قرارداد تعمیر مبل؛ آثار حقوقی این قرارداد و نحوه تنظیم آن!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تعمیر مبل

معمولاً هزیه خرید مبل با صرف هزینه بسیاری همراه است بنابراین راه‌ حل اقتصادی و به صرفه این است که در هنگام تغییر دکوراسیون یا در صورت به وجود آمدن فرسودگی جزئی در مبلمان، به جای صرف هزینه زیاد و خرید مبلمان جدید، مبلمان قبلی خود را تعمیر کنید. قرارداد تعمیر مبل ، یک قرارداد پیمانی است که میان صاحب مبل و تعمیرکار با موضوع تعمیر مبل امضا می‌شود. ما در ادامه این مطلب شما را با نکات حقوقی که باید در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد رعایت کنید، آشنا می‌کنیم.

بررسی ماهیت حقوقی قرارداد تعمیر مبل

قراردادها، یک ماهیت حقوقی هستند که با توافق دو یا چند شخص به وجود می‌آیند. قراردادی که در خصوص تعمیر مبل، تنظیم و امضا می‌شود نیز یک ماهیت حقوقی است که با توافق میان صاحب مبل و تعمیرکار، ایجاد می‌شود.

قراردادهای تعمیر و بازسازی مبلمان اغلب به صورت قرارداد پیمانکاری امضا می‌شوند و طرفین آن پیمانکار و کارفرما نامیده خواهند شد. قراردادهای پیمانکاری از نوع قراردادهای خصوصی میان اشخاص هستند که براساس اصل آزادی قراردادها و ماده ده قانون مدنی تنظیم می‌شود. شرایط و احکام این قرارداد به توافق صاحب مبل و تعمیرکار بستگی دارد و آن‌ها ملزم به رعایت و عمل کردن به این شروط هستند. لازم به ذکر است شروطی که در نظر گرفته می‌شود، نباید با قوانین آمره ایران و با شرع و دین اسلام منافات داشته باشند در غیر این صورت نه تنها شرط باطل است، بلکه به باطل شدن قرارداد میان صاحب مبل و تعمیرکار نیز می‌انجامد.

انواع قرارداد تعمیر مبل

در مطالب بالا اشاره کردیم که این قرارداد اغلب به صورت یک توافق پیمانی تنظیم می‌شود. قراردادهای پیمانی به وسیله کارفرما و پیمانکار امضا خواهند شد و برحسب اینکه تعمیرکار مبل، یک فرد باشد یا گروهی از افراد با همکاری یکدیگر به تعمیر مبل بپردازند، این توافق را به دو نوع زیر تقسیم می‌کنند:

  1. پیمانکاری گروهی (جمعی)؛ در این نوع از قرارداد، پروژه تعمیر مبلمان به یک کارگاه سپرده می‌شود که علاوه بر صاحب کارگاه، تعدادی پرسنل و کارگر نیز در آن مشغول به کار باشند. در واقع در این قرارداد، تعمیر مبلمان توسط گروهی از کارگران کارگاه مبلمان سازی انجام می‌شود. به همین دلیل، قرارداد پیمانکاری جمعی برای آن‌ها مناسب است. علاوه براین، کارفرما باید در متن قرارداد به این موضوع اشاره کند که مسئولیت بیمه و حقوق و مزایای کارگران را به عهده نمی‌گیرد و تمام مسئولیت‌ها با پیمانکار است.
  2. پیمانکاری تک نفره؛ در این نوع از قرارداد، پیمانکار یا همان تعمیرکار، یک فرد است و به تنهایی، پروژه تعمیر مبلمان را انجام می‌دهد. برای مثال، یک فرد، کارگاه تعمیرات مبل دارد و به تنهایی در آنجا مشغول به کار است و شما مبلمان خود را نزد او می‌برید و جهت تعمیر مبلمان، با او قرارداد پیمانکاری تک نفره را تنظیم می‌کنید.

بررسی ویژگی‌های حقوقی قرارداد تعمیر مبل

در قانون مدنی، قراردادها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و برحسب نوع قرارداد، احکام و شرایط خاص خود را دارند. بنابراین اولین قدم در جهت شناخت یک قرارداد، تشخیص نوع و ویژگی‌های حقوقی آن در مقایسه با سایر قراردادها است. در اینجا به طور کلی خصوصیات قانونی قرارداد تعمیر مبل را بررسی می‌کنیم:

  1. این قرارداد یک قرارداد لازم الاجرا است؛ به این معنا که شما بعد از امضا به هیچ وجه و با هیچ دلیلی مثل مقرون به صرفه نبودن تعمیر مبل، حق انحلال آن را ندارید و تعمیرکار مبل نیز نمی‌تواند قرارداد را منحل کند مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته و قانون گذار به شما اجازه انحلال یک جانبه یا در اصطلاح، حق فسخ قرارداد را داده باشد.
  2. این قرارداد، یک قرارداد نامعین است و در راستای ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شود و به همین جهت، شرایط و مقررات آن به وسیله توافق صاحب مبل و تعمیرکار، تعیین می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که شرایط قرارداد نباید غیر مشروع و مخالف با قوانین آمره کشور مانند قانون اساسی باشد.
  3. این تعهد، یک قرارداد معوض است. هر یک از طرفین در مقابل عوضی که به طرف دیگر می‌دهد به طور متقابل، عوضی نیز دریافت می‌کند. یعنی تعمیر کننده مبل در مقابل کاری که انجام داده است دستمزد، دریافت می‌کند و صاحب مبل نیز در مقابل دستمزدی که می‌پردازد از نتیجه کار تعمیرکار مبل بهره‌مند می‌شود.
  4. توافق حاضر، یک قرارداد عهدی است و موضوع آن، تعهد به انجام کار یعنی تعمیر مبل، از سوی تعمیرکار است.

شرایط صحت تنظیم و امضای قرارداد تعمیر مبل

این قرارداد مطابق با ماده 10 و ماده 190 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود و به همین جهت رعایت شرایط اساسی صحت قراردادها که در ماده 190 آمده، در این قرارداد نیز الزامی است. بنابراین:

  1. صاحب مبل و تعمیرکار باید از اهلیت امضا قرارداد برخوردار باشند. یعنی باید عاقل، بالغ و رشید باشند؛
  2. صاحب مبل و تعمیر کننده مبل باید با رضایت کامل، برای انجام معامله حاضر شوند و قصد امضا کردن قرارداد را نیز داشته باشند. یعنی نباید تحت اجبار و تهدید یا برای صحنه سازی متقلبانه، قرارداد را امضا کنند؛
  3. موضوع قرارداد باید به طور کلی برای هر دو طرف قرارداد یعنی صاحب مبل و تعمیرکار، معلوم و معین باشد؛
  4. جهت قرارداد، یعنی انگیزه و هدف نهایی صاحب مبل و تعمیرکار نیز باید امری مشروع و قانونی باشد.

نکته مهم: فقدان هر کدام از شرایط بالا در صاحب مبل یا تعمیرکار، باعث باطل شدن قرارداد میان آن‌ها می‌شود.

نحوه نگارش قرارداد تعمیر مبل

در ابتدا باید این مطلب مهم را به شما گوشزد کنیم که تا جای ممکن از تنظیم و امضای قراردادهای شفاهی خودداری کنید و برای حفظ حقوقتان تا جای ممکن، از قراردادهای مکتوب استفاده کنید. اما مکتوب بودن قرارداد به تنهایی برای حفظ حقوق شما کفایت نمی‌کند بلکه باید در نوشتن و تنظیم آن‌ها نیز دقت لازم را به عمل آورید و نکات ضروری را در آن قید کنید.

مشخصات طرفین قرارداد

منظور از مشخصات شخصیت حقیقی ، اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، محل اقامت و به صورت کلی اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای او است و در خصوص شخصیت حقوقی نیز  این اطلاعات شامل مواردی مانند نام تجاری، شماره ثبت و دیگر اطلاعات مربوط به آن‌ها می‌شوند.

در صورتی که فردی به نمایندگی از اشخاص حقیقی یا حقوقی، قرارداد را امضا می‌کند باید در قسمت مربوط به نماینده، مشخصات خود را بنویسد.

اهمیت نوشتن موضوع قرارداد تعمیر مبل

موضوع قرارداد، هدف اصلی و اولیه صاحب مبل از امضای قرارداد است. موضوع قرارداد در اینجا تعمیر و بازسازی مبل، مطابق با خصوصیات مورد نظر کارفرما است. لازم است موضوع قرارداد به طور واضح و روشن مشخص شود تا تعمیرکار بداند چه کاری را باید انجام دهد و چه وظایفی به عهده گرفته است و در مقابل انجام چه کاری، دستمزد دریافت می‌کند.

مدت قرارداد

منظور از مدت قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که در طول آن، تعمیرکار، مبل را تعمیر و بازسازی می‌کند و در خاتمه آن مدت، مبل را تحویل می‌دهد. مدت قرارداد بعد از تحویل مبل نیز ممکن است ادامه داشته و تعمیرکار، ضامن خرابی‌های به وجود آمده در مبل در طول آن مدت نیز باشد. لازم به ذکر است که تمدید مدت با توافق طرفین اشکالی ندارد.

مبلغ قرارداد تعمیر مبل و نحوه پرداخت آن

منظور از مبلغ قرارداد، دستمزد و حق الزحمه تعمیرکار است. مبلغ قرارداد با توافق طرفین تعیین می‌شود اما در خصوص تعمیر مبل معمولاً اینگونه است که مبلغ قرارداد از پیش توسط تعمیرکار تعیین شده است و صاحب مبل با امضای قرارداد می‌پذیرد که آن مبلغ را پرداخت کند.

نحوه پرداخت مبلغ نیز با توجه به توافق طرفین می‌تواند به طور نقدی یا در قالب اقساط باشد یا آنکه در هنگام تنظیم قرارداد قسمتی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت بدهند و مابقی آن در هنگام تحویل مبل پرداخت شود.

فسخ قرارداد تعمیر مبل چگونه انجام می‌شود؟

قراردادی که در خصوص تعمیر و بازسازی مبل امضا می‌شود، یک قرارداد لازم است و هیچ کدام از صاحب مبل و تعمیرکار، به تنهایی حق فسخ آن را ندارند اما هر یک از آنان می‌توانند شرایطی که در راستای حفظ حقوق خود ضروری می‌بینند را در متن قرارداد قید کنند. در این صورت، مشروط له (شخصی که شرط به نفع او است) در صورت عدم رعایت هر یک از این شرایط می‌تواند قرارداد را فسخ کند. به این امر، در اصطلاح حق فسخ قرارداد (روی لینک بزنید) گفته می‌شود. پیش‌تر در خصوص فسخ قرارداد مقاله‌ای اختصاصی در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در زمانی که برای انتخاب قراردادتان تردید دارید یا اینکه از ماهیت حقوقی و قانونی آن اطلاعاتی ندارید، برای شما کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این، برای شما مناسب است که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظرتان را تهیه کنید و از آن برای معاملاتتان بهره ببرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای دسترسی سریع به یک نمونه از قرارداد پیمانکاری عمومی، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات