاز برای این همکاری صحبت خواهیم کرد.

نمونه قرارداد مشاوره پایان نامه چه کاربردی دارد؟

بخش قابل توجهی از هر رشته‌ دانشگاهی و گرایش‌های مختلف آن، پژوهش‌‌ها و مقالاتی است که در آن حوزه انجام می‌شود. این پژوهش‌ها و مقالات که در قالب پایان نامه، پروژه پایانی، مقاله یا رساله تهیه خواهند شد، باید به گونه‌ای باشند که بتوانند اطلاعات تازه‌ای را به علم و آن رشته اختصاصی، اضافه کنند. علاوه بر تاثیری که نوشتن این مقالات خواهند داشت، تهیه آن‌ها، موجب افزایش اعتبار دانشگاهی دانشجویان نیز می‌شود. به این صورت که هر دانشجو برای اتمام مقاطع دانشگاهی و دریافت مدرک فارغ التحصیلی آن مقطع، نیازمند تهیه و نوشتن یک پایان نامه است.

به همین دلیل است که قرارداد مشاوره پایان نامه مورد توجه قشر قابل توجهی از دانشجویان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در مواقعی نه تنها انجام و اجرای پایان نامه، بلکه یافتن سوال اصلی و موضوع پایان نامه نیز نیازمند تحقیقات و بررسی‌های اصولی است. دانشجویان برای یافتن یک سوال مهم و یک موضوع کاربردی در رشته خود، از مشاوران کمک می‌گیرند و مشاوران متخصص نیز با ایجاد یک توافق، به منظور همکاری در نوشتن مراحل پایان نامه، در کنار دانشجویان هستند و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهند. علاوه براین، مشاوران با ارزیابی فعالیت‌های دانشجویان، مطالبی که توسط آن‌ها نوشته شده است را اصلاح می‌کنند تا پایان نامه مورد نظر، با سهولت بیشتری تهیه شود.

قرارداد مشاوره پایان نامه چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشاور پایان نامه یکی از انواع قرارداد مشاوره است که میان مشاور متخصص و دانشجو تنظیم می‌شود. با توجه به مذاکرات ابتدایی طرفین، مشاور و دانشجو با امضای قرارداد ، متعهد خواهند بود که به تعهدات خود عمل کنند. این تعهدات و وظایف، در متن قرارداد نوشته می‌شود و به صورت مکتوب ثبت خواهند شد.

قرارداد مشاوره پایان نامه ، یک توافق نامه خصوصی میان اشخاص است و با توجه به ماده‌ 10 قانون مدنی نوشته می‌شود. براساس این ماده، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون، نافذ هستند. بنابراین، قرارداد مشاور پایان نامه نیز اگر مطابق با قانون نوشته شده باشد، صحیح است و ایرادی نخواهد داشت.

شما می‌توانید با توجه به شیوه همکاری و توافقاتی که انجام داده‌اید، نمونه قرارداد مشاوره پایان نامه را در انواع مختلف تنظیم کنید. مُسلَّم است که هر نوع از قرارداد، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد اما در مجموع، تمام قراردادها، بازتابی از جزئیات و کلیات یک همکاری یا توافق خواهند بود. قرارداد، یک سند محسوب می‌شود که قانونی و معتبر است و می‌توانید در دادگاه یا مراجع حل اختلاف، به آن استناد کنید.

انواع قرارداد

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، هر نوع شیوه همکاری با مشاور پایان نامه، خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارد که ممکن است به طور کلی ماهیت یک قرارداد را تغییر دهد. در ادامه سعی می‌کنیم به چند نوع از شیوه‌های همکاری با مشاور پایان نامه اشاره کنیم:

مشاوره پایان نامه به صورت یک توافق پیمانی

تصور کنید که از یک شخص متخصص، می‌خواهید که در طول مدت نوشتن پایان نامه، به عنوان مشاور در کنار شما باشد و شما را در انتخاب موضوع، اجرای تحقیقات میدانی ، انجام آزمایش‌ها و نوشتن پایان نامه راهنمایی کند. این شخص متعهد خواهد بود که تا پایان نوشتن پایان نامه و دریافت تاییدیه نهایی از دانشگاه، در کنار شما باشد و به سوالات شما در خصوص پایان نامه پاسخ دهد. این شیوه از همکاری که برای یک موضوع معین انجام می‌شود و طرفین برای انجام آن، مبلغی را به عنوان حق الزحمه در نظر می‌گیرند، یک نوع از قرارداد پیمانی یا قرارداد پیمانکاری تک نفره خواهد بود.

قرارداد پیمانی، با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم خواهد شد و یک قرارداد لازم و نامعین است. نامعین بودن این قرارداد، به این معنی است که قاعده خاصی برای انجام آن وجود ندارد و طرفین با توجه به توافقات یکدیگر، می‌توانند شروط و قواعدی برای این قرارداد در نظر بگیرند. همچنین مشاور و دانشجو ملزم خواهند بود که تا پایان مدت قرارداد، با یکدیگر همکاری کنند و مانع فعالیت طرف مقابل نباشند. علاوه براین، به دلیل لازم بودن قرارداد، نمی‌توانند پیش از انجام شدن پروژه یا اتمام مدت آن، قرارداد را فسخ کنند یا اینکه از ادامه همکاری پشیمان شوند. البته اگر شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند، می‌توانند با استناد به آن شروط، قرارداد را فسخ کنند.

قرارداد مشاوره ساعتی

گاهی ممکن است در طول تحقیقاتی که برای پایان نامه خود انجام می‌دهید یا برای ارزیابی نتایجی که از تحقیقات کسب کرده‌اید، نیاز داشته باشید که با یک شخص متخصص در رشته خود گفتگو کنید و از او درباره ابهامات ذهنی و سوالات مهم دیگری که دارید، اطلاعات بگیرید. بدون شک، برای گفتگو با این شخص، به زمان کوتاهی نیاز دارید. ممکن است در چند مرحله و هر مرحله به میزان یک ساعت با مشاور متخصص گفتگو کنید. در چنین شرایطی، لازم است که از قرارداد مشاوره ساعتی استفاده شود.

در این قرارداد، به ازای هر ساعت مشاوره تخصصی، مبلغی مشخص شده است. بنابراین، میزان ساعات مشاوره را محاسبه می‌کنند و براساس آن، حق الزحمه مشاور را پرداخت خواهند کرد.

قرارداد استخدام مشاور پایان نامه

از موسسات موفقی که مشغول به فعالیت هستند، موسساتی هستند که به صورت اختصاصی در زمینه انجام و اجرای انواع مقالات، پروژه‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی مشاوره می‌دهند. این موسسات با گرد هم آوردن متخصصانی از رشته‌های دانشگاهی مختلف، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که به واسطه آن، دانشجویان بتوانند به یک مرجع معتبر مراجعه کنند و برای نوشتن پایان نامه خود، از اشخاص متخصص و قابل اعتماد، راهنمایی و کمک بگیرند. این موسسات برای جذب این متخصصان در رشته‌های مختلف می‌توانند از قرارداد استخدام استفاده کنند.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات در قرارداد مشاوره پایان نامه

بدون شک در مواقعی که  می‌خواهید موضوع پایان نامه خود را با شخص دیگری در میان بگذارید، مساله اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعاتی که میان شما رد و بدل می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. ممکن است موضوع پروژه شما، به اندازه‌ای مهم و کاربردی باشد که با تهیه پژوهش مورد نظر، اعتبار و امتیاز ویژه‌ای در مجامع دانشگاهی کسب کنید یا اینکه چاپ پایان نامه و مقالات مرتبط با آن، در نهایت نتیجه‌ای بسیار ثمربخش برای شما به همراه داشته باشد و بتواند موقعیت کاری و تحصیلی شما را دگرگون کند. به همین دلیل، لازم است که به هر شیوه‌ای از مالکیت فکری پژوهش خود و محرمانه ماندن اطلاعات آن، اطمینان کسب کنید.

رسیدگی به این مساله با امضای قرارداد عدم افشای اطلاعات و قرارداد عدم رقابت میان شما و مشاور متخصص، امکان پذیر خواهد بود. شما می‌توانید در کنار امضای قرارداد مشاوره پایان نامه ، این قراردادها نیز امضا کنید. با استفاده از این قراردادها، مشاور نمی‌تواند از موضوع انتخابی شما سوء استفاده کند یا اینکه همان موضوع را برای خود استفاده کند.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره پایان نامه یک قرارداد بسیار کاربردی است. پیش از امضای این قرارداد، لازم است که از ابعاد حقوقی آن مطلع باشید. به همین جهت، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید تا با شرایط بسیار مناسب، بتوانید با یک مشاور حقوقی مجرب، گفتگو کنید. در ادامه، شما می‎‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خود را از رکلا بخواهید.

قرارداد مشاوره تحصیلی

برای رفتن به صفحه دانلود قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی
دانلود نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات