قرارداد طراحی وب سایت چه اوصافی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی وب سایت

انجام پروژه طرحی وب سایت از جمله کارهایی است که برای انجام دادن آن، نیاز به تخصص و مهارت دارید. اشخاصی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، بعد از انجام پروژه‌های متعدد و همچنین بعد از آموزش‌های فراوان توانسته‌اند که در این حرفه فعال باشند. طراحی سایت به اندازه‌ای دارای ابعاد پیچیده است که گاهی برای انجام یک پروژه طراحی سایت، نیاز به حضور یک تیم برنامه نویس خواهد بود. بسیاری از برنامه نویسان نیز به همین دلیل ترجیح می‌دهند که به صورت یک تیم یا یک موسسه یا شرکت مشغول به کار باشند. قرارداد طراحی وب سایت یک قرارداد مهم است که به همین منظور میان طرفین تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد پیمانکاری طراحی سایت در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که با استفاده از آن، مسئولیت طراحی وب سایت مورد نظر شما، به یک برنامه نویس یا یک متخصص در طراحی سایت واگذار می‌شود. به واسطه این قرارداد، برنامه نویس یا تیم برنامه نویسی مورد نظر شما، متعهد می‌شوند که در ازای دریافت حق الزحمه مشخصی، مطابق با سفارش شما، وب سایت مورد نظر را طراحی کنند. در این قرارداد شخصی که طراحی یک وب سایت را سفارش می‌دهد، کارفرما نامیده خواهد شد و شخصی که می‌پذیرد مسئولیت انجام این سفارش را به عهده بگیرد، پیمانکار خواهد بود.

نمونه قرارداد های طراحی سایت قراردادی است که برای انجام پروژه‌های طراحی سایت، به طور معمول میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. این قرارداد شباهت زیادی به قرارداد برنامه نویسی نرم افزار دارد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری را درباره این قرارداد ارائه خواهیم داد.

قرارداد طراحی سایت چیست؟

در پاسخ به این سوال که قرارداد طراحی سایت چیست ، می‌توانیم توضیح دهیم که در واقع قرارداد، یک سند معتبر قانونی و حقوقی محسوب می‌شود که مشخص می‌کند چه رابطه‌ای میان طرفین برقرار خواهد بود. برای مثال، نمونه قرارداد طراحی سایت یک قرارداد مکتوب است که مشخص می‌کند شما تمایل دارید پروژه طراحی و اجرای وب سایت خود را به یک تیم برنامه نویس بسپارید. عقد قرارداد طراحی سایت میان شما و تیم یا موسسه مورد نظرتان، به این معنی خواهد بود که آن تیم ملزم است که مراحل انجام پروژه طراحی سایت را آغاز کند و در تاریخی که در متن قرارداد معین می‌شود، پروژه را به اتمام برساند و به شما تحویل دهد.

شما می‌توانید مشخص کنید که قرارداد طراحی و راه اندازی وب سایت شما در چه بازه زمانی انجام شود؛ مبلغ قرارداد به چه میزانی باشد؛ چه ضمانت‌هایی به شما ارائه شود و اینکه چه شروط و تعهداتی در این توافق نوشته شوند. قرارداد خام طراحی سایت به شما این امکان را می‌دهد که با صلاحدید خود و براساس مذاکرات و توافقاتی که میان طرفین صورت گرفته است، شروط و تعهداتی را برای قرارداد مطرح کنید. تفاوتی ندارد که همکاری شما با یک برنامه نویس باشد یا تمایل داشته باشید که با یک تیم یا شرکت متخصص در زمینه طراحی سایت همکاری کنید، در مجموع لازم است که حتما مشخصات و اطلاعات دقیق هر شخص حقوقی و هر شخص حقیقی که در این توافق حضور دارند را به صورت دقیق در متن نمونه فرم قرارداد طراحی وب سایت بنویسید.

نمونه قرارداد طراحي وب سايت به صورت قانونی

اگر تمایل دارید که یک نمونه قرارداد طراحی و ساخت وب سایت را تنظیم و امضا کنید، ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که درباره ویژگی‌های حقوقی و قانونی این قرارداد مطلع باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که به شیوه بهتری با شرایط قانونی انجام این قرارداد آشنا شوید و از حقوقی که به واسطه این قرارداد از آن برخوردار خواهید بود، آگاه باشید. اگر بخواهیم از اوصاف و ویژگی‌های قانونی نمونه متن قرارداد طراحی وب سایت صحبت کنیم، باید بگوییم که این توافق، یک قرارداد پیمانی، رضایی، معوض، نامعین و لازم است.

اوصاف و ویژگی‌های قانونی قرارداد!

قرارداد طراحی وب سایت یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود. به این معنی که تعریف مشخصی از این قرارداد در قانون مدنی بیان نشده است. البته نامعین بودن این قرارداد به این معنی نیست که از اعتبار یا صحت آن کاسته می‌شود. در چنین قراردادهایی، لازم است که قرارداد مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم شود. یعنی اینکه این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند.

قرارداد طراحی وب سایت یک قرارداد معوض است. یعنی اینکه باید برای انجام موضوع این قرارداد، بها یا عوضی پرداخت شود. بها یا عوض این قرارداد از جانب کارفرما یا شخصی که سفارش تنظیم وب سایت خود را مطرح می‌کند، به پیمانکار پرداخت خواهد شد. نکته مهم بعدی از اوصاف این قرارداد، لازم بودن آن است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که پیمانکار و کارفرما نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. حتی این امکان نیز وجود ندارد که یکی از طرفین اعلام کند که از انجام این قرارداد پشیمان شده‌ است. اگرچه شما می‌توانید برای تایید موافقت نهایی برای اجرای قرارداد، مهلتی را در نظر بگیرید.

با این حساب، اگر پروژه طراحی سایت وارد مرحله اجرایی شده باشد، دیگر نمی‌توانید قرارداد را فسخ کنید و طرفین ملزم هستند که به تعهدات قرارداد پایبند باشند.

پیمانکار و کارفرما!

اولین بخش از نمونه متن قرارداد طراحی وب سایت ، بخشی است که در آن پیمانکار و کارفرما را معرفی می‌کنند. ممکن است که شما با شخص حقیقی یا حتی با اشخاص حقوقی همکاری کنید. با توجه به این مساله که معرفی اشخاص حاضر در قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است، باید حتما این اشخاص به دقت در متن قرارداد معرفی شود. برای معرفی طرفین قرارداد طراحی وب سایت ابتدا لازم است با القابی مانند کارفرما، برنامه نویس یا پیمانکار، مسئولیت هر شخص را در قرارداد مشخص کنید.

در ادامه باید اطلاعات و مشخصات هویتی هر دو طرف را در متن نمونه متن قرارداد طراحی وب سایت بنویسید. شما می‌توانید برای نوشتن اطلاعات و مشخصات پیمانکار و کارفرما از اطلاعات مندرج در کارت شناسایی آن‌ها یا اطلاعات ثبتی شرکت بهره ببرید. علاوه براین، لازم است که آدرس دقیق محل اقامت طرفین و همچنین آدرس دقیق محل شرکت یا موسسه را در متن نمونه قرارداد پیمانکاری طراحی سایت به طور دقیق بنویسید.

موضوع قرارداد طراحی و راه اندازی وب سایت

موضوع این قرارداد، انجام عملیات طراحی و راه اندازی وب سایت است. شما می‌توانید در متن این توافق، به صورت صریح و شفاف درباره موضوع، محتوا و کاربری وب سایتی که در نظر دارید، توضیح دهید. توضیحاتی که در بخش موضوع این قرارداد نوشته می‌شوند، اطلاعاتی هستند که محتوای کلی این قرارداد را مشخص می‌کنند.

مثلا شما می‌توانید در قراردادتان اینطور بنویسید که موضوع این قرارداد عبارت است از انجام تمام امور مربوط به طراحی، ساخت و راه اندازی یک وب سایت با عنوان مشخص و همچنین با توجه به کاربری مورد نیاز کارفرما از سایت که باید مطابق با طرح پیشنهادی اولیه اجرا شود. در ادامه متن این قرارداد نیز می‌توانید برای تاریخ دقیق تحویل سایت، تصمیم گیری کنید و تاریخ مشخصی را در قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

مشاوره حقوقی تلفنی اقدامی بسیار سازنده برای دستیابی به بهترین راهکارها و همچنین آشنایی با مسائل حقوقی و قانونی است. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی و همچنین با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، در کنار شما است تا قرارداد مناسبتان را در اختیار داشته باشید.

نمونه قرارداد طراحی سایت

نسخه pdf و word از این قرارداد را از همین جا دانلود کنید.

نمونه قرارداد طراحی سایت
دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات