قرارداد لوازم تحریر ؛ معامله و خرید و فروش لوازم التحریر جزئی و کلان

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/09/14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لوازم تحریر

نوشتن یکی از مهمترین دستاوردهای تمدن‌های بشری است. نوشتن در هر برهه‌ی زمانی به شیوه خاصی انجام شده است. در گذشته، انسان‌ها از پوست حیوانات و لوح‌های گلی برای نوشتن مطالب مختلف استفاده می‌کردند. بعد از قرون وسطی اولین مدادها و دیگر انواع لوازم التحریر ابداع شد. صنعت تولید لوازم تحریر به مرور زمان پیشرفت بسیار زیادی کرده است. لوازم التحریر‌های امروزی از ظاهر و تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. عمده‌ترین مصرف کننده‌های لوازم التحریر دانش‌آموزان، دانش‌جویان، هنرمندان و کارمندان هستند زیرا برای انجام کارهای خود به لوازم التحریری مانند خودکار، مداد و کاغذ نیاز دارند. لوازم التحریری مانند خودکار و کاغذ آچار یکی از مهم‌ترین لوازم التحریر مورد نیاز در اداره‌ها، شرکت‌ها و موسسات است که به صورت عمده خریداری می‌شوند. هدف از تنظیم قرارداد لوازم تحریر ، خرید و فروش لوازم التحریر در سطح کلان و به صورت عمده است.

قرارداد خرید و فروش لوازم التریر میان خریداران و عرضه کنندگان لوازم التحریر یا تولید کنندگان آن تنظیم می‌شود. به قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر در اصطلاح قانون مدنی، بیع گفته می‌شود. در این مقاله نکات قانونی مربوط به این قرارداد را توضیح می‌دهیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد فروش کالا یا در واقع، همان قرارداد بیع کالا است.

قرارداد لوازم تحریر مطابق با کدام قوانین و ماده‌ها نوشته می‌شود؟

در اصطلاح حقوق مدنی به قرارداد میان خریداران و فروشندگان لوازم التحریر ، بیع گفته می‌شود.

مطابق با تعریف ماده 338 قانون مدنی، قرارداد لوازم تحریر ، توافقی دو جانبه میان خریدار و فروشنده لوازم التحریر است. به موجب این قرارداد، مالکیت لوازم التحریر از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. خریدار نیز ملزم است که بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت کند.

شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر در فصل بیع قانون مدنی و در مواد 338 الی 463 بیان شده است.

برخی از شرایط قانونی خرید و فروش لوازم التحریر، آمره و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده لوازم التحریر ملزم خواهند بود که قوانین آمره را رعایت کنند. رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل شدن قرارداد خرید کالا می‌شود. برای مثال، خرید و فروش لوازم التحریر مسروقه صحیح نیست. بنابراین قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر مسروقه باطل است و موجب انتقال مالکیت لوازم التحریر مسرقه به خریدار نمی‌شود.

برخی دیگر از قوانین خرید و فروش لوازم التحریر نیز تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده لوازم التحریر می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند بدون آنکه خللی بر قرارداد آن‌ها وارد شود. برای مثال، مطابق با یک قاعده تکمیلی، هزینه حمل و نقل لوازم التحریر بر عهده فروشنده است اما خریدار و فروشنده می‌توانند بر خلاف این قاعده با یکدیگر به توافق برسند.

آیا میان قرارداد لوازم تحریر و مبایعه نامه تفاوتی وجود دارد؟

مبایعه نامه، سندی است که وقوع قرارداد لوازم تحریر را به اثبات می‌رساند. در عرف و در میان مردم مبایعه نامه بر سندی اطلاق می‌شود که بر وقوع معاملات مربوط به املاک و مستغلات دلالت می‌کند اما باید به این نکته توجه کنید که تنظیم قرارداد بیع نامه (مبایعه نامه) تنها به معاملات املاک اختصاص ندارد و برای خرید و فروش تمامی اموال می‌توان مبایعه نامه تنظیم کرد.

خریدار و فروشنده لوازم التحریر می‌توانند اراده خود مبنی بر خرید و فروش را به صورت شفاهی یا کتبی اعلام کنند. قانون گذار تحقق این قرارداد را به واسطه داد و ستد لوازم التحریر و بهای آن، مجاز دانسته است. داد و ستد بدین صورت که فروشنده، لوازم التحریر را به خریدار می‌دهد و خریدار نیز بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت می‌کند.

مبایعه نامه در واقع قرارداد مکتوب خرید و فروش لوازم التحریر است و معمولاً برای معامله لوازم التحریر در سطح عمده و کلان تنظیم می‌شود.

آیا می‌توانیم قرارداد لوازم تحریر را قبل از تولید لوازم التحریر تنظیم کنیم؟

لوازم التحریری که به واسطه قرارداد لوازم تحریر مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد می‌تواند عین معین یا کلی باشد.

لوازم التحریری عین معین هستند که در زمان امضای قرارداد وجود خارجی داشته و خریدار و فروشنده نسبت به نوع، مقدار و جنس آن‌ها آگاهی داشته باشند. مانند قرارداد خرید 10000 خودکار و 20000 مداد استدلری که در انبار یک کارخانه لوازم التحریر وجود دارند.

در شرایط کلی بودن مال، لوازم التحریر در زمان امضای قرارداد موجود نیست و هنوز تولید نشده است. مقدار، جنس و وصف لازم التحریر کلی باید در قرارداد مشخص شود. برای مثال، آموزش و پرورش 100 هزار کاغذ آچار درجه یک را برای تولید کتاب درسی از کارخانه لوازم التحریر پیش خرید می‌کند. کارخانه لوازم التحریر موظف است که 100 هزار کاغذ آچار را در موعد مقرر و مطابق با اوصافی که آموزش و پروش تعیین کرده است به او تحویل بدهد.

در قرارداد لوازم تحریر به صورت کلی باید مقدار، جنس و وصف لوازم التحریر از سوی خریدار و فروشنده تعیین شود. مطابق با ماده 352 قانون مدنی، عدم تعیین مقدار، جنس و وصف لوازم التحریری که پیش خرید شده است به باطل شدن قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر ختم می‌شود.

قرارداد لوازم تحریر را تحت چه شرایطی می‌توانیم فسخ کنیم؟

قرارداد لوازم تحریر لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است اما در قانون مدنی 10 نوع خیار برای فسخ این قرارداد پیش بینی شده است که ما در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

خیار شرط قرارداد لوازم التحریر

هر یک از خریدار و فروشنده لوازم التحریر شرط می‎کنند که خودشان یا شخص ثالثی (شخص دیگری غیر از خریدار و فروشنده) تا مدت معینی حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

خیار تاخیر ثَمن در معامله لوازم التحریر

در اصطلاح قانون مدنی، ثمن به بها و قیمت لوازم التحریر گفته می‌شود. اگر برای پرداخت بهای لوازم التحریر مدتی مشخص نشده باشد، خریدار موظف است که در ظرف سه روز از تاریخ امضای قرارداد بهای آن را به فروشنده پرداخت کند. فروشنده در حالتی می‌تواند به استناد خیار تاخیر ثمن قرارداد را فسخ کند که سه روز از تاریخ امضای قرارداد گذشته و در این مدت خریدار بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت نکرده باشد. شرط دیگر تحقق خیار تاخیر ثمن، عدم تحویل کامل لوازم التحریر مورد معامله به خریدار است.

خیار تدلیس و انواع آن در قرارداد

تدلیس به معنای انجام کاری است که باعث فریب دیگران می‌شود. خیار تدلیس در قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر به دو صورت محقق خواهد شد:

  1. فروشنده لوازم التحریر با انجام کاری باعث فریب خوردن خریدار لوازم التحریر شده باشد. برای مثال، فروشنده مدادهای نامرغوب و درجه سه را در پاکت یک برند معروف گذاشته و باعث فریب خوردن خریدار شده است.
  2. خریدار لوازم التحریر با انجام کاری باعث فریب خوردن فروشنده شود.

خیار غَبن معامله لوازم تحریر

خیار غبن در موردی محقق می‌شود که خریدار و فروشنده لوازم التحریر از قیمت واقعی آن در بازار بی‌خبر باشند و لوازم التحریر را بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از بهای واقعی آن مورد معامله قرار بدهند. در این حالت هر یک از خریدار و فروشنده لوازم التحریر که ضرر کرده است با استناد به خیار غَبن می‌تواند قرارداد لوازم تحریر را فسخ کند.

پیشنهادی برای این معامله

انجام چنین معاملاتی با خطرات و اشکالات زیادی همراه خواهد بود. ممکن است که توافقات شفاهی طرفین برای معاملات خرد یا کلان چندان موثر نباشد و با تحریفات زیادی همراه شود. علاوه براین، شیوه صحیح نگارش و تنظیم قرارداد نیز باید رعایت شود. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. شما می‌توانید با زدن روی لینک درخواست تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید. علاوه براین، مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که برای آگاهی یافتن از شرایط این معامله، برای شما کارآمد خواهد بود.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

روی تصویر زیر بزنید و نمونه فرم قرارداد برای معامله کالا را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

در مواردی که معامله شما به صورت اقساطی انجام می‌شود، می‌توانید از فرم نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا استفاده کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات