نوشتن یکی از مهمترین دستاوردهای تمدنهای بشری است. نوشتن در هر برههی زمانی به شیوه خاصی انجام شده است. در گذشته، انسانها از پوست حیوانات و لوحهای گلی برای نوشتن مطالب مختلف استفاده میکردند. بعد از قرون وسطی اولین مدادها و دیگر انواع لوازم التحریر ابداع شد. صنعت تولید لوازم تحریر به مرور زمان پیشرفت بسیار زیادی کرده است. لوازم التحریرهای امروزی از ظاهر و تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. عمدهترین مصرف کنندههای لوازم التحریر دانشآموزان، دانشجویان، هنرمندان و کارمندان هستند زیرا برای انجام کارهای خود به لوازم التحریری مانند خودکار، مداد و کاغذ نیاز دارند. لوازم التحریری مانند خودکار و کاغذ آچار یکی از مهمترین لوازم التحریر مورد نیاز در ادارهها، شرکتها و موسسات است که به صورت عمده خریداری میشوند. هدف از تنظیم قرارداد لوازم تحریر ، خرید و فروش لوازم التحریر در سطح کلان و به صورت عمده است.
قرارداد خرید و فروش لوازم التریر میان خریداران و عرضه کنندگان لوازم التحریر یا تولید کنندگان آن تنظیم میشود. به قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر در اصطلاح قانون مدنی، بیع گفته میشود. در این مقاله نکات قانونی مربوط به این قرارداد را توضیح میدهیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد فروش کالا یا در واقع، همان قرارداد بیع کالا است.
در اصطلاح حقوق مدنی به قرارداد میان خریداران و فروشندگان لوازم التحریر ، بیع گفته میشود.
مطابق با تعریف ماده 338 قانون مدنی، قرارداد لوازم تحریر ، توافقی دو جانبه میان خریدار و فروشنده لوازم التحریر است. به موجب این قرارداد، مالکیت لوازم التحریر از فروشنده به خریدار منتقل میشود. خریدار نیز ملزم است که بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت کند.
شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر در فصل بیع قانون مدنی و در مواد 338 الی 463 بیان شده است.
برخی از شرایط قانونی خرید و فروش لوازم التحریر، آمره و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده لوازم التحریر ملزم خواهند بود که قوانین آمره را رعایت کنند. رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل شدن قرارداد خرید کالا میشود. برای مثال، خرید و فروش لوازم التحریر مسروقه صحیح نیست. بنابراین قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر مسروقه باطل است و موجب انتقال مالکیت لوازم التحریر مسرقه به خریدار نمیشود.
برخی دیگر از قوانین خرید و فروش لوازم التحریر نیز تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده لوازم التحریر میتوانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند بدون آنکه خللی بر قرارداد آنها وارد شود. برای مثال، مطابق با یک قاعده تکمیلی، هزینه حمل و نقل لوازم التحریر بر عهده فروشنده است اما خریدار و فروشنده میتوانند بر خلاف این قاعده با یکدیگر به توافق برسند.
مبایعه نامه ، سندی است که وقوع قرارداد لوازم تحریر را به اثبات میرساند. در عرف و در میان مردم مبایعه نامه بر سندی اطلاق میشود که بر وقوع معاملات مربوط به املاک و مستغلات دلالت میکند اما باید به این نکته توجه کنید که تنظیم قرارداد بیع نامه (مبایعه نامه) تنها به معاملات املاک اختصاص ندارد و برای خرید و فروش تمامی اموال میتوان مبایعه نامه تنظیم کرد.
خریدار و فروشنده لوازم التحریر میتوانند اراده خود مبنی بر خرید و فروش را به صورت شفاهی یا کتبی اعلام کنند. قانون گذار تحقق این قرارداد را به واسطه داد و ستد لوازم التحریر و بهای آن، مجاز دانسته است. داد و ستد بدین صورت که فروشنده، لوازم التحریر را به خریدار میدهد و خریدار نیز بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت میکند.
مبایعه نامه در واقع قرارداد مکتوب خرید و فروش لوازم التحریر است و معمولاً برای معامله لوازم التحریر در سطح عمده و کلان تنظیم میشود.
لوازم التحریری که به واسطه قرارداد لوازم تحریر مورد خرید و فروش قرار میگیرد میتواند عین معین یا کلی باشد.
لوازم التحریری عین معین هستند که در زمان امضای قرارداد وجود خارجی داشته و خریدار و فروشنده نسبت به نوع، مقدار و جنس آنها آگاهی داشته باشند. مانند قرارداد خرید 10000 خودکار و 20000 مداد استدلری که در انبار یک کارخانه لوازم التحریر وجود دارند.
در شرایط کلی بودن مال، لوازم التحریر در زمان امضای قرارداد موجود نیست و هنوز تولید نشده است. مقدار، جنس و وصف لازم التحریر کلی باید در قرارداد مشخص شود. برای مثال، آموزش و پرورش 100 هزار کاغذ آچار درجه یک را برای تولید کتاب درسی از کارخانه لوازم التحریر پیش خرید میکند. کارخانه لوازم التحریر موظف است که 100 هزار کاغذ آچار را در موعد مقرر و مطابق با اوصافی که آموزش و پروش تعیین کرده است به او تحویل بدهد.
در قرارداد لوازم تحریر به صورت کلی باید مقدار، جنس و وصف لوازم التحریر از سوی خریدار و فروشنده تعیین شود. مطابق با ماده 352 قانون مدنی، عدم تعیین مقدار، جنس و وصف لوازم التحریری که پیش خرید شده است به باطل شدن قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر ختم میشود.
قرارداد لوازم تحریر لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است اما در قانون مدنی 10 نوع خیار برای فسخ این قرارداد پیش بینی شده است که ما در ادامه مهمترین آنها را توضیح میدهیم:
هر یک از خریدار و فروشنده لوازم التحریر شرط میکنند که خودشان یا شخص ثالثی (شخص دیگری غیر از خریدار و فروشنده) تا مدت معینی حق فسخ قرارداد را داشته باشد.
در اصطلاح قانون مدنی، ثمن به بها و قیمت لوازم التحریر گفته میشود. اگر برای پرداخت بهای لوازم التحریر مدتی مشخص نشده باشد، خریدار موظف است که در ظرف سه روز از تاریخ امضای قرارداد بهای آن را به فروشنده پرداخت کند. فروشنده در حالتی میتواند به استناد خیار تاخیر ثمن قرارداد را فسخ کند که سه روز از تاریخ امضای قرارداد گذشته و در این مدت خریدار بهای لوازم التحریر را به فروشنده پرداخت نکرده باشد. شرط دیگر تحقق خیار تاخیر ثمن، عدم تحویل کامل لوازم التحریر مورد معامله به خریدار است.
منظور از تدلیس، انجام شدن کاری است که باعث فریب دیگران شود. خیار تدلیس در قرارداد خرید و فروش لوازم التحریر به دو صورت محقق خواهد شد:
خیار غبن در موردی محقق میشود که خریدار و فروشنده لوازم التحریر از قیمت واقعی آن در بازار بیخبر باشند و لوازم التحریر را بسیار ارزانتر یا گرانتر از بهای واقعی آن مورد معامله قرار بدهند. در این حالت هر یک از خریدار و فروشنده لوازم التحریر که ضرر کرده است با استناد به خیار غَبن میتواند قرارداد لوازم تحریر را فسخ کند.
قرارداد باطل، اثر و اعتبار قانونی ندارد. بنابراین قرارداد باطل لوازم التحریر باعث انتقال مالکیت لوازم التحریر به خریدار آن نمیشود. در ادامه موارد قانونی باطل شدن قرارداد لوازم تحریر را بررسی میکنیم:
قرارداد مکتوب لوازم التحریر در اصطلاح حقوقی مبایعه نامه گفته میشود. میایعه نام لوازم التحریر در حقیقت سندی است که خرید و فروش لوازم التحریر را به اثبات میرساند.
مبایعه نامه عادی لوازم التحریر توسط خریدار و فروشنده تنظیم میشود و حاوی امضا و اثر انگشت آنها است. این قرارداد ممکن است به صورت دستنویس یا حتی به صورت تایپی، آماده شده باشد. مطابق با تعریف ماده 1287 قانون مدنی، مبایعه نامه رسمی لوازم التحریر نیز در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و به امضای مامور رسمی میرسد.
مبایعه نامه رسمی و عادی خرید و فروش لوازم التحریر، از دلایل محکمه پسند برای ارائه به محاکم قضایی هستند. بنابراین خریدار و فروشنده لوازم التحریر در صورت بروز اختلاف میتوانند به مبایعه نامه رسمی یا عادی خود استناد کنند و ادعای خودشان را در نزد مرجع قضایی به اثبات برسانند.
با این حال، هیچ الزامی برای ثبت رسمی قرارداد لوازم التحریر در دفتر اسناد رسمی وجود ندارد و آنچه از عرف معاملات میان مردم نیز برآورد میشود این است که به طور معمول، این قرارداد صرفا به صورت قرارداد عادی تنظیم خواهد شد.
انجام چنین معاملاتی با خطرات و اشکالات زیادی همراه خواهد بود. ممکن است که توافقات شفاهی طرفین برای معاملات خرد یا کلان چندان موثر نباشد و با تحریفات زیادی همراه شود. علاوه براین، شیوه صحیح نگارش و تنظیم قرارداد نیز باید رعایت شود. به همین دلیل، به شما پیشنهاد میکنیم که تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. شما میتوانید با زدن روی لینک درخواست تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید. علاوه براین، مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که برای آگاهی یافتن از شرایط این معامله، برای شما کارآمد خواهد بود.
قرارداد فروش کالا (نقدی)
روی تصویر زیر بزنید و نمونه فرم قرارداد برای معامله کالا را تهیه کنید.
قرارداد فروش اقساطی کالا
در مواردی که معامله شما به صورت اقساطی انجام میشود، میتوانید از فرم نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا استفاده کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.