قرارداد طراحی سایت فروشگاهی و نکات مهم برای تنظیم و نوشتن این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی سایت فروشگاهی

از جمله کسب و کارهایی که در فضای اینترنت به کاربران خود محصولات و کالا ارائه می‌دهند، فروشگاه‌های اینترنتی هستند. سایت فروشگاهی یا فروشگاه‌های اینترنتی از جمله وب سایت‌هایی هستند که به صورت اختصاصی امکان تهیه کالا را برای کاربران فراهم می‌کنند. کاربرها می‌توانند بدون محدودیت زمانی و در هر ساعت از شبانه روز، وارد سایت‌های فروشگاهی شوند؛ نیاز خود را جست و جو کنند؛ انتقادات و نظرات دیگر کاربران درباره محصولات را مطالعه کنند و در نهایت، تصمیم بگیرند که کالای مورد نظر خود را تهیه کنند. برای ایجاد چنین امکاناتی، شما نیاز دارید که یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای داشته باشید. برای این منظور نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی یک قرارداد یا یک پیمان برای انجام موضوع توافق است. در این توافق نامه، شخصی که تمایل دارد یک سایت فروشگاهی برای او طراحی شود، با قبول شروط و مسئولیت‌هایی مشخص، پروژه طراحی سایت فروشگاهی مورد نظر خود را به یک شخص حقیقی متخصص یا یک گروه یا یک شرکت فعال در زمینه طراحی سایت می‌سپارید. این شیوه از توافق، یک قرارداد پیمانی و عهدی خواهد بود. زیرا تیم طراحی سایت فروشگاهی، پذیرفته‌اند که در ازای مبلغی که بابت حق الزحمه دریافت می‌کنند، پروژه طراحی سایت فروشگاه شما را انجام دهند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی صحبت می‌کنیم و درباره آن توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی را بیشتر بشناسیم

قرارداد طراحی سایت فروشگاهی در واقع یک نوع از قرارداد پیمانکاری و زیر مجموعه قرارداد طراحی وب سایت است. این قرارداد از جمله قراردادهای پرکاربرد است که پیش‌تر در یک مقاله درباره آن صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این قرارداد و شرایط قانونی مرتبط با آن، می‌توانید آن مقاله را نیز مطالعه کنید. البته اگر پروژه طراحی سایت فروشگاهی خود را به یک فریلسنر یا یک شخص حقیقی مستقل می‌سپارید (برون سپاری انجام می‌شود)، برای شما بهتر است که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید. درباره این قرارداد نیز در یک مقاله به صورت مفصل توضیحات کاربردی را بیان کرده‌ایم. مطالعه آن مقاله نیز می‌تواند به شما کمک کند که از ماهیت قانونی توافقی که به این شیوه انجام می‌شود، آگاهی داشته باشید. همچنین برای همکاری با طراحان سایت مستقل، اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت و جوانب همکاری را مشخص خواهید کرد.

توضیحات بیشتر

نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی یک توافق میان کارفرما و طراح سایت است که برای انجام طراحی سایت میان آن‌ها امضا می‌شود. محتوای این قرارداد باید صریح و واضح باشد و به تمام شروط و حدود قرارداد اشاره کند. یعنی اینکه محتوای توافق میان کارفرما و طراح سایت نباید هیچ ابهامی درباره هیچ کدام از ابعاد قرارداد داشته باشد. برای مثال، لازم است که متقاضی طراحی سایت در خصوص سایت فروشگاهی مورد نیاز خود اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار طراح بگذارد تا روند طراحی و عملیاتی کردن سایت فروشگاهی به سهولت انجام شود.

علاوه براین، از دیگر موارد مهمی که باید کاملا بدون ابهام درباره آن صحبت شود، مساله حق الزحمه طراح سایت و مدت انجام قرارداد است. همچنین باید شروط مورد نظر طرفین نیز به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شود. بدون شک اطلاعات جامعی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، به طرفین کمک می‌کند که روابط کاری خود را به شیوه بهتری سازماندهی کنند. همچنین این امکان وجود دارد که از قراردادی که میان آن‌ها امضا شده است، یک سند معتبر قانونی در اختیار داشته باشند.

اطلاعات محرمانه در قرارداد طراحی سایت فروشگاهی

یکی از مهمترین نگرانی‌ها برای کار در بستر اینترنت، حفاظت از اطلاعات است. بدون شک شما به عنوان دارنده یک سایت فروشگاهی اطلاعات و اسنادی دارید که نمی‌خواهید هیچ شخص دیگری به خصوص رقبای شما از آن مطلع شوند. بدون شک افشای اینگونه اطلاعات برای شما خسارت یا زیان بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین، بهترین اقدام این است که به شیوه‌ای کاربردی از افشای اطلاعات محرمانه جلوگیری کنید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی ، با شخصی که طراحی سایت شما را به عهده خواهد گرفت، قرارداد عدم افشای اطلاعات تنظیم کنید.

بازه زمانی تحویل موضوع نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی

مهم است که نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی شما دارای مدت باشد. مدت قرارداد، در واقع تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد است. این مدت با توافق کارفرما و طراح سایت معین می‌شود. به طور معمول براساس تجربه طراح سایت فروشگاهی و همچنین با توجه به شرایط کارفرما و توافق هر دو طرف، مدت قرارداد را معین می‌کنند. با توجه به بازه زمانی که در قرارداد نوشته می‌شود، طراح سایت فروشگاهی ملزم خواهد بود دقیقا در تاریخی که برای شروع معین شده است، مراحل اجرایی طراحی سایت فروشگاهی را آغاز کند.

شما به عنوان کارفرما می‌توانید شرطی با این مضمون تعیین کنید که اگر طراح سایت فروشگاهی در انجام موضوع پروژه تعلل کند یا اینکه انجام پروژه را به تعویق اندازد، امکان فسخ قرارداد برای طرف اول وجود خواهد داشت. همچنین می‌توانید معین کنید که به ازای هر روز دیرکرد در تحویل سایت فروشگاهی، طراح سایت ملزم خواهد بود که مبلغ مشخصی را بابت خسارت پرداخت کند. شما می‌توانید مبلغ معینی را برای خسارت در هر روز دیرکرد در نظر بگیرید و در متن قرارداد به صورت مکتوب بنویسید.

میزان حق الزحمه طراح سایت را مشخص کنیم!

از دیگر موارد مهمی که لازم است کارفرما و طراح سایت درباره آن با یکدیگر به توافق برسند، مساله میزان حق الزحمه‎ یا همان مبلغ قرارداد است. حق الزحمه مبلغی است که در ازای انجام فرآیند موضوع قرارداد به طراح سایت پرداخت می‌شود. این مبلغ با توافق طرفین معین خواهد شد. طراح سایت و شخصی که طراحی یک سایت فروشگاهی را درخواست کرده است، پیش از اقدام برای امضای قرارداد ، با یکدیگر مذاکره می‌کنند. در این مذاکرات و گفتگو‌ها، میزان حق الزحمه و سایر شروط دیگر نیز معین می‌شوند.

برای تعیین میزان حق الزحمه و اضافه کردن آن به متن قرارداد، لازم است که به صورت دقیق و کامل، مبلغ کلی حق الزحمه را در متن نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی بنویسید. همچنین این امکان برای طرفین وجود دارد که بتوانند شیوه پرداخت حق الزحمه را نیز معین کنند. برای مثال ممکن است که شیوه پرداخت حق الزحمه طراح سایت فروشگاهی به صورت مرحله‌ای در نظر گرفته شده باشد. به این صورت که 50 درصد از مبلغ حق الزحمه را در ابتدای توافق به طراح سایت فروشگاهی پرداخت کنند و باقی مبلغ را با انجام هر مرحله از پروژه بپردازند. به این ترتیب علاوه بر مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت آن نیز مشخص می‌شود و بروز اختلاف را در این مورد، به حداقل خواهید رساند.

فسخ نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی

نمونه قرارداد طراحی سایت فروشگاهی از انواع قراردادهای لازم محسوب می‌شود. لازم بودن این قرارداد در واقع به این معنی است که کارفرما و طراح سایت بدون دلیل موجه قانونی یا بدون داشتن شرطی بابت حق فسخ، امکان فسخ کردن این قرارداد را ندارند. یعنی اینکه طرفین ملزم هستند برای انجام موضوع این قرارداد با یکدیگر همکاری کنند و نمی‌توانند به یکباره قرارداد را فسخ کنند یا اینکه از انجام و اجرای موضوع آن پشیمان شوند. لازم بودن این قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که از انجام شدن موضوع قراردادی که امضا کرده‌اید مطمئن باشید. البته شما می‌توانید در صورت تمایل، شروطی را برای فسخ قرارداد نیز در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد از مهمترین اقداماتی است که پیش از شروع هر رابطه کاری باید انجام شود. تیم حقوقی رکلا با مشاوران حقوقی محرب در کنار شما است تا قرارداد مورد نظرتان را در اختیار داشته باشید. همچنین این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

نمونه قرارداد طراحی سایت

این قرارداد قابل دسترس است و می‌توانید نسخه‌های word و pdf آن را دانلود کنید.

نمونه قرارداد طراحی سایت
دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات