قرارداد راه اندازی سایت و نکات قانونی این نوع از قرارداد + نمونه قرارداد

-
بروزرسانی:1402/06/14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد راه اندازی سایت

در این مقاله قصد داریم درباره نمونه قرارداد راه اندازی سایت صحبت کنیم. با پیشرفت علم و فناوری و از زمانی که مردم با اینترنت و فضای ‌‌مجازی آشنا شدند، شرکت‌های زیادی، کسب و کار در این فضا را آغاز ‌‌کردند. درحال حاضر مشاغل گوناگونی در فضای اینترنت به‌‌وجود آمده است و افراد زیادی از این طریق مشغول کار و فعالیت هستند.

فعالیت در این فضا، دامنه‌ وسیعی دارد و افراد و شرکت‌‌ها می‌‌توانند با استفاده از این سایت‌‌ها؛ نشریه‌ و مجله‌ خبری، فروشگاه اینترنتی، بازی‌ آنلاین و غیره را راه ‌‌اندازی کنند. اشخاص همچنین می‌‌توانند شرکت‌‌های مختلف و زمینه و موضوع فعالیت این شرکت‌‌ها را با استفاده از اینترنت به مردم معرفی کنند. امروزه اشخاص توانسته‌اند با بهره‌‌گیری از خلاقیت و نو‌‌آوری در زمینه راه اندازی وب سایت و فعالیت در این فضا، در‌‌آمد زیادی را حاصل کنند.

موضوعی که اکنون به بحث پیرامون آن می‌‌پردازیم، قرارداد راه اندازی سایت است. بررسی اینکه این قرارداد چه نوع قراردادی است؟ مقررات حاکم بر این قرارداد چیست؟ آیا این قرارداد، لازم است؟ آیا این قرارداد، مُعَوَض است؟ این قرارداد در گروه قراردادهای تملیکی یا عهدی قرار ‌می‌گیرد؟ آیا این قرارداد، به تشریفات خاصی نیاز دارد؟ آیا این قرارداد مانند سایر قراردادهای رسمی، دارای اعتبار و استحکام لازم است یا به بیان دیگر، می‌‌توان برای آن، ضمانت اجرایی در نظر گرفت؟

در این مقاله تمام ابعاد این موضوع را به ترتیب بررسی می‌کنیم تا به پرسش‌‌ها و ابهامات موجود در خصوص نمونه قرارداد راه اندازی وب سایت پاسخ داده شود.

قرارداد راه اندازی سایت چه نوع قراردادی است؟

طبق ماده 183 قانون مدنی ، قرارداد یعنی یک یا چند شخص حقیقی یا شخص حقوقی در مقابل یک یا چند شخص دیگر، برای انجام کاری تعهد‌‌ کنند و ماده 10 همین قانون، قراردادهای خصوصی را معتبر می‌داند مشروط به اینکه با قانون مخالفتی نداشته باشد. به عبارت دیگر، تمام اشخاص، در تنظیم قراردادهای خصوصی خودشان، از آزادی کامل برخوردار هستند و هیچ محدودیتی در تنظیم این قرارداد‌‌ها وجود ندارد مگر اینکه در قرارداد به صراحت و به روشنی، آن قوانین و مقررات نقض شده باشد.

با توجه به موارد ذ‌کر شده در بالا، باید قرارداد راه اندازی سایت را در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار دهیم. قرارداد پیمانکاری ، قراردادی است که طبق آن، کارفرما انجام کاری را در مدت معین، با شرایط مشخص، به طرف دیگر که پیمانکار نامیده‌‌ می‌‌شود واگذار می‌‌کند.

در نمونه قرارداد راه اندازی وب سایت که از جمله قراردادهای پیمانکاری است، مانند سایر قرارداد‌‌ها، باید ابتدا طرفین حاضر در قرارداد مشخص شوند، نوع ارتباط آن‌‌ها با یکدیگر تعیین شود، ماهیت قرارداد روشن باشد، انتظارات طرفین در این قرارداد بیان شوند و غیره. در ادامه مطلب، این موارد را بیان می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که روابط بین کارفرما و سازنده وب سایت می‌تواند به صورت روابط کارمندی باشد. در این صورت، باید قرارداد استخدام برنامه نویس تنظیم شود.

این قرارداد، قراردادی لازم یا جایز است؟

از لحاظ قانونی، قراردادی را قرارداد لازم می‌‌دانیم که هیچ یک از طرفین، حق فسخ آن را نداشته باشند مگر در صورتی که در آن قرارداد، شرط فسخ باشد. مانند قرارداد فروش کالا و اجاره نامه . در مقابل، قرارداد جایز قراردادی است که هر یک از طرفین، در هر زمان که بخواهند می‌‌توانند آن را خاتمه دهند. مانند عقد وکالت. چون اصل بر لازم بودن قراردادها است نمونه قرارداد راه اندازی وب سایت یک قرارداد لازم است.

قرارداد راه اندازی سایت قراردادی معوض یا رایگان است؟

قرارداد راه اندازی سایت را باید از جمله قراردادهای معوض بدانیم. زیرا در این قرارداد، کارفرما، کار معینی را به طرف مقابل (پیمانکار) واگذار می‌‌کند. پیمانکار نیز در مقابل، متعهد می‌‌شود کار‌ مورد نظر کارفرما را در مدت معین انجام دهد و در مقابل، حق الزحمه یا مبلغی را بابت انجام کار دریافت می‌‌کند. بنابراین نمونه قرارداد راه اندازی وب سایت یک قرارداد رایگان نیست.

قرارداد راه اندازی سایت قرارداد تملیکی یا عهدی است؟

قرارداد تملیکی، قراردادی است که به موجب آن، یکی از طرفین، موضوع قرارداد یا منافع آن را به طرف دیگر واگذار می‌‌کند و در مقابل آن، پول دریافت می‌‌کند. برای مثال، بیع خانه یک قرارداد تملیکی است. زیرا فروشنده خانه در مقابل دریافت مبلغی معین، مالکیت منزل را به دیگری منتقل می‌کند. در مقابل، قرارداد عهدی، قراردادی است که یک طرف قرارداد، متعهد به انجام کاری می‌‌شود و در مقابل آن، دستمزد دریافت می‌کند. به نظر می‌‌رسد باید قرارداد راه اندازی سایت را از قرارداد‌‌ها‌‌ی عهدی محسوب کنیم. زیرا کارفرما براساس این قرارداد، انجام کار یا ارائه خدمتی معین را از پیمانکار درخواست می‌‌کند بدون آنکه قصد ‌داشته ‌باشد مالکیت سایت را به او انتقال دهد.

این قرارداد مهم تشریفاتی یا رضایی است؟

قرارداد رضایی، قراردادی است که صرفا با توافق طرفین و با قصد و رضای آن‌‌ها و بدون نیاز به هیچ‌‌گونه تشریفات خاصی مانند الزام به تنظیم سند رسمی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که شما برای خرید‌ نان به نانوایی مراجعه می‌‌کنید، با قصد و رضایت خود به نانوایی رفته‌اید و تعداد نان مورد نظرتان را می‌‌خرید. نانوا نیز در مقابل، بهای نان را دریافت می‌کند. این معامله، یک معامله رضایی و خالی از هرگونه تشریفات است. در مقابل، عقد تشریفاتی نیاز به تشریفات خاصی دارد و باید این تشریفات در زمان تنظیم قرارداد رعایت شود تا قرارداد معتبر و دارای استحکام کافی باشد. قرارداد راه اندازی سایت یکی از انواع قراردادهای رضایی است و با امضا و اثر انگشت طرفین معتبر خواهد شد.

شروط و تعهدات طرفین در قرارداد

در نمونه قرارداد راه اندازی وب سایت باید طرفین قرارداد کلیه تعهدات خود را معین کنند و تمام تعهدات را به روشنی در متن قرارداد بنویسند و چنانچه شروطی وجود دارد حتما در قرارداد ذکر شود. این موضوع تاثیر زیادی در حل اختلافات و تعارض‌‌های احتمالی ناشی از این قرارداد خواهد داشت. لذا طرفین باید تمام تعهدات و احتمالات را به روشنی و به صورت مکتوب در قرارداد بنویسند برای مثال چنانچه حفظ اسرار و اطلاعات سایت موضوع قرارداد، برای کارفرما دارای اهمیت باشد لازم است حتما در یکی از بندهای قرارداد به محرمانه بودن سایت اشاره و طرف مقابل (پیمانکار) را به رعایت اصل امانتداری در این خصوص موظف کند و برای تخلف از این بند، ضمانت اجرای مناسب را در متن قرارداد بیان کند.

اهمیت تعیین محل جبران خسارت و نحوه رسیدگی به آن!

از موارد مهمی که باید در متن این قرارداد به طور دقیق و روشن درباره آن توضیح داده شود، شروطی مرتبط با خسارت قراردادی است. امکان دارد به هر علت در اثر اقدامات یکی از طرفین قرارداد یا در صورت تخلف هر کدام از طرفین از هر یک از بند‌‌های قرارداد، خسارتی به طرف دیگر وارد شود. بنابراین، باید در متن قرارداد مشخص کنید که این خسارت از چه محلی باید جبران شود.

بیان این موضوع در قرارداد، اهمیت فراوانی دارد زیرا اگر یکی از طرفین قرارداد متضرر شود باید نحوه جبران خساراتی که از سوی او وارد شده است و تضمین پرداخت آن، از قبل در قرارداد مشخص شده باشد تا بتوانید با استناد به قرارداد، از او طلب خسارت کنید.

پیشنهاد نمونه قرارداد و مشاوره

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد مهم را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید یا تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید.

قرارداد طراحی سایت

اگر طراحی و ساخت سایت مورد نظر خود را به یک طراح می‌سپارید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب است.

نمونه قرارداد طراحی سایت
دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات